5 شهريور 1389 / 16 رمضان 1431 / 27 آگوست 2010 |
1) 5 شهريورماه سال1369هجري شمسي: استاد علي اكبركاوه ازاستادان كم نظيرخط نستعليق درهنرخوشنويسي بدرود حيات گفت. استاد كاوه ازاهالي شيرازبود و مانند پدرش محمد علي شيرازي مجموعه اي ازآثار خوشنويسان چيره دست و نمونه هاي خط نستعليق را چون گنجينه اي گرانبها درمنزل نگهداري مي كرد. استاد علي اكبركاوه با شاگردي نزد عِمادُ الكُتّاب به كمال هنري رسيد و سالها درانجمن خوشنويسان ايران درتهران به تعليم هنرجويان مشغول بود و به اين هنرعشق مي ورزيد. |
2) 5 شهريورماه سال1375هجري شمسي: سرتيپ اكبرآقا بابايي معاون عمليات نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پس ازتحمّل جراحت ناشي ازحملات شيميايي درتهران به شهادت رسيد. وي دوران 8 سال دفاع مقدس فرماندهي مناطق مختلف سپاه پاسداران را درسراسركشور به عهده داشت و همواره با عشق به آرمانهاي اسلام و روحيه مقاومت خود سرمشق ديگران بود. |
3) روز بزرگداشت و تولد "محمد بن زكرياي رازي" دانشمند نامدار جهان اسلام (244ش): محمد بن زكرياي رازي در سال 251 هجري قمري در شهر ري متولد شد. در اوان جواني به فراگيري علم كيميا و شيمي پرداخت و در اثر بخار و دود ناشي از زرگري، چشمهايش وَرَم كرد و براي معالجه، نزد طبيبي رفت. آن طبيب پانصد اشرفي طلا به عنوان حق معالجه از او گرفت و به رازي گفت: كيميا همين است نه عمليات تو. محمد بن زكريا، از آن پس ترك كيمياگري كرد و در سن چهلسالگي به تحصيل طب پرداخت تا آنكه مرجع تمامي اطباي زمان خود شد. شهرت او در ميان همگان به حدي رسيد كه عَرَبها او را طبيب المسلمين و به مناسبت اينكه كتابهاي او به زبان عربي است، جالينوس العَرَب، خواندهاند. رازي بعدها به سرپرستي بيمارستانهاي معروف عصر خود از قبيل بيمارستان بغداد و ري برگزيده شد. همچنين كشف الكل از جمله نتايج تحقيقات او در كيميا بوده است. براي محمد بن زكرياي رازي، 56 كتاب در طب، 33 كتاب در علوم طبيعي، 17 كتاب در فلسفه، 14 كتاب در الهيات، 22 كتاب در كيميا و دهها اثر ديگر در علوم مختلف ذكر كردهاند كه تا 184 عنوان بر شمرده شده است. سرانجام اين دانشمند بزرگ مسلمان در 60 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در ري مدفون گشت. سالروز تولد اين پزشك شهير مسلمان و ايراني، برابر با پنجم شهريور، در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز بزرگداشت اين شخصيت برجسته علمي نامگذاري شده است. |
4) استعفاي دولت "جمشيد آموزگار" و تشكيل دولت عوام فريب "جعفر شريفامامي" (1357 ش): پس از ناكامي دولت جمشيد آموزگار در كنترل ناآراميهاي مردمي عليه رژيم پهلوي، محمدرضا شاه، جعفر شريف امامي، عامل سرسپرده خود را براي تشكيل دولت، مأمور كرد. وي قصد داشت تا با عوام فريبي، اعتراضات گستردهاي را كه در سراسر كشور رو به فزوني ميرفت، كنترل كند بنابراين درصدد برآمد تا با دادن وعدههاي