دستور پخت نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

در این مطلب قصد داریم یک مدل نان سبزیجات را به شما همراهان گرامی آموزش دهیم، همراه ما باشید.
پنجشنبه، 6 بهمن 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

مواد لازم برای تهیه خمیر نان

مواد غذایی مقدار
دوغ سرد یک پیمانه (240 میلی لیتر)
تخم مرغ بزرگ دو عدد
آرد همه منظوره (الک شده) دو پیمانه (250 گرم)
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
پودر سیر یک قاشق چای خوری
شکر گرانول سفید یک قاشق غذا خوری (12 گرم)
نمک یک قاشق چای خوری
فلفل سیاه تازه آسیاب شده یک چهارم قاشق چای خوری
ریحان یا جعفری تازه و خرد شده یک چهارم پیمانه (6 گرم)
کره بدون نمک، سرد و مکعبی خرد شده پنج قاشق غذا خوری (72 گرم)
پنیر آسیاگو رنده شده یک و نیم پیمانه (190 گرم)
گوجه فرنگی خشک شده و خرد شده یک سوم پیمانه (50 گرم)


طرز تهیه نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

نانی که امروز می خواهیم آموزش دهیم بسیار سریع درست می شود چون نیازی به مخمر ندارد. این نان را هم می توانید طبق دستور تهیه کنید و هم می توانید از پنیرها، سبزی های مورد علاقه خود استفاده کنید، و حتی گوجه فرنگی های خشک شده را با ذرت، زیتون، بیکن پخته شده خرد شده و غیره جایگزین کنید. همه این موارد بستگی به ذائقه شما دارد.
برای تهیه این نان در کل به یک ساعت و پانزده دقیقه زمان نیاز داریم که پانزده دقیقه برای آماده سازی مواد اولیه، پنجاه دقیقه برای پخت و الباقی برای خنک کردن و تزئین صرف می شود. همچنین با مقدار مواد اولیه اشاره شده در این دستور می توانیم یک عدد نان قالبی درست کنیم که برای چهار نفر کافی است.

مرحله اول: روشن کردن فر و آماده کردن قالب
فر را با دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) روشن می کنیم تا گرم شود. یک قالب نان 9×5 اینچی را با کره یا روغن چرب می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم: درست کردن خمیر نان  
یک پیمانه (240 میلی لیتر) دوغ و دو عدد تخم مرغ را در یک کاسه بزرگ می ریزیم و با همزن می زنیم تا مخلوط شوند.
در ادامه دو پیمانه (250 گرم) آرد، یک قاشق چای خوری بکینگ پودر، یک قاشق چای خوری جوش شیرین، یک قاشق چای خوری پودر سیر، یک قاشق غذا خوری (12 گرم) شکر، یک قاشق چای خوری نمک، یک چهارم قاشق چای خوری فلفل و یک چهارم پیمانه (6 گرم) ریحان یا جعفری را در یک کاسه بزرگ دیگر می ریزیم و باهم مخلوط می کنیم (می توانید همه مواد را داخل یک غذاساز بزرگ بریزید و باهم مخلوط کنید.) بعد پنج قاشق غذا خوری (72 گرم) کره مکعبی را اضافه می کنیم و با کاتر شیرینی پزی یا چنگال مواد را هم می زنیم تا کره خرد شده و به اندازه دانه های نخود در بیاید.
نکته: اگر از غذاساز استفاده می کنید، بعد از مخلوط شدن کره همه مواد را در یک کاسه بزرگ بریزید.
سپس یک و نیم پیمانه (190 گرم) پنیر و یک سوم پیمانه (50 گرم) گوجه‌فرنگی‌های خشک شده را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند، در آخر مخلوط دوغ و تخم مرغ را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا ترکیب شوند.
نکته: خمیر غلیظ، با تکه های درشت سبزیجات و کره و کمی چسبناک خواهد بود.

