22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010

1) 22 تير ماه سال 1288 هجري شمسي : جنگ خياباني ميان مشروطه خواهان و قواي قزاق به فرماندهي لياخوف در تهران آغاز شد. اين جنگ به مدت سه روز بطول انجاميد و سر انجام با پيروزي مشروطه خواهان و جاهدان پايان يافت؛ لياخوف از ادامه جنگ دست كشيد. پس ازان محمد علي شاه به همراه درباريان طرفدار استبداد در پناه پانصد تن قزاق به سفارت روس
پنجشنبه، 17 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010

1) 22 تير ماه سال 1288 هجري شمسي : جنگ خياباني ميان مشروطه خواهان و قواي قزاق به فرماندهي لياخوف در تهران آغاز شد. اين جنگ به مدت سه روز بطول انجاميد و سر انجام با پيروزي مشروطه خواهان و جاهدان پايان يافت؛ لياخوف از ادامه جنگ دست كشيد. پس ازان محمد علي شاه به همراه درباريان طرفدار استبداد در پناه پانصد تن قزاق به سفارت روس درزرگنده شميران پناهنده شد. لياخوف فرمانده دولتي قواي قزاق نيز به اتفاق امير مجاهد تقاضاي تأمين جايي كرد تا از ايران خارج شود . اندكي بعد محمد عليشاه از سلطنت خلع و به روسيه پناهنده شد.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 2) شكست سپاه "محمدعلي شاه" به فرماندهي "كلنل لياخوف" از مشروطه طلبان (1288 ش): در پي اعمال مستبدانه محمدعلي شاه قاجار و سركوب آزادي خواهان، تعدادي از مشروطه طلبان به فكر فتح تهران و سرنگوني شاه افتادند. از اين رو به سمت پايتخت به راه افتادند و وارد شهر شدند. پس از آن كه نيروهاي محمدعلي شاه، در نبردهاي مختلف از قواي مشروطه شكست خوردند، سرانجام درگيري نهايي در تهران روي داد و مشروطه‏طلبان به راحتي تهران را تسخير كردند. با ورود مشروطه‏طلبان و آزادي‏خواهان به تهران، محمدعلي شاه قاجار كه خود را در برابر آنان ناتوان ديد به سفارت روسيه پناهنده گرديد. پس از آن، لياخوف روسي فرمانده قزاقان نيز خود را به سپهدار اعظم، فاتح تهران تسليم كرد و شمشير خود را از كمر باز كرده، به عنوان تسليم در مقابل وي بر زمين نهاد. ساعت چهار بعدازظهر همان روز، جلسه مهمي شامل پانصد تن از نمايندگان مجلس، بزرگان پايتخت و آزادي‏خواهان معروف در بهارستان منعقد شد. اين مجلس تاريخي كه تحت عنوان مجلس عالي فوق العاده انعقاد يافت، محمدعلي شاه را كه به سفارت روس پناه برده بود، از سلطنت عزل كرد و پسر دوازده ساله او، احمد ميرزا وليعهد را به سمت شاهنشاهي ايران اعلام نمود.
