تاثیر اینترنت بر فضای دانشگاهی (2)

دلیلش اینست که در اکثر مواقع براحتی می توان از سایت اینترنتی مجلات نسخه الکترونیک مقالات را بدست آورد. آسان بودن اینگونه دسترسی الکترونیکی به مقالات آنقدر بر دانشگاهیان تاثیر گذاشته است که در بسیاری از مواقع، هم دانشجویان و هم استادان در صورتیکه به نسخه الکترونیکی یک مقاله دسترسی نداشته باشند به جای رفتن به کتابخانه مرکزی و پیدا کردن
سه‌شنبه، 29 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تاثیر اینترنت بر فضای دانشگاهی (2)
تاثیر اینترنت بر فضای دانشگاهی (2)
تاثیر اینترنت بر فضای دانشگاهی (2)






● تاثیر اینترنت بر فضای تحقیقاتی

با ظهور اینترنت و دسترسی به منابع آنلاین رقیبی جدی برای کتابخانه ها پیدا شده است
زمانی بود که هر دانشکده ای برای خود کتابخانه بزرگی از مقالات علمی مختص رشته خودش را داشت. این کتابخانه ها به مرور زمان کوچک تر و کوچک تر شده اند و در مواردی کاملا ناپدید شده و مجلات به کتابخانه مرکزی دانشگاه ها انتقال پیدا کرده اند و خاک می خورند.
دلیلش اینست که در اکثر مواقع براحتی می توان از سایت اینترنتی مجلات نسخه الکترونیک مقالات را بدست آورد. آسان بودن اینگونه دسترسی الکترونیکی به مقالات آنقدر بر دانشگاهیان تاثیر گذاشته است که در بسیاری از مواقع، هم دانشجویان و هم استادان در صورتیکه به نسخه الکترونیکی یک مقاله دسترسی نداشته باشند به جای رفتن به کتابخانه مرکزی و پیدا کردن مقاله از میان انبوه کتاب های خاک خورده و قدیمی و کپی گرفتن از آن، کلا قید آن مقاله را می زنند و به مقاله ای مشابه که نسخه الکترونیکی اش وجود دارد مراجعه می کنند.
گاه حتی خبردار شدن محققان از انتشار الکترونیکی یک مقاله علمی بیش از چند ثانیه هم طول نمی کشد. در این دوران کسی چاپ کاغذی مقالات علمی را انتظار نمی کشد. قابلیت جستجوی مقالات علمی در اینترنت و بنابراین در دسترس بودن آنها، پیوند محققان را با یکدیگر پیچیده تر و عمیق تر کرده است و همچنین سرعت و کیفیت تحقیق را به مراتب از دوران قبل از پیدایش اینترنت بیشتر کرده است. محققان بسیار راحت تر از گذشته می توانند با ایجاد یک وبسایت و یا یک وبلاگ دیگران را از چگونگی پیشرفت تحقیق، پیشینه این تحقیقات و نتایجی که تاکنون بدست آمده است، مطلع کنند.

● اینترنت؛ حلقه رابط محققان

امکان برگزاری کنفرانس ویدئویی از طریق مسنجرها، ضرورت حضور فیزیکی محققان نظری جهت تحقیق در مورد یک موضوع مشترک را از میان برده است. به عنوان مثال دو فیزیکدان نظری که یکی در ایران است و دیگری در امریکا، به راحتی می توانند از طریق مسنجر در مورد مقاله ای بحث کنند که به طور مشترک بر روی آن کار می کنند. حتی این امکان وجود دارد که این دو نفر بر روی یک کاغذ مجازی به صورت هم زمان طوری معادله رد و بدل کنند که هر گونه تغییر ایجاد شده توسط یک نفر در کسری از ثانیه برای دیگری قابل رویت باشد.
همچنین، وجود پایگاه های داده بر روی اینترنت، امکان همکاری گروه های بزرگ دانشمندان بر روی داده های مشترک را فراهم کرده است. برای مثال در آزمایش های بزرگ اخترشناسی و فیزیک ذرات، نظیر این همکاری های مشترک به امری رایج تبدیل شده است.
امکان برگزاری کنفرانس ویدئویی از طریق مسنجرها، ضرورت حضور فیزیکی محققان نظری جهت تحقیق در مورد یک موضوع مشترک را از میان برده است.
تحقیق تجربی هم از مزایای ارتباطات سریع اینترنتی بهره برده است. امکان کنترل از راه دور دستگاه ها و رد و بدل حجم عظیمی از داده ها از طریق اینترنت و پردازش آن در نقاط مختلف جهان امکان انجام آزمایش های بزرگ فیزیکی نظیر برخورد دهنده بزرگ هادرون را فراهم آورده است. دفترچه های راهنمای محصولات (کاتالوگ) کمپانی های بزرگ که بعضا چند جلدی هستند، جای خود را به وبسایت های این شرکت ها داده است.
جستجوی سریع اینترنتی، مقایسه کالاهای مشابه، امکان دستیابی به جزئیات مشخصات ریز کالاها و از همه مهمتر امکان سفارش دادن سریع و بی دردسر کالای منتخب از طریق اینترنت، به جای فکس کردن کاغذ خرید و یا سفارش تلفنی، کار را برای محققان تجربی بسیار آسان تر و سریع تر کرده است.
وجود اینترنت بهره وری، ارتباط بین محققان، کیفیت و کمیت آموزش در فضای دانشگاهی را به میزان چشمگیری افزایش داده است. تحقیق و آموزش در فضای دانشگاهی بدون اینترنت که تا ۲۰ سال پیش برای استادان نسل من امری کاملا عادی بوده است، امروزه برای نسل جدید که با اینترنت بزرگ شده اند به سختی قابل تصور است. تاثیر اینترنت در نوع نگرش دانشگاهیان را می توان با پرسیدن سوال علمی دشورای از این دو نسل به وضوح مشاهده کرد: نسل قدیمی برای پیدا کردن پاسخ از اصول اولیه علمی شروع می کند و به تدریج و بعد از شاید چند ده دقیقه با ورق زدن کتاب های دفترش جواب سوال شما را می دهد. اما نسل جدید ابتدا سوال را از گوگل می کند و بعد از چند دقیقه جستجو و در صورت پیدا نکردن پاسخ سوال، به سراغ کتاب هایش می رود.
منبع:اخبار و مقالات فناوری اطلاعات




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.