آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا

در این مقاله تلاش شده است تا درباره سازمان ها و نهادهای سیاســـتگذار، نظارت کننده، تســـهیل گر و مؤسســـات خیریـــه در موضوعات مختلف در حوزه وقف و امور خیریه در کشور استرالیا شناسایی و تحلیل شوند.
چهارشنبه، 28 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا

نگاشت نهادی نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور استرالیا

 نهادهای مختلفی با نقشهای متفاوت در حوزه وقف و امور خیریه در کشـــور اســـترالیا فعالیت مینماینـــد؛ در این مقاله، در حوزه وقف و امور خیریه، در ابتدا نگاشت نهادی مربوط به آن و ســـپس نهادهای سیاســـتگذار، ناظر، تســـهیل گر و مؤسســـات خیریـــه در موضوعات مختلف در حوزه وقف و امور خیریه شناسایی و تحلیل شده اند. با راسخون همراه باشید تا بیشتر در این بار اطلاعات کسب کنید.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
نگاشت نهادی نظام مدیریت وقف و امور خیریه


وزارت خزانه داری استرالیا

وزارت خزانهداری اســـترالیا که در سال 1902 در ملبورن تأسیس گردید، وظیفه توسعه سیاســـت های اقتصادی و تأمین بودجه دولت فدرال را بر عهده دارد و فعالیتهای آن بر رشد سیستم مالیات استرالیا، زمین، درآمد مالیاتی و سیاستهای اقتصادی متمرکز اســـت. این وزارتخانه از چهار گروه تشکیل شده است: مالیات، اقتصاد کلان، درآمد و بازار.

وزارت خزانهداری به همراه کمیســـیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی استرالیا دو مباشر مشترک هستند که به دولت دربارۀ سیاست های مؤثر و تنظیمگر بخش غیرانتفاعی مشاوره میدهند و متعهد شده اند که با همکاری یکدیگر بهترین پیشنهادها برای حفظ، پشتیبانی و ارتقای اعتماد عمومی به بخش غیرانتفاعی را ارائه دهند. کمیسیون خیریه ها و ســـازمان های غیرانتفاعی اســـترالیا حتی الامکان در تدوین سیاســـتها مشارکت دارد و قبل از ابلاغ دســـتور وزیر این کمیسیون و خزانه داری بر روی سیاست پیشنهادی به توافق می رسند. به علاوه، کمیسیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی به صورت تنگاتنگ در تدوین لوایح مربوطه قبل از تحویل به پارلمان برای قانونگذاری دخیل است.


وزارت بهداشت استرالیا

وزارت بهداشـــت اســـترالیا مســـئول رســـیدگی و نظارت بر عملکرد سیســـتم سلامت شـــامل پشـــتیبانی از دسترســـی همه جانبـــه و اقتصادی بـــه خدمات پزشـــکی، دارویی و
بیمارستانی، کمک به حفظ سلامت مردم از طریق ارتقای سلامت، تمرینهای ورزشی و دیگـــر فعالیتهـــای پیشـــگیری کننده از بیماریها اســـت.

حوزه مسئولیت و زارت بهداشت استرالیا
- سلامت همگانی شامل حفظ سالمت و تحقیقات پزشکی

- ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری

- مراقبتهای بهداشتی اولیه

- سیاستگذاری و اختصاص بودجه به بیمارستانها

- ایجاد شبکه سلامت ملی

- ورزش و سرگرمی

- داروخانه ها

- تنظیم فناوری ژنتیک

- ارزیابی و هشدار درباره غلظت مواد شیمیایی

- مراقبت از سالمندان

- و غیره.

این وزارتخانه در برخی موارد مسئول تأمین بودجه، نظارت و سیاستگذاری برای آن دسته از سازمانهای غیرانتفاعی است که فعالیتی مرتبط با حوزه سلامت دارند.
 