3) ضد حمله ايران عليه عراق موسوم به عمليات رمضان - كربلاي 4 در بغداد (1361 ش): هفتمين اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد قرار بود در بغداد تشكيل شود و اين كشور ميزبان سران اين جنبش در بغداد در اوايل دهه 1360 ش (1980 م) باشد. در اين ميان عراق به شدت مي‏كوشيد با آماده كردن تاسيسات و تهيه زودرس پيش‏نويس بيانيه اجلاس، كشورهاي عضو را در مقابل يك عمل انجام شده قرار داده، با يك وجهه بين‏المللي موثر، عنوان متجاوز را از خود دور سازد. اما جمهوري اسلامي ايران با محل اجلاس مخالفت نمود و تلاش‏هاي وسيعي را جهت عدم برگزاري اجلاس در بغداد به انجام رساند زيرا شخصي همانند صدام حسين را كه به اصول عدم تعهد پايبند نبود، شايستگي رياست جنبش را نداشت. در اين ميان امنيت بغداد به عنوان محل تشكيل اجلاس هفتم سران مورد بحث قرار گرفت تا اينكه با عمليات نظامي ايران عليه عراق موسوم به عمليات رمضان - كربلاي 4 در 22 تيرماه 1361 ش برابر با 13 ژوئيه 1982 م و بمبارانِ بغداد توسط تيزپروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، فشاهاري جديدي بر بغداد وارد آمد و اعضاي جنبش نسبت به امنيت پايتخت عراق مردد شدند. اين فشار سرانجام بدين جا انجاميد كه سران عراق در مرداد آن سال، از ميزباني اجلاس سران انصراف داده و هند به عنوان ميزبان جديد كنفرانس معرفي شد.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 4) رحلت فقيه جليل و عالم بزرگوار، آيت اللَّه "سيدمحمد وحيدي شبستري" (1379 ش): آيت اللَّه سيد محمد وحيدي شبستري در سال 1295 ش (1335 ق) در شهرستان شبستر در استان آذربايجان شرقي و در بيت علم و تقوا زاده شد. وي پس از پشت سر گذاشتن دروس مقدماتي و دوره سطح، در 18 سالگي راهي قم شد و همزمان با فراگيري سطوح عاليه، دروس فلسفه، كلام و عرفان را از حضرات آيات شيخ مهدي مازندراني و ميرزا محمدعلي شاه آبادي فرا گرفت. آيت اللَّه وحيدي پس از فراغت از سطوح، يكسره به درس خارج فقه و اصول آيت اللَّه سيد محمدحجت كوه كمره‏اي حاضر شد و به مدت هشت سال از درس ايشان بهره‏هاي فراواني برد. وي سپس بنا به دعوت مكرر مردم زادگاهش و دستور آيت اللَّه حجت به شبستر بازگشت و نزديك به ده سال در آن سامان به خدمات بزرگ علمي و ديني پرداخت. آيت اللَّه وحيدي در 37 سالگي به قم بازگشت و به تدريس خارج فقه و اصول و نيز شركت در درس آيت اللَّه بروجردي مشغول شد. معظم له كه از آيت اللَّه حجت و سيد ابوالحسن اصفهاني اجازه اجتهاد داشت، در نشر مذهب اهل بيت (علیهم السلام) در استان‏هاي آذربايجان غربي و كردستان، كوششِ بسيار مي‏نمود و علاوه بر تاسيس مساجد و حسينيه‏هاي فراوان در اين دو استان، مبلغان بسياري به آن سامان مي‏فرستاد. آيت اللَّه وحيدي با آغاز نهضت اسلامي، همگام با ديگر مراجع تقليد به سخنراني و صدور اعلاميه و پيام‏هاي متعدد پرداخت و نقش مثبتي ايفا نمود. از اين فقيه فرزانه آثار متعددي بر جاي مانده كه حاشيه بر عروةُ الوثقي، حاكميت پيرامون خاتميت و رفع شبهات، پنجاه مجلس و شرح وسيلةُ النجاة، از آن جمله‏اند. سرانجام آن فقيه بزرگوار در 22 تيرماه 1379 ش برابر با دهم ربيع الثاني 1421 ق در 84 سالگي دار فاني را وداع گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه(سلام الله عليها) مدفون شد.
