ده سایت و پلتفرم موثر اجتماعی در سال 2022

گزارش جهانی نوامبر 2022 از وضعیت آماری رسانه های اجتماعی، نشان می دهد که 4.65 میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند
دوشنبه، 22 اسفند 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
ده سایت و پلتفرم موثر اجتماعی در سال 2022
رسانه های اجتماعی در همه جای دنیا وجود دارند، اما همه پلتفرم ها برای هر کسب و کار کارایی ندارند. با استفاده از این فهرست،  با 10 عدد از  برترین  پلتفرم رسانه های اجتماعی آشنا می‌شوید، و می توانید پلتفرم مناسب برای مخاطبین خود را پیدا کنید و به ایشان معرفی کنید.
 

رسانه های اجتماعی، یکی از اساس های زندگی روزانه بسیاری از افراد هستند

گزارش جهانی نوامبر 2022 از وضعیت آماری رسانه های اجتماعی، نشان می دهد که 4.65 میلیارد نفر در سراسر جهان از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند که حدود 58.7٪ از جمعیت جهان را شامل می شود و بسیاری از این کاربران از رسانه های اجتماعی به عنوان منبع اولیه اطلاعات استفاده می کنند.

از اخبار (و خبرهای اشتباه) تا نکاتی در زمینه سبک زندگی، تصمیم گیری تا تحقیقات مربوط به محصولات، کاربران رسانه های اجتماعی می توانند تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را بدون ترک پلتفرم مورد علاقه خود جمع آوری کنند.
 

کشورهای مختلف

این موضوع فقط مربوط به آمریکا نیست (اگرچه 84٪ از آمریکایی ها از حداقل یک شبکه رسانه اجتماعی استفاده می کنند). چین با وجود نزدیک به ۴۱۵ میلیون نفر از شهروندان دسترسی به اینترنت ندارد، اکنون بیش از ۱ میلیارد کاربر رسانه اجتماعی دارد !

چرا که شرایط در کشور چین به گونه‌ای‌ُست که قوانین این کشور اجازه‌ی محدودی به کاربران فضای مجازی برای دسترسی به پلتفرم‌های اجتماعی را می‌دهد.
 
برای بازاریابان، این اعداد فقط اعداد چشم نواز  و افتخار آفرین نیستند - آنها مشتریان بالقوه هستند. و اگر یک استراتژی مناسب رسانه اجتماعی داشته باشید، می توانید آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید و دست به تولید و نگهداری سرمایه  مستمر اقتصادی بزنید.
 
متأسفانه، این کار آسان به نظر نمی رسد، یعنی اینطور نیست که  فقط با قرار دادن نام فروشگاه خود در فیسبوک و منتظر شدن برای جذب مشتریان امیدوار باشید در مسیر درست قرار گرفته اید و شما در حال پول درآوردن هستید..
 
برای افزایش آگاهی از نام تجاری، ارتباط با مشتریان بالقوه و جذب توجه مخاطب با شما، باید یک استراتژی مناسب داشته باشید. و بخش اصلی آن، حضور در جای صحیح است.
 
به عنوان مثال، اگر شما در حال فروش خانه های بازنشستگی هستید، اینکه در تیک تاک فعالیت کنید و امیدوار باشید که آگهی خوبی رو در فضای مجازی منتشر کردید، شاید مناسب شما نباشد زیرا 47.4٪ کاربران زیر 30 سال هستند.

به طور مشابه، اگر قصد دارید با مخاطبان و تجار و کاربران چینی در ارتباط باشید و آنها هدف تبلیغ شما هستند، فیس بوک احتمالاً پلتفرم مناسبی برای شما نیست، زیرا در چین تنها 3.3 میلیون کاربر دارد.

پس چطور می توانید تصمیم بگیرید که وقت و هزینه تبلیغ خود را کجا بگذارید؟

مگر اینکه شرکت شما دارای بودجه فراوان و برای نتایج مهم نباشد، استفاده از روش اسلحه ای که همه جا، همه را هدف قرار می دهید، موثر است.

شما باید در نظر داشته باشید کدام پلتفرم ها مناسب مخاطبین شما هستند. قبل از ورود به یک پلتفرم رسانه اجتماعی خاص، ابتدا چندین پلتفرم را تست کنید. ببینید آیا نتایج مورد نظر را کسب می کنید و سپس با انتخاب استراتژیک، از پلتفرم های مورد علاقه خود استفاده کنید.
 