وزارت آموزش وپرورش استرالیا

این وزارتخانه مســـئول سیاســـت های ملی استرالیا برای دسترســـی اقتصادی و آسان مردم اســـترالیا به خدمات نگهداری از کودکان، آموزشهای پیش از مدرســـه، آموزش در مدارس، آموزش پس از مدرسه، تحصیالت تکمیلی، تحقیقات آکادمیک و بین المللی است. حوزه وظایف این وزارتخانه شامل موارد ذیل است:

- برنامه ها و سیاستهای آموزشی مدارس

- برنامه های تغییر نظام آموزشی

- امور و برنامه های جوانان

- سیاستها و برنامه های آموزش و مراقبت از خردسالان

- برنامه ها و سیاستهای تحصیلات تکمیلی

در ایـــن وزارتخانـــه یک بخش به نام مرجع کیفیت نگـــهداری و آموزش کودکان وجود دارد که ســـازمان های غیرانتفاعی که در این زمینه فعالیـــت میکنند باید مجوز فعالیت خود را از این بخش در یافت نمایند.


وزارت خدمات اجتماعی در استرالیا

ایـــن و زارتخانـــه مســـئول سیاســـتگذاری های اجتماعـــی و اجـــرای سیاســـتها و برنامه هایی اســـت کـــه به ایجاد جامعـــه ای قوی و متعـــادل کمک میکنـــد. وظایف این وزارتخانه را میتوان به صورت ز یر دسته بندی نمود:

- سیاستهای حمایتی از خانوادههای دارای فرزند، سالمند و معلول

- حمایت مالی از دانشآموزان

- خدمات برای سالمندان

- خدمات حمایت اجتماعی

- سالمت روانی جامعه

- حمایت از کودکان

- مسکن دادن بیخانمانها

- روابط خانوادگی

- سازمانهای غیرانتفاعی که در یکی از زمینه های فوق فعالیت میکنند، برای کسب برخی مجوزها باید به این سازمان مراجعه نمایند.
 

کمیسیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی استرالیا

اصلی تریـــن نهـــاد نظارتـــی و تنظیمگـــر در امـــور خیریـــه در اســـترالیا نهادی موســـوم به کمیسیون خیریه ها و سازمان های غیرانتفاعی استرالیا اســـت کـــه مســـئولیت اداره  سازمان های خیریه را در سطح ملی در استرالیا دارا می باشد. تا پیش از سال 2012 ،اداره مالیات مســـئولیت تعیین وضعیت و ثبت نام خیریه ها را بر عهده داشـــت و از آن سال به بعد با تأسیس کمیسیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی استرالیا، این مسئولیت به این سازمان سپرده شد.

کمیســـیون خیریه ها و ســـازمان های غیرانتفاعی اســـترالیا یـــک تصمیم گیرنده قانونی مســـتقل اســـت اما همچنان در قبال طریقه مصـــرف اعتبارات و انجام مســـئولیتها به دولت و پارلمان پاســـخگو میماند. این کمیســـیون سالانه گزارشـــی به معاون خزانه داری در پارلمان ارائه میشود. این گزارش شامل عملکرد کلی کمیسیون در سال گذشته و میزان حرکت آن به سمت اهداف از پیش تعیین شده است. وز یر خزانـــه داری اســـترالیا در رأس این کمیســـیون قـــرار دارد. اهداف اصلی این کمیســـیون به شرح ذیل است.

- حفظ و افزایش اعتماد عمومی از طریق افزایش پاسخگویی و شفافسازی

- پشـــتیبانی و حفـــظ یک بخش قوی، پرجنب و جوش، مســـتقل، نوآورانـــه و بدون منافع شخصی

- کاهش تعهدات قانونی غیرضروری بر روی این بخش

- این کمیســـیون دارای دو معاونت کل به نامهای معاونـــت خدمات خیریه و معاونت

- خدمـــات عمومی اســـت. معاونت خدمـــات خیریه وظیفه ثبت نام، خدمات مشـــاوره، خدمات تجاری و آموزشی را بر عهده دارد.
 
آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
چارت سازمانی کمیسیون خیریهها و سازمانهای غیرانتفاعی استرالیا
 

فعالیت های کمیسیون خیریه ها و سازمان های غیرانتفاعی استرالیا

کمیســـیون خیریه ها و ســـازمان های غیرانتفاعی اســـترالیا از طریق انجام وظایف زیر، نقش تنظیمگر مؤسسات خیریه را ایفا مینماید:

- ثبت نام خیریه ها

- جمع آوری اطالعات درباره خیریه ها

- کاهـــش تشـــریفات اداری بـــرای خیریه ها به وســـیله همکاری بـــا دیگر ســـازمانها برای کاهش الزامات اداری غیرضروری و یا تکراری

