مراحل معرفی غذاهای کمکی به نوزاد و کودک

در این مقاله به برخی از مراحلی که باید برای غذای کمکی گذرانده شود، نیازهای تغذیه ای و سن شروع به تغذیه نوزاد با غذای کمکی پرداخته شده است.
شنبه، 6 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراحل معرفی غذاهای کمکی به نوزاد و کودک
در خصوص زمان شروع غذای کمکی به نوزاد عقاید و اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. حتی در میان انجمن پزشکی اطفال آمریکا (AAP) نیز در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد. کمیته تغذیه AAP توصیه می کند که تغذیه نوزاد با غذای کمکی یا جامد باید چیزی بین 4 تا 6 ماهگی باشد. با این حال بخش سیاست تغذیه با شیر مادر AAP تغذیه اختصاصی با شیر مادر را در شش ماه نخست توصیه می کند.
 
اکثر نوزادان در سن 4 تا 6 ماهگی از آمادگی لازم جهت شروع به تغذیه با غذای کمکی برخوردار می شوند. نوزاد پیش از 4 ماهگی از توانایی لازم جهت بلع مواد غذایی برخوردار نیست به این دلیل که هنوز دارای رفلکس زبانی بیرون راندن غذا از دهان است که برای تغذیه از شیر مادر مورد نیاز می باشد. در صورتی که در این سن به فرزند خود غذای کمکی بدهید، به احتمال زیاد با زبان خود آن را از دهان خارج می سازد. نوزادان معمولاً بعد از چهار ماهگی از هماهنگی دهانی لازم و بهتر برای جویدن و بلع برخوردار می شوند.
 
تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک بایستی منبع اصلی تغذیه فرزند شما را تشکیل دهد. غذاهای کمکی باید نیازهای تغذیه ای نوزاد را تکمیل سازند. هدف شما نباید جایگزین ساختن شیر با غذای کمکی باشد، بلکه باید در کنار آن قرار گیرد و به آن افزوده شود. اطمینان حاصل کنید که فرزندتان ابتدا از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کرده و سپس به او غذای کمکی داده شود.
 

نخستین غذاهای کمکی نوزاد

حقیقتاً اهمیتی ندارد که چه غذاهایی را ابتدا در اختیار فرزند خود قرار دهید، اما باید با غذاهایی شروع کنید که تنها از یک ماده غذایی تشکیل شده باشند. همیشه در هر مرتبه یک غذای جدید به او بدهید و پیش از امتحان غذای جدید دیگر حدود سه روز  صبر کنید. اکثر والدین با غلات صبحانه یا سرآل تک غله ای مانند برنج یا حریره جو دوسر شروع می کنند اما اگر قصد دارید با گلابی، آووکادو یا هویج شروع کنید نیز اشکالی ندارد. چنانچه دارای سابقه خانوادگی ابتلاء به آلرژی های غذایی را دارید شاید بهتر باشد تا یک سالگی فرزندتان از معرفی غذاهایی که ممکن است موجب بروز واکنش آلرژیک در او شوند، خودداری کنید. اگرچه تحقیقات صورت گرفته در این باب حاکی از آن است که صبر کردن ممکن است از عدم بروز آلرژی جلوگیری نکند، اما بسیاری از متخصصان اطفال هنوز هم توصیه می کنند تا زمانی که کودک بیش از یک سال نشده است از معرفی غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، بادام زمینی یا گندم به او خودداری کنید.
 
مراحل معرفی غذاهای کمکی به نوزاد و کودک

غذاهای کمکی مرحله 1
غذاهای کمکی مرحله اول از جمله نخستین نوع غذاهایی هستند که باید به فرزند خود بدهید. غذاهای مرحله 1 تنها از یک ماده غذایی تشکیل شده اند و به صورت پوره شده می باشند. اکثر غذاهای کمکی مرحله 1 موجود در بازار حاوی حدود 5ر2 اونس (حدود 5 قاشق غذاخوری) میوه، سبزیجات یا گوشت می باشند. از آنجا که غذاهای مرحله 1 از یک ماده غذایی تشکیل شده اند، از جمله بهترین غذای کمکی که در اختیار فرزندتان قرار می دهید به حساب می آیند به طوری که می توانید از این طریق او را جهت بروز واکنش های آلرژیک تحت نظر قرار دهید.
 
غذاهای کمکی مرحله 2
غذاهای کمکی مرحله دو بسیار شبیه به مرحله 1 هستند. با این تفاوت که غذاهای کمکی مرحله 2 بجای آنکه پوره شده باشند، از صافی گذرانده شده و از ترکیبی از میوه یا سبزیجات بجای یک ماده غذایی تشکیل شده اند. غذاهای مرحله 2 موجود در بازار همچنین حجیم تر یعنی حدود 4 اونس (113 گرم) هستند.
 
غذاهای کمکی مرحله 3
فرزند شما در حدود 8 تا 10 ماهگی ممکن است آماده ورود به مرحله سوم غذاهای کمکی شود. غذاهای مرحله 3 که حاوی حدود 6 اونس (170 گرم) غذا در هر ظرف یا شیشه می باشد، به صورت له شده بوده و از بافت بیشتری نسبت به غذاهای پوره شده ای که سابق بر این فرزندتان مصرف می کرد برخوردار هستند. این غذاها ممکن است حاوی مقداری گوشت یا سبزیجات در خود باشند. غذاهای مرحله 3 به فرزندتان کمک می کنند به غذای خانواده انتقال داده شود.
 
به منظور دریافت راهنمایی جهت شروع غذای کمکی می توانید به نمودارهای غذای کمکی مراجعه کنید. به خاطر داشته باشید که فرزند شما ممکن است از رشد متفاوتی برخوردار باشد. نشانه های گرسنگی و سرنخ هایی که برجای می گذارد را دنبال کنید. در صورت هر گونه سؤال در خصوص نحوه تغذیه فرزندتان با پزشک اطفال مشورت کنید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.