پوچ، مردم را آرام سازد. او در ابتدا دستور لغو تاريخ مجعول شاهنشاهي و جايگزيني تاريخ هجري را صادر كرد و سپس فرمان تعطيلي قمارخانهها را داد. شريف امامي كابينه خود را دولتِ آشتي ملي عنوان نمود و قصد داشت با رياكاري خود را به علما نزديك سازد. اما اين كارها تأثيري بر انقلاب جوشان مردمي نداشت و برپايي اجتماع عظيم روز عيد فطر سال 1357 و روزهاي بعد، و نيز كشتار مردم تهران در جمعه خونين هفدهم شهريور، چهره واقعي او را آشكار ساخت. او كه به دروغ، خود را دوستدار ملت ميخواند تنها دوازده روز پس از كسب قدرت، كشتار كم سابقهاي را در تهران به راه انداخت. وي سرانجام پس از قتل عام دانشآموزان و دانشجويان در سيزدهم آبان 57، با بر جاي گذاشتن پروندهاي سياه و ننگين و آغشته به خون ملت غيور و مسلمان ايران، مجبور به كنارهگيري گرديد. |
5) تعويض تاريخ موهوم شاهنشاهي به سال هجري شمسي (1357 ش): محمدرضا پهلوي كه ميدانست اتكاي اصلي مخالفانِ رژيم، اسلام است، درصدد برآمده بود تا ريشههاي اين مكتب را خشك كند. به همين جهت در شهريور سال 1354 ش در مراسم افتتاح مجلس دوره بيست و چهارم، در سخناني عنوان كرد كه قصد دارد فرهنگ ايراني را از عوامل بيگانهاي كه در اين فرهنگ راه يافتهاند، نجات دهد. در اين راستا، مجلس سنا و مجلس شوراي ملي در يك اجلاس مشترك به رياست جعفر شريف امامي تصويب كردند كه مبدأ تاريخ، از هجري شمسي به شاهنشاهي تغيير يابد و آغاز سلطنت در ايران و جلوس كوروش هخامنشي به عنوان مبدأ تاريخ ايران عنوان گرديد. اين قانون ننگآور با مخالفت و تحريم بسياري از مردم و علما مواجه گرديد و سرانجام با روي كار آمدن دولتِ عوام فريب شريف امامي و به منظور فريب افكار عمومي در شهريور 1357، ملغي شد. هرچند، كار رژيم از اين نمايشهاي ساختگي گذشته بود و چيزي نميتوانست، انقلاب توفنده مردم مسلمان را از حركت باز دارد. |
6) اعلام ملي شدن كليه معادن كشور (1359 ش): تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي، برخي از معادن كشور توسط بخش خصوصي اداره ميشد يا امتياز آن در انحصار بيگانگان قرار داشت. با پيروزي انقلاب و تدوين قانون اساسي، كليه معادن كشور ملي اعلام شده و مطرح گرديد كه تحت هيچ عنوان به مالكيت بخش خصوصي تعلق نميگيرند. به موجب اين قانون، حق اجازه بهرهبرداري از معادن تنها در صلاحيت دولت قرار دارد و از سوي دولت به برخي بخشهاي دولتي نظير استانداريها واگذار ميگردد، هر چند بخش خصوصي ميتواند به عنوان مقاطعهكار در عمليات اكتشاف معادن شركت نمايد و با دولت قرارداد منعقد كند. |
7) درگذشت نقاش معاصر ماركو گريگوريان 1386 ش : مارکو گریگوریان متولد 1304، نقشی با اهمیت در پیشبرد جنبش مدرنیسم هنر نقاشی در ایران ایفا کرده است.او که در خانوادهای ارمنی بهدنیا آمده بود به همراه خانواده در سال 1319 به تبریز مهاجرت کرد.در اصفهان و تهران درس خواند. مقدمات نقاشی را در هنرستان کمالالملک آموخت.به ایتالیا رفت و در آکادمی هنرهای زیبای رم ادامه تحصیل داد. پس از فارغالتحصیلی از آکادمی رم به تهران بازگشت و فعالیتهای هنری و فرهنگی خود را آغاز کرد. |
