همه چيز درباره پرسپوليس (4)

پر افتخار ترین تیم فوتبال ایران در مسابقات داخلی به طور قطع پرسپولیس است، تیمی که در تمامی دوره های برگزاری لیگ فوتبال در ایران حضوری ثابت داشته و از این حیث رکورد دار بلامنازع است .
پنجشنبه، 14 مرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
همه چيز درباره پرسپوليس (4)
همه چيز درباره پرسپوليس (4)
همه چيز درباره پرسپوليس (4)
 
تهيه كننده : محمود كريمي شرودانی
منبع : راسخون



 

تاریخچه تمام رکوردهای پرسپولیس

پر افتخار ترین تیم فوتبال ایران در مسابقات داخلی به طور قطع پرسپولیس است، تیمی که در تمامی دوره های برگزاری لیگ فوتبال در ایران حضوری ثابت داشته و از این حیث رکورد دار بلامنازع است .
آماري كه در زير مي آيد، مربوط به 8 دوره ليگ است.
*پرسپولیس تنها تیم حاضر در همه ادوار لیگ است که از سال 49 در ایران اغاز شده است. سرخپوشان در همه 27 دوره لیگ حضور داشته اند.
*بازیکنان پرسپولیس در طول تاریخ لیگ موفق به ثبت 12 هت تریک شده اند که فرشاد پیوس گلزن افسانه ای سرخپوشان با انجام 3 هت تریک رکوردار است.
*بهروز رهبری فرد و افشین پیروانی با کسب 5 مقام قهرمانی لیگ همراه پرسپولیس، پرافتخارترین بازیکنان پرسپولیس در تاریخ لیگ هستند.
*پرافتخارترین تیم تاریخ لیگ پرسپولیس است که در 9 دوره موفق به کسب عنوان قهرمانی شده است. پرسپولیس اولین تیم قهرمان لیگ برتر بود و اولین تیمی شد که قهرمانی خود را تکرار کرد.
*10 گل، بیشترین گل زده پرسپولیس در یک مسابقه لیگ است که در فصل 73 مقابل شاهین بوشهر ثبت شد. پیروزی 10-1 مقابل شاهین برترین نتیجه در تاریخ لیگ محسوب می شود.
*علی پروین و علی انصاریان با گل کردن 12 ضربه پنالتی بهترین پنالتی زنان پرسپولیس در تاریخ لیگ هستند.
*تعداد بازیکنان خارجی که در لیگ برای پرسپولیس به میدان رفته اند، 19 بازیکن است. البته 3 بازیکن خارجی دیگر پرسپولیس نیز در لیگ فرصت بازی پیدا نکردند.
*20 گل. بیشترین گل به ثمر رسیده در یک فصل توسط بازیکنان پرسپولیس در فصل 73 بود که فرشاد پیوس 20 گل به ثمر رساند.
*بیشترین پیروزی سرخپوشان مقابل یک تیم در لیگ 21 برد است که در مقابل تیمهای پاس و برق شیراز بدست امده است.
*تیم پرسپولیس در طول تاریخ حضور در لیگ از 24 سرمربی استفاده کرده است.
*سهراب انتظاری با به ثمر رساندن 27 گل بهترین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر است.
*فرشاد پیوس با 57 گل بهترین گلزن پرسپولیس در تاریخ لیگ است که رکورد وی تا سالها شکستنی نخواهد بود.
*پرسپولیس در فصل 77 لیگ آزادگان در 30 بازی موفق به زدن 56 گل شد که بهترین رکورد گلزنی سرخپوشان طی یک فصل در تاریخ لیگ به شمار می رود.
*65 امتیاز ، بیشترین امتیاز کسب شده توسط پرسپولیس در یک فصل است که در لیگ ازادگان 77 رقم خورد. پرسپولیس از هر بازی بطور متوسط بیش از 2 امتیاز کسب کرد.
*4 بيشترين تعداد کارتهای قرمز دریافتی بازیکنان پرسپولیس در طول تاریخ لیگ است که علی انصاریان با 4 کارت قرمز رکوردار است.
*تیم پرسپولیس 89 گل خود را در تاریخ لیگ از ضربات پنالتی به ثمر رسانده است. البته تعداد ضربات زیادی را هم هدر داده است.
*118 بازیکن، تعداد بازیکنانی است که در تاریخ لیگ برای سرخپوشان گلزنی کرده اند.
*افشین پیروانی کاپیتان اسبق سرخپوشان با انجام 203 بازی در لیگ رکوردار بیشترین بازی برای سرخپوشان در تاریخ لیگ است. رکورد پیروانی فعلا شکستنی نخواهد بود.
*پرسپولیس در طول تاریخ لیگ 215 بار در خارج از تهران به مصاف حریفان رفته است و 81 برد و 48 باخت کسب کرده است.
*علی پروین رکوردار بیشترین حضور روی نیمکت سرخپوشان به عنوان سرمربی است. این مربی در 220 بازی موفق به کسب 115 برد و 30 باخت شده است.
*پرسپولیس در 8 دوره گذشته لیگ برتر موفق به کسب 392 امتیاز شده است و بدین ترتیب تا قبل از هفته پنجم احتمالا به امتیاز 400 خواهد رسید. البته 6 امتیاز پرسپولیس نیز کسر شده است.
*پرسپولیس در تاریخ لیگ 657 بازی انجام داده است که بالاترین تعداد بازی را در بین همه تیمهای لیگ دارد. سرخپوشان در تاریخ لیگ 334 برد و 101 باخت بدست اورده اند.
*1028 گل، تعداد گلهای به ثمر رسیده پرسپولیس در تاریخ لیگ است که بالاترین رکورد در بین همه تیمهای تاریخ لیگ است.
لازم به ذکر است که طبق لیستی که از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شد ، پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین تیم آسیا انتخاب شد . دالیان چین و الهلال عربستان هم در مکان های بعدی قرار گرفتند .