5) درگذشت "ابن طاووس" فقيه و اديب مسلمان(693 ق): غياث الدين ابومظفر عبدالكريم ابن احمد معروف به ابن طاووس در سال 648 از خاندان معروف بني طاووس كه از نوادگان شيخ طوسي بوده‏اند، به دنيا آمد. در يازده سالگي حافظ قرآن شد و سپس از محضر پدرش و استاداني همچون محقق حلي، ابن سعيد حلي، سيد ابن طاووس و خواجه نصيرالدين طوسي به فراگيري علوم ديني و ادبي پرداخت. وي سپس به تدريس و تربيت شاگردان روي آورد و كتاب‏هايي تاليف نمود.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 6) رحلت عالم بزرگوار شيخ "محمد حسن نجفي" مؤلف و فقيه گرانقدر شيعه(1266ق): آيت‏اللَّه شيخ محمد حسن فرزند شيخ محمدباقر نجفي در سال 1200 ق در نجف اشرف ديده به جهان گشود. پس از طي مقدمات، در نوجواني به درس خارج فقه و اصول راه يافت و خوشه‏چين حلقه‏ي درس آيات عظام شيخ جعفركاشف الغطاء، سيدمهدي بحرالعلوم، سيدجواد عاملي و شيخ موسي كاشف الغطاء گرديد. در 25 سالگي به درجه‏ي اجتهاد رسيد و از همان سال نگارش كتاب گرانقدر "جواهر الكلام" را آغاز كرد. جواهر الكلام، اين دائرة المعارف فقه شيعه، ثمره‏ي 32 سال تلاش شبانه‏روزي او، اينك، معتبرترين متنِ درسي عالي‏ترين سطح دروس حوزه‏هاي علميه‏ي شيعه، يعني درس خارجِ فقه است. وي كه در حوزه‏ي نجف، كرسي تدريس داشت شاگردان فراواني تربيت نمود كه حضرات آيات سيدحسين كوه كمري، شيخ جعفر شوشتري و ملاعلي كني از آن جمله‏اند. صاحب جواهر تا آخرين لحظات عمر به تأليف مشغول بود. در اواخر عمر تصميم به شرح كتابي ديگر گرفت، امّا پيمانه‏ي عمرش به سرآمد. سرانجام اين عالم كم نظير در 66 سالگي در نجف اشرف وفات يافت و پس از تشييعي باشكوه، بدن مطهر او را در مقبره‏اي كه خود جنب مسجدش در نجف آماده كرده بود، به خاك سپردند. شيخ محمد حسن نجفي در پايان عمر زمام امور ديني را پس از خود به شاگرد فقيه و فرزانه‏اش شيخ مرتضي انصاري سپرد و جان به جان آفرين تسليم نمود.
7) 13 ژوئيه سال 1400 ميلادي : قديمي ترين ارتش جهان در اروپا تشكيل شد . اين ارتش بدو تأسيس تاكنون تقريباً بدون تغيير و به همان صورت اوليه باقي مانده است . تعداد افراد اين ارتش بالغ بر 83 تن مي باشد كه كليه اعضلء آن سوئيسي هستند . اين ارتش جنبه تشريفاتي دارد و هدف از تشكيل آن حفظ جان پاپ مي باشد و در حال حاضر هم همان وظيفه را دارد.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 8) آتش‏سوزي بزرگ شهر رُم پايتخت امپراتوري روم (64م): نرون امپراتور خون‏ريز و سفاك روم كه در 17 سالگي موجب قتل پدرخوانده‏اش شد، به مدت 14 سال بر مسند امپراتوري تكيه زد. حكومت وي با وعده‏هاي طلايى آغاز شد اما از آنجا كه مردي ضعيف‏النفس و تحت تاثير اطرافيان بود به ديكتاتوري روي آورد. از حوادث مهم تاريخ حكومت نرون، وقوع آتش‏سوزي در شهر رم بود كه به دستور وي در تاريخ 13 ژوئيه سال 64م انجام گرفت. از آن جا كه بسياري از بناها در آن زمان از چوب بود، در مدت كوتاهي، قسمت اعظم شهر باستاني رُم، در كام آتش فرو رفت و عده زيادي از اهالي اين شهر بزرگ كشته شدند. اين آتش‏سوزي همه شهر را فرا گرفت و مدت 6 روز ادامه داشت به طوري كه از 14 محله شهر فقط 4 محله باقي ماند. اين آتش سوزي بهانه مناسبي به نرون امپراتور خون‏ريز روم داد تا با متهم كردن مسيحيان به دست داشتن در ايجاد حريق رُم، بيش از يك‏صد هزارتن از آن‏ها را قتل عام كند. ديكتاتور روم سپس طرح شهر جديدي بر خاكسترهاي شهر سوخته، ريخت اما چهار سال بعد از آن در 8 اوت سال 68م در پي قيام مردمي مجبور به خودكشي گرديد.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 9) پايان سفر تاريخي، علمي و تحقيقاتي "جِيمز كوك" درياسالار انگليسي (1771م): سفر تاريخي جِيمز كوك دريا سالار معروف انگليسي به نيم كره جنوبي زمين، از 26 ژوئيه سال 1768م آغاز شده بود و سه سال به طول انجاميد. اين سفر در 13 ژوئيه 1771م پايان يافت و در جريان آن، يك تيم از دانشمندان علوم طبيعي براي بررسي گياهان، جانوران و ساكنين نيم كره جنوبي و يك تيم براي رَصد سياره زهره شركت داشتند.
