عوارض تزریق ژل توسط افراد بی‌کفایت

طبق تحقیقات، ژل‌هایی که اثر آن‌ها طولانی مدت است، عوارض بیشتری مانند عفونت و ندول دارند.
يکشنبه، 22 آبان 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
عوارض تزریق ژل توسط افراد بی‌کفایت
تزریق ژل به خطوط، چین‌ها و بافت‌های صورت انجام می‌شود تا ظاهر چین و چروک‌ها را بهبود داده و پری صورت را که با افزایش سن کاهش می‌یابد بازگردانند. به این مواد تزریقی فیلر، ایمپلنت‌های تزریقی، فیلرهای چین و چروک و فیلرهای بافت نرم نیز گفته می‌شود.

از این مواد تزریقی، برای از بین بردن خطوط لبخند، حجیم کردن گونه‌ها و لب‌ها و اصلاح جای آکنه استفاده می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق تزریق ژل اگر توسط یک فرد با تجربه و با استفاده از ژل با کیفیت انجام شود، بی خطر هستند. از آنجایی که این ژل‌ها قابل جذب هستند، نتایج موقتی بوده و اگر بیمار نتایج را دوست نداشته باشد، می‌توان ژل را تخلیه کرد.

اما تزریق ژل توسط افراد فاقد صلاحیت به بهانه قیمت بهتر، می‌تواند خطرات و عوارض این روش را افزایش دهد و آسیب‌های جبران ناپذیری را به پوست شما وارد کند.

انواع ژل‌های تزریقی

بازار پر شده از ژل‌های مختلفی که برخی از آن‌ها قابل اعتمادترین محصولات هستند که بهترین نتایج را به همراه دارند. هزینه‌های تزریق ژل با این برندها می‌تواند بالاتر باشد اما بسیار ایمن‌تر از ژل‌های ارزان‌تر هستند.

انواع  ژل‌های رایج عبارتند از:

اسید هیالورونیک (HA)

این ماده ژل مانند به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود. از آن برای «پر کردن» پوست، حجم دادن به جاهایی مانند گونه‌ها و از بین بردن چین و چروک‌ها، به‌ویژه اطراف چشم‌ها، لب‌ها و پیشانی استفاده می‌شود. نام‌های تجاری شامل ژوویدرم،رویتاکر و رستیلن است.

از آنجایی که بدن، هیالورونیک اسید را به تدریج در طول زمان بازجذب می‌کند، نتایج به طور کلی فقط 6 تا 12 ماه باقی می‌مانند. پیشرفت‌هایی در ساخت این ژل‌ها صورت گرفته و معمولاً 12 ماه یا بیشتر طول عمر دارند.

 هیدروکسی لاپاتیت کلسیم (CaHA)

این ژل از کلسیم (به شکل ذرات میکروسکوپی) تشکیل شده که به ژل اضافه و سپس تزریق می‌شود. این ژل قوام بیشتری نسبت به HA دارد که آن را برای از بین بردن چین و چروک‌های عمیق مناسب‌تر می‌کند. نتایج تزریق آن ( CaHA با نام تجاری Radiesse) تقریباً تا یک سال دوام دارد.

پلی ال-لاکتیک اسید

این اسید زیست تخریب پذیر به جای پر کردن چین و چروک‌ها، به تحریک تولید کلاژن پوست کمک می‌کند. همین امر، به پوست استحکام بخشیده و چین و چروک را کاهش می‌دهد. این ژل که با نام تجاری Sculptra Aesthetic در بازار عرضه می‌شود، برای درمان چین و چروک‌های عمیق و افزایش حجم صورت استفاده می‌شود. این ژل به تدریج اثر می‌کند، اما می‌تواند حداقل برای دو سال نتیجه دهد و آن را به یک ژل نیمه دائمی تبدیل کند.