همه چيز درباره پرسپوليس (4)

مشاهیر پرسپوليس

حمید جاسمیان

متولد سوم شهریورماه سال 1316 ، آبادان
وقتی حمید جاسمیان چشم در چشم پرویز خسروانی ، مدیر تاج سابق دوخت و به او جواب " نه" داد، سپهبد از تعجب خشکش زد.مگر می‌شد در آبادان باشی و از بازی در تیم بزرگ تاج راحت بگذری. جاسمیان دوست داشت در شاهین بازی کند و بعدها ثابت کرد که خواستن، توانستن است. بعدها در شاهین، تیم ملی و پرسپولیس بازی کرد. در دفاع آنقدر محکم و قدر بود که به او لقب " سیم‌خار دار" داده بودند. او امروز در کنار همایون بهزادی، مسئولیت امور پیشکسوتان فوتبال ایران را بر عهده دارد.

فریدون معینی

متولد اول شهریورماه سال 1325، فیروز کوه
روز 27 تیرماه سال 1347، در اولین بازی رسمی برای پرسپولیس، یکی از گل‌های سرخپوشان را وارد دروازه تیم راه‌آهن کرد.با این حال این هافبک خوب و بازیساز تا سال 1355 در حدود 150بازی برای سرخپوشان انجام داد و 9 گل برای این تیم به ثمر رساند. بعد از ترک پرسپولیس، سرمربی تیم های اکباتان، تیم ملی امید، ذوب‌آهن و صنعت نفت‌آبادان شد. اما مهم ترین فعالیت او مسئولیت کمیته آموزش فدراسیون در چند دوره، تدریس در کلاس‌های مربیگری به عنوان مدرس رسمی فیفا و تدریس به عنوان استاد تربیت بدنی در دانشگاه است.

