طرز تهیه کوکی های شکری عید پاک

در این مطلب قصد داریم شما عزیزان را با طرز تهیه یک مدل کوکی بسیار خوشمزه و جذاب آشنا کنیم، این کوکی ها را در مناسبت های مختلف می توانید درست کنید از مهمانان خود پذیرایی کنید. پس حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.
يکشنبه، 20 آذر 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کوکی های شکری عید پاک

مواد لازم برای تهیه کوکی های شکری

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره دو و یک چهارم پیمانه(281 گرم)
بیکینگ پودر یک دوم قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق سه چهارم پیمانه (180 گرم)
شکر گرانول سفید سه چهارم پیمانه (150 گرم)
تخم مرغ درشت، به دمای اتاق رسیده یک عدد
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
عصاره بادام یک چهارم  الی یک دوم قاشق چای خوری (اختیاری)


مواد لازم برای تهیه رویال آیسینگ

مواد غذایی مقدار
شکر قنادی، الک شده چهار پیمانه (480 گرم)
پودر مرنگ (نه پودر سفیده تخم مرغ ساده) سه قاشق غذا خوری
آب به دمای اتاق رسیده نه تا ده قاشق غذا خوری
رنگ خوراکی ژله ای اختیاری برای تزئین


طرز تهیه کوکی های شکری عید پاک

این کوکی های شکری عید پاک نرم و کره ای هستند و طعم خوشایند وانیل را دارند. این کوکی ها با رویال آیسینگ تزئین می شوند که بسیار جذاب و زیبا خواهد شد. طرز تهیه آیسینگ در انتهای مطلب آموزش داده خواهد شد.
زمان لازم برای تهیه این کوکی ها در کل چهار ساعت و چهل و پنج دقیقه است که دو ساعت و سی دقیقه صرف آماده سازی مواد اولیه می شود و حدود یازده الی دوازده دقیقه پخت و الباقی برای تزئین و سرو صرف خواهد شد.

قبل از اینکه روش پخت را شروع کنیم لازم است نکاتی را در رابطه با چند ابزار شیرینی پزی که برای پخت کوکی ها نیاز داریم بیان کنیم.
 
همزن دستی یا برقی
وردنه  
کاغذ روغنی
کاتر کوکی
قفسه خنک کننده
 پودر مرنگ
رنگ خوراکی
قیف قابل استفاده مجدد یا یکبار مصرف
شکر درشت

مرحله اول: ترکیب کردن مواد خشک
دویست و هشتاد و یک گرم آرد، یک دوم قاشق چای خوری بکینگ پودر و یک چهارم قاشق نمک را در یک کاسه متوسط ریخته و ​​با هم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه بزرگ دیگر با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، صد و هشتاد گرم کره و صد و پنجاه گرم شکر را حدود دو دقیقه با سرعت بالا با هم مخلوط می کنیم تا کاملاً یکدست و کرم رنگ شوند. یک عدد تخم مرغ، دو قاشق چای خوری وانیل و یک چهارم  الی یک دوم قاشق چای خوری عصاره بادام (در صورت استفاده) را به آن اضافه می کنیم و با دور تند حدود یک دقیقه دیگر هم می زنیم تا کاملا مخلوط شوند. کناره ها و کف کاسه را با لیسک می تراشیم و وسط کاسه جمع می کنیم و مجدداً به میزان لازم هم می زنیم تا  به خوبی باهم ترکیب شوند.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد خشک و تر
مواد خشک را الک کرده و کم کم به مواد مرطوب اضافه می کنیم و با دور کند مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. اگر خمیر خیلی نرم و چسبناک به نظر می‌رسد، می‌توانیم یک قاشق غذا خوری دیگر آرد اضافه کنیم تا قوام بهتری برای باز کردن با وردنه داشته باشد.

مرحله چهارم: باز کردن خمیر
خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم. هر قسمت را روی یک تکه کاغذ روغنی یا یک ورقه پخت سیلیکونی آردپاشی شده قرار می دهیم (ما ورقه سیلیکونی نچسب را پیشنهاد می دهیم) و به کمک وردنه آردپاشی شده به ضخامت حدود یک چهارم اینچ باز می کنیم. خمیر باز شده می تواند به هر شکلی باشد، به شرطی که ضخامت هر دو تکه به طور مساوی یک چهارم اینچ باشد.

