حجاب حق شخصی است یا حق اجتماعی یا حق الهی؟

کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم. از اینکه قرآن می‌گوید: هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید
چهارشنبه، 24 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
حجاب حق شخصی است یا حق اجتماعی یا حق الهی؟
پرسش یا شبهه‌ای که از سوی برخی به عنوان راه برون رفت از تکلیف حجاب مطرح می‌شود، بحث حق شخصی بودن یا حق اجتماعی بودن پوشش اسلامی است.

هرگاه حجاب «حق فردی زن» مثل نماز بود، باید از این حق دفاع کرد و از وارد شدن هرگونه خدشه‌ای جلوگیری نمود. زن با این حق، حریم خود را حفظ می کند و دیگران نیز موظف به رعایت این حریم و دوری از هرگونه تجاوزی خواهند بود. اما از سوی دیگر زن می‌تواند از حق خود صرف نظر کند و بی‌حجاب و حتی عریان در جامعه ظاهر شود.

اگر حجاب «حق اجتماعی» بود، زن، همسر و خانواده‌ی او موظف به رعایت حقوق اجتماع‌اند و از بین بردن این حق جرم و گناه محسوب می‌شود،‌زیرا سلامت جامعه بسته به حفظ حدود و حریم آن است و زن و خانواده‌ی او باید حافظ سلامت جامعه باشند، همانگونه که جامعه حق رشد و کمال بر افراد دارد.

حال اگر جامعه‌ای چنان سقوط کرد که همه یا اکثریت آن،‌رهایی و راحتی زنان در کامجویی آنان را بر حقوق خود برتر دانستند، می‌توانند از حق اجتماعی خویش صرف نظر کنند و زنان را در برهنه بودن آزاد بگذارند.

با نگاهی به معارف الهی درمی‌یابیم که حجاب نه تنها تکلیف یا حق شخصی نیست، بلکه یک مسأله‌ی عاطفی- روانی و خانوادگی- اجتماعی است که ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و خداوند از روز نخست به طور غریزی در وجود انسان‌ها قرار داد و بالاتر و برتر از حق شخصی و اجتماعی، حجاب «حقُ الله» است که زن و خانواده، افراد و جامعه، باید امانتدار این حق باشند

و این امانت چیزی جز «بندگی خداوند حکیم» نیست که باعث «بالندگی و تابندگی» انسان می شود: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبَالِ فَأَبَینَ أَنْ یحْمِلْنَهَا وَ أَشْفَقْنَ مِنْهَا وَ حَمَلَهَا الْإِنْسَانُ»(1).

بدین سان درمی یابیم هیچ فرد یا جامعه‌ای حق تعطیل کردن «حقُ الله» یا دخالت در این امر الهی را ندارند و در صورت رضایت زن یا شوهر یا رأی اکثریت به بی‌حجابی باز هم باید این حق حفظ شود و زنان به خاطر «مخلوق بودن» و «ولایت الهی»‌و «حقُ الله» باید پیراسته از پلیدی‌های برهنگی با حجاب و پوشش در جامعه ظاهر شوند.

فلسفه‌ی بعثت انبیاء که «یزَکِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ»(2) است و پوشاندن چشمان و حفظ شهوت در مردان که «أَزْکَى لَهُمْ»(3) ‌است و پاکی و طهارت قلب در هنگام رویارویی مردان با زنانی که با حجاب‌اند، «ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ »(4) همه و همه نشانگر این مهم است که ما حق هیچ دخالتی در حق الله نداریم و خداوند حکیم «پاکی و پاکیزگی روح و روان»، «تقوا و تقرب بندگان» را در حجاب دانسته است که باید اطاعت نماییم.
 

پایان بخش سخن در این فراز، سخن مفسّر فرزانه حضرت آیت الله جوادی آملی است که فرمود:

«حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد و نه مال شوهر و نه ویژه برادر و فرزندانش می‌باشد. همه اینها اگر رضایت بدهند،‌قرآن راضی نخواهد شد، چون حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق الله مطرح است.

لذا کسی حق ندارد بگوید من به نداشتن حجاب رضایت دادم. از اینکه قرآن می‌گوید: هر گروهی، اگر راضی هم باشند، شما حد الهی را در برابر آلودگی اجرا کنید، معلوم می‌شود عصمت زن حق الله است.»(5)
 
پی‌نوشت‌ها:
1. سوره احزاب، آیه 72
2. سوره آل عمران، آیه 164
3. سوره نور، آیه 30
4. سوره احزاب، آیه 53
5.رک: زن در آینه‌ی جمال و جلال، حضرت آیت الله جوادی املی.
 

منبع:

چگونه فرزندان ما باحجاب می شوند؟، حجت الاسلام دکتر احمد لقمانی، ناشر: بهشت بینش، چاپ یکم، 1389.



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.