اسماعیل رحیمی‌پور( حاج رحیمی‌پور)

متولد 15 شهریور ماه سال 1330، تهران
هنوز 19 سالش تمام نشده بود که با دستور حسین فکری در روز 26 تیرماه سال 1349 پیراهن پرسپولیس را به تن کرد و تا آخرین بازی که برای این تیم انجام داد؛ 8 سال و 4 روز بعد، همیشه یک پرسپولیسی ماند. حاج‌رحیمی‌پور در دهه 50 بیشتر از تمام یاران پرسپولیس به علی عبده، رییس باشگاه نزدیک بود. او در سه منطقه، دفاع کنار، هافبک و مهاجم برای پرسپولیس بازی کرد. او در سال‌های 1352 تا 1354 ملی‌پوش بود. بعد از انقلاب به آمریکا رفت و 11 سال در تیم‌های متوسط آمریکایی بازی کرد.او نزدیک‌ترین دوست محمد پنجعلی است و هنوز در کشور آمریکا اقامت دارد.

محمد خوردبین

متولد دوم مهرماه سال 1327، تهران
پرسپولیس، قبل از آن که با حضور یاران گذشته شاهین در سال 1347 قدرت گیرد، در دسته دوم تهران با مربیگری رجب علی فرامرزی که سرمربی تیم دسته اولی بانک ملی بود، فعالیت می‌کرد.خوردبین یکی از یاران همین تیم دسته دومی بود. او در تاریخ فوتبالش تنها پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد. او تا سال 1359 برای این تیم بازی کرد و از آن پس تا سال 1384 سرپرست پرسپولیس بود. او بعد از جدایی دوساله دوباره با عنوان سرپرست به تیم بازگشت و امروز در حالی که 61 ساله است، این پست را بر عهده دارد.

علی‌پروین

متولد سوم مهرماه سال 1325، تهران
علی پروین فوتبال را در ابتدای دهه 40 از تیم دوم باشگاه کیان معین البرز شروع کرد. خیلی زود راهی تیم اصلی کیان شد و در سال 1347 با تولد باشگاه پیکان به این تیم پیوست. او به همراه یاران مهاجر، از پیکان به پرسپولیس رفت. هافبک راست بزرگ پرسپولیس که محبوبترین مرد تاریخ این تیم است، بعدهادر خط حمله و خط دفاع هم بازی کرد. پروین سال 1361 در 36 سالگی آقای گل تهران شد. او پرافتخارترین سرمربی تاریخ پرسپولیس است.

محمدحسن انصاری‌فرد

متولد دوم مهرماه سال 1340، تهران
گل‌های او همیشه بوی قهرمانی داشت. با گل‌های محمدحسن انصاری‌فرد، پرسپولیس قهرمان جام در جام آسیا سال 1370،‌قهرمان جام حذفی ایران در سال 1366 و قهرمان مسابقات باشگاه‌های تهران در سال 1366 شد. دوران حضور او در پرسپولیس بین سال 1364 تا 1371 بود. در این مدت پرسپولیس 10 قهرمانی داشت. انصاری‌فرد که در همه پست‌ها بازی می‌کرد، بعداز دوران فوتبال، سرمربی تیم ملی فوتسال شد. چهار بار با این تیم به قهرمانی آسیا رسید. او از سال‌ 1384 تا 1386، مدیر عامل پرسپولیس و از سال 1386 تا 1388 مدیر عامل راه‌آهن بود.

همه چيز درباره پرسپوليس (4)

مرحوم فریبرز مرادی

متولد: 22/1/1343 تهران
وفات: اردیبهشت ماه 1387
فریبرز مرادی در 17 سالگی و در بهمن ماه سال 1360 پرسپولیس را در جام بین‌المللی وحدت همراهی کرد. سال‌ها بعد دفاع راست ثابت سرخپوشان شد، اما در دفاع چپ و هافبک راست هم برای پرسپولیس بازی کرد. دو پاس گل عالی او در بازی با استقلال در 17 آذرماه سال 1368 و 28 دی ماه سال 1369 که با ضربات رضا عابدیان و فرشاد پیوس به گل تبدیل شد، دو قهرمانی را برای پرسپولیس به ارمغان آورد. فریبرز مرادی تا بهمن ماه سال 1371 و مسابقات سوپر جام تهران در پرسپولیس ماند و سپس به باشگاه کشاورزی رفت و کاپیتان این تیم شد. اردیبهشت ماه سال 1387 بود که دچار برق‌گرفتگی شد و به رحمت خدا رفت.