در این مطلب، به بررسی برخی از محبوبترین پلتفرم های رسانه اجتماعی، ارائه یک مرور سریع از آنها و ارائه پیشنهاداتی در مورد نوع کسب و کاری که می تواند با آن کار کند، خواهیم پرداخت.


مقایسه 10 برتر پلتفرم رسانه اجتماعی

تعداد کاربران فعال ماهیانه در سراسر جهان
 
Headquarters: محل دفتر مرکزی
 
Launched: تاریخ راه اندازی
 
Revenue: درآمد سالانه
 
MAU*: تعداد ماهانه کاربران فعال
 

Menlo Park, CA
2004
$85.96 billion

2.9 billion
فیسبوک 1

San Bruno, California
2005
$28.8 billion

2.2 billion
یوتیوب 2

Menlo Park, California
2009
$5.5 billion

2 billion
واتس آپ 3

Menlo Park, CA
2010
$24 billion

2 billion
اینستاگرام 4

Culver City, CA
2016
$11 billion

1 billion
تیک تاک 5

Los Angeles, CA
2011
$1.06 billion

538 million
اسنپ چت 6

San Francisco, CA
2005
$575 million

444 million
پینترس 7

San Francisco, CA
2010
$289.9 million

430 million
ردیت 8

San Francisco, CA
2006
$12. 4 billion

250 million
لینکدین 9

Mountain View, CA
2003
$5.42 billion

217 million
توئیتر 10
11

 
بالاترین 10 اپلیکیشن شبکه‌های اجتماعی براساس تعداد کاربران فعال ماهانه
 

MAU*

2.9 billion
فیسبوک
1

2.2 billion
یوتیوب
2

2 billion
واتس آپ
3

2 billion
اینستاگرام
4

1 billion
تیک تاک
5

538 million
اسنپ چت
6

444 million
پینترس
7

430 million
ردیت 8

250 million
لینکدین
9
217 million
توئیتر
10
11
 

فیس بوک

تعداد کاربران فعال ماهیانه: ۲٫۹ میلیارد

موسسان: مارک زوکربرگ، ادواردو ساورین، اندرو ماکولوم، داستین مسکوویتز، کریس هیوز

درآمد: ۸۶ میلیارد دلار (۲۰۲۲)
فیسبوک دیگر در رتبه یک قرار ندارد. البته، پلتفرمی که شما با مادر، معلم کلاس سوم و همسایه خود ارتباط برقرار می کنید، هنوز هم وجود دارد و همچنان همانطور که بوده پرطرفدار است.

اما اکنون متا است. متا دارای دو پلتفرم قوی و پرطرفدار دیگه هم هست که مالکیت آنها را در اختیار خود درآورده است، اینستاگرام و واتساپ Meta، Inc هستند.

حالا این پلتفرم تغییراتی در جمعیت کاربری خود دیده است، اما هنوز هم بزرگترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی است.

برخی از صنایع اصلی در فیس‌بوک شامل خدمات مالی، تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی، بازی‌ها، سرگرمی، رسانه، مخابرات، فناوری، کالاهای مصرفی و شرکت‌های خودروسازی هستند.

این رسانه اجتماعی به طور کلی پست‌های تجاری را کاهش داده است، اما هنوز راه‌هایی برای افزایش بازخورد بدون سرمایه‌گذاری در تبلیغات وجود دارد که مورد توجه بسیاری از پردازشگران و کنشگران فضای مجازی ‌ست..
 
با این حال، اگر واقعاً نیاز دارید که برای مخاطبان خود یادگاری، پیام و یا اثری بر جای بگذارید، استفاده از تبلیغات فیسبوک یک راه عالی برای این کار است.

در نظر داشته باشید که عضویت (یا ایجاد) گروه‌ها، استفاده از یک چت‌بات فیسبوک مسنجر، یا استفاده از ویدیوهای زنده به منظور افزایش ارتباط با مخاطبانتان، راهکارهایی هستند که می‌توانند مفید باشند.
 

