معرفی کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» نوشته علیرضا پناهیان

بازنویسی زیبا و گیرا از سخنان ارزشمند آیت الله علیرضا پناهیان در مورد «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» در این کتاب نگاشته شده است . امیدواریم کاربران عزیز راسخون از این معرفی کتاب استقبال کنند.
پنجشنبه، 11 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» نوشته علیرضا پناهیان

مشخصات

نام کتاب  چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟ 
نویسنده علیرضا پناهیان
ناشر بیان معنوی
سال چاپ ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
تعداد صفحات ۲۲۰صفحه
رده سنی  بزرگسال
ژانر مذهبی
کشور سازنده ایران
 

خلاصه ای از داستان

سوال های بسیاری است که ذهن هر مسلمانی را درگیر خود کرده است از جمله:


_ برای چه باید نماز بخوانیم؟

_آیا با خواندن نماز دلها بیشتر به خدا جذب می شود؟

_چه نمازی باعث می شود پرانرژی و با نشاط شویم؟

_چه نمازی  به عنوان نماز خوب از آثار و برکات ارزشمند برخوردار است؟

این سوالات بعلاوه هزار سوال دیگر در مورد نماز در ذهن تمام انسان هاست. آقای پناهیان تنها باگفتگویی ساده در 220 صفحه باعث می شود نگاهمان نسبت به نماز و نماز خواندن عوض شود. این کتاب جز معروف ترین کتاب ها درباره مبحث نماز می باشد. 

نویسنده این کتاب قبل از چاپ این مباحث را در حرم مطهر رضوی ارائه نمودند و نمونه صوتی آن مورد استقبال کثیری از مردم قرار گرفت. پیگیری های فراوان از طرف مردم باعث شد این مبحث را به صورت کتابی فاخر به چاپ برسانند. 

 
معرفی کتاب «چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟» نوشته علیرضا پناهیان
 


مشخصات نویسنده

آقای علیرضا پناهیان در ۲۸ فروردین ۱۳۴۴ چشم به جهان گشودند. ایشان از روحانیان با نفوذ شیعه و بسیار دانا و اندیشمند می باشند. ایشان دوران طلبگی خود را زیر نظر  روحانیونی چون سید علی خامنه‌ای، حسین وحید خراسانی و جوادی آملی گذراندند. از فعالیت های ایشان می توان به :

1. رئیس «اتاق فکر مقام معظم رهبری در دانشگاه ها» 
2.تاسیس قرارگاه عمار.
3. عضو هیئت امنای دانشگاه هنر می باشند.
4. معاونت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول نهاد رهبری دانشگاه هنر می باشند.
5. نویسنده و منتقد سیاسی می باشند.
 

از کتاب های ایشان می توان به :

شهر خدا، انتظار عامیانه عالمانه عارفانه، چگونه یک نماز خوب بخوانیم، تکبر پنهان، باران خوبی ها، تقوا طرحی برای اداره جامعه، نخبگان معنوی، برای مهمانی خدا آماده شویم، قدرت و شکوه زن، نگاهی به رابطه عبد و مولا، هنر و رسانه و...  از جمله آثار او هستند.
 

نظرات و تجربه کاربران دربارۀ کتاب«چگونه یک نماز خوب بخوانیم؟»

+یک کتاب کم حجم که به جای اینکه راهکارهای پیچیده وبی شماری برای نمازخوندن بهتون بده فقط روی یک چیزبیشترمانورمیده اونم اینکه نمازخوب اصلاچه جورنمازی هست وماچطورمیتونیم نمازخوب بخونیم... جوابش هم ازنظرمن جالب ومنطقی بود...خیلی ساده فقط بارعایت ادب توی نماز.

 
سخنرانی زیبا در مورد درست خواندن نماز حجت الاسلام علیرضا پناهیان


+ اینقدر این کتاب موقع مطالعه به دل میشینه هر بار تمومش میکنم کمتر از دوماه نشده به بهانه ای دوباره شروعش میکنم وقتی میخونم اصلا انگار یه معلم داره با دقت در مورد زندگیم نظر میده از نظر من این کتاب دستکم دستکم لیاقت یک بار مطالعه رو داره.

+اولش هیچ میلی به خوندن این کتاب نداشتم چون فکر می‌کردم تکرار مکرراته و با حرف چیزی عوض نمیشه. اما اشتباه می‌کردم، واقعا کتاب تأثیرگذاریه. پیشنهاد می‌کنم بخونید، پشیمون نمی‌شین.

+واقعا نکات جالبی رو میگه و نگاه شما رو نسبت به نماز تغییر میده حتما این کتاب رو به کسایی که تازه نماز خوندن رو شروع کردن توصیه کنید و هدیه بدید تا توی مسیرشون ثابت قدم بشن.

+باخوندن این کتاب معرفت ما نسبت به نماز بیشتر میشه، وواقعا آدم روی خوب خوندن واول وقت خوندن نماز خیلی حساس میشه تضمین شده ودلسوزانه اونو به شما توصیه میکنم.

+واقعا که خیلی درجه 1 و عالیه... به همه پیشنهادش میکنم.. خیلی چیزا هست که ما نمیدونیم از نماز و اصلا دلیل خوندنش و و آثار تربیتی اون... فوق العادس!!!
 

برش هایی از کتاب

+هر موقع در زندگی ات نقصی دیدی، نقص مادی و معنوی ، نقص روحی و جسمی، به عنوان اولین اقدام، نمازت را بررسی کن؛ شاید در نماز کم می گذاری. البته مومن در دنیا مشکل و سختی هم دارد؛ گاهی مریض می شود، گرفتار می شود، تصادف می کند. بالاخره انسان مومن با مشکلات درگیر می شودف اما اگر احساس کردی این مشکلات خیلی زیاد و طاقت فرسا شده است یا این مشکلات نباید این قدر تو را اذیت کند، احتمالا از نمازت کم گذاشته ای. نمازت را درست کن؛ ان شاالله مشکلات تو برطرف می شود.

+معمولا وقتی می خواهند ما را نصیحت کنند ، به ما می گویند:« این چه نمازی است که می خوانی؟! می دانی امام علی (ع) موقع نماز چطور رنگ چهره اش از خوف خدا می پرید و چه حالی به ایشان دست می داد؟» گاهی اوقات این جور تبلیغات در مورد نماز، مارا پاک نا امید می کند. پیش خودمان می گوییم:«ما که هیچ وقت این جوری نخواهیم شد.» تا می گویند نماز خوب، ذهن مان سراغ نماز اولیاء خدا می رود. در حالی که نماز اولیا ء خدا ، قله است. ما برای قدم برداشتن به سمت آن قله ابتدا باید به مقام نماز خوب برسیم.

+نماز در مرحله اول عشق بازی با خدا نیست. نماز در ابتدا سختی دادن به خود است، نه رسیدن به لذت معنوی. خداوند متعال می دانست در ابتدای راه، ما عاشق او و عارف به او نیستیم، خداوند متعال می دانست تازه بعد از چهل سال عبادت، ما کم کم می توانیم شیرینی گفتگوی با او را حس کنیم؛ به همین دلیل چنین دستوری به ما داده است، آن وقت ما تصور می کنیم فقط وقتی نمازمان خوب است که از آن لذت ببریم!

+نماز خوب خواندن، رسیدگی به واجبات نماز است. نماز خوب خواندن یعنی اینکه واجبات نماز را بپذیرم، و به آن گردن بنهم. واجبات نماز طوری قرار داده شده‌اند که معمولاً برای انسان خسته‌کننده هستند. قسمت‌های واجب نماز به گونه‌ای است که بعد از چند روز، نماز برای آدم تکراری می‌شود. کافی است همین را بپذیریم. و این پذیرش را در چهرۀ و رفتار خودمان نشان دهیم.
 

معرفی کتاب های مشابه 

پیوندهای نماز
نویسنده در این کتاب نقشه‌ی جامع اسلامی مورد بررسی قرار می‌دهد و پیوندهای آن را با تک‌تک اجزاء هستی می‌کاود. نویسنده : محسن قرائتی
 
راه های تکمیل نماز
نویسنده در این کتاب به آسیب‌شناسی نماز و این نیایش الهی پرداخته است. او در این اثر دو مشکل اساسی سستی در کمال و اقامه نماز را بررسی کرده‌است. نویسنده: محمد ابراهیم کفیل
 
مهم‌ترین اثر نماز
 این کتاب به قصد ایجاد انگیزه و علاقه به نماز با استفاده از آیات قرآن در دو فصل تدوین شده است. نوشته: محمدعلی عبدالهی
 
بررسی تقابل شیطان با نماز
کتابی است که دشمنی شیطان را با نماز به تصویر کشیده و راهکارهای مقابله با این دشمن را بیان کرده‌است. نوشته: محمدعلی جابری


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.