پلی کاپرولاکتون (PCL)

اسید پلی کاپرولاکتون (PCL)نوعی دیگر از ژل‌های بی‌خطر است که برای کلاژن سازی و رفع چین و چروک دست و صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول با نام تجاری ژل الانسه به بازار عرضه می‌گردد و محبوبیت بسیاری به علت ماندگاری خود دارد.

پلی کاپرولاکتون

"ژل میکروسفر پلی کاپرولاکتون" یک محصول حجم‌دهنده عالی است. کپسوله شدن سریع آن، از جابجایی آن در زیر پوست جلوگیری کرده و حداکثر نتیجه را به همراه دارد. این ژل که با نام "ژل الانس" نیز شناخته می‌شود، با تولید کلاژن و پرکردن ناحیه آسیب دیده در کاهش چین و چروک موثر است.

پلی متیل متاکریلات (PMMA)

این ژل تزریقی متشکل از توپ‌های کوچک (به نام میکروسفرها) و کلاژن است که باعث حجیم‌سازی پوست می‌شود. اگرچه این نوع ژل (موجود در بازار با نام بلافیل) دائمی در نظر گرفته می‌شود، اما نتایج آن پنج سال بیشتر باقی نمی‌ماند، بنابراین معمولاً اولین انتخاب پزشکان نیست. همچنین طبق تحقیقات، ژل‌هایی که اثر آن‌ها طولانی مدت است، عوارض بیشتری مانند عفونت و ندول دارند.

عوارض جانبی احتمالی ژل‌های صورت چیست؟

 
عوارض تزریق ژل توسط افراد بی‌کفایت


مانند هر عمل زیبایی، تزریق ژل با خطرات و عوارض جانبی احتمالی همراه است. برخی از عوارض جانبی خفیف و شایع هستند، در حالی که برخی دیگر نادر بوده اما می‌توانند منجر به عوارض جدی شوند.

عوارض جانبی رایج

تعدادی از عوارض جانبی خفیف وجود دارد که معمولاً بسیاری از آن‌ها را می‌توان با استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر کاهش داد:

سرخی

قرمزی بعد از تزریق ژل غیرعادی نیست. این قرمزی باید 1-2 روز پس از درمان، یا کمی بیشتر پس از تزریق به لب کاهش یابد. می‌توان چند ساعت پس از درمان از مواد آرایشی طبیعی استفاده کرد تا قرمزی را به حداقل برساند، اما بهتر است تا روز بعد از آن اجتناب شود.

تورم

تورم نیز پس از تزریق ژل شایع است؛ زیرا در این روش، بافت نرم ناحیه مختل شده، بنابراین طبیعی است که پوست در حین بهبودی با کمی تورم واکنش نشان دهد. این تورم باید ظرف 3 روز خود به خود برطرف شود، اما در برخی موارد می‌تواند تا 4 هفته نیز ادامه یابد.

همچنین به طور معمول ورم در یک طرف صورت سریعتر از سمت دیگر فروکش می‌کند. برای کاهش هر گونه درد می‌توانید از مسکن و یخ استفاده کنید، اما از دست زدن به ناحیه خودداری کنید. اگر تورم شما بیش از حد باشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

درد

بعد از تزریق ژل، ممکن است کمی درد داشته باشید که در نتیجه بافت نرم آسیب‌دیده است. پزشک شما در این حالت ممکن است مسکن یا کمپرس سرد را به مدت 10 دقیقه در هر ساعت تا زمانی که درد کاهش یابد توصیه کند. اگر درد طولانی مدت یا شدید را تجربه کردید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

کبودی

مقدار کمی کبودی پس از تزریق ژل صورت طبیعی است و باید در عرض دو هفته از بین برود. کبودی زمانی اتفاق می‌افتد که عروق خونی توسط سوزن سوراخ می‌شوند، بنابراین با استفاده از یک سوزن کانولا باریک برای به حداقل رساندن کبودی، خطر بروز این اتفاق کاهش می‌یابد.