علی دایی

متولد اول فروردین ماه سال 1348، اردبیل
اگر بین سال‌های حضورش در پرسپولیس وقفه نمی‌افتاد، یا اگر سال 1383 این تیم را ترک نمی‌کرد، امروز فرمانده بی‌چون وچرای پرسپولیس بود. اگرچه هم اكنون سرمربي پرسپوليس است. اردیبهشت ماه سال 1373 به پرسپولیس آمد . سال اول 15 گل برای این تیم زد. اما از تابستان سال 1375 به السد قطر رفت. پنج فصل در آلمان بازی کرد، سال 1381 به امارات رفت و تابستان سال 1382 دوباره به ایران برگشت. دایی در سال‌هایی که برای پرسپولیس بازی کرد، 39 گل زد. او رکوردار بازی ملی و مرد گل‌زن تاریخ فوتبال جهان است.

رضا شاهرودی

متولد اول فرودین‌ماه سال 1351، تهران
سال های 1374 تا 1379 که پرسپولیس مقابل استقلال برتری داشت، شاهرودی با 3 پاس گل، نقش مهمی را در آن بازی‌های تاریخی داشت. شاهرودی سال 1368، زمانی که تنها 17 سال داشت، هم بازی مردانی نظیر دینورزاده و عباس کارگر در تیم مهر شمیران شد،‌ بازیکنانی که 35 و33 ساله بودند. او بعدها به کشاورز رفت و از اسفندماه سال 1371 رسما پرسپولیسی شد. در پست دفاع و هافبک چپ از بهترین‌های فوتبال این سال‌ها بود. بعد از ترک پرسپولیس در باشگاه‌های از ترکیه و چین بازی کرد و سپس به ایران بازگشت. او بین هواداران به رضا مالدینی معروف بود.

جعفر اشرف کاشانی

متولد اول فروردین ماه سال 1323، تهران
چشمان تیزبین دکتر عباس اکرامی آینده او را از زیر درختان زمین شماره 3 شهباز در سال 1340 ترسیم کرد. کاشانی 17 ساله، 26 سال بعد مسئولیت ساخت دوباره شاهین بزرگ را از دکتر اکرامی گرفت و دور از هیاهو شاهین را ساخت، آن هم با مدیریت زیر سایه که همیشه به آن اعتقاد دارد.
کاشانی یکی از بهترین مدافعان میانی تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس بود. کاپیتان اول پرسپولیس در سال 1353 ، در اوج، دنیای قهرمانی را رها و سیاست را پیشه کرد. او که کارمند وزارت امور خارجه بود، دهه 80 باشگاه شاهین و تشکیلات جدید آن را راه اندازی کرد. او عضو هیات مدیره پرسپولیس و هیات رییسه فدراسیون، کارشناس خبره فدراسیون و مدیر سازمان فوتبال باشگاه پرسپولیس شد.

ناظم گنجاپور

متولد دوم فرودین ماه سال 1322، اهواز
16 تیرماه سال 1346 روز آخر شاهین بود. ناظم گنجاپور با این که مصدوم بود اما در میدان یک ستاره تمام عیار بود. او سه گل زد و وقتی از ورزشگاه از ورزشگاه امجدیه بیرون رفت. شاهین منحل شد و مهاجمش به عنوان آخرین گل‌زن نامش را به تاریخ سپرد.
گنجاپور در اولین بازی رسمی تاریخ پرسپولیس اولین گل این تیم را زد. او زننده اولین گل پرسپولیس در تاریخ بازی‌های این تیم با استقلال است. گنجاپور سابقه سرمربیگری در تیم شهباز تهران در دهه 50 را دارد و امروز در آموزش نونهالان فعال است. او را سلطان اولی‌ها در تاریخ پرسپولیس می‌دانند.

