9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010

1) رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت‏اللَّه "ملااحمد بن علي اكبر فاضل مراغي" (1271ش): آيت‏اللَّه ملااحمد فاضل مراغي در اواسط قرن سيزدهم هجري قمري به دنيا آمد. وي در اصل از اهالي مراغه و ساكن تبريز بود. ايشان پس از طي تحصيلات مقدماتي علوم اسلامي، راهي حوزه علميه نجف اشرف گرديد و از محضر استاد اعظم، شيخ مرتضي انصاري و سيد
دوشنبه، 4 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010

1) رحلت عالم امامي و فقيه اصولي آيت‏اللَّه "ملااحمد بن علي اكبر فاضل مراغي" (1271ش): آيت‏اللَّه ملااحمد فاضل مراغي در اواسط قرن سيزدهم هجري قمري به دنيا آمد. وي در اصل از اهالي مراغه و ساكن تبريز بود. ايشان پس از طي تحصيلات مقدماتي علوم اسلامي، راهي حوزه علميه نجف اشرف گرديد و از محضر استاد اعظم، شيخ مرتضي انصاري و سيد حسين كوه كمره‏اي و ديگر بزرگان استفاده نمود. فاضل مراغي پس از سالياني كه در حوزه نجف حضور داشت به مدارج بالاي علمي دست يافت به تبريز بازگشت و به تدريس فقه و اصول و كلام پرداخت. از ايشان آثاري بر جاي مانده كه حاشيه بر نهج‏البلاغه، حاشيه بر صمديه، تفسير قرآن و نكات القرآن و بيان دقائقه از آن جمله است. سرانجام اين عالم امامي و فقيه اصولي و متكلم و اديب بزرگوار، در نهم مرداد 1271 ش برابر با پنجم محرم الحرام 1310ق در تبريز درگذشت و پيكرش را به نجف منتقل نموده و در وادي‏السلام به خاك سپرده شد.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 2) اعلام طرح پرچم رسمي جمهوري اسلامي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي(1359 ش): پس از گذشت بيش از يك سال از شكل‏گيري و تثبيت نظام جمهوري اسلامي ايران، از طرف دولت وقت، مشخصات فني و ظاهري پرچم رسمي كشور اعلام شد. اين طرح كه پيش از اين، در نيمه تيرماه 59 از تصويب شوراي انقلاب و رييس جمهور گذشته بود، پرچم كشور را در رنگ‏هاي سبز در بالا، سفيد در وسط و سرخ در پايين همراه با علامت مخصوص جمهوري اسلامي و شعار اللَّه اكبر مشخص كرده بود. در توضيح مشخصات فني و هندسي اين طرح آمده است: علامت مخصوص جمهوري اسلامي به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار مي‏گيرد. همچنين شعار اللَّه اكبر به رنگ سفيد و با خط كوفي بنّايي به نشانه روز پيروزي انقلاب، بيست و دو بار به صورت حاشيه در مرز رنگ سبز و سفيد و نيز مرز سرخ و سفيد تكرار مي‏گردد. اين طرح بيان كننده محتواي حكومت اسلامي به شمار مي‏رفت و نقش كلمه اللَّه در آن اشاره‏اي به مبدأ و منتهاي آفرينش داشت. در پرچم جمهوري اسلامي ايران، رنگ سبز به عنوان نشانه مذهب شيعه، رنگ سفيد به نشانه صلح دوستي و آرامش‏طلبي ملت ايران و رنگ قرمز به نشانه آمادگي ملت براي دفاع از استقلال و آزادي به قيمت ريخته شدن خون فرزندان اين مرز و بوم تفسير شده است.