مرحله پنجم: استراحت کردن خمیر در یخچال
روی یکی از خمیرها را آردپاشی کرده و یک تکه کاغذ روغنی می گذاریم و تکه بعدی خمیر را روی آن می گذاریم و با فویل آلومینیومی می پوشانیم و حداقل یک الی دو ساعت در یخچال می گذاریم تا سرد شود.
نکته: اگر می خواهید خمیر را بعدا استفاده کنید می توانید آن را حداکثر دو روز در یخچال نگهدارید

مرحله ششم: برش زدن خمیر با استفاده از کاتر مخصوص کوکی
پس از سرد شدن خمیر، فر را با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۷۷ درجه سانتیگراد) روشن کرده و گرم می کنیم. سینی فر را با کاغذ روغنی یا وره های پخت سیلیکونی می پوشانیم. یکی از تکه های خمیر را از یخچال خارج می کنیم و با کاتر(های) کوکی مانند شکل برش می دهیم. خمیر باقیمانده را دوباره باز می کنیم و برش زدن را ادامه می دهیم تا خمیر تمام شود. با قطعه دوم خمیر هم همین کار را تکرار می کنیم.

مرحله هفتم: پخت کوکی ها
کوکی ها را داخل سینی فر به فاصله سه اینچ از هم می چینیم و سینی را داخل فر گذاشته و کوکی ها را به مدت یازده الی دوازده دقیقه می پزیم، تا زمانی که لبه ها کمی قهوه ای شوند. بعد از پنج دقیقه سینی را بچرخانید تا تمام نقاط کوکی ها یکدست بپزد. بعد از پخت سینی را از فر خارج کرده و اجازه می دهیم کوکی‌ها به مدت پنج دقیقه داخل سینی خنک شوند، سپس قبل از تزئین به روی توری سیمی منتقل می کنیم تا کاملا خنک شوند.

مرحله آخر: درست کردن رویال آیسینگ و تزئین کوکی ها
رویال آیسینگ را آماده می کنیم، به این ترتیب که چهار پیمانه شکر قنادی، سه قاشق غذا خوری پودر مرنگ و 9 قاشق غذاخوری آب را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و با استفاده از یک همزن دستی یا برقی، مواد را با سرعت بالا به مدت 1.5 تا 2 دقیقه با هم می زنیم. هنگام برداشتن مواد با لیسک باید در مایه در عرض 5 تا 10 ثانیه بریزد و صاف شود. اگر خیلی غلیظ بود، یک الی دو قاشق غذا خوری آب بیشتری می ریزیم. معمولا به 10 قاشق غذا خوری آب نیاز خواهیم داشت. در روزهای خشک، حداکثر 12 تا 14 قاشق غذا خوری آب مصرف خواهیم کرد. آن را بین چند کاسه تقسیم می کنیم. در اینجا از چهار رنگ استفاده کرده ایم: آبی آسمانی، زرد لیمویی، بنفش و صورتی. روی شیرینی ها را با یک لایه نازک از آن تزئین می کنیم.  هر طرحی که دوست دارید می توانید روی کوکی ها انجام دهید.
نکته: توجه کنید که هر چه مدت زمان بیشتری رویال آیسینگ را هم بزنید، غلیظ تر می شود. اگر رویال آیسینگ شما خیلی رقیق است، فقط به زدن آن ادامه دهید تا هوای بیشتری وارد شود و غلیظ تر شود و یا می توانید شکر شیرینی پزی بیشتری اضافه کنید.
نکته: آیسینگ در دمای اتاق حدود 2 ساعت زمان می برد تا کاملا خشک شود.
نکته: اگر قوام آیسینگ خیلی کم و روان باشد، خشک شدن آن زمان بیشتری می برد. اگر روی شیرینی ها لایه ضخیمی از آن بریزیم خشک شدن آن نیز زمان بیشتری می برد.
نکته: اگر از رویال آیسینگ برای طرح‌های خاصی روی کوکی‌ها استفاده می کنید و نیاز دارید که سریع ببندند، آن‌ها را در یخچال قرار دهید.
نکته: هنگامی که مستقیماً با رویال آیسینگ کار نمی کنید (مثلاً در حال تزئین کوکی ها هستید و هنوز مقداری از آن در کاسه باقی مانده است که قصد استفاده از آن را دارید)، یک دستمال کاغذی مرطوب را مستقیماً روی سطح رویال آیسینگ قرار دهید، این کار از سفت شدن آن جلوگیری می کند.
نکته: وقتی آب را اضافه می‌کنید، می‌توانید یک دوم  قاشق چای‌خوری از عصاره مورد علاقه‌تان مانند لیمو، پرتقال، افرا، نعناع فلفلی و غیره را اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن مایه  از آن میل کنید و در صورت تمایل بیشتر اضافه کنید. همچنین می توانید از یک قاشق چای خوری عصاره وانیل هم استفاده کنید.
نکته: در دستور العمل های سنتی رویال آیسینگ از سفیده تخم مرغ خام استفاده می شود، اما ما در اینجا از پودر مرنگ استفاده کردیم. همان قوام را دارد و در عرض 1-2 ساعت روی کوکی ها خشک می شود. پودر مرنگ را از فروشگاه ها یا لوازم قنادی ها می توانید تهیه کنید.