همچنین باید از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن قبل از جلسه درمانی خودداری کنید و از انجام هرگونه فعالیت بدنی شدید تا 24 تا 48 ساعت پس از آن اجتناب ورزید. همچنین می‌توانید از آرنیکا مونتانا که یک داروی هومیوپاتی است استفاده کنید، اما باید قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو برای شما مناسب است.

خارش

خارش یک عارضه جانبی غیر معمول نیست، اما در برخی موارد می‌تواند نشانه یک واکنش آلرژیک باشد. واکنش‌های آلرژیک به ژل‌ها بسیار نادر هستند. اگر احساس خارش داشتید از لمس آن ناحیه خودداری کنید و برای کاهش درد از کمپرس سرد استفاده کنید. اگر ظرف چند روز خارش فروکش نکرد، با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین باید تا چند روز پس از درمان از رفتن به مکان‌هایی با دمای زیاد مانند سونا و سولاریوم پرهیز کنید.

عوارض جانبی نادر

 
عوارض تزریق ژل توسط افراد بی‌کفایت
 

عوارض جانبی شدید پس از تزریق ژل در صورتیکه توسط پزشک متخصص انجام شود نادر است. عوارض جانبی نادر عبارتند از:

 عفونت

عفونت در اطراف محل تزریق غیر معمول است، اما هنگامیکه سوزن یا یک کانولا وارد پوست شود، ممکن است. اگر مشکوک به عفونت هستید، باید با پزشک خود تماس بگیرید زیرا به احتمال زیاد برای درمان آن به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، مطمئن شوید که مطب پزشک تمیز است، از آرایش استفاده نکنید و از دست زدن به ناحیه تحت درمان خودداری کنید.

حرکت کردن ژل

حرکت کردن ژل زیر پوست می‌تواند به دلیل واکنش بافت پوستی که باعث حرکت یا نشت ژل از طریق پوست می‌شود، رخ دهد. این عارضه ممکن است در نتیجه انجام تکنیک نامناسب، تزریق بیش از حد یا پاسخ بدن شما به ژل رخ دهد. گاهی‌اوقات این عارضه نیاز به جراحی دارد تا در صورت استفاده از ژل غیر قابل حل، اصلاح شود، اما معمولاً می‌توان با درخواست از پزشک خود برای تزریق آنزیم، آن را برطرف کرد.

التهاب (گرانولوم)

گرانولوم یک تورم کوچک در لایه زیرین پوست در اطراف محل تزریق است. گرانولوم در اصل پاسخ ایمنی بدن بوده و زمانی رخ می‌دهد که بدن شما به سوزن یا ژل واکنش منفی نشان دهد. گرانولوم ممکن است تا چند هفته پس از تزریق ظاهر نشود و نیز ممکن است برای چند ماه باقی بماند. درمان آن شامل آنتی بیوتیک، آنزیم یا برداشتن از طریق جراحی است.

آسیب عروق خونی

انسداد عروقی (آسیب عروق خونی) می‌تواند به دلیل تزریق ژل به طور مستقیم در شریان یا ورید یا تزریق بسیار نزدیک به رگ خونی و ایجاد لخته یا انسداد خون ایجاد شود. علائم انسداد عروقی شامل درد، سفید شدن پوست، تغییر رنگ آبی، خاکستری یا خالدار شدن پوست است. اگر در حین تزریق ژل این علائم را دیدید، تزریق را انجام ندهید. اگر ناحیه آسیب‌دیده، به روش‌های درمانی مانند ماساژ یا اعمال گرما پاسخ ندهد، ژل باید با تزریق آنزیم از بین برود.

برای به حداقل رساندن تمام این عوارض‌ها، باید علاوه بر مراجعه به یک پزشک متخصص، بررسی کنید که آیا شما جزو کاندیدای مناسب برای تزریق ژل یا فیلرها هستید یا خیر. برای این امر می‌توانید قبل از انجام تزریقات زیبایی به پزشکان متخصص بسیاری برای مشاوره مراجعه نمایید یا از طریق جستجو در اینترنت اطلاعات لازم را کسب نمایید.

منبعمقالات سایت دکتر الناز احمدی


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.