- ارائه راهنمایی، آموزش و مشاو ره

- نظارت

- کمـــک به آ گاهـــی و درک عمـــوم مـــردم از فعالیتهای ســـازمانهای خیریـــه، از طریق اطلاعات، راهنمایی، مشاو ره و حمایتهای دیگر

- دارا بودن یک ســـامانه رایگان و قابل جســـتجو برای دسترسی ســـریع مردم به اطلاعات مؤسسات خیریه

- همکاری با سازمانهای دولتی برای تهیه گزارشهای مربوط به سازمانهای خیریه در چارچوب معین از پیش تعیین شده که بتوان آن را بارها مورد استفاده قرار داد.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
فلوچارت چگونگی استفاده از اطالعات خیریهها
 

نحوه نظارت بر خیریه ها

اولیـــن اولو یـــت این کمیســـیون بـــرای کمک بـــه خیریه ها بـــرای رعایت مقـــررات لازم، هدایـــت، آمـــوزش و حمایـــت از آنهـــا اســـت. درصورتیکـــه یک خیریـــه بـــا در یافت این راهنمایی ها و آموزش ها همچنان در رعایت مقررات موفق نباشـــد، کمیســـیون از قدرت رسمی خود استفاده مینماید. کمیسیون از طریق گزارش های سالانه خیریه ها، شکایات مردمـــی و ارجاعـــات دیگـــر ســـازمان های دولتـــی دربـــاره تخلـــف خیریههـــا از مقـــررات و استانداردهای لازم مطلع میشود. تمامی شکایات و نگرانیهایی که در پایگاه کمیسیون ثبت میشـــوند، ابتـــدا ارزیابی میشـــوند تا از معتبر بـــودن آنها اطمینـــان حاصل گردد و درصورتی که اعتبار شکایت تأیید شد، کمیسیون اقدامات زیر را انجام میدهد:

- تذکـــر به خیریه ای که مقررات را رعایت نکرده اســـت و هشـــدار دربـــاره اقدامات بعدی کمیسیون

- هدایت خیریه برای انجام دادن یا ندادن برخی اقدامات

- ایجاد توافق با خیریه برای رعایت مقررات لازم، این توافق می تواند به وســـیله رأی دادگاه الزامی گردد

- درخواست از دادگاه برای مجبور ساختن یک خیریه به انجام یا توقف یک کار

- تعلیق یا برکناری یک شخص مسئول مانند یک عضو کمیته

- رد صالحیت یک شـــخص مســـئول که قبلا به مدت 12 ماه از ســـمت خود تعلیق و یا برکنار شـــده است. در این مدت شخص اجازه پذیرفتن هیچگونه مسئولیتی در خیریه را ندارد

- در شـــرایط خاص، لغو ثبت نام یک خیریه به منظور محروم شدن آن خیریه از امتیازات دولتی و معافیت های مالیاتی

- اعمـــال جریمه های اداری درصورتیکه خیریه در گزارشهای خود مطلبی را نادرســـت بیان کرده باشد و قصد فریفتن سازمانهای دیگر را داشته باشد


نحوه ارزیابی کمیسیون از انطباق با قوانین

کمیســـیون فـــرض می نمایـــد اکثریـــت خیریه هـــا اســـتانداردهای مدیریتـــی را رعایت میکننـــد و تنهـــا بـــر روی خیریه هایـــی که به طور جـــدی اســـتاندارهای مورد نیـــاز را نقض مینمایند، تمرکز میکند. نمونه هایی از نقض قوانین شامل موارد ز یر است:

- صرف پول برای اهداف غیر خیرخواهانه

- عدم شفافیت در تضاد منافع

- سهلانگاری جدی نسبت به امور مالی
 

استانداردهای لازم برای مدیریت خیریه ها و سازمان های غیرانتفاعی

کمیســـیون خیریه ها و سازمان های غیرانتفاعی برای اداره خیریه ها تعدادی استاندارد کلـــی تعریف کرده اســـت کـــه تمامی خیریه ها ملـــزم به رعایت آن جهـــت ثبت نام و ادامه فعالیت خود هستند. خیریه های مذهبی از رعایت این استانداردهای مدیریتی مستثنی هســـتند و نیـــازی بـــه ارائـــه هیچگونـــه گزارشـــی بـــه کمیســـیون خیریه هـــا و ســـازمانهای غیرانتفاعی ندارند، اما در صورتیکه از آنها خواســـته شـــود باید استانداردهای خاصی را رعایـــت نماینـــد. اســـتانداردهای مدیریتی به خیریه هـــا در حفظ اعتمـــاد عمومی و ادامه فعالیتهـــای خیرخواهانـــه خود کمک میکند. این اســـتانداردها به صـــورت قواعد کلی تنظیـــم شـــدند و مقررات دقیق نیســـتند، در نتیجه هـــر خیریه میتوانـــد از روش خود برای رعایت استانداردها استفاده نماید.

