سلامت کودک

نکاتی در خصوص سلامت نوزاد

در این مقاله به نکاتی در خصوص سلامت نوزاد تازه به دنیا آمده پرداخته شده است.
پنجشنبه، 11 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکاتی در خصوص سلامت نوزاد
نوزادان برخلاف کودکان کم سن و سال از منابع ایمنی کمتری برای مقابله با بیماری برخوردارند. زمانی که نوزادی بیمار می شود، بهتر است هوشیار و مراقب باشید. گرچه شاید دوست نداشته باشید تمام مدت با پزشک تماس بگیرید، اما اکثر پزشکان ترجیح می دهند زودتر با آنها تماس گرفته شود تا آنکه زمان مناسب گذشته و دیگر دیر شده باشد. برای یک پزشک راهنمایی شما در همان مراحل اولیه بیماری نوزاد آسانتر است. این کمک احتمالاً موجب می شود خود و فرزندتان مجبور به مراجعه به اورژانس یا مطب دکتر نشوید.
 
اغلب مشکلات کولیک (قولنج) و بی حالی نوزادان به شیر خشکی که از آن تغذیه می کنند ارتباط داده می شود. طی مطالعه انجام شده اخیر در مجله نوتریشن (تغذیه) مشخص شده است که نوزادان در برابر شیر خشک های معمولی و انواع ضد حساسیت از تحمل یکسانی برخوردارند. این مطالعه توسط مید جانسون شرکت تهیه شیرخشک های مختلف نوزاد انجام شد و 335 نوزاد کامل (نوزادی که در موعد مقرر به دنیا آمده باشد) به مدت 60 روز در این مطالعه شرکت داده شدند. علائمی که والدین را بر آن داشت به شیر خشک ضد حساسیت روی آورند «گریه و بی قراری بیش از حد» فرزندشان بود. 47% از والدینی که شیر فرزند خود را به شیر خشک ضد حساسیت تغییر دادند نیازی به مشاوره پزشکی پیدا نکردند. بسیار اهمیت دارد که در هنگام مواجهه با نوزادی که به کولیک یا قولنج مبتلا شده است این موضوع را به خاطر داشته باشید. همچنین نکته قابل توجه آن است که کولیک در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود نیز ممکن است رخ دهد. شیر مادر بازتاب غذایی است که شما مصرف می کنید و گاهی اوقات اتفاق می افتد که فرزندتان همان غذایی که شما دوست دارید را دوست ندارد.
 
از مصرف غذاهای تند و ادویه ای، الکل و کافئین خودداری کنید. این مواد غذایی موجب بروز دل درد در نوزاد شده و بی خوابی خود و فرزندتان را به همراه خواهند داشت.
 

سایر نشانه ها و نکات مهم

در ادامه به چند نکته و نشانه در نوزاد اشاره می شود که بایستی والدین با آنها آشنا باشند.
 
1- تب
نوزاد نبایستی تب بالا داشته باشد. در 6 تا 12 هفته نخست پس از تولد، اکثر نوزادان آنتی بادی های ایمنی مادر که از بیماری های شایع محافظت می کنند را با خود همراه دارند. در صورتی که نوزاد تازه به دنیا آمده تب بالای 4ر100 درجه فارنهایت یا 38 درجه سانتیگراد مقعدی داشته باشد بایستی با پزشک تماس گرفته شود. تب آب بدن نوزاد تازه به دنیا آمده را به سرعت کاهش می دهد، بنابراین بر روی آبرسانی یا هیدارته نگاه داشتن بدن فرزند خود تمرکز نمایید.
 
2- سرفه
نوزاد نبایستی سرفه کند. عطسه طبیعی است اما سرفه غیر معمول می باشد. به خاطر داشته باشید که نوزادان حرکت نمی کنند بنابراین ترشحات به پشت گلوی آنها ریخته می شود و باید توسط مراقب خارج شود. در صورتی که فرزند نوزادتان دچار سرفه شده است با پزشک تماس بگیرید.
 
3- تغییر در اشتها
نوزاد باید گرسنه شود و در زمان تغذیه به خوبی غذا بخورد. در صورتی که نوزاد غذا نمی خورد، حاضر به تغذیه در تمام وعده های غذایی نیست یا مکش او ضعیف است با پزشک تماس بگیرید.
 
4- بدخلقی
نوزادان معمولاً خوش خلق و سرحال هستند. آنها غان و غون کرده و خنده های ریزی می کنند. در صورتی که تغییری در خلق و خوی فرزندتان مشاهده کردید معمولاً نشانه مساعد نبودن حال او است. بررسی کرده تا مطمئن شوید تب، دل درد، اسهال یا یبوست نداشته باشد. تغییرات خلق و خوی نوزاد را نادیده نگیرید.
 
5- استفراغ
در حالی که خارج شدن آب دهان یا بالا آوردن مقداری از محتویات معده پس از اتمام غذا برای نوزاد امری طبیعی است اما استفراغ غیرعادی می باشد. استفراغ پرتابی، استفراغی است که در امتداد اتاق پخش یا پرتاب می شود و با مشکلات گوارشی و تنگی مادرزادی دستگاه گوارش همراه است. در صورتی که فرزندتان دچار استفراغ پرتابی شده یا شروع به استفراغ کرده است با پزشک تماس بگیرید. نوزادان به راحتی دچار کمبود آب بدن می شوند و این وضعیت شایع ترین علت نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای آنها است.
 
6- سرماخوردگی
سرماخوردگی در نوزادان تازه به دنیا آمده غیر معمول است. عطسه اشکالی ندارد اما در صورت ابتلاء نوزاد به سرماخوردگی و سختی تنفس به دلیل احتقان یا گرفتگی بینی با پزشک تماس بگیرید.
 
نکاتی در خصوص سلامت نوزاد

 7- بثورات پوستی
بروز بثورات پوستی در نوزادان تازه به دنیا آمده امری غیر طبیعی است بنابراین وجود هرگونه بثورات پوستی در محلی غیر از نواحی پوشک بایستی توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد. اغلب آلرژی به شیر خشک ممکن است موجب بروز بثورات پوستی شود.
 
8- ترشح از چشم
ترشح از چشم امری نادر است اما قطعاً باید مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که نوزاد دچار ترشحات چشم از یک یا هر دو چشم شده است بایستی با پزشک مشورت کنید.
 
9- مشکلات مرتبط با گوش
کشیدن گوش یا چرخاندن سر به یک طرف همراه با گریه و اغلب تب احتمالاً نشان از ابتلاء نوزاد به عفونت گوش است، بنابراین فرزندتان را نزد پزشک ببرید.
 
10- گریه
به ندرت پیش می آید که نوزاد در اکثر اوقات بیدار بودن به گریه سپری نکند. گریه معمولاً نشانه ابتلاء او به بیماری نیست یا نگران کننده نمی باشد. نوزاد اکثر اوقات خواب است بنابراین گریه خود را برای تغذیه یا تعویض پوشک ذخیره می کند. با این حال در صورتی که فرزندتان تمام مدت گریه می کند، نمی خوابد و به راحتی آرام نمی شود با پزشک تماس بگیرید.
 
نوشته دکتر اریکا شوارتز (Erika Schwartz)، پزشک راهنما از سینرجی هلث (Cinergy Health)
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.