8) روز داروسازي: به پاسداشت مقام علم و دانش و گراميداشت فرزانگان ايران زمين، پنجم شهريور سالروز ولادت ابوبكر محمد بن زكرياي رازي از مشاهير بزرگ جهان اسلام و علم طب و داروسازي، در جمهوري اسلامي ايران به عنوان روز داروسازي نامگذاري شده است. |
9) آغاز جنگ "قادسيه" ميان سپاه اسلام و ايران(14 ق): در ادامهي جنگهاي صدر اسلام، خليفهي دوم، سعد بن ابي وقاص را مأمور فتح ايران كرد و از جانب يزدگرد سوم پادشاه ساسانيان، رستم پسر فرخ زاد به فرماندهي قواي ايران تعيين شد. پس از مذاكرات اوليه و پيشنهاد قبول جزيه يا اسلام آوردن، سپاه ايران جنگ را برگزيد و اسلام را نپذيرفت. سرانجام جنگ بين دو طرف در ناحيهي قادسيه در عراق درگرفت و پس از چندين شبانه روز، سستي بر سپاه ايران چيره گشت و نيروهاي ساساني شكست خوردند. فتح قادسيه و رسيدن اعراب به ساحل غربي دجله مقابل ايوان مداين، سقوط پايتخت و انقراض دولت با عظمت ساساني را قطعي نمود. |
10) وفات "ابن زَمْلَكاني" فقيه و محدث مسلمان(727 ق): ابوالمعالي كمال الدين محمد بن علي بن عبدالواحد انصاري معروف به ابن زَمْلَكاني در سال 667 ق در حوالي دمشق به دنيا آمد. وي علم و دانش را نزد اساتيد و علما آموخت و به يادگيري علوم ديني و حديث همت گماشت و بيست و چند ساله بود كه اجازهي صدور فتوا يافت. ابن زَمْلَكاني در كنار مشاغلي چون قضاوت، به تعليم و تعلّم نيز ادامه داد و در بسياري از مدارس دمشق به تدريس مشغول شد. گويند، وي فردي خيالپرداز بود و مباني فكري خود را بر تخيّلات استوار ميساخت و حتي بر اساس آنها عمل ميكرد. از اينرو در رنج و ناراحتي به سر ميبرد، زيرا برخي با او دشمني ميكردند و حسادت ميورزيدند. از جمله آثار اين فقيه، محدث و اديب مشهور دمشقي ميتوان به كتاب البُرهان الكاشِف عن اعجازِ القرآن، مولدُ النَّبي و... اشاره كرد. ابن زَمْلَكاني در اواخر عمر قرار بود تا از طرف سلطان مصر به قاضي القضاتي دمشق منصوب شود كه در راه بيمار شد و در شصت سالگي بدرود حيات گفت. جنازهي وي را به قاهره برده و در نزديكي قبر شافعي به خاك سپردند. |
11) درگذشت دانشمند و مورخ بزرگ اسلامي "ابوالعباس مِقْريزي" در مصر(845 ق): ابوالعباس احمد بن علي بن عبدالقادر بعلبكي مصري ملقب به تقي الدين و مشهور به مِقريزي از مشاهير مورخين عرب در سال 766 ق در قاهره به دنيا آمد. او در آغاز حنفي مذهب بود و در آخر به شافعي گراييد. مِقريزي چندي قضاوت در قاهره را به عهده داشت و پس از اقامتي ده ساله در دمشق به قاهره بازگشت و انزوا گزيد. وي عزت را در عُزلت ميديد و بدون ضرورت با كسي تردد و مراوده نميكرد. آوازهي مقريزي، عالمگير و ضرب المثل بود. مِقريزي آثار بسياري دارد كه به دويست مجلد ميرسد. تاريخ مصر، مشاهير مصر، دُرَرُالعُقودُ الفريده و المواعظ از آن جملهاند. مقريزي در 79 سالگي در مصر وفات يافت و در قاهره مدفون شد. |