اســـتاندارد1 )اهداف و فلســـفه تأســـیس: خیریه ها باید در مســـیر اهداف خیرخواهانه خود حرکت نمایند و باید قادر باشند این را اثبات کنند. همچنین باید اطلاعاتی درباره اهداف خود در اختیار عموم بگذارند.

اســـتاندارد 2 )مســـئولیت پذیری در قبـــال اعضا: خیریه هایی که دارای عضو هســـتند باید گام های منطقی در جهت مسئولیت پذیری بردارند و فرصت کافی برای ابراز نگرانی اعضا درباره مدیریت خیریه را فراهم نمایند.

استاندارد 3 )انطباق با قوانین استرالیا: خیریه ها نباید مرتکب جرمی جدی و یا نقض یک قانون از قوانین استرالیا گردند.

اســـتاندارد 4 ) شایسته بودن افراد مســـئول در خیریه: فرد مسئول نباید از سوی سازمان دولتی خاصی در گذشته رد صالحیت شده باشد.

اســـتاندارد 5 )وظایـــف افـــراد مســـئول: خیریه ها بایـــد گام هایی در جهـــت اطمینان از انجام وظایف افراد مسئول بردارند.


دادگاه ها در استرالیا

دادگاه های ایالتی در سطح هر ایالت و با توجه به قانون و مقررات دولت ایالتی مربوطه و دولت فدرال ، به دعواهای ایالت خود رسیدگی مینمایند. هر ایالت دارای یک دادگاه عالی است.

افزون بر اینها بسیاری از ایالت های استرالیا دارای دادگاه های شهرستان و بخش نیز هســـتند. همچنین دادگاه های ایالتی از ســـوی پارلمان دولت فدرال اختیار یافته اند که در برخی از امور فدرال از جمله مالیات و امور جنایی فدرال__ مانند قاچاق مواد مخدر __ به رسیدگی بپردازند . بالاترین دادگاه در هر ایالت و نیز سر زمین شمالی ، دادگاه عالی آن میباشد. هر دادگاه عالی ایالتی دارای یک رئیس و چند قاضی است.

دادگاه های شهرســـتان و بخش در بیشتر ایالتها به اکثر جرایم مهم جنایی رسیدگی میکنند. این دادگاهها به ریاست یک قاضی تشکیل میشوند، ولی رأی نهایی دادگاه را هیات منصفه صادر میکند. همچنین دادگاه های مزبور به امور حقوقی و مالی تا سقف معینی رســـیدگی میکنند. موضوعات عادی در »دادگاههای رســـیدگی« که ز یر نظر یک دادیار هستند؛ مورد حل و فصل قرار میگیرند و هیات منصفه در در صورت نبود و دادیار شخصا را صادر میکند. این دادگاه به امور جنایی و حقوقی کوچک رسیدگی میکنند. برخـــی از ایالتهـــا دارای دادگاههای ویـــژه ای مانند دادگاه برای رســـیدگی به امور محیط زیست و شهر سازی و قوانین کار نیز هستند.

در حـــوزه وقـــف و امـــور خیریه، دادگاههای اســـترالیا بـــه نوعی نهاد نظارتی محســـوب میشـــوند کـــه در مـــواردی کـــه نهادهـــای نظارتـــی دیگـــر از جملـــه کمیســـیون خیریه ها و ســـازمانهای غیرانتفاعی تخلفی در عملکرد یک خیریه مشـــاهده نماینـــد، برای تذکر یا انحـــال آن خیریـــه دادگاهها وارد عمل میشـــوند و ایجـــاد توافق با خیریـــه جهت رعایت مقررات الزم به وســـیله رأی دادگاه الزامی میشـــود. به علاوه، دادگاه میتواند یک خیریه را به انجام یا توقف یک کار مجبور نماید.

