طرز تهیه کیک تاکسیدو

در این مطلب قصد داریم شما همراهان عزیز را با طرز تهیه یک نوع کیک به اسم کیک تاکسیدو آشنا کنیم، همراه ما باشید.
پنجشنبه، 29 دی 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه کیک تاکسیدو

مواد لازم برای تهیه مایه کیک

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره (الک شده) یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم)
پودر کاکائو طبیعی شیرین نشده سه چهارم پیمانه (62 گرم)
شکر گرانول سفید یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم)
جوش شیرین دو قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
نمک یک قاشق چای خوری
پودر اسپرسو (اختیاری) دو قاشق چای خوری
روغن کانولا یا گیاهی نصف پیمانه (120 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ، به دمای اتاق رسیده دو عدد
خامه ترش پر چرب، به دمای اتاق رسیده سه چهارم پیمانه (180 گرم)
دوغ، به دمای اتاق رسیده نصف پیمانه (120 میلی لیتر)
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
آب داغ یا قهوه داغ نصف پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه گاناش شکلات سفید

مواد غذایی مقدار
شکلات تخته ای سفید، ریز خرد شده سه چهارم پیمانه (340 گرم) 
خامه غلیظ نصف پیمانه (120 میلی لیتر)


مواد لازم برای تهیه فراستینگ ابریشم شکلاتی

مواد غذایی مقدار
کره بدون نمک، نرم شده در دمای اتاق یک پیمانه (230 گرم)
شکر قنادی چهار و نیم پیمانه (540 گرم)
پودر کاکائو طبیعی یا هلندی شیرین نشده سه چهارم پیمانه (62 گرم)
خامه غلیظ یا شیر کامل نصف پیمانه (120 میلی لیتر)
شربت ذرت سبک یا عسل یک قاشق غذا خوری
عصاره وانیل خالص دو قاشق چای خوری
نمک یک هشتم قاشق چای خوری
اختیاری برای تزئین: تمشک تازه و نعناع به مقدار لازم


طرز تهیه کیک تاکسیدو

کیک تاکسیدو یک کیک شکلاتی مرطوب است که با گاناش شکلاتی سفید و فراستینگ شکلاتی تیره پر می شود و بسیار خوشمزه است. این کیک می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای جشن ها و دورهمی های خانوادگی و دوستانه شما باشد، با راسخون همراه باشید تا با دستور پخت این کیک بی نظیر آشنا شوید.
برای تهیه این کیک در کل به پنج ساعت زمان نیاز داریم که چهل و پنج دقیقه برای آماده سازی مواد ولیه، بیست و پنج دقیقه برای پخت و الباقی برای تزئین و خنک کردن کیک صرف می شود. همچنین با مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم برای ده الی دوازده نفر کیک آماده کنیم.

مرحله اول: گرم کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتیگراد) روشن می کنیم تا گرم شود.  سپس سه قالب گرد 9 اینچی را چرب کرده و داخل آن ها را با کاغذ روغنی می پوشانیم، سپس کاغذ روغنی ها را نیز چرب می کنیم و کنار می گذاریم.
نکته: کاغذ روغنی به کیک ها کمک می کند تا به راحتی از قالب ها جدا شوند.

مرحله دوم: ترکیب کردن مواد خشک
یک و سه چهارم پیمانه (219 گرم) آرد، سه چهارم پیمانه (62 گرم) پودر کاکائو، یک و سه چهارم پیمانه (350 گرم) شکر، دو قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری بیکینگ پودر، یک قاشق چای خوری نمک و دو قاشق چای خوری پودر اسپرسو (در صورت استفاده) را در یک کاسه بزرگ ریخته و باهم مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم: ترکیب کردن مواد تر
در یک کاسه جداگانه و با استفاده از همزن دستی یا برقی، نصف پیمانه (120 میلی لیتر) روغن، دو عدد تخم مرغ، سه چهارم پیمانه (180 گرم) خامه ترش، نصف پیمانه (120 میلی لیتر) دوغ و دو قاشق چای خوری وانیل را با هم مخلوط می کنیم تا ترکیب شوند.