دستور پخت نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

مرحله سوم: ریختن خمیر در قالب و پختن نان
خمیر را در قالب آماده شده می ریزیم و پخش می کنیم و روی آن مقداری فلفل و سبزیجات تازه می پاشیم و داخل فر می گذاریم حدود 50 دقیقه یا تا زمانی که خلال دندانی که در مرکز آن فرو کرده ایم تمیز بیرون بیاید می پزیم. وقتی که حدود 47 دقیقه از زمان پخت سپری شد نان را بررسی و با خلال دندان تست می کنیم که پخته است یا نه.
نکته: دمای فرهای مختلف باهم متفاوتند پس مراقب زمان خود باشید، امکان دارد زمان پخت در فر شما بیشتر یا کمتر از مدت زمان گفته باشد.
نکته: بعد از گذشت نیمی از زمان پخت، نان را چک کنید اگر متوجه شدید که رویه آن به سرعت قهوه ای می شود، با یک تکه فویل آلومینیومی روی قالب را بپوشانید تا به پختن نان به صورت یکنواخت کمک کند.

دستور پخت نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

مرحله چهارم: خنک کردن نان
بعد از اتمام زمان پخت قالب را از فر بیرون می آوریم و اجازه می دهیم نان کمی در قالب بماند و خنک شود سپس نان را از قالب خارج می کنیم و روی توری سیمی به مدت حداقل 10 دقیقه قرار می دهیم تا خنک شود.
نکته: نان باید قبل از برش زدن و سرو کاملا خنک باشد.

مرحله آخر: سرو و نگهداری نان
نان خنک شده را به یک ظرف مناسب منتقل می کنیم و برش می زنیم و سرو می کنیم و باقی مانده آن را محکم می پوشانیم و تا 5 روز در دمای اتاق و تا 1 هفته در یخچال نگهداری می کنیم.

دستور پخت نان پنیر و گوجه فرنگی خشک شده

در آخر به نکاتی جهت بهتر شدن دستور پخت اشاره می کنیم
دستورالعمل انجماد: نان پخته و سرد شده را می توانید تا 3 ماه به راحتی فریز کنید. برای یخ زدایی هم کافی است یک شب در دمای اتاق یا در یخچال قرار دهید و سپس سرو کنید.

دوغ: برای این دستور دوغ لازم است. اگر دوغ در دسترستان نیست می توانید آن را در منزل درست کنید به این ترتیب که به اندازه یک قاشق غذا خوری آب لیمو یا سرکه سفید در یک پیمانه اندازه گیری مایع بریزید و بعد به اندازه کافی شیر کامل (شیر کامل بهتر است – اما می تواید از شیرهای کم‌چرب هم استفاده کنید، اما طعم کیک مرطوب یا غنی نخواهد بود) به آن اضافه کنید تا به یک پیمانه برسد. آن را هم بزنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. حالا دوغ خانگی تا حدودی دلمه شده و آماده استفاده در دستور پخت شما خواهد بود.

سیر: به راحتی می توانید از پودر سیر صرفنظر کنید و با 3 حبه سیر خرد شده آن را جایگزین کنید.

استفاده از شکر را به شدت توصیه می کنیم چون واقعا بین طعم‌های شور تعادل ایجاد می کند و این فوق العاده است.

سبزیجات: به جای سبزیجات تازه می توانید از سبزیجات خشک شده هم استفاده کنید.

گوجه فرنگی خشک شده: از گوجه فرنگی خشک که در داخل روغن بسته بندی شده است استفاده کنید. نیازی هم به خشک کردن گوجه فرنگی ها و گرفتن روغن آن ها نیست، اما سعی کنید از اضافه شدن روغن اضافی به خمیر جلوگیری کنید. دقت کنید که گوجه فرنگی خشک شده در آفتاب باعث خشک شدن بافت نان می شود.

مافین ها یا تابه های سایز دیگر: می توانید این خمیر را در یک قالب مافین چرب شده بپزید تا حدود 12 مافین بدست آید. نیازی به تغییر دادن دستور العمل نیست خمیر را طبق دستور آماده کنید، همچنین می توانید این خمیر را در یک قالب 9 اینچی مربعی چرب شده یا یک تابه چدنی پرب شده 9 اینچی یا 10 اینچی بپزید. زمان پخت در دمای 350 درجه فارنهایت (177 درجه سانتی گراد) حداقل 25 دقیقه است، اما برای تست پخت حتما از خلال دندان استفاده کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.