در صـــورت بروز اختلاف میان اعضای یک انجمن آنان میتوانند برای حل اختلاف خود به دادگاه مراجعه کنند. فرآیند حل اختلاف توســـط دادگاه معموال فرآیندی وقتگیر و پرهزینه است و دادگاه ها غالبا تمایلی به و رود در مسائل داخلی انجمن ها ندارند.

در برخـــی مواقع، لازم اســـت که یک انجمن عضو یت یک عضـــو از اعضای خود را به دلایل مختلف از قبیل انجام عمـــل مجرمانه، عدم تبعیت از مقررات و ضوابط انجمن و خدشـــه دار نمـــودن اعتبـــار انجمن، باطـــل نماید. اخراج عضـــو به عنوان آخریـــن راه حل ممکـــن زمانیکه هیچ یـــک از راهکارهای موجود کارآمد نباشـــد، در نظر گرفته میشـــود. فرآیند اخراج یک عضو انجمن باید به دقت در مقررات انجمن مشخص شود و در هنگام لغو عضو یت اعضا طبق همان روند عمل گردد. دادگاه میتواند در صورت رعایت نشدن فرآیندهای مقرر شده دستور لغو عضو یت را باطل نماید.


اداره مالیات استرالیا

خیریه هـــا علاوه بر رعایت مقررات کمیســـیون خیریه هـــا و ســـازمان های غیرانتفاعی اســـترالیا بایـــد از ضوابط برخی ســـازمان های دیگر نیز پیروی نماینـــد. خیریه ها با توجه به موضوعـــات ز یـــر ممکن اســـت نســـبت به ســـازمانهای دیگـــر تعهد یـــا منفعتی داشـــته باشند.

- ســـاختار قانونی (برای مثال، بهعنوان یک انجمن ثبت شده) رسمی (و یا شرکت های با مسئولیت محدود به ضمانت)

- نحوه جذب سرمایه (برای مثال، جمع آوری خیابانی یا بخت آزمایی)

- حـــوزه فعالیت (بـــرای مثـــال، یک بخش خـــاص مانند نگـــهداری از ســـالمندان، تهیه سرپناه، نگهداری از کودکان، آموزش و گزارش به دولت برای درخواست کمک هزینه)

- معافیت، کسر و یا امتیازات مالیاتی دیگر که از سوی دولت در یافت میشود.

اداره مالیـــات اســـترالیا که وزیر خزانه داری اســـترالیا در رأس آن قرار دارد، مســـئولیت قانونـــی جمع آوری مالیات بر درآمد، مالیات بر خدمات و کالا، و دیگر اقســـام مالیات در اســـترالیا و همچنین اداره بخش بازنشســـتگی را بر عهده دارد. این اداره دارای سه بخش است: 1)انطباق؛ 2 )مردم، سیستمها و خدمات؛ 3)قانون، طراحی و اجرا.

ســـازمانهای غیرانتفاعـــی برحســـب نوع فعالیت خـــود میتوانند از طیف وســـیعی از امتیـــازات مالیاتی بهره مند شـــوند. مســـئولیت تصمیمگیری دربـــارۀ صلاحیت خیریه ها بـــرای در یافـــت امتیـــازات مالیاتـــی مختلـــف بـــر عهـــده اداره مالیات اســـت. بـــرای مثال خیریه های ارائهدهنده خدمات سالمت از امتیازات بالا تری نسبت به انواع دیگر برخوردار
هستند. خیریه ها میتوانند برای استفاده از این امتیازات به این سازمان مراجعه نمایند.
 
بیشتر بخوانید:«نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور استرالیا چگونه است؟»


فرمانداری های ایالتی در کشور استرالیا

برخـــی مسئولان فرمانداریهـــای محلی ممکن اســـت امتیازاتی بـــرای خیریه ها قائل شوند. انجمنهای ثبت شده (رسمی) که در انتهای نام خود پسوند Inc .دارند، نسبت به فرمانداری ایالتی تعهداتی همچون ارائه گزارشهای سالانه دارند.


کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا (ASIC)

این کمیســـیون که یک سازمان دولتی مســـتقل است نقش تنظیمگر شرکتها، بازار و خدمات مالی در استرالیا را بر عهده دارد. اکثر خیریه ها در قالب شرکتهای با مسئولیت محدود به ضمانت فعالیت میکنند. این نوع خیریه ها، و یا شـــرکتهای خارجی تحت کنترل (نظارت) کمیســـیون ســـرمایه گذاری و اوراق بهادار اســـترالیا هســـتند. خیریه های ثبتشده به صورت شرکت، در بسیاری از موارد ملزم به ارائه گزارش یا اطلاع دادن به این کمیسیون بهجای کمیسیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی هستند.