12) ارتحال عالم فرزانه "شيخ محمدرضا مظفر" انديشمند بزرگ و اصلاحگر مسلمان(1383 ق): آيت اللَّه شيخ محمدرضا مظفر در شعبان 1322 ق در نجف زاده شد. پس از فراگيري مقدمات و سطوح، در حلقهي درس ميرزاي ناييني، آقاضياء عراقي، سيدعلي قاضي طباطبايى و... حاضر گشت و پس از سالياني به اجتهاد دست يافت. برنامهها و فعاليتهاي اصلاحي آيت اللَّه مظفر، نام او را در زمرهي يكي از احياگران عصر حاضر در تاريخ كهن حوزهي نجف جاودان ساخت. تأسيس جمعيت مُنَتدي النَّشر، دانشكدهي مُنتَدي، مدارس مُنتَدي و تدوين كتابهاي درسي از جملهي اين فعاليتها ميباشد. همچنين آيتاللَّه مظفر، استادي متبحر و نويسندهاي توانا بود كه دهها اثر علمي از خود به يادگار گذاشته است. اين عالم بزرگوار سرانجام پس از 62 سال زندگي پر بركت دعوت حق را لبيك گفت و در مقبرهي خانوادگي واقع در جادهي كوفه به خاك سپرده شد. |
13) 27اوت سال320ميلادي: قسطنطنيّه شهرنو بنياد امپراتوري روم به پايتختي اين امپراتوري برگزيده شد. قسطنطنيّه به فرمان كُنستانتين اول درنواحي غربي امپراتوري بِنا شد و بنام او كُنستانتينوپُل خوانده شد. گفتني است كه اين شهر پس ازتصرف بدست عثماني ها استانبول نام گرفت و امروزه جزو كشورتركيه محسوب مي شود و دردو سوي تنگه بُسفُر واقع شده است. |
14) انتخابِ شهر "قُسطنطنيّه" به عنوان پايتخت قلمرو شرقي امپراتوري روم (326م) |
15) حفر اولين چاه نفت دنيا در امريكا و آغاز عصر نفت (1859م): نيمه دوم قرن نوزدهم، يكي از پربارترين دورانها براي اختراعات و اكتشافات بود كه آثار و نتايج آن در قرن بيستم هم برجاي ماند. به طوري كه بسياري از پيشرفتهاي علمي و صنعتي و پزشكي در قرن بيستم كه چهره جهان را تغيير داده، در واقع ادامه و تكميل اختراعات و اكتشافات نيمه دوم قرن نوزدهم است. مهمترين كشف نيمه دوم اين قرن كه تاثير شگرفي در توسعه صنايع و وسايل حمل و نقل برجاي گذاشت، كشف نفت و مشتقّات آن است. هرچند نفت در قرون گذشته براي روشنايى و گرما استفاده ميشد ولي كار حفر اولين چاه نفتي جهان در 24 ژانويه 1859م در ايالت پنسيلوانياي امريكا آغاز شد و هشت ماه بعد در 27 اوت همان سال، بشر به نفت دست يافت. تا قبل از حفر نخستين چاه نفت به كمك وسايل جديد حفاري، اين ماده ارزنده فقط ازچشمههاي سطحي نفت يا چاههاي كم عمق كه به وسيله دست حفر ميشد استخراج ميگرديد و موارد استفاده از نفت خام نيز محدود بود. ولي با استخراج نفت به مقدار زياد از چاههاي عميق و تبديل نفت خام به مواد تصفيه شده نظير نفت سفيد و بنزين و ساير مشتقات نفتي،موارد استفاده از آن به سرعت افزايش يافت. در حال حاضر هرچند تلاش فراواني براي جايگزين كردن انرژيهاي ديگر به جاي نفت و جلوگيري از اتمام اين انرژي فسيلي انجام گرفته است، با اين حال نفت هنوز هم حرف اول را در اقتصاد جهان ميزند و بسياري از معادلات منطقهاي و بينالمللي و حتي وقوع جنگها و تجاوزها، براي سلطه بر منابع نفتي صورت ميگيرد. |