10) روز استقلال "روماني" از امپراتوري عثماني (1878م) : كشور جمهوري روماني با 237/500 كيلومتر مربع وسعت در جنوب شرقي اروپا، در غرب درياي سياه و در همسايگي يوگسلاوي، اوكراين، مولداوي، بلغارستان و مجارستان است. جمعيت روماني بيش از 22 ميليون نفر بوده كه بيشتر از تيره‏هاي رومانيايى و داراي مذهب ارتدوكس مي‏باشند. پيش‏بيني شده است با توجه به رشد منفي جمعيت در اين كشور، تا سال 2025 جمعيت روماني كمتر از 20 ميليون نفر باشد. پايتخت روماني بخارست نام دارد و واحد پول آن لئو است. زبان رسمي مردم روماني، رومانيايى و البته زبان مجاري نيز طرفداراني دارد. از شهرهاي مهم آن ياشي، كلوژ و گالاتسي است. روماني از قرن پانزدهم تحت سلطه عثماني‏ها قرار داشت ولي در سال 1877 روماني با روسيه در جنگ عليه عثماني متحد شد و تا 1878 به اين جنگ ادامه داد. در 13 ژوئيه اين سال و بر اساس مصوبه كنگره برلين، روماني رسماً مستقل شد و سه سال بعد استقلال كامل و قطعي خود را به دست آورد. روز ملي روماني نيز اول دسامبر مي‏باشد.
11) امضاي قرارداد اتحاد بين شوروي و انگلستان در جريان جنگ جهاني دوم (1941م): هنگامي كه هيتلر نقشه حمله به شوروي را در سر مي‏پروراند ، تصور مي‏كرد كه اين حمله حركتي بر ضد كمونيسم است و لذا واكنش مخالفان غربي كمونيسم را بر نخواهد انگيخت. اما بزرگ‏ترين خطاي هيتلر يا در واقع، اشتباه محاسبه او در حمله به روسيه اين بود كه فكر مي‏كرد مخالفت انگليس و امريكا با كمونيسم، زمينه مساعدتري براي سازش او با غرب فراهم خواهد آورد و يا حداقل امكان سازشي بين استالينِ كمونيست و چرچيل و فرانكلين روزولتِ ضد كمونيست عليه او وجود نخواهد داشت. برخلاف تصور و انتظار او، چرچيل و روزولت فرداي حمله آلمان به روسيه در 24 ژوئن 1941م آمادگي خود را براي همكاري با استالين در برابر هيتلر اعلام داشتند ، زيرا آنها هيتلر را خطر بزرگ‏تر و نزديك‏تري مي‏دانستند و معتقد بودند كه اگر هيتلر بتواند روسيه را شكست دهد و بر منابع عظيم ثروت آن كشور دست يابد ديگرهيچ قدرتي قادر به جلوگيري از تسلط وي بر جهان نخواهد شد. استالين از پيام‏هاي كمك و همدردي چرچيل و روزولت استقبال كرد و به دنبال آن ، نماينده‏اي از طرف دولت انگلستان براي عقد يك قرارداد دوستي و اتحاد عازم مسكو شد. بر اساس اين قرارداد كه در روز 13 ژوئيه 1941م در مسكو به امضا رسيد، انگليس و شوروي در برابر خطر آلمان متحد شدند و متعهد گرديدند كه هيچ يك به عقد قرارداد جداگانه با آلمان مبادرت نكنند. در ادامه انعقاد قرارداد دوستي انگليس با شوروي، امريكا آمادگي خود را براي ارسال تجهيزات نظامي به شوروي اعلام كرد و زمينه‏هاي اشغال ايران از جانب انگليس، امريكا و شوروي فراهم گرديد.
22 تیر 1389 / 1 شعبان 1431 / 13 جولای 2010 12) تولد هریسن فورد بازیگر آمریکایی 1942 م




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید
پاسخ به شبهات و سوالات واقعه ی شهادت خادم الرضا، رئیس جمهور شهید
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه