سلامت کودک

آیا اضافه وزن فرزندم نگران کننده خواهد بود؟

اضافه وزن نوزاد می تواند مشکلات عدیده ای را در آینده برایش بوجود آورد بنابراین بهتر است با برنامه ریزی صحیح از این کار اجتناب شود. در این مقاله به نکاتی در این خصوص پرداخته شده است.
دوشنبه، 8 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا اضافه وزن فرزندم نگران کننده خواهد بود؟
نسل های گذشته بر این اعتقاد بودند که نوزاد چاق و تپل، نوزاد شاد و سرحالی است، اما امروزه و در این عصر، مضرات این مثل قدیمی می تواند بیش فوائد آن باشد. واژه «چاق» در روزگار مادربزرگ های ما مفهوم کاملاً متفاوتی را می رساند. در دورانی که اجدادمان بسر می بردند غذاها بسیار سالم تر و عاری از مواد افزودنی و شیمیایی بودند و مواد غذایی اغلب به طور مستقیم از باغ یا مزرعه به دست آنها می رسید.
 
درست است که به احتمال زیاد به فرزندتان کیک یا همبرگر نمی دهید، اما اگر خود در خوردن این غذاها زیاده روی کنید، ممکن است حتی پیش از خارج شدن فرزندتان از رحم، به یک عمر مشکلات اضافه وزن محکوم شود.
 

تعریف اضافه وزن در نوزاد

اجازه دهید آنچه در نوزاد اضافه وزن به حساب می آید را مشخص کنیم. اضافه وزن لزوماً به معنای نوزادی با ظاهر تپل و چاق نیست، بلکه نوزادی است که وزن و قد او به طور قابل توجهی با یکدیگر متناسب نباشند.
 
به احتمال زیاد نوزادی که دچار اضافه وزن است آن را از والدین خود که آنها نیز دارای اضافه وزن هستند یا از طریق ژن چاقی موجود در شجره خانوادگی خود به ارث برده است. البته این بدان معنا نیست که این مشکل قابل حل نمی باشد، بلکه باید تنها به منظور اطمینان از سلامت فرزندتان تلاش بسیار بیشتری به خرج دهید.
 
در صورتی که سابقه چاقی در خانواده شما وجود دارد، خواه خود مشکل اضافه وزن داشته باشید یا خیر، به محض آنکه متوجه شدید باردار هستید این موضوع را با پزشک خود درمیان بگذارید تا ایشان بتوانند رشد جنین را در داخل رحم به منظور یافتن نشانه های مشکلات وزنی احتمالی تحت نظر داشته باشند. چنانچه خود نیز دچار مشکلات اضافه وزن هستید، مطلع ساختن پزشک از چاقی موروثی موجب شده از شما بخواهد رژیم غذایی و ورزش را شروع کنید به طوری که با این کار به مبارزه با مشکلات وزنی در طول دوران بارداری کمک می شود.
 
پس از تولد نوزاد، در صورتی که اضافه وزن داشته باشد هنوز هم می توانید برای رفع این مشکل اقداماتی را اتخاذ کنید. اولین کاری که می توانید انجام دهید تصمیم گیری در خصوص عدم تغذیه فرزندتان با شیر خشک و بجای آن تغذیه او با شیر مادر است.
 نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند احتمال بیشتری در آنها می رود که به چاقی مبتلا شوند چرا که شیر خشک حاوی کالری های بیشتری نسبت به شیر مادر استطبق یکی از مطالعات انجام شده در ایالات متحده، نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند احتمال بیشتری در آنها می رود که به چاقی مبتلا شوند چرا که شیر خشک حاوی کالری های بیشتری نسبت به شیر مادر است. در این مطالعه همچنین نشان داده شده است که تغییر تغذیه نوزاد از شیر مادر به شیر خشک یا غذای کمکی (غذای جامد) پیش از 4 ماهگی، باعث می شود احتمال اضافه وزن در کودک قبل از رسیدن به 5 سالگی بیشتر شود. بایستی متذکر شد که مشکلات اضافه وزن می تواند در طول زندگی خطرات زیادی را برای کودک بوجود آورد.
 
با توجه به این واقعیت که ثابت شده است شیر مادر از مواد مغذی بیشتری نسبت به شیر خشک برخوردار است، اکثر والدین تصور می کنند که در هر وعده غذایی باید تمام محتویات شیشه خالی شود که این خود می تواند منجر به شکل گیری عادت پرخوری در فرزندشان شود.
 