مرحله چهارم: ترکیب کردن مواد خشک و مواد تر(درست کردن مایه کیک)
مواد تر را داخل مواد خشک الک شده می ریزیم و در ادامه یک دوم پیمانه (120 میلی لیتر) آب داغ یا قهوه داغ را اضافه می کنیم و همه را با همزن هم می زنیم تا مایه کیک کاملا یکدست شود.

طرز تهیه کیک تاکسیدو

مرحه پنجم: پختن کیک
خمیر را به طور مساوی بین قالب ها تقسیم می کنیم و هر کدام را روی سطح کار می کوبیم و تا هوای داخل آن ها خارج شود. سپس آن ها را داخل فر می گذاریم و به مدت 21 تا 25 دقیقه می پزیم.
نکته: زمان پخت در فرهای مختلف متفاوت است، بنابراین مراقب زمان خود باشید. کیک ها زمانی درست می شوند که خلال دندانی که در مرکز آن ها فرو کرده اید تمیز بیرون بیاید.

مرحله ششم: خنک کردن کیک ها
کیک ها را از فر خارج کرده و کمی در قالبشان نگه می داریم تا خنک شوند سپس از قالب خارج کرده و روی توری سیمی قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا خنک شوند.

مرحله هفتم: آماده کردن گاناش شکلاتی سفید
همزمان با خنک شدن کیک ها، گاناش شکلات سفید را آماده می کنیم تا خنک شود و بتوانیم از آن استفاده کنیم.
سه چهارم پیمانه (340 گرم) شکلات سفید خرد شده را در ظرفی می ریزیم. سپس یک دم پیمانه (120 میلی لیتر) خامه را در یک قابلمه کوچک گرم می کنیم تا به آرامی شروع به جوشیدن کند. (اجازه ندهید خامه سریع به جوش بیاید)

خامه آماده شده را روی شکلات سفید می ریزیم و هم می زنیم تا کاملا ترکیب شده و شکلات را ذوب کند. سپس روی آن را می پوشانیم و حدود یک تا دو ساعت در یخچال قرار می دهیم تا غلیظ شود و به قوام مورد نظر برسد.
نکته: لازم نیست گاناش شکلاتی رقیق باشد

طرز تهیه کیک تاکسیدو

طرز تهیه کیک تاکسیدو

طرز تهیه کیک تاکسیدو

مرحله هشتم: آماده کردن فراستینگ
در یک کاسه بزرگ و با استفاده از همزن دستی یا برقی، یک پیمانه (230 گرم) کره را با سرعت بالا حدود دو دقیقه هم می زنیم تا کرم رنگ شود.  در ادامه چهار پیمانه شکر قنادی، سه چهارم پیمانه (62 گرم) پودر کاکائو، نصف پیمانه (120 میلی لیتر) شیریا خامه، یک قاشق غذا خوری شربت ذرت، دو قاشق چای خوری عصاره وانیل و یک هشتم قاشق چای خوری نمک را به آن اضافه می کنیم و با سرعت کم به مدت سی ثانیه هم می زنیم، سپس هم زن را روی سرعت بالا قرار می دهیم و دو دقیقه دیگر هم می زنیم تا یکدست شوند.
نکته: اگر می‌خواهید فراست کمی غلیظ ‌تر شود، به اندازه نصف پیمانه شکر قنادی اضافه کنید.

مرحله نهم: مونتاژ کردن کیک
یک لایه از کیک را روی پایه کیک یا صفحه گردان قرار می دهیم و روی آن را به طور یکنواخت با نصف گاناش شکلاتی سفید می پوشانیم. بعد لایه دوم را روی آن قرار می دهیم و به طور یکنواخت با باقیمانده گاناش می پوشانیم. در آخر لایه سوم کیک را روی آن قرار می دهیم و فراستینگ را به صورت یک لایه ضخیم در تمام قسمت های بالا و کناره ها پخش می کنیم.
نکته: در صورت تمایل با تمشک و نعنا تزیین می کنیم.
نکته: قبل از برش دادن، حداقل چهل و پنج دقیقه در یخچال قرار می دهیم، در غیر این صورت ممکن است کیک در حین برش به آرامی از هم بپاشد.