16) اعلان جنگ دولت ايتاليا به آلمان در جريان جنگ جهاني اول (1916م) |
17) درگذشت "رِينولد نيكِلْسون" مستشرق انگليسي و مترجم مثنوي مولوي (1945م): رِينولد الين نيكِلْسون، خاورشناس و اديب مشهور انگليسي در نوزدهم اوت 1868م در اين كشور به دنيا آمد. از آنجايى كه پدر رِينولد استاد طب و تاريخ طبيعي و پدربزرگش از زبانشناسان زمان بودند، نيكلسون هم از دوران جواني به تحصيل دانش روي آورد و در دوران دانشگاه، زبان و ادبيات يوناني، لاتيني و شرقي را فرا گرفت. نيكلسون در طي سالهاي بعد به فراگيري زبانهاي هندي، عربي و فارسي پرداخت و نخستين اثر خود را درباره منتخبي از اشعار ديوان شمس تبريزي انتشار داد. او از آن پس در دانشگاه كمبريج انگلستان به تدريس زبان فارسي مشغول شد و 25 سال به اين كار پرداخت. بيشك بزرگترين كار نيكلسون كه بيش از 20 سال براي آن زمان صرف نمود، ترجمه، شرح و چاپ مثنوي معنويِ مولوي است كه آن را در هشت جلد منتشر كرد. همچنين تاليفات متعدد ديگري از نيكلسون به جاي مانده كه تاريخ ادبيات عرب، مفهوم شخصيت در تصوّف، تحقيقات درباره شعر اسلامي به انگليسي و عرفاي اسلامي از آن جملهاند. نيكلسون از بزرگترين دانشمندان متبحر در تصوف و عرفان اسلامي به شمار ميرود و از طرفي، در رديف خاورشناسان و مستشرقين دقيق و عميق جاي دارد. قول او همه جا معتبر است و اكثر آثار وي در همين رشته ميباشد. نيكلسون از آغاز جواني تا پايان عمر به مدت نزديك به نيم قرن به بحث و تحقيق درباره عرفان و تصوف پرداخت و در اين زمينه به استادي رسيد. كارهاي علمي و ادبي نيكلسون نه تنها از لحاظ كميت و تعداد زيادِ آن، قابل ملاحظه است، بلكه چگونگي و كيفيت آنها نيز نشان دهنده احاطه علمي و تتبّعات فراوان و دقت بسيار وي ميباشد. عملكرد نيكلسون به عنوان يك استاد برجسته و داراي خصائص اخلاقي، باعث شده بود تا از ديد بزرگان فرهنگ و ادب غرب، به عنوان انساني صاحبِ كمال و فضل و دانش و در عين حال داراي تواضع و فروتني به حساب آيد. نيكلسونْ قرنِ دوازدهم و سيزدهم ميلادي را به مناسبت سرودن اشعار عرفاني توسط شاعران ايراني نظير سنايي غزنوي، عطار نيشابوري و جلال الدين مولوي، عصر طلايي عرفان اسلامي خوانده و سنايي را كه پير اين گروه بوده، پدر شعر مذهبي، فلسفي و عرفاني ايران شمرده است. رِينولد نيكلسون سرانجام در 27 اوت 1945م در 77 سالگي در كمبريج درگذشت. |
18) پرتاب اولين سفينه فضايي براي تحقيق درباره سياره زهره (1962م) |