حسین عبدی

متولد اول فروردین ماه سال 1346،‌تهران
درمیان ستارگانی که از تیم جوانان پرسپولیس نامی به یادگار گذاشتند، حسین عبدی مطرح‌ترین آنهاست. عبدی بازیکن که در خط میانی بازی می‌کرد، بعد از سه سال، بازی در تیم جوانان پرسپولیس، از فروردین سال 1366، پیراهن تیم بزرگسالان را بر تن کرد و تا پایان لیگ نهم آزادگان در خرداد ماه سال 1379 این پیراهن را بر تن داشت. او بعد از علی‌پروین و محمد پنجعلی ، سوم بازیکنی است که بیشترین بازی را برای پرسپولیس انجام داده است. او در مقایسه کاپیتان‌های این تیم در تعداد بازی بعد از علی‌پروین، همایون بهزادی، محمد پنجعلی، محمد مایلی‌کهن و افشین پیروانی در رده ششم قرار دارد.

عباس کارگر

متولد اول فروردین ماه سال 1335، شهر ری
گل تاریخی مهاجم تند وتیز و خاطره انگیز پرسپولیس در سال 1366 در برابر تیم نفت تهران،‌قهرمانی مسابقات باشگاه‌های تهران را تقدیم این تیم کرد. عباس کارگر سابقه حضور طولانی در پرسپولیس دارد. او بلافاصله بعداز انقلاب از تیم تراکتورسازی تبریز به این تیم آمد و تا پایان سال 1368 پیراهن پرسپولیس را بر تن داشت و در خط حمله و در دفاع، برای این تیم بازی کرد. بعد از سال 68 کارگر در تیم‌های مهر شمیران و پوار بازی کرد و بازنشسته شد و امروز تجارت‌خانه پارچه دارد.

مجتبی محرمی

متولد شش اردیبهشت ماه سال 1343، تهران
بدون هیچ تردیدی مجتبی محرمی بهترین دفاع چپ تاریخ پرسپولیس است. او که از اسفندماه سال 1367 پرسپولیس را برتن کرد،‌حدود 200 بازی برای این تیم انجام داد و با به ثمر رساندن 40 گل،‌یکی از بهترین گلزنان پرسپولیس در منطقه دفاع در تاریخ فوتبالش بود.
محرمی در 9 سالی که برای پرسپولیس بازی کرد، با محرومیت های زیادی روبرو شد. تا حدی که سه سال از بهترین‌های سال های فوتبالش را از دست داد.

احمدرضا عابدزاده

متولد 4 خرداد ماه سال 1345، آبادان
بدون شک اگر فوتبال پرسپولیس چهار بازیکن محبوب داشته باشد، یکی از آنها احمدرضا عابدزاده است. همایون بهزادی، علی‌پروین و فرشاد پیوس هر کدام در دوران خود بسیار محبوب بوده‌اند و عابدزاده هم شرایط آنها را داشته است. دروازه‌بان تاریخ‌ساز فوتبال ایران که به واسطه روحیه بالا،‌ظاهر جذاب و حرکات تماشایی، یک مهره انگشت نما بود، بعد از سال‌ها بازی در تیم های هلال احمر، تام و سپاهان اصفهان، ژاندارمری و استقلال تهران، روز دوم دی‌ماه سال 1373 برای اولین بار پیراهن پرسپولیس را پوشید و تا آخرین روز فوتبالش در فروردین ماه سال 1380 از دروازه این تیم دفاع کرد. چهره او حماسه ملبورن، پنالتی‌هایی که در فینال پکن 1990 گرفت، پیروزی در برابر آمریکا و بردهای دیگر را تداعی می کند. او در بین هوادارانش به "عقاب آسیا" معروف است.