طرز تهیه کیک تاکسیدو

مرحله آخر: سرو و نگهداری کیک
کیک آماده شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و به همراه یک فنجان چای یا قهوه سرو می کنیم. روی باقی مانده کیک را محکم می پوشانیم و می توانیم به مدت پنج روز در یخچال نگهداری کنیم.

طرز تهیه کیک تاکسیدو

نکاتی برای بهتر شدن دستور پخت
دستورالعمل‌آماده کردن کیک از قبل:می توانید لایه‌های کیک پخته شده را محکم بپیچید و تا ۲ روز در یخچال قرار دهید یا تا ۳ ماه در فریزر بگذارید و بعد به دمای اتاق برسانید و گاناش و فراستینگ را طبق دستوردرست کنید و در آخر کیک را مونتاژفراست کرده و سرو کنید. کیک خامه کشی شده را می توانید به راحتی تا 3 ماه فریز کنید، برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در یخچال بگذارید، سپس به دمای اتاق برسانید یا سرد سرو کنید.

ابزار مورد نیاز برای تهیه دستور پخت: میکسر پایه دار | همزن دستی | کاسه مخلوط کن شیشه ای | لیوان شیشه ای مدرج | قالب کیک گرد 9 اینچی | پالت خامه کشی | پایه کیک

چرا دمای اتاق؟ همه اقلامی که در یخچال هستند باید به دمای اتاق برسند تا مواد به راحتی باهم مخلوط شوند و یک مایه کیک یکدست حاصل شود.

به جای خامه ترش می توانید از ماست ساده استفاده کنید. هرچند طعم کیک به آن اندازه غنی نخواهد بود، اما جایگزین خوبی است.

دوغ: برای این دستور غذا دوغ لازم است. در صورت عدم دسترسی به آن می توانید دوغ را در خانه درست کنید به این ترتیب که یک قاشق چای خوری سرکه سفید یا آب لیمو را به یک پیمانه اندازه گیری مایع اضافه کنید. سپس به اندازه کافی شیر کامل را به همان پیمانه اضافه کنید تا به نصف پیمانه برسد. (در مقدیر کم، می توانید به جای شیر کامل از شیرهای کم‌چرب استفاده کنید، اما توجه کنید که کیک به آن اندازه مزه‌ای مرطوب یا غنی نخواهد داشت.) آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت خواهد بود.

پودر اسپرسو: پودر اسپرسو و قهوه طعم شکلات را شبیه قهوه نمی کند. بلکه طعم شکلات را عمیق تر می کنند. هر دو آن ها به شدت توصیه می شود. اما اگر قهوه مورد علاقه شما نیست، می توانید آن را کنار بگذارید و به جای قهوه داغ از آب داغ جوش استفاده کنید.

شکلات سفید: از شکلات سفید تخته ای استفاده کنید، می توانید آن را از فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید. شکلات سفید را ریز خرد کنید تا راحت تر و سریع تر آب شود.

پودر کاکائو: از کاکائو طبیعی در کیک استفاده کنید نه کاکائوی هلندی. در فراستینگ هیچ خمیری ایجاد نمی شود، بنابراین می توانید به اندازه سه چهارم پیمانه از هر کدام استفاده کنید. در اینجا ما، از مقداری کاکائو طبیعی شیرین نشده (یک چهارم پیمانه) و مقداری کاکائو تیره مخصوص (نصف پیمانه) استفاده کردیم.

شربت ذرت: شربت ذرت یا عسل همان چیزی است که به فراستینگ بافت ابریشمی و درخشندگی زیبایی می بخشد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.