19) مرگ "لوكور بوزيه" بزرگترين معمار قرن بيستم (1965م): لوكوربوزيه، معمار معروف در چهارم مه 1887م در شهر لاشودوفوند در سوئيس به دنيا آمد. پدرش كه ساعتساز بود، او را در 13 سالگي به مدرسه صنعتي فرستاد تا ساعتسازي بياموزد، ولي پس از مدتي، لوكوربوزيه نام خود را در فن معماري ثبت نمود. در 17 سالگي اولين نقشه خانه خودشان را به بهترين وجه كشيد و پس از چندي بنگاه مستقل معماري در پاريس تأسيس كرد. لوكوربوزيه در اين هنگام، مطالعات قابل توجهي در مورد صنعتي كردن ساختمان، نه فقط به طريق تئوري بلكه از راه اجرايى، به عمل آورد. وي از راه علم و تجربه شخصي به نتايجي دست يافت كه هرگز از هيچگونه تعليم دانشگاهي نميتوانست آنها را به دست آوَرد. او در سال 1920، مجله ادبي و هنري روح تازه را منتشر كرد و با انتشار مقالات تجدد خواهانه خود، برضد مِتُدهاي كهنه معماري مطالبي نگاشت. وي در اين سالها طرحها و ماكتهاي فراوان و سرشار از انديشههاي خاص خود به وجود آورد و ساختمانها و همچنين چندين شهر را به شيوه نوين طراحي نمود و تئوريهاي خود را به مرحله اجرا رساند. فلسفه لوكوربوزيه در مورد معماري شهرها، پيشنهاد شهرهاي عمودي است كه براي هر خانواده، حداكثر خصوصيات و استقلال داخلي و نيز تجهيزات لازم عمومي را فراهم آورَد. با وجود تنوع شكلي فراوان در كارهاي لوكوبوزيه، كار معماري وي هرگز وحدت خود را از دست نداده است، چنانچه با تقليد و تكرار، اَشكال و حجمها اشتباه نميشود و به حالت صحيح شكل توجه ميگردد. لوكوربوزيه خالصترين معمار فرانسه است كه با توجه به سنن قديم ساختمان كه در آنها، شريفترين خلاقيت در خدمت انسان قرار ميگرفت، به آفرينشهاي هنري پرداخته است. به طور كلي نقش لوكوربوزيه در معماري نو همانند نقش پيكاسو در نقاشي نو است. لوكوربوزيه نقشههاي معماري خود را در سي جلد كتاب جمعآورده است. وي سرانجام در 27 اوت 1965م در هفتاد و هشت سالگي به هنگام استحمام طبي در يك پلاژ غرق شد و درگذشت. |
20) شهادت عالم مجاهد "سيدقطب" نويسنده و مبارز مسلمان مصري (1966م): سيد قطب عالم مبارز مسلمان مصري در سال 1906م در اين كشور به دنيا آمد و در كودكي حافظ كل قرآن شد. وي پس از طي تحصيلات ابتدايى خود عازم قاهره گرديد و دوره دبيرستان و دانشگاه خود را در اين شهر به پايان رساند. سيد قطب در ابتدا با گرايش به چپ، فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي خود را آغاز كرد اما آشنايى با حسن البَنّاء، بنيانگذار سازمان اخوان المسلمين، مسير زندگي وي را دگرگون ساخت و باعث شد كه به آغوش اسلام باز گردد. سيد قطب پس از مدتي علاوه بر طي تحصيلات جديد و فراگيري علوم اسلامي به جرگه اعضاي جنبش اخوان المسلمين پيوست. سيد قطب چندي بعد به عنوان نظريه پرداز اخوان المسلمين مطرح شد و با زبان و قلم به نشر افكار و انديشههاي اسلامي همت گماشت. سيد قطب پس از سفر به امريكا و آشنايى با اوضاع و احوال و ماهيت سيستم حكومتي و اجتماعي آن كشور كتابي به نام امريكايى كه من ديدم، نوشت و در آن، با ارائه چهره غيرانساني امپرياليسم امريكا، پرده از ماهيت ناهنجار و ضدانساني نظام حكومت ايالات متحده برداشت. وي كه مدتها سردبير نشريات و مدير تبليغات جمعيت