بیژن ذوالفقارنسب

متولد 14 خردادماه سال 1327، سنندج
آن بزرگمردی که در المپیک 1976 مونترال،‌نفس اولگ باوخین، مرد سال اروپا در سال 1975 را برید، بیژن ذوالفقارنسب بود. او معروفترین سنندجی تاریخ فوتبال ایران است. بعد از مدتی بازی در سنندج به تهران آمد و بعد از دو سال حضور در پاس از اسفندماه سال 1353 ، پرسپولیسی شد و تا پایان دوران فوتبالش در ایران، عضو این تیم ماند.
ذوالفقارنسب بعدها به بروکسل پایتخت بلژیک رفت و مدرک دکترای ورزش گرفت و سال 1366 به ایران بازگشت. مدافع سابق تیم ملی در این سال ها در باشگاه‌های معتبر گسترش تهران، استقلال، سایپا،‌شهرداری تبریز، مس کرمان، پیکان،‌تیم ملی بزرگسالان، تیم ملی المپیک، تیم ملی ب، برق شیراز، پگاه گیلان و صنعت نفت آبادان،‌کار کرده است.

رحیم یوسفی

متولد 9 تیرماه سال 1341، تهران
برای خیلی‌ها شاید کریم باقری معروفترین شماره شش پرسپولیس باشد، اما پرافتخارترین شماره شش پرسپولیس، رحیم یوسفی است. او روز 25 خرداد ماه سال 1365 اولین بازی خود را برای پرسپولیس در برابر استقلال انجام داد. مثل محمدحسن انصاری‌فرد و فنونی زاده، در دوره حضور شش ساله اش در پرسپولیس به 10 قهرمانی با این تیم رسید. یوسفی برای اولین بار جای محمدمایلی‌کهن به بازی گرفته شد و بعدها یکی از یاران این تیم در خط هافبک و از تاثیرگذارترین مردان پرسپولیس شد. او که سال ها در شاهین، بانک ملی و ژاندارمری بازی کرده بود، بعد از ترک پرسپولیس، تا 40 سالگی و اوائل دهه 80 بازی کرد.

سید محمد رضا پنجعلی

متولد سوم مرداد ماه سال 1334، تهران
باید پذیرفت که محمد رضا پنجعلی در سیستم‌های نوین 35 سال اخیر فوتبال ایران بهترین مدافع آخر و مشهورترین شماره پنج تاریخ فوتبال ایران است. پنجعلی فوتبال را در زمین باغ کلاغ های نظام‌آباد آغاز کرد و سپس به تیم‌های برق تهران و ابومسلم مشهد رفت. او در 22 سالگی کاپیتان ابومسلم شد و در اسفندماه سال 1356 به پرسپولیس آمد و تا خردادماه سال 1373 پیراهن سرخ را به تن داشت. او 13 سال و 6 ماه هم عضو تیم ملی بود و 7 سال بازوبندی کاپیتانی را بست. پنجعلی در تیم منتخب آسیا هم کاپیتان بود و بعدها سرپرستی تیم پرسپولیس را هم تجربه کرد.

محمد مایلی‌کهن

متولد 30خردادماه سال 1333،‌بندر انزلی
روز 5 فروردین ماه سال 1355 در بازی با برق شیراز، اولین بازی‌اش را برای پرسپولیس انجام داد. با بازی خوبی که انجام داد، روزنامه آیندگان نوشت« فوتبال ایران محمد مایلی‌کهن را شناخت.»‌ البته او یک سال قبل با پیراهن تیم نفت در مسابقات تهران با مربیگری مرحوم حمید شیرزادگان، آقای گل شده بود.
مایلی‌کهن تا سال 1368 در پرسپولیس بازی کرد و بلافاصله بعد از آن در این تیم و تیم ملی دستیار علی‌پروین شد. سرمربیگری در تیم ملی فوتسال و چهارمی جهان با این تیم، اولین افتخار بزرگ در مربیگری بود. مایلی‌کهن سال 1375 سرمربی تیم ملی شد. سرمربیگری تیم‌های امید، شهرداری تبریز، سایپا، پیکان و فولاد خوزستان بود و در حال حاضر سرمربی سایپاست.

