نمونه‌اي از امت واحده اسلامي

به گلزارهاي شهداي قم که پاي بگذاري، بهتر مي فهمي که چرا قم را شهر خون و قيام ناميده اند. گردان گردان جوان اين شهر علم و عمل، در کنار هم و در گوشه گوشه شهر متبرک به مضجع مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، آرميده اند. با ابتکار دهه فجر سال گذشته بنياد شهيدان اين شهر، که تصاوير شهداي هر کوچه و خيابان را در نزديکي محل شهادتش نصب کرده بود، بهتر مي توانستي بفهمي که بر هر جا که پا مي گذاري بال ملائکه آسمان خواهد بود.
دوشنبه، 29 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نمونه‌اي از امت واحده اسلامي

نمونه‌اي از امت واحده اسلامي
نمونه‌اي از امت واحده اسلامي


 

نويسنده: عليرضا کميلي




 
به گلزارهاي شهداي قم که پاي بگذاري، بهتر مي فهمي که چرا قم را شهر خون و قيام ناميده اند. گردان گردان جوان اين شهر علم و عمل، در کنار هم و در گوشه گوشه شهر متبرک به مضجع مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، آرميده اند. با ابتکار دهه فجر سال گذشته بنياد شهيدان اين شهر، که تصاوير شهداي هر کوچه و خيابان را در نزديکي محل شهادتش نصب کرده بود، بهتر مي توانستي بفهمي که بر هر جا که پا مي گذاري بال ملائکه آسمان خواهد بود.

ساير گلزارها
 

حدود هفت صد تن از شهداي مظلوم سال هاي 59 و 60 در آرامستان شيخان که برخي اصحاب اهل بيت(ع) نيز در آن مدفون اند، به خاک آرميده اند و شهداي بزرگ انقلاب، از جمله شهيد آيت الله سعيدي و شهيد بزرگوار نواب صفوي و تني چند از شهدي فدائيان اسلام در قبرستان وادي السلام و همچنين شهيد آيت الله فضل الله نوري، علامه شهيد مرتضي مطهري، شهيد عراقي و پسرش و بسياري ديگر در حرم مطهر، مدفون اند، ليکن عمده شهداي جنگ تحميلي را بايد در کنار مرقد مطهر علي بن جعفر(ع) شهر قم معروف به «گلزار» يافت. آنچه مايه تأسف است عدم توجه جدي به قبور بزرگاني چون نواب صفوي است. قراردادن زيارت مزار ايشان در تورهاي زيارتي قم و رسيدگي به محل قبر و درج زندگي نامه و خدمات ايشان در آن زندگي و ارائه کتب مرتبط با ايشان در آن محل، از جمله کارهاي حداقلي است که براي ارج نهادن به اين شهيد بزرگوار و امثال ايشان مي توان انجام داد.

شهداي جنگ تحميلي
 

گلزار شهداي علي بن جعفر قم از ابتدا به صورت منظم و تقريباً به صورت سالانه طبقه بندي شده است. يعني به هر بخش که پا بگذاري، دهها شهيد عملياتي مربوط به دوره زماني خاص را مي يابي! به عنوان مثال، نوجوانان عزيز 15 ساله، سيد محمد جعفري و عباس آزاد فلاح، که سال 61 در فکه به شهادت رسيده اند. محمدرضا خليلي هم سن ايشان نيز همان سال در بيت المقدس شهد شهادت نوشيده است. برخي شهداي پرافتخار آزادسازي خرمشهر نيز که سوم خرداد 1361 به شهادت رسيده اند عبارتند از: غلامرضا سلماني، رضا کريمخاني، ابوالفضل سعادتمند، محمدعلي شب خيز، غلام علي آقاجاني و... در خيابان ارم قم، معروف به مزار شهداي خرمشهر مدفون اند.
برادران شهيد احمد و ابوالقاسم شيخ اسماعيلي، همچنين مجتبي و ابوالفضل اويسي فردوئي که با فاصله يکروز در حلبچه به شهادت رسيده اند از ديگر شهدايي اند که در کنار صدها شهيد نبرد سال 66 حلبچه در اين گلزار آرميده اند از جمله ديگر شهدان، به: امير کرماني اصلي، غلام علي شفيعي، باقر بحراني، علي نادر، محمد معماريان و... مي توان اشاره کرد.
علي، سومين شهيد خانواده جعفرنيا در سال 66 و در حالي که فقط 17 سال سن داشت در منطقه شلمچه شهد شهادت نوشيد و عهدش با مولاي مظلومان را وفا کرد تا اين چنين رنگ و بوي خاک شلمچه، نورانيتي متفاوت از هر خاک ديگري داشته باشد.
از ديگر سرداران شهيد قم در کنار ستاره درخشان آنان، شهيد مهدي زين الدين که در کنار برادرش مجيد آرميده، مي توان جواد دل آذر، اسماعيل دقايقي، فرمانده دلاور سپاه بدر، جواد عابدي، حسين صبوري، غلام علي محمدي و اسماعيل صادقي، معاون پشتيباني لشگر 17 علي بن ابي طالب را نام برد.
رمضان علي فهيمي، عبدالحسين سعداوي، حسن کاوياني و محمد حسين زاده، و.... نيز از جمله شهداي مفقود الاثري اند. که قبري نمادين در اين گلزار يافته اند و از موقعيت جسد خاکي شان خبري نسيت!
رضا جعفريان در سال 62 توسط منافقين ترور شد و محمدرضا راعي در سال 65 در مريوان به شهادت رسيد و هواپيماي حامل حجج اسلام ابوالحسن خضري، محبي، محمدجواد صديقيان، جعفر نميري و... در سال 64 توسط مزدوران عراقي دچار سانحه شد تا اينک بر سر مزار گلگون آنان، قبله اي از نور بدرخشد و عاشقان شهادت را به اين ديار بکشاند.
در کنار اين همه شهيد، شهيد والامقام حورا اصغريان و حجت الاسلام شيخ يوسف انواري، از جمله: شهداي حمله ناجوانمردانه و خائنانه سال 66 به زوار بيت الله الحرام نيز آرميده اند که نشانه اي بر بطلان اسلام آمريکايي بزک شده توسط خادمين حرمين شريفين اند و به افتخار احياء روح حج که همانا نفي بت هاي زميني و خدايان ساختگي است به شهادت رسيده اند و با سري بلند در روز حشر در ميان شهدا خواهند ايستاد.