یوتیوب

کاربران فعال ماهانه: 2.2 میلیارد نفر

درآمد: 28.8 میلیارد دلار (2022)
مؤسسان: جاوید کریم، استیو چن، چد هرلی
یوتیوب به عنوان یکی از اولین پلتفرم‌های اجتماعی ویدیویی، هنوز در این حوزه برتری را حفظ می‌کند. در حال حاضر، یوتیوب با بیش از 2.2 میلیارد کاربر فعال ماهانه، دومین پرکاربردترین پلتفرم می‌باشد.

امکان گسترش و دسترسی در یوتیوب بی‌نظیر است و 81% بزرگسالان آمریکایی از این پلتفرم استفاده می‌کنند، این شماره‌ها قابل چشم پوشی نیست.

در همه گروه‌های سنی، یوتیوب دارای یک پایه کاربری قوی است. این شامل گروه سنی 65+ سال است، که بیش از 49% از آن استفاده می‌کنند و تنها پس از فیسبوک است که مقام نایب قهرمانی را با اختلافی کم در دست دارد.

یوتیوب تمام سبک‌های ویدیویی را از زیبایی، بازی و آموزش تا بهبود خانه را پوشش می‌دهد سرمایه‌گذاری برندها، این پلتفرم به عنوان رسانه رو به رشدی برای بازاریابی محتوای ویدئویی به شمار می‌رود 
 

واتس آپ

این متن درباره‌ی پلتفرم پیام‌رسان واتس اپ است. واتس اپ در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شده و مرکز آن در کالیفرنیا، آمریکا قرار دارد.

واتس اپ همچنان پرکاربردترین برنامه پیام‌رسان اجتماعی است و این برنامه واقعا در جلوی دیگر برنامه‌های مشابه مانند فیس‌بوک مسنجر قرار دارد و برای آنها شاخ شده است.

این برنامه پیام‌رسان خصوصی در نگاه اول به نظر یک انتخاب مناسب برای برندها نمی‌آید، اما باید در نظر داشت که نرخ باز کردن پیام اس‌ام‌اس ۹۸ درصد در مقایسه با ۲۰ درصد نرخ باز کردن ایمیل است. در واقع، مخاطبان نسبت به پیام‌های واتس اپی که رایگان ارسال می‌شوند، بیشتر از پیام‌های ایمیل حساس هستند و بیشتر از آن استفاده می‌کنند.

اگر شما از واتس اپ برای خدمات مشتریان و نگهداری استفاده می‌کنید، باید بدانید که امکانات آن برای برندها بسیار بزرگ و قابل استفاده است.

در صورت موفقیت در استفاده از واتس اپ، می‌توانید به صورت مستقیم با مخاطبان خود در تماس باشید و از یک کانال بازاریابی مستقیم برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده کنید.
 

اینستاگرام

اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شده و دارای ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه است.

اینستاگرام به خصوص برای کسب و کارهای محصول محور، افراد تأثیرگذار و مربیان، یک پلتفرم پویاست.

از زمان معرفی پست‌های خرید پذیر، بازگشت سرمایه برای کسب و کارهای محصول محور بیشتر از همیشه بوده است.
 
با این پلتفرم نه تنها  می‌توان با یک مخاطب  با دامنه بالا ارتباط برقرار کنید، بلکه می‌توانند اطلاعات مربوط به محصول و فروش را مستقیماً از محتوای پست‌ها در اینستاگرام استخراج کرد .

اگر توده‌ی مخاطبین مورد نیاز شما زیر ۳۵ سال است، اینستاگرام یک معدن طلاست. ۶۷ درصد از کاربران ۱۸ تا ۲۴ سال در اینستاگرام حضور دارند و ۶۷ درصد از نسل Z و ۵۸ درصد از نسل Y این برنامه را روزانه استفاده می‌کنند. می‌توانید بیشتر در مورد آمار و ارقام اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ بیشتر بدانید.
 

تیک تاک

کاربران فعال ماهانه: 1 میلیارد نفر
موسسان: شرکت بایت دنس، توتیاو، ژانگ ییمینگ
درآمد: 11 میلیارد دلار (2022)

تیک تاک خود را به عنوان "مقصد اصلی برای ویدیوهای موبایل کوتاه" با ماموریت شرکت برای الهام بخشیدن به خلاقیت و به‌ وجودآوردن شادی معرفی می‌کند.

