خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

سمند نام نخستین خودرویی است که با مارک تجاری یک شرکت ایرانی به نام ایران خودرو ساخته شد. سمند به معنای اسب زرد رنگ است. مینیاتور اولین خودروی تولید تمام داخل است که همزمان با پیگیری و برنامه‌ریزی‌ها برای تولید این خودرو
پنجشنبه، 24 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور
خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور
خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور
تهیه كننده : محمود كریمی شرودانی
منبع : راسخون


 

سمند

سمند نام نخستین خودرویی است که با مارک تجاری یک شرکت ایرانی به نام ایران خودرو ساخته شد. سمند به معنای اسب زرد رنگ است. مدل‌های سمند عبارت‌اند از: سمند LX و سمند سریر و سورن.
طراحی موتور ،بدنه و شاسی آن توسط شرکتهای انگلیسی و فرانسوی انجام شد و قالبهای اصلی آن ژاپنی می‌باشدو جیگ و فیکسچرهای آن وهمچنین طراحی خط تولیدش کار شرکت کره‌ای ووشین می‌باشد. سمند که خودروی ملی نیز نامیده می‌شود بر اساس پلتفورم پژو ۴۰۵ ساخته شده‌است. طراحی بدنه خودرو در شرکت فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌است، این طرح توسط ایران خودرو خریداری شد و تغییرات جزیی در آن صورت گرفت. موتور این خودرو نیز ساخت پژو است. قالب‌های اصلی بدنه خودرو (قطعات بیرونی یا به اصطلاح قالبسازان آتر) ساخت شرکت میازو ژاپن(که در ژاپن قالبسازی در جه دو محسوب می‌شود و به هیچ عنوان با قالبسازانی مانند فوجی که طرف قرارداد سایپا می‌باشد قابل مقایسه نیست) ساخته شد. این خودرو در سال ۱۳۸۵ به روسیه صادر شد.
سمند مدل های مختلفی دارد كه در این مقاله فقط به برخی از این مدل ها ( كه شاخص تر هستند) می پردازیم و از غرق شدن در تفاوتهای فنی و مدل های متعدد سمند می پرهیزیم.

سمند معمولی

به طور كلی سمند معمولی مدل پایه انواع سمند است كه با تغییر در آن به مدلهای مختلف دست یافته اند. موتور سمند معمولی از نوع XU7JP/L3 انژکتوری و با حجم 1761 ccو تعداد 4سیلندر قدرتی در حدود 100 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و سرعت 180 کیلومتر در ساعت را دارد. موتور سمند در واقع همان موتور پژو 405 GLX است،(البته نوع انژكتوری آن) گیربکسی هم که در سمند استفاده شده متعلق به همین خودرو است. گیربکس سمند مدل BE3/5 معمولی 5 دنده دستی جلو و تمام سنکرون است و شتاب صفر تا صد آن حدود 12 ثانیه است. سمند دارای فرمان هیدرولیکی با قطر دایره چرخش 11 متر است، لاستیک های این خودرو185/65r 1588h است.
در داشبورد از برخی قطعات پژو 405 استفاده شده است مثل اهرم های تنظیم گرمی و سردی هوا.

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

برخی از دیگر مشخصات سمند معمولی:
کارایی:
مدل موتور : XU7JP/L3
حد اکثر سرعت : 185 كیلومتر بر ساعت
نسبت تراکم : 9.3:1
تعداد سیلندر : خطی 4
حجم موتور: 1761cc
سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاششی (MPFI)
حداکثر توان موتور : 100 HP در6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور: 153 Nm در 3000 دور در دقیقه
قطر سیلندر : 83mm
کورس پیستون : 81.4mm
گیربکس:
گیربکس : اتوماتیک 5 سرعته + دنده عقب
نسبت دنده 1 : 0.2894
نسبت دند ه 2 : 0.5384
نسبت دنده 3 : 0.7812
نسبت دنده 4 : 1.0512
نسبت دنده 5 : 1.3428
دنده عقب:0.3