شهداي جانباز و سال هاي اخير
 

در نزديکي آن سرداران عزيز، اينک، جانبازان شهيدي که يک عمر سختي را تحمل نمودند از جمله شهيد حسين دخانچي و احمد اربابي فتاح آرميده اند. همچنين کمي آن طرف تر حجت الاسلام سيد محمد حسين نواب از شهداي گران قدري که سال 73 به دست کروات هاي سنگدل صرب در شهر موستار کشور بوسني به شهادت رسيده و همچنين جواد، فرزند آيت الله مشکيني که پس از سال ها تحمل اثرات مواد شيميايي در سال 87 پر پرواز گشود، آرام گرفته اند. خلبان شهيد عباس کروندي که در سقوط هواپيماي سپاه به همراه شهيد بزرگوار احمد کاظمي به شهادت رسيد و جانبازان عزيز اکبر حاجي محمدي، محمدرضا راوند و مسعود خسروي نيز در سال هاي اخير به شهادت رسيده اند و اينک در اين گلزار آرام گرفته اند.
حاج علي مهدي آبادي، جانباز شيميايي و پدر سه شهيد، که در سال 83 پرواز کرد و تن خاکي اش در اين مزار مدفون گرديد.
آزاده شهيد حجت الاسلام قربان علي عظيمي نيز پس از سال ها تحمل آثار شکنجه بعثيان خبيث، سرانجام در سال 79 جان به جان آفرين تسليم نمود و با دلي پاک به آرزوي ديرينه اش رسيد. از جمله شهداي بمب گذاري هاي سال 82 کربلاي معلي نيز مي توان به حسن ابرقوئي و ميثم ليلابي اشاره کرد که تن پاره پاره شان به قم بازگشت تا شاهد و گواهي بر جهالت کور و ددمنشي عمال وهابي انگلستان و آمريکا باشد.
رحمت لطفي، جوان نوزده ساله قمي نيز توفيق آنرا داشته تا در سال 86 که ديگر جنگي در کار نبوده اما با مين مانده از آن دوران در مرز خسروي به شهادت برسد و با روحي پاک به زيارت مولايش حسن بن علي(ع) برود. همچنين علي صحراگرد قمي در سال 77 در شهر قم در حين درگيري با منافقين کوردل به شهادت مي رسد و روح الله ظفرقندي، سال 78 در درگيري با اشرار منطقه سلماس پرواز مي کند تا به ما بگويند که «در باغ شهادت باز باز است...»