برخی از فعالیتهای کمیسیون سرمایه گذاری و اوراق بهادار استرالیا:

- ثبت شرکتها و مدیریت طرح های سرمایه گذاری

- اعطای گواهینامه های خدمات مالی و اعتباری استرالیا

- ثبت حسابرسان و...

- ارائه اطلاعات قابل دسترس درباره شرکتها، خدمات مالی، گواهینامه ها و...

- تنظیم قوانینی به منظور اطمینان از تمامیت بازار های مالی

- جلوگیری از معامالت مالی نادرست

- آغاز پیگرد قانونی مجرمان مالی

- حمایت از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان
 

دفتر ثبت شرکت های بومی در استرالیا

شـــرکت های ثبت شـــده تحـــت عنوان شـــرکت های بومـــی تحت نظـــارت دفتر ثبت شـــرکتهای بومی فعالیت میکنند. این نوع شـــرکتها نوع خاصی از شرکتها هستند که توسط جمعیت بومیان استرالیا و جزایر تورس کنترل میشوند.

خیریه هایی که مســـئولیت جذب ســـرمایه (کمکهای نقدی) را بـــر عهده میگیرند، ملزم به رعایت برخی ضوابط همچون در یافت گواهینامه جذب ســـرمایه از یک تنظیمگر محلـــی یا ایالتـــی هســـتند. همچنین خیریه هایـــی که از طریـــق فعالیت هایـــی همچون  مسابقات و بخت آزمایی بـــه جذب ســـرمایه میپردازنـــد، دارای تعهـــدات و وظایفی از جانب یک ناظر محلی یا ایالتی در حوزه مسابقات و بازی ها هستند.
 

کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا

ایـــن کمیســـیون یک مســـئول قانونی مســـتقل اســـت کـــه وظیفـــه آن تقویـــت رقابت و زیرســـاختهای ملـــی اســـترالیا بـــرای تجـــارت اســـت. نقـــش ایـــن کمیســـیون تقویت و هموارســـازی راه رقابت در بازار و صنعت اســـترالیا، برای ارتقای بازده اقتصادی و ســـطح رفـــاه مـــردم اســـترالیا اســـت. همچنیـــن ایـــن کمیســـیون وظیفـــه دارد از هر آنچـــه به ضرر مصرف کنندگان یا ضد رقابت باشد، جلوگیری نماید.

انجمن هـــای رســـمی و خیریه هایی کـــه میخواهند بـــه جمع آوری کمـــک و دریافت موقوفه، هدایا و ارثیه بپردازند، باید از کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا مجوز دریافـــت نماینـــد. خیریه هایـــی که در صـــورت عدم در یافـــت مجوز به جمـــعآو ری اعانه میپردازند، مجرم محسوب میشوند.
 

مرکز مطالعات بشردوستانه و غیرانتفاعی

ایـــن مرکز که در دانشـــگاه صنعتـــی کوئینزلند قـــرار دارد، باهدف تحقیـــق، آموزش و خدمات مرتبط با امور بشردوســـتانه و مجامع غیرانتفاعی تأسیس شـــده اســـت. این مرکز اولین عضو رســـمی شورای مراکز  آکادمیک غیرانتفاعی در نیمکره جنوبی است. برخی از اهداف این مرکز به قرار ذیل است:

- آموزش و یادگیری به منظور ارتقای ظرفیت بخش غیرانتفاعی و بشردوستانه

- تحقیق به منظور ارتقای دانش مرتبط با امور بشردوستانه

- بهره گیری از فناوریهای مناسب

- درگیر نمودن انجمنها به منظور افزایش اعتبار بین المللی مرکز
 

مرکز تأثیرات اجتماعی

این مرکز که در دانشـــگاه نیو ســـاوت ویلز واقع اســـت و با سه دانشـــگاه دیگر استرالیا همـــکاری مینماید، به مطالعه میزان اثرگذاری فعالیتهای اجتماعی میپردازد. هدف این مرکز یافتن راه حلهای نوآورانه برای حل چالش های بزرگ اجتماعی است. تحقیقات این مرکز بر چرایی و چگونگی و یافتن شرایط الزم برای حصول تغییرات اجتماعی، تمرکز دارد. ایـــن مرکز به منظـــور ایجاد جامعه ای قوی، بر روی رابطه میان ســـازمانها و تغییرات اجتماعی تحقیق مینماید.