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

کلاچ:
نوع كلاچ : تك صفحه ای خشك
قطر خارجی کلاچ : 200mm
قطر داخلی كلاچ : 132mm
دیفرانسیل : دیفرانسیل جلو و دنده خورشیدی
سوخت :
ظرفیت مخزن سوخت: 70 لیتر
عدد اکتان : 95 RON
درجه آلودگی: Euro II
مصرف خارج از شهر : براساس استاندارد : 9.2 ECE R84
ترکیبی بر اساس استاندارد : 8.5 ECE R101
با سرعت ثابت 90 : 6.8 Lit
با سرعت ثابت 120: 9.2 Lit
آلودگی منواکسید کربن با کاتالیست کانورتور : %0.5
سیستم فرمان :
شعاع چرخش با هیدرولیک 5.5 متر
جعبه فرمان هیدرولیک - شانه ای
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل/ به سمت خارج : 6.0-5.0 mm
زاویه چرخش چرخها به سمت داخل: 5.43mm
سیستم الکتریکی :
باطری : 12 V 35 Ah
دینام : 80A
استارت: 0.9 KW
نوع باطری : اسید سرب
وزن (kg) :
وزن خودرو : 1200 (KG)
وزن روی اکسل جلو : 716 (KG)
وزن روی اکسل عقب : 468 (KG)
تعلیق :
مستقل از نوع مک فرسون : جلو
مستقل از نوع فنر پیچشی : عقب
ترمز :
دو مداره تحت کنترل با بوستر : سیستم ترمز
دیسکی با پره های خنک کننده : ترمز جلو
توپی : ترمز عقب
سیستم ترمز ضد قفل ABS : انتخابی
توع سیستم ضد قفل :4 کانال با سیستم قدرتی EBD توزیع ترمز الکترونیکی
مدل : MK 20E (Continental Teves) ABS
چرخها :
تایر : 65/185 88H R15
چرخهای استاندارد : فولادی6J15
چرخهای انتخابی : آلومینیومی 6.5J15

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

سمند ال ایكس ( LX )

طراحی بدنه :در سمند LX با تغییراتی در چهره خودرو و همین طور آینه ها و چراغ خطرها در بخش عقب مجموعا ً شاهد چهره ای نو نسبت به سمند عادی هستیم .
طراحی داخلی :تفاوت چشم گیری در سمند LX نسبت به سمند عادی دیده نمی شود و تنها لوکس شدن داخل خودرو سالن آن را زیبا تر از سمند عادی کرده .
ایمنی :سمند از سوی شرکت انگلیسی مایرا استاندارهای ایمنی را کسب کرده اما با استاندارد های ایمنی روز فاصله زیادی دارد . رقابت در ایمنی میان سمند و ۴۰۵ رقابتی نزدیک است اما مهندسین طراح داخلی معتقد به ایمن تر بودن سمند هستند .
ارگونومی : ارگونومی در سمند LX مانند سایر سمند ها در سطحی پائین قرار دارد و ضعف های جدی نقص در دید جلو و عقب و محل قرار گرفتن اهرم تعویض دنده ، طراحی صندلی ها و طراحی داشبورد از نکات بر جسته ضعف ارگونومی در سمند ال ایکس می باشد .
موتور : موتور سمند LXهمانند پژو ۴۰۵ و مدل های دیگر سمند به غیر از EF 7 و همین طور پژو پارس ، موتور ۱٫۸ لیتری انژکتور با ۸ سوپاپ و توان تولید ۱۰۰ اسب بخار می باشد. استاندارد آلایندگی در این موتور یورو II بوده و این موتور قادرست سمند LX را به سرعت نهائی ۱۸۵ کیلو متر برساند .

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

گیربکس :گیربکس ۵ سرعته دستی
سیستم تعلیق: در جلو مک فرسون و عقب ژامبون با اتصال به فنرهای پیچشی افقی همراه با کمک های زاویه دار
ترمز :در جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسه ای با بکارگیری ABS و EBD
سیستم های پایداری : سیستم های پایداری ندارد
آپشن :سیستم تهویه هوای مطبوع و فیلتر،واحد کنترل هوشمند ( ECU )، مسافت شمار، دیجیتالی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، تودوزی پارچه ای، جا نقشه ای در پشت صندلی های جلو،
زیر آرنجی وسط صندلی عقب با دو جای فنجانی، محل نگهداری نقشه وکتاب روی درب های جلو، چهار عدد بلندگو، آیینه های خارجی برقی همراه با گرمکن، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع
آزمایش رانندگی: سمند ال ایکس با بهره گیری از ترمز ABS و EBD کنترل بیشتری را در رانندگی در اختیار ما می گذارد ، فرمان پذیری در ال ایکس قابل قبول می باشد اما سطح پائین ارگونومی به راننده اجازه بهره برداری کامل از این قابلیت را نمی دهد . در کل در سمند ال ایکس و سایر مدل های سمند قدیمی بودن این خودرو کاملا ً محسوس می باشد . وزن ۱۲۰۰ کیلوئی این خودرو که ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از پژو ۴۰۵ است شتاب گیری این خودرو را ضعیف تر از پژو ۴۰۵ کرده برخی معتقدند این اضافه وزن که با توزیع صحیح تری نسبت به پژو ۴۰۵ انجام شده به پایداری این خودرو در مسیر های مارپیچ کمک کرده است.
سمند سورن
سمند سورن مدل تغییر شکل یافتهٔ سمند معمولی و سمند LX است.این خودرو اولین بار در ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ توسط گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد (دو سال پس از ارائه سمند معمولی توسط ایران خودرو). به گفته شرکت ایران خودرو، «سورن» با کسر حرف «ر» واژه‌ای ترکی به معنای «پیش برنده»و با فتحه «ر» به معنای شجاع و دلیر و نام یکی اقوام قدیم ایرانی است.
تفاوت اصلی این خودرو با سمند معمولی، طراحی بیرونی بدنه و آپشن‌های قابل سفارش در این خودرو است. تنها تغییر قابل ذکر در داخل خودرو نسبت به سمند، ستون فرمان تلسکوپی است که در صورت تصادف از داخل جمع شده و مانع از آسیب دیدن راننده می‌شود.