حسینعلی کلانی

متولد سوم بهمن ماه سال 1323، تهران
هت‌تریک رویایی در بازی تیم ملی با عراق در سال 1351 از ذهن خیلی‌ها پاک نمی‌شود. حسینعلی کلانی از این گل‌ها در دوران فوتبالش بسیار دارد. مهاجم خوش‌اخلاق، تکنیکی و سریع فوتبال ایران، یکی از پنج مهاجم برتر پرسپولیس در تاریخ فوتبال ایران است. آقای گل لیگ سال 1349 و 1350 ایران همانقدر که خوب گل می‌زد، خوب هم پاس می‌داد. او بین یاران نسل اول پرسپولیس از همه محبوب‌تر و دوست‌‌داشتنی‌تر بود. کلانی بعد از پایان عمر فوتبال به تحصیلات عالیه پرداخت و مهندس راه‌ و ساختمان شد. او بعد از 14 سال زندگی در آمریکا در دهه 80 به ایران بازگشت.

ضیاء عربشاهی

متولد 16 خردادماه سال 1337، تهران
ضیاءعربشاهی، هافبک میانی پرسپولیس در دهه 60 یکی از 20 بازیکن برتر تاریخ باشگاه است. او بیش از 170 بار پیراهن این تیم را برتن کرده است. عربشاهی که سابقه قهرمانی در تخت جمشید را با تیم پاس تهران داشت،‌از آذر ماه سال 1359 به پرسپولیس آمد و به جای محمد صادقی، هافبک وسط این تیم شد. آخرین بازی که او برای پرسپولیس انجام داد، روز 5 بهمن ماه سال 1369 برابر بانک تجارت بود. عربشاهی بعد از جشن پنجمین قهرمانی متوالی تهران از پرسپولیس به پیام رفت. آخرین تیمی هم که او برایش بازی کرد، بسیج تهران بود. عربشاهی در دهه 60، 10 قهرمانی با پرسپولیس در عرصه‌های مختلف به دست آورد.

محمدرضا زادمهر

متولد 16 مردادماه سال 1335،‌تهران
اولین روز حضورش در پرسپولیس،‌روز 20 دی ماه سال 1353 همزمان با خداحافظی جعفر کاشانی از پرسپولیس و فوتبال بود. او با نظر همایون بهزادی به پرسپولیس آمد و با حضور در این تیم تحصیلاتش در رشته دندانپزشکی را آغاز کرد. زادمهر بعد از ترک پرسپولیس در سال 1359 از دانشگاه فارق‌التحصیل شد. او به خاطر گام‌های حساس و دیروقتش به مرد لحظه‌ها و گربه سیاه مشهور بود. در دوران بعد از فوتبال در مقام سرپرست تیم‌های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان حضور داشت و رده باشگاهی هم سرپرست تیم‌‌های راه‌آهن و سایپا بود.

بهروز رهبری‌فر

متولد 11 مردادماه سال 1351، تهران
در سال 1373 به خط دفاع پرسپولیس اضافه شد. 11 سال در این تیم ماند و همیشه مهره‌یی قابل اعتماد بود. نام بهروز رهبری‌فر سال‌های پایانی دهه 60 با درخشش در تیم شاهین بر سر زبان‌هاافتاد. او به نماد تعصب در فوتبال این سال‌ها معروف شده بود. او بارها برای تیم ملی بازی کرد و صاحب یک رکورد فوق‌العاده است. رهبری‌فر رکوردار کسب قهرمانی در لیگ است . او پنج بار با پرسپولیس قهرمان لیگ شده و یک قهرمانی هم در لیگ امارات دارد.