شهداي مظلوم بمباران
 

سيدرسول موسوي و صديقه ترک در بمباران هوايي همدان و جواد محبوبي نيز در بمباران هوايي باختران شهد شهادت نوشيده و بدن مطهرشان در اين گلزار آرميده است. شهداي بمباران از ويژگي هاي بارز اين گلزار نوراني است. شهيد بمباران مظلوميتش مضاعف است از آن رو که نه سلاحي در دست دارد و نه خبر از زمان حمله و بمباران، لذا غريبانه و چه بسا در ميان خانواده خويش به شهادت مي رسد! مانند خانواده رضوي که از سادات منتسب به علي بن موسي الرضا(ع) بودند و چند نفري يک جا به فوز عظيم شهادت نائل آمدند و اينگونه ددمنشي رژيم عراق را به نمايش گذاردند. از ديگر شهداي بمباران پنجم بهمن 1365 فريده خسروي و طفل دو ماه اش و همچنين فاطمه محمدي چهارساله را مي توان نام برد که به لالايي ملائک، در کنار ده ها شهيد ديگر اين بمباران وسيع شهر مقدس قم آرام گرفته اند! پيش از اين نيز در 25 دي ماه بمباراني انجام شد که باعث شد شهدايي از جمله مهدي آرمون، لعيا طباطبائي و فاطمه حاج محمدي نامشان بر تارک ليست جنايات مستکبران عالم عليه ملت مظلوم ايران جاي گيرد.
بمباران هاي سال 65 قم و چندين شهر ديگر پي در پي شهيد داشته است. حسين مطيعي کاشاني در بمباران هفدهم اسفند و علي اصغر سبزعلي در بمباران دوم بهمن و همه اعضاي خانواد شهيد حجت الاسلام ابوالقاسم علي زاده نيز در 25 بهمن ماه، مظلومانه پرواز کردند!
کودکان مظلوم زهرا ناصري، مريم و معصومه و محسنه اکبري، عباس فاضلي، هادي برجيان و ده ها کودک ديگر نيز در بمباران هاي تعطيلات نوروز سال67 سند مظلوميت تشيع را در حالي که لباس هاي نوي عيد را پوشيده بودند، با خون پاک خويش امضاء کردند و در نيمه شب شانزدهم فروردين همان سال نيز مهدي، حسين و طاهره قربانيان به آنان پيوستند! دو روز بعد نيز کارنامه مظلوميت تکميل شد و شهيد محمود دخانچي به همراه فرزندان خردسال و دانشجوي خويش، در بمباران شهر قم به شهادت رسيدند!

شهداي امت واحد اسلامي
 

از ويژگي هاي منحصر به فرد گلزار شهداي قم، تعداد زياد شهداي خارجي و همچنين شهداي بمباران هوايي است شهداي گران قدر اهل کشور افغانستان، برادران گرامي احمد علي رضائي و محمدتقي حسني که در سال 61 و براي دفاع از آرمان جهاني انقلاب ايران در جبهه هاي جنوب به شهادت رسيده اند و همچون ستارگاني درخشان، در آسمان شهداي بين المللي اسلامي جاي گرفته اند. کاش اين شهدا گر چه تعدادشان به نسبت شهداي ايراني زياد نيست اما حداقل در حد يک يادواره مورد توجه واقع مي شدند!
حاج عمران در سال 65 شهداي غير ايراني بسياري را به خود ديد، چه مي گويم!؟ ايراني و غير ايراني چه فرق مي کند وقتي در ذيل پرچم سرخ تشيع ايستاده اي و فرياد تسليم را فقط در برابر خداي واحد سر داده اي؟! مجاهدين حجازي نزيه الحجاج، محمد نور الشواف، جلال اشلي، جلال الحجاج، مجاهد بحريني، حجت الاسلام شيخ ياسين البحراني، مجاهدين عراقي ابوجعفر کربلائي، حجت الاسلام مهندس حاج احمد احمدي، مالک اشطوي، امين الحوادي، فاضل الخفاجي، عبدالله الشاطي، عبدالزهرا الربيعي و ده ها شهيد ديگر در تابستان سال 65 به شهادت رسيدند و اين چنين با خون خويش سند وحدت امت اسلامي را امضاء کردند.
متأسفانه بسياري از شهداي غير ايراني در اواخر جنگ و خصوصاً در تاريخ پنجم مرداد ماه 1367 يعني زماني که ظاهراً عراق توافقنامه صلح را پذيرفته بود، به دست منافقين کوردل در عمليات مرصاد، واقع در اسلام آباد غرب، به شهادت رسيدند. شايد اين منافقين بودند که بايد انتقام همراهي اين عزيزان با برادران شان را مي گرفتند تا راه جواناني که از ديارشان بريدند و به تحقق آرمان امت واحد اسلامي کمک کردند را کور کنند، زهي خيال باطل! شهدايي از بسياري از کشورهاي اسلامي: همچون متجاهدين عراقي نعمه الياسري، عبدالرزاق العمار، سليم الزبيدي، کريم کمونه، عبدالمهدي الظالمي، چغات الحفاظي، مجاهد پاکستاني عبدالحسين رسولي و نهايتاً کمال کورسل فرنسي، شهيدي از کشور فرانسه! که اينک در گلزار نوراني شهر قم، به دور از موطن خاکي و در ميان موطن اعتقادي خويش، آرام گرفته اند.
منبع:نشريه امتداد- ش 48



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.