3) شهادت حجت‏الاسلام "كامياب" نماينده مردم مشهد توسط منافقين (1360 ش): حجت‏الاسلام كامياب در سال 1329 ش در يكي از روستاهاي گناباد چشم به جهان گشود و از جواني به تحصيل علوم حوزوي پرداخت. ايشان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تلاش‏هاي قابل توجهي از خود نشان داد. سرانجام يك هفته پس از انتخاب از سوي مردم مشهد به نمايندگي مجلس شوراي اسلامي در نهم مرداد 1360 در 31 سالگي، به دست مزدوران منافق به شهادت رسيد. پيكر مطهر ايشان پس از تشييعي مردمي، در يكي از رواق‏هاي حرم مطهر امام رضا(علیه السلام) به خاك سپرده شد.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 4) وقوع حادثه جمعه خونين مكه (1366 ش): در روز نهم مردادماه 1366 شمسي برابر با ششم ذيحجّه سال 1407 قمري، هزاران زائر ايراني و تعدادي از زائران ديگر كشورهاي اسلامي در مكه معظّمه و خانه خدا، در حال انجام فريضه الهي برائت از مشركين بودند كه به دست ماموران دولت وهابي عربستان سعودي مورد تهاجم وحشيانه قرار گرفته و به شهادت رسيدند. زائران خانه خدا، مراسم برائت را همه ساله با الهام از تعاليم اسلام و قرآن برگزار مي‏كنند و در آن، ضمن دعوت مسلمانان به اتحاد، بيزاري خود را از دشمنان اسلام به ويژه آمريكا و رژيم صهيونيستي اعلام مي‏دارند. بر اثر اين يورش بي‏رحمانه در خانه امن الهي، چهارصد نفر از حُجّاج ايراني به شهادت رسيده و بيش از هزار نفر نيز زخمي شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد كه سردمداران وهابي عربستان، نه تنها لياقت خدمت به حرمين شرفين در اين كشور را ندارند، بلكه براي اثبات سرسپردگي خويش حاضرند احكام مُحكم الهي را نيز زير پا بگذارند. برگزاري مراسم برائت از مشركين در جريان اجتماع بزرگ و پرشكوه حجّ، تاثير آن را دوچندان مي‏كند. با توجه به اين اهميت، رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(رحمة الله علیه) و مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، همه ساله بر انجام هرچه باشكوه‏تر مراسم برائت از مشركين تاكيد داشته و دارند.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 5) ديدار تاريخي مقام معظم رهبري از صدا و سيما (1375 ش): در تاريخ نهم مرداد 1375، مقام معظم رهبري، حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، از سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران بازديد كردند و ضمن آشنايي با فعاليت‏هاي گوناگون اين سازمان، رهنمودهايي براي ارتقاي كاري اين مجموعه بيان فرمودند. ايشان در اولين مرحله از بازديد، از نمايشگاه ويژه‏اي تحت عنوان صدا و سيما در يك نگاه ديدن كردند و سپس از چهار استوديوي راديويي نيز ديدار نمودند. همچنين حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، در اجتماع مديران و كاركنان سازمان صدا و سيما كه در مسجد بلال اين سازمان برگزار شد، از فعاليت‏هاي انجام شده در اين سازمان، طي سال‏هاي اخير به عنوان تلاش جهادگرانه، قوي، منسجم، متكي به اصول و داراي اهداف خوب و روشن ياد كردند و تداوم اين تلاش‏ها را براي نيل به سطحي مطلوب و در حد انتظار از صدا و سيماي جمهوري اسلامي ضروري دانستند. همزمان با اين بازديد، ساختمان جديد مركز صدا و سيما در اصفهان، مركز توليد و پخش راديويي اراك و طرح توسعه مركز يزد به بهره‏برداري رسيد و چهارده منطقه ديگر از كشور تحت پوشش شبكه چهار سيما قرار گرفتند.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 6) روز صدا و سيما براي گراميداشت نهم مرداد 1375، سالروز بازديد تاريخي رهبر معظم انقلاب اسلامي از سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، اين روز با عنوان روز صدا و سيما نامگذاري گرديد. حضرت آيت‏اللَّه خامنه‏اي، مقام معظم رهبري، در بازديد سيزده ساعته خود از اين سازمان، پس از آشنايي با واحدهاي گوناگون سازمان، بياناتي درباره فعاليت‏هاي سازمان ايراد فرمودند و از روند كلي فعاليت‏هاي آن، اظهار رضايت نمودند.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 7) روز اهداي خون: در مرداد سال 1353 ش سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده‏هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد. از آن تاريخ به بعد، سالروز تأسيس اين سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهداي خون نام‏گذاري شده است. جمع‏آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده‏سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان‏ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده‏هاي آن به مراكز درماني و بيمارستان‏ها و... از جمله كارهاي سازمان انتقال خون ايران مي‏باشد. طبق گفته كارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه كيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي‏سي تا 450 سي‏سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي‏اندازد، بلكه ضمن كمك به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي‏تواند در كشف بيماري‏هاي نهفته در اهدا كنندگان كاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم مي‏تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا كند.
8) وقوع غزوه‏ي "بني‏مُصْطَلَقْ" به فرماندهي پيامبر بزرگ اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) (6 ق): بني‏مُصْطَلَقْ تيره‏اي از قبيله‏ي خُزاعه مي‏باشند كه با قريش هم جوار بودند. آنان قصد داشتند با تهيه‏ي سلاح و نيرو، مدينه را به محاصره درآورند. پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) همچون مواقع ديگر، براي خاموش كردن نطفه‏ي فتنه، با ياران خود به سوي قبيله بني‏مصطلق حركت كرد و در كنار چاه "مريسيع" با آنان روبرو گرديد و پس از نبردي، سپاه دشمن را پس از دادن 10 كشته متفرق کرد.