سایت گووالیونتیر

این ســـایت یک وسیله برای تسهیل فعالیتهای داوطلبانه در استرالیا است. بیش از 6 میلیون استرالیایی هرساله با انجام فعالیت خیرخواهانه بر جامعه اثرگذار هستند. مردم با اهداف مختلف در فعالیت های داوطلبانه شـــرکت میکنند. برخی برای یادگیری یک مهارت جدید و برخی دیگر برای آشنایی با افراد جدید یا کسب یک تجربه جدید.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
تصویری از امکانات سایت گو والیونتیر

قابلیتهای سایت گووالیونتیر:
- اعلام فرصتهای مختلف با موضوعات متفاوت در سرتاســـر اســـترالیا برای فعالیت داوطلبانه و جذب داوطلب

- هر داوطلب با جســـتجوی پیشرفته در این ســـایت میتواند فعالیت موردعالقه خود در محل و زمان دلخواه خود را پیدا کند و به آن بپیوندد.

-  این ســـایت فرصتها را بر اســـاس گروههای ســـنی مختلف (برای مثال دانش آموزان، کودکان، کارمندان و...) نیز طبقه بندی کرده است.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
امکانات جستجوی فرصتها برای شرکت در فعالیتهای داوطلبانه در سایت گو والیونتیر
 

تراستی های ایالتی در استرالیا

تراســـتی های ایالتی نام یک شرکت ثبت شـــده با مالکیت دولت ویکتوریاست که در انجـــام امـــور قانونی و مدیریـــت مالی به شـــهروندان به ویژه افرادی که بـــه دلیل معلولیت، بیماری روانی و یا دیگر شرایط خاصی توانایی انجام این کارها را ندارند، کمک مینماید. خدمات این شرکت شامل موارد ذیل است:

- تنظیم و اجرای وصیتنامه

- قبول وکالت

- خدمات تراستی

- اداره مالی اموال شخصی

- کمـــک به افراد برای تأســـیس یک تراســـتی شـــخصی و رعایت الزامـــات اداره مالیات و کمیسیون خیریه ها و سازمانهای غیرانتفاعی

این شرکت از طرق زیر به افراد در تأسیس یک تراست کمک مینماید:

- کمک و مشـــورت به افراد در انتخاب بهترین نوع تراســـتی برای دست یافتن به اهداف موردنظر شخص

- کمک به افراد برای تنظیم تراست در وصیتنامه

- چنانچه فردی بخواهد که این شرکت را به عنوان تراستی خود انتخاب کند، شرکت به او کمک میکند تا با تنظیم یک سند تمامی مواردی که فرد میخواهد در تراست خود داشته باشد، رعایت شود.
 

انجمن بشردوستانه استرالیا

این انجمن که در ســـال 2007 توســـط چند بنیاد اجتماعی تأسیس شد، یک سازمان شـــاخص برای بنیادهای اجتماعی در اســـترالیا است که به آنها در تأسیس، رشد و نیل به اهدافشان کمک میکند. اهداف این انجمن به شرح ز یر است:

- ظرفیت ســـازی بـــرای بنیادهای اجتماعـــی از طریق ایجاد شـــبکه ها، ابزارهـــا و منابع، ارتباطات، مشاوره و کمک.

- ارتقای فهم اجتماعی درباره بنیادها و توسعه بخش بشردوستانه.

- دفاع از تحول ســـاختار و قوانین مالیاتی به منظور شفافســـازی مســـیر حرکت به سوی بنیادهای اجتماعی قویتر.

- ایفای نقش به عنوان یک نقطه مرکزی برای تماسها، اطلاعات و ارتباطات بنیادهای اجتماعی در استرالیا و خارج از آن.

- کمک به شناسایی و ایجاد یک فضای عملکرد بهینه برای رشد بنیادهای اجتماعی.

جدول زیر چشـــم انداز، اولویتهـــا و اهداف این انجمن تا ســـال 2020را بیان میکند.
 
آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
 

مرکز پشتیبانی از انطباق سازمان های غیرانتفاعی

این مرکز یک منبع آنلاین اطلاعات برای سازمانهای غیرانتفاعی در و یکتور یا است و در اصل نقش یک راهنما و مشاو ر را برای سازمانهای غیرانتفاعی بازی میکند. هدف این مرکز، کمک به کاهش بار کاری ناظران و افزایش بهرهو ری است. خدمات این سایت شامل موارد ز یر است:

- افزایش آگاهی از قوانین

- صرفهجو یـــی در زمـــان جســـتجو بـــرای ســـازمانهای غیرانتفاعـــی در یافتـــن ضوابـــط و اطالعات مرتبط با زمینه فعالیت آنها

- افزایش استفاده از ابزارهای نظارتی موجود

- افزایش درک سازمانهای غیرانتف اعی از مزایای رعایت قوانین

این ســـایت توســـط مرکز توســـعه خدمات اجتماعی دولت و یکتور یا کـــه ز یر نظر اداره بهداشت و خدمات انسانی استرالیا قرار دارد، راهاندازی شده است. بخش غیرانتفاعی در استرالیا بسیار متنوع است و شامل گستره وسیعی از سازمانها میشود. این سازمانها از ارائهدهندگان خدمات اجتماعی مانند سالمت، مسکن، مراقبت از سالمندان و دیگر خدمات رفاه اجتماعی، تشکیلشـــده اســـت. عالوه بر ارائه اینگونه خدمات اجتماعی، گســـتره فعالیـــت ســـازمانهای غیرانتفاعـــی شـــامل و رزش، تفریح و ســـرگرمی، فرهنگ، تحقیقات ز یستمحیطی، وکالت، انجمنها و اتحادیههای تخصصی میشود.

بخشهای اصلی این سایت به قرار ز یر است:

- آغاز یک سازمان غیرانتفاعی
- مدیریت سازمان
- مدیریت افراد
- مدیریت منابع مالی
- جذب سرمایه
- برگزاری یک رو یداد

همچنین این ســـایت بر اساس حوزه فعالیت سازمانهای غیرانتفاعی اطلاعات لازم را فراهم نموده است.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
امکانات سایت مرکز پشتیبانی از انطباق سازمانهای غیرانتفاعی

سایت پروبونو در استرالیا

در استرالیا چندین مجله و پایگاه اینترنتی وجود دارد که به انتشار اخبار و رو یدادهای خیریه ها و ســـازمانهای غیرانتفاعـــی میپردازد. مهمترین مجالت و ســـایتها که نقش ترویجی برای خیریه ها بازی می نمایند می توان به مجله بخش سوم سایت پروبونو و جامعه ما اشاره نمود. به علاوه سایت کمیسیون خیریه ها و سازمان های غیرانتفاعی استرالیا دارای یک پایگاه داده است که امکان جستجتو بر حسب نام، ناحیه، نوع  اســـترالیا دارای یـــک پایـــگاه داده فعالیت، گروه ذینفعان و کشورهای حوزه فعالیت خیریه ها را فراهم می آو رد.

آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
امکان جستجو پیشرفته در خیریهها در سایت کمیسیون خیریهها و سازمانهای غیرانتفاعی استرالیا

سایت پروبونو یک دایرکتوری جامع برای سازمانهای غیرانتفاعی است که خدمات مختلفـــی ازجمله اخبـــار، رویدادها، فرصتهای شـــغلی، جســـتجوی خیریه ها، معرفی حامیان مالی، فعالیته ای داوطلبانه و غیره، ارائه میدهد.
 
آشنایی با نهادهای سیاستگذار، ناظر و تسهیلگر در حوزه امور خیریه در استرالیا
امکانات سایت پروبونو

یکـــی از خدمـــات این ســـایت اطلاع رسانی دربـــارۀ رو یدادهای مختلـــف داخلی و بین المللی از قبیل کنفرانسها، سمینارها، اعطای جوایز، کارگاههای آموزشی، رو زهای و یژه و غیره است.

در این سایت شرکتها و مؤسسات مختلف ارائه دهنده خدمات و منابع مالی موردنیاز ســـازمانهای غیرانتفاعـــی، و همچنیـــن فرصتهـــای شـــغلی مختلـــف در ســـازمانهای غیرانتفاعی برحسب زمینه کاری و موقعیت مکانی طبقه بندی و معرفی شده است.
 

منبع: آشنایی با نظام مدیریت وقف و امور خیریه در کشور استرالیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.