اخوانالمسلمين بود، در سال 1954 به جرم فعاليتهاي سياسي توسط رژيم جمال عبدالناصر دستگير و به حبس ابد محكوم گشت و در زندان از نوشتن و مطالعه محروم شد. با اين حال، سيد قطب پس از هشت سال محكوميتْ به دليل ابتلا به بيماري ريوي آزاد و بار ديگر به اتهام شركت در يك توطئه براندازي، مجدداً دستگير گرديد. سيد قطب اين بار به مرگ محكوم شد و اين متفكر و انديشمند مسلمان سرانجام در 27 اوت 1966م همراه دو تن از ياران خويش به دار آويخته شد. از جمله معروفترين آثار ارزشمند سيدقطب كه به فارسي نيز ترجمه شده است ميتوان از: ما چه ميگوييم، عدالت اجتماعي در اسلام، اسلام و صلح جهاني و نيز تفسير قرآن و... نام برد. |
21) روز ملي و استقلال "مولداوي" از اتحاد جماهير شوروي سابق (1991م): سرزمين مولْداوي در طول تاريخ، تحت تسلط اقوام و كشورهاي مختلف از جمله اوكراين، عثماني، روسيه و روماني بود. پس از انقلاب اكتبر سال 1917 در روسيه، كشور مولداوي به روماني پيوست. در اواخر جنگ جهاني دوم و در پيِ عقب نشينيِ آلمان و روماني از متصرفاتِ خود، مولداوي به طور كامل به اشغال شوروي درآمد و به يكي از جمهوريهاي اتحاد شوروي تبديل شد. با روي كار آمدن گورباچف در شوروي و اعلام فضاي باز سياسي، جنبشهاي آزاديخواهي در اين كشور نيز شكل گرفت. در اين راستا، ابتدا خط لاتين، جايگزين خط سيريل شد. و سپس در 10 نوامبر 1989 زبان مولداويايى توسط پارلمان اين كشور به عنوان زبان رسمي اعلام شد. سرانجام در 27 اوت 1991 مولداوي به طور رسمي اعلام استقلال نمود و در دوم مارس سال بعد به عضويت سازمان ملل متحد پذيرفته شد. از سوي ديگر در اواخر دهه 1980، در پي آغاز روند فروپاشي شوروي، برخي جريانهاي ملي گرا در مولداوي به دليل علايق و وابستگيهايى كه به روماني داشتند، خواستار اتحاد با اين كشور شدند. اما اقليتهاي قومي روسي و اوكرايني در مولداوي، در برابر اين خواسته، شديداً مقاومت كردند و اين سرزمين تا مرز تجزيه پيش رفت تا آن كه با برگزاري همه پرسي در 6 مارس 1994 مشخص شد اكثر مردم مولداوي با الحاق آن به روماني مخالفت و خواستار استقلال كامل كشورشان هستند. نظام سياسي مولداوي، جمهوري چند حزبي با يك مجلس قانونگزاري است. مولداوي با 33/700 كيلومتر مربع مساحت، با دو كشور روماني و اوكراين همسايه است. جمعيت مولداوي بيش از 4 ميليون نفر بوده كه اكثريت آنان پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً ارتدوكس هستند. نزديك به 50% مردم اين كشور، مليت مولداويايى داشته و سفيدپوستند. زبان رسمي مردم مولداوي، رمانيايي و خط آنها لاتين است. پايتخت مولداوي كيشي نف نام دارد و واحد پول آن لئو ميباشد. پيشبيني ميشود كه جمعيت مولداوي تا سال 2025 نزديك به 5 ميليون نفر خواهد بود. تيراسپول، بلتسي و تيگينا از شهرهاي مهم اين كشور ميباشند. نظام سياسي مولداوي جمهوري است. |
22) تولد گئورگ ويلهلم پاست كارگزدان آلماني (1967-1885) |