9) 31ژوئيه سال 1806ميلادي : سرزمين كاپ در جنوب قاره آفريقا به تصرف سپاهيان انگليسي در آمد . به اين ترتيب دوران استعمار نواحي آفريقا توسط بريتانيا آغاز شد . كاپ سرزميني است كه از شمال به آفريقاي جنوب غربي ، از جنوب و شرق به اقيانوس هند و از مغرب به اقيانوس اطلس محدود است . اين منطقه امروزه بخشي از كشورآفريقاي جنوبي را تشكيل ميدهد .
10) تولد "شارل آگوستين كولِنْ" فيزيك‏دان برجسته فرانسوي (1736م): شارْلْ آگوستين كولِنْ، فيزيك‏دان فرانسوي، در 31 ژوئيه 1736م در شهر پاريس فرانسه به دنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات خود، به تحقيق در رشته‏هاي الكتريسيته و مغناطيس پرداخت. كولن در طي سال‏هاي بعد تاليفات متعددي نگاشت و قوانين فراواني وضع كرد كه امروزه در فيزيك مورد استفاده قرار مي‏گيرند. قوانيني كه در وي فيزيك به وجود آورده، در كتب فيزيك به نام او "قوانين كولن" خوانده مي‏شود. كولن در طي اكتشافات خود، خواص عقربه مغناطيسي را كه تحت تاثير ميدان مغناطيس زمين قرار گرفته باشد شرح داد و از آنجا چنين نتيجه گرفت كه بهترين راه براي ساختمان قطب نما آن است كه عقربه را به انتهاي نخي متصل سازند و آن را به حال آزاد بياويزند به طوري كه بتواند در هر امتدادي كه مي‏خواهد ممتد شود. اين نوع تعليقْ، او را واداشت كه درباره انواع مختلف نخ و اندازه‏گيري آنها مطالعه كند و اين مطالعات در نهايت باعث كشف واختراع ترازوي تاب دار گرديد كه در آن، نيروي بسيار كوچكي با استفاده از اين مقاومت، اندازه‏گيري مي‏شود. وي از سال 1785 تا 1789، حاصل بررسي‏هاي خود را كه از مجموعه آنها، اكتشاف يكي از اساسي‏ترين قوانين الكتريسته ساكن نتيجه گرديد، منتشر ساخت. كولن ثابت كرد كه قانون جاذبه نيوتني در مورد بار الكتريكي نيز صحت دارد و جسمي كه بار الكتريكي منفي دارد، جسم داراي بار الكتريكي مثبت را به خود جذب مي‏كند. شارل كولن سرانجام در 31 اوت 1806م در 70 سالگي درگذشت.
9 مرداد 1389 / 19 شعبان 1431 / 31 جولای 2010 11) مرگ "آنتوان اگزوپري" نويسنده فرانسوي (1944م): آنتوان دو سِنْتْ اگزوپِري داستان‏نويس فرانسوي در 27 ژانويه 1900م در شهر لئون فرانسه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات خود به نيروي هوايى فرانسه پيوست و در كنار آن به نويسندگي پرداخت. اگزوپري در 29 سالگي اولين اثر خود را با الهام از وقايع زندگي خود در كتابي به نام پيك جنوب منتشر كرد و با چاپ كتاب‏هاي بعدي خود، به شهرت دست يافت. اما آن‏چه سِنْتْ اگزوپري را به شهرت جهاني رسانيد كتاب شازده كوچولو بود كه آن را در سال 1943م منتشر نمود. اين كتاب اگرچه براي كودكان نگاشته شده، اما پر از نكات دقيق و عميق رواني و شاه‏كاري جاويدان است كه تصاوير ذهني را با مفاهيم فلسفي درهم آميخته است. زندگي از ديدگاه اگزوپري، حادثه‏اي بيش نيست چه در قلمرو كار و چه در چارچوب روح و انديشه. در داستان‏هاي اگزوپري كه برگرفته از تجربيات شخصي اوست، وجدان و اخلاقْ حاكم مي‏باشد و بلندطبعي و شهامت روحي نمايان است. وي اگرچه به عنوان يك خلبان، راه‏هايى طولاني را در فضا پيمود، اما از زندگي، احساسي مبهم و غم‏انگيز دارد. وي نويسنده‏اي شاعر و مخترعي با استعداد و مردي متفكر است. در آثار او تخيل‏هاي نويسنده‏اي انسانْ دوست ديده مي‏شود كه در دنياي اخلاق و وجدان به سر مي‏بَرَد و فلسفه‏اش را از عالم عيني و واقعي بيرون مي‏كشد. از اگزوپري آثار ديگري نيز برجاي مانده كه پرواز شبانه، سرزمين آدميان و خلبان جنگ از آن جمله است. آنتوان سنت اگزوپري سرانجام در 31 ژوئيه 1944م در جريان يك ماموريت هوايي بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهاني دوم، بر اثر سقوط هواپيمايش، در سن 44 سالگي كشته شد.