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

وزن سورن تیپ یک هزار و ۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴ و نیم متر، عرض آن ۱/۷ متر و ارتفاع آن ۱/۴ متر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است. موتور سورن تیپ یک XU7JPL3 بوده و دارای ۴ سیلندر است. حجم موتور این خودرو هزار و۷۶۱ سی سی و حداکثر قدرت آن ۱۰۰ اسب بخار است.

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

شرکت ایران خودور برای طراحی سمند سورن از شرکت‌های بین المللی دعوت کرد که نهایتا پیشنهاد یک شرکت انگلیسی به سرپرستی «راس هیوار» انتخاب شد. طراحی سمند معمولی نیز توسط یک شرکت انگلیسی انجام شده بود.

سمند سریر

این خودرو به منظور كاربری تشریفاتی طراحی شده است كه دارای موتور XU7JP4 / L4 ، سیستم ABS ، دستگاه پخش CD و رینگ آلومینیمی و تزئینات جدید متناسب با افزایش طول حدود 30 سانتیمتری این خودرو میباشد.

خودروی مینیاتور سایپا ( S81 )

مینیاتور اولین خودروی تولید تمام داخل است که همزمان با پیگیری و برنامه‌ریزی‌ها برای تولید این خودرو موضوع خدمات پس از فروش نیز پیگیری شده است. چرا كه در گروه کالاهای سرمایه‌ای فروش کالا در فروشگاه تمام نمی‌شود بلکه این آغاز عملیات فروش است و شرکتی موفقیت بیشتری کسب می‌کند که علاوه بر کیفیت از خدمات سیستم پس از فروش مناسبی هم برخوردار باشند.
در تمام دنیا خدمات پس از فروش به 3 دلیل به مشتریان ارایه می‌شود، اول این که فروشنده با این کار از خریدار کالای خود در برابر مشکلات احتمالی حمایت می‌کند، دوم این که کیفیت خودروی تولیدی را مدیریت کرده و سوم این که خدماتی که امکان ارایه آنها در زمان فروش وجود ندارد را در زمان خدمات پس از فروش به مشتریان ارایه کند.

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

برای خودروی مینیاتور همزمان با طی شدن پروسه تولید، پروسه تولید قطعات مخصوص خدمات پس از فروش نیز طی شده است و این امر نشان از عزم جدی گروه خودروسازی سایپا برای حضور پررنگ‌تر از پیش در بازار خودرو دارد.

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

ظرفیت موتور خودرو كاملا" ایرانی ساخت سایپا 1500 سی سی و مصرف سوخت آن حدود 5/6 لیتر در 100 كیلومتر اعلام شده است . موتور انژكتوری این خودرو با توجه به آلایندگی و مصرف سوخت اندك استاندارد یورو 3 را دارا می باشد و قادر است استاندارد یورو 4 را نیز دریافت نماید .
این خودرو با ظرفیت حمل 5 سرنشین و امكانات و تجهیزات مناسب ، دارای صندوق عقب بزرگ و تسمه های فولادی داخل دربها جهت حفاظت بیشتر سرنشینان است كه امكان راحتی و ایمنی را برای سفر و گردشگری خانواده های ایرانی فراهم می كند . خودروی ساخت سایپا پنج دنده بوده و موتور آن دارای 80 اسب بخار قدرت می باشد و سرعت آن حداكثر 200 كیلومتر در ساعت ومجهز به ترمز دیسكی چرخ جلو با سیستم خنك كننده است .

خودروهای ملی ایران : سمند و مینیاتور

كولر گازی ، فرمان هیدرولیك ، شیشه بالابر برقی دربهای جلو و عقب ، قفل مركزی ، سپر رنگ بدنه و صندلی قابل تنظیم در ارتفاع را از دیگر تجهیزات این خودرو می توان نام برد.

منابع تحقیق :
khodroha.com
www.avaxnet.com
Wikipedia.org
خبرگزاری فارس
خبرگزاری ایسنا
وب‌گاه دنیای اقتصاد
www.zcar.ir
www.centralclubs.com
iscanews.ir
www.ikco.com



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.