بدون شک، تیک‌تاک بسیار جذاب است زیرا جوان‌ترین برنامه برای بازار است و در حال حاضر رشد فوق‌العاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

تیک تاک در سال 2017، پس از یک سال اعلام وجود، توانست نرم  سریع‌ترین نرمافزار  و نرم افزار رشد دهنده جهان شناخته شود.

علیرغم تلاش‌هایی که برای قطع ارتباط با تیک تاک در آمریکا انجام شده است و ممنوع کردن آن در هند، در سال 2021 بیش از 3 میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است.

تیک تاک در آمریکا آماری جالب دارد، 25 درصد از مخاطبان  نوجوان یا کودک هستند. این کاربران بسیار فعال هستند؛ با جلسه کاربری میانگین تقریباً 11 دقیقهای، که دو برابر بیشتر از پینترست، نزدیک‌ترین برنامه‌ی بعدی است.
 

اسنپ‌چت

کاربران فعال ماهانه: 538 میلیون
موسسان: اوان اسپیگل، بابی مورفی، دانیل اسمیت، دیوید کراویتز، لئو نوا کاتز
درآمد: 1.06 میلیارد دلار (2022)

اگر نسل هدف شما جوان است، قطعاً باید در شبکه اجتماعی اسنپ‌چت فعالیت کنید.

فعال‌ترین کاربران اسنپ‌چت 13 ساله هستند و بیش از 30 دقیقه در روز روی برنامه فعالیت می‌کنند.

اسنپ‌چت به عنوان یک محل مخصوص برای ایجاد محتوای کاربری، ویدیوهای پشت‌صحنه، پیشنهادات انحصاری و حضور نفوذگران به شمار می‌رود.
 

ردیت

کاربران فعال ماهانه: 430 میلیون
موسسان: استیو هافمن، الکسیس اوهانیان، آرون سوارتز
درآمد: 289.9 میلیون دلار (2022)

ردیت به عنوان "صفحه اصلی اینترنت" خود را ارائه می‌دهد و طبق رتبه‌بندی الکسا، ردیت یکی از 20 سایت با بازدید بیشتر است.

ردیت ترکیبی منحصربه‌فرد از محتوا و جامعه دارد که بیش از 2.8 میلیون اجتماع یا زیربرند به تمامی موضوعات قابل تصور اختصاص داده شده است.

با این همه نیش، برای هر برند و کسب و کاری یک مکان وجود دارد، تنها کافیست به دنبال نیش‌هایی بگردید که مشتریان بالقوه شما در آن فعال هستند و وارد آن شوید.


اما هشدار:

ردیت یک جایگاه متغیر است و تبلیغات بیش از حد خود را تحمل نمی‌کند.

با دقت رانده شوید، زیرا اگر تون را نگاه‌داشته باشید، نظردهندگان به سرعت وارد شده و ممکن است به برند بدرد نخور صدمه بزنند.
 

توئیتر

مقر: سان فرانسیسکو، کالیفرنیا
راه‌اندازی شده: ۲۰۰۶
کاربران فعال ماهانه: ۲۱۷ میلیون (۲۰۲۱)

موسسان: جک دورسی، اوان ویلیامز، بیز استون، نوآ گلاس
درآمد: ۱.۲ میلیارد دلار (۲۰۲۲)

برخلاف سایر پلتفرم‌های رسانه‌ای اجتماعی، توییتر در سال گذشته کاهش کاربران را داشت. این ممکن است به دلیل ممنوعیت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نگرانی از سانسور محافظه‌کارانه باشد.

در حال حاضر، سایت در حال انجام فروش به ارزش ۴۴ میلیارد دلار به مدیر عامل تسلا، الون ماسک است. این اعلامیه منجر به نوسانات بزرگ در تعداد دنبال‌کنندگان شد، زیرا ترکیب سیاسی کاربران تغییر کرد، فرایندی که توییتر آن را به عنوان یک روند "طبیعی" توصیف کرده است.

با وجود درک روشنی از آینده پلتفرم، اگر کسب و کار شما با سرگرمی، ورزش، سیاست، فناوری یا بازاریابی مرتبط است، شما در این برنامه می‌توانید درگیری و تولید محتوا و بازاریابی و مدیریت فروش بزرگی را کسب کنید.

در توییتر، برندها فرصتی برای صداقت خود دارند. اینجا فضایی برای خلاقیت و دوستانه بودن داد و ستد و همچنین ارائه