به جای رویال آیسینگ از آیسینگ ساده هم می توانید استفاده کنید که در ادامه طرز تهیه آن را بیان می کنیم:
با استفاده از چنگال، سه پیمانه شکر قنادی، نصف قاشق چای خوری عصاره وانیل، دو قاشق چای خوری شربت ذرت و چهار و نیم قاشق غذا خوری (67 میلی لیتر) آب را در یک کاسه متوسط ​​با هم مخلوط می کنیم. مایه بسیار غلیظی بدست می آید و اگر نمیتوانید با چنگال هم بزنید آن را به یک لیسک تغییر دهید و نصف قاشق غذا خوری (8 میلی لیتر) آب بیشتری اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت مورد نظر برسد.
نکته: اگر خیلی غلیظ است، نصف قاشق غذا خوری دیگر (8 میلی لیتر) آب یا کمی بیشتراضافه کنید وهم بزنید تا به غلظت مناسب برسد.
می توانید بلافاصله از کوکی ها لذت ببرید یا اینکه صبر کنید تا مایه آیسینگ بسته شود و بعد آن ها را سرو کنید. وقتی مایه آیسینگ بست، این کوکی ها برای هدیه دادن ایده فوق العاده ای هستند. کوکی های ساده یا تزئین شده را حدود 5 روز در دمای اتاق و 10 روز در داخ  یخچال می توان نگهداشت.

طرز تهیه کوکی های شکری عید پاک

طرز تهیه کوکی های شکری عید پاک

نکاتی برای بهتر شدن کوکی ها
کوکی‌های شکری ساده یا تزئین شده را تا ۳ ماه می توانید در فریزر منجمد کنید. فقط قبل از گذاشتن در فریزر مایه آیسینگ باید صبر کنید تا مایه آیسینگ کاملاً ببندد. برای یخ زدایی هم، در یخچال یا در دمای اتاق قرار دهید. همچنین می توانید خمیر کوکی را تا 3 ماه قبل از باز کردن، در فریزر قرار دهید. خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید، هر دو نیمه را مانند یک دیسک، صاف کنید بعد هر کدام را در پلاستیک بپیچید و سپس فریز کنید. برای یخ زدایی هم دیسک ها را در یخچال بگذارید و سپس حدود 1 ساعت به دمای اتاق برسانید. خمیر را طبق مراحل بالا باز کنید و سپس طبق دستور سرد کنید . توجه کنید که نیازی به سرد شدن برای 1 تا 2 ساعت نیست، 45 دقیقه زمان برای سرد شدن کافی است.
عصاره بادام خمیر شیرینی را با یک دوم قاشق چای خوری عصاره بادام می توانید طعم دار کنید اما اگر می خواهید طعم بادام کمتری حس کنید، یک چهارم قاشق چای خوری از آن کافی است.

امیدواریم از این دستور پخت راضی باشید و آن را تهیه کنید و در دورهمی هایتان بپزید و لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.