12) انحلال وزارت مستعمرات انگليس (1966م): از نيمه هزاره دوم ميلادي كشورهايي چون انگلستان، هلند، پرتغال و اسپانيا به واسطه برخورداري از نيروي دريايي پيشرفته، موفق به كشف و تصرف مناطق گوناگون جهان شده و به استعمار و بهره‏كشي ظالمانه از ساكنانِ بومي و منابع طبيعي آن مي‏پرداختند. در اين ميان، توسعه و گستردگي دامنه مستعمراتِ كشور استعمارگر و سلطه‏جوي بريتانياي كبير در شرق و غرب زمين آن چنان بود كه بنا بر ضرب‏المثل مشهور، آفتاب هيچ‏گاه در امپراتوري بريتانيا غروب نمي‏كرد. بنابراين، براي رسيدگي به امور اين مناطق، وزارت مستعمرات در بريتانيا شكل گرفت و توانست با بهره‏گيري از مأموران و كارگزارانِ خويش، نه تنها به چپاول و غارت منابع طبيعي و محصولات اين مناطق بپردازد، بلكه در ميان طبقات مختلف جوامع به ايجاد اختلاف و تفرقه ديني و مذهبي، قومي و نژادي بپردازد. در اين زمينه مي‏توان از فروپاشي امپراتوري عثماني، پيدايش مذاهب ساختگي وهابيت و بهائيه و شكل‏گيري صهيونيسم و رژيم نژادپرست اسرائيل ياد نمود. اما اوضاع بين‏المللي در قرن بيستم و به ويژه نيمه دوم آن، باعث شد تا در بيشتر كشورهاي تحت ستم، عليه استعمارگران، قيام‏ها و جنبش‏هايي بر پا شود كه دامنه آن از جنوب افريقا تا شرق آسيا را در بر مي‏گرفت. اين جريان در دهه 1960م سرعت بيشتري گرفت. به صورتي كه به دهه استقلال موسوم گرديد. در اين ميان استعمارگر پير انگلستان براي رهايي از اتهامات و نيز ارائه چهره بشر دوستانه و در عين حال كم نمودن هزينه‏هاي دخالت مستقيم، تصميم به انحلال وزارت مستعمراتِ انگلستان گرفت كه در 31 ژوئيه 1966 عملي گرديد و استعمار نو جاي‏گزين آن شد. با اين حال، استعمارگران كه سال‏هاي متمادي در مستعمرات خود حضور داشتند. ضمن وابسته ساختن آنان به خود، مشكلات متعدد نواحي استقلال يافته را به حال خود رها كردند و اين امر به عقب‏ماندگي بيشتر كشورهاي به استقلال رسيده كمك نمود.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
play_arrow
روایت خبرنگار صداوسیما از تماس تلفنی با آیت‌الله آل هاشم پس از حادثه بالگرد
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
play_arrow
روضه‌خوانی مهدی رسولی در مراسم تشییع شهدای خدمت در تبریز
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
play_arrow
طنین فریاد "لبیک یا خامنه‌ای" در تشییع شهدای خدمت
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
play_arrow
رئیس جمهور شهید در آخرین جلسه هیئت دولت چه گفت؟
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
play_arrow
تصاویر دلجویی رئیس پلیس تهران از خانواده شهدای پلیس نارمک
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
play_arrow
حضور رئیس قوه قضائیه در منزل شهید امیرعبداللهیان
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
play_arrow
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
play_arrow
اجتماع ورزشکاران در سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهان
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
play_arrow
مصاحبه کمتر دیده شده از شهید ابراهیم رئیسی در سال ۱۳۷۲
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
play_arrow
جزئیات تازه از زمان کشف مختصات دقیق محل حادثه بالگرد حامل رئیسی؛ ساعت چند؟
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
play_arrow
تصاویر منتشر نشده از حضور شهید آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
play_arrow
نماهنگ | خادم الرضا علیه‌السلام
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
play_arrow
گزیده‌ای از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم در دیدار ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ مردم تبریز با رهبر انقلاب
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
play_arrow
قرارگیری پیکر رئیس جمهور و همراهان داخل تریلی مخصوص در مراسم تشییع و بدرقه
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی
play_arrow
رزمنده فاطمیون در حال رجزخوانی در حضور آیت الله شهید رئیسی