اجتناب از تغذیه بیش از حد نوزاد

یکی از راه های مهم ترک عادت بیش از حد غذا دادن به فرزندتان توجه به نشانه هایی است که برجای می گذارد. نوزاد با خارج ساختن پستانک شیشه شیر از دهان خود و دور کردن سر از آن و بی قراری و گریه در زمانی که می خواهید با زور پستانک شیشه شیر را در دهان او بگذارید، به وضوح این پیغام را می رساند که دیگر گرسنه نیست. در صورتی که به تلاش خود ادامه دهید و او را مجبور به ادامه تغذیه نمایید ممکن است بیش از خواسته خود تغذیه کند. شیشه را به زمین گذاشته و کمی بعد دوباره امتحان کنید یا فقط بپذیرید که مقدار شیری که در طول تغذیه دریافت کرده است برای سیر شدن او کافی بوده است. در صورتی که به خاطر امتناع از خوردن دچار کمبود وزن نمی شود، بنابراین از سلامت لازم برخوردار است و به تغذیه اضافه نیازی ندارد.
 
آیا اضافه وزن فرزندم نگران کننده خواهد بود؟

لازم به ذکر است که اگر فرزندتان تغذیه را به اتمام نرسانده است و بخواهید بعداً دوباره امتحان کنید، بایستی پیش از رها کردن نوبت تغذیه تنها یک مرتبه دیگر سعی کنید. شاید بهتر باشد تا آنجا که می توانید هر روز از یک برنامه تغذیه یکسان پیروی کنید تا این مسئله را در فرزندتان ترویج ندهید که تغذیه با آرام ساختن او همراه است. چرا که ممکن است در زمان هایی که دچار احساسات عاطفی شده یا نیاز به آرام شدن دارد طلب غذا نماید به طوری که مطمئناً در آینده با مشکلات متعدد مرتبط با چاقی مواجه خواهد شد.
 
تصور نکنید که هر بار فرزندتان گریه می کند دلیل آن گرسنه بودنش است. امکان دارد تغذیه او راه آسانی برای آرام کردنش باشد اما اگر هنوز زمان تغذیه او فرانرسیده است سعی کنید از روش های دیگری مانند در آغوش گرفتن یا بازی با او یا پخش موسیقی برای آرام ساختنش استفاده کنید.
 
در صورتی که فرزندتان را با شیر خشک تغذیه می کنید، در دو ماه اول هر دو ساعت یکبار و بعد از آن هر سه ساعت یکبار به او شیر بدهید.
 
بیست دقیقه طول می کشد تا نوزاد سیر شود بنابراین در امر تغذیه صبور باشید. سعی نکنید با گشاد کردن سرپستانکی شیشه، او را مجبور به تغذیه بیش از آنچه می تواند بکنید.
 
اگر نگران وزن گیری بیش از حد فرزند خود هستید، سعی نکنید او را تحت رژیم غذایی بدون مشورت با پزشک قرار دهید. با این کار صدمه بیشتری به فرزندتان وارد می سازید. اجازه دهید پزشک اگر لازم دانست خود هرگونه تغییر در رژیم غذایی را برای فرزندتان در نظر بگیرد.
 
علاوه بر عادات غذایی خوب، سعی کنید فرزندتان را وارد فعالیت بدنی سازید. مسلماً به دلیل آنکه فرزندتان هنوز نوزاد است نخواهد توانست فعالیت چندانی داشته باشد. بنابراین در غالب اوقات او را ماساژ بدهید تا گردش خون مناسب در او تحریک شود. یکی از اسباب بازی هایی که با ضربه پا به صدا در می آید را برایش تهیه کنید یا بازی هایی را با او انجام دهید که تشویق به رساندن خود به اشیاء مختلف می کنند. اغلب اوقات با استفاده از تکیه گاه او را به حالت راست نگاه دارید تا ماهیچه هایش تقویت شوند.
 
حتماً دلتان می خواهد فرزند شادی داشته باشید و این مستلزم تندرست بودنش است، از آنچه می توانید برای حفظ وزن سالم فرزندتان کمک بگیرید. بدانید که حتی اگر وراثت در مقابل شما قرار داشته باشد باید تمام تلاش خود را کرده تا فرزندتان از وزن سالمی برخوردار باشد.
 
 سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.