مهدی‌مهدوی‌کیا

متولد دوم مردادماه سال 1356، تهران
هرچند سال‌ها در تیم‌های بانک ملی و پرسپولیس درخشید، اما حیات رسمی او در فوتبال ایران از سال 1376 آغاز شد، زمانی که 20 ساله بود و با پیراهن تیم ملی در دالیان چین دو گل زیبا زد و از عوامل صعود تیم به جام‌جهانی 1998 فرانسه بود. ایران در مقدماتی جام‌جهانی 17 بازی انجام داد که مهدوی‌کیا حتی یک دقیقه از این 17 بازی را از دست نداد. او از 15 سالگی در فوتبال مطرح شد و در 17 سالگی، در سال 1373 آقای گل مسابقات تهران بود. او همین سال به پرسپولیس آمد و تا دی‌ماه سال 1377 برای این تیم بازی کرد. در سال 1997 جوان اول فوتبال آسیا و سال 2003 مرد سال آسیا شد. موشک لقب چند سال حضورش در فوتبال آلمان بود.

کاظم سید علیخانی

متولد 22 تیرماه سال 1333، تهران
اگر آن تصادف هولناک در سال 1358 و در بدو ورودش به پرسپولیس برایش رخ نمی داد،‌پیراهن ثابت تیم ملی در دفاع وسط که تازه به دست آورده بود، سال‌ها بر قامتش می‌ماند. کاظم سید علیخانی مصدوم شد و به انزوا رفت. در غیاب او محمد پنجعلی از دفاع چپ به دفاع میانی رفت و سال‌ها در این منطقه بهترین بود. هنگام بازگشت علیخانی به میدان،‌ او در این پست به قدری خوب بود که در کنار زمین فوتبال را ادامه داد.
سیدعلیخانی قبل از حضور در پرسپولیس، لیگ تخت جمشید را با پیراهن ماشین‌سازی تبریز تجربه کرده بود. او بعد از جدایی از پرسپولیس در فروردین ماه سال 1369 به تیم گسترش تهران و سپس پورا رفت و در سن 40 سالگی فوتبال را کنار گذاشت.

مرتضی‌ کرمانی‌مقدم

متولد 20 تیرماه سال 1344، تهران
روز دوم تیرماه سال 1366 وقتی در غیاب فرشاد پیوس و کوروش لرستانی، به مرتضی کرمانی‌مقدم به میدان رفت، از اعتمادی که به او کرده بودند، استفاده کرد و دو گل دیدنی زد و به تاریخ پرسپولیس پیوست. کرمانی را چشم‌های تیزبین محمد پنجعلی دید و به علی‌پروین معرفی کرد. اودر 9 ماه به یک مهاجم ملی تبدیل شد. کرمانی هم در خط میانی و هم در خط حمله، قادر به بازی بود و در هر دو پست یکی از بهترین‌هابود. سال‌های 1365 تا 1374 به استثنای سال‌هایی که در قطر بود،‌ بقیه سال‌ها در ترکیب پرسپولیس قرار داشت. کرمانی بعد از پرسپولیس سال 1375 به تیم کشاورز رفت.
منابع تحقیق :
www.perspolis-fc.com
سايت عصر ايران
www.topgoal.ir
sorkhiran.pib.ir
fa.wikipedia.org
صداقت، فرهاد. ۳۴ سال با پرسپولیس (از سال ۴۷ تا سال ۸۱). چاپ اول، تبریز: شهریور ۱۳۸۱
حدادپور، مهدی؛ زارعی، اصغر. سالنامه رسمی و فرهنگ مصور باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس ۱۳۸۶
حدادپور، مهدی. سالنامه پرسپولیس ۱۳۸۱
«۳۰ سال تاریخ باشگاه پرسپولیس: از شاهین تا پیروزی». انتشارات کیهان.
سایت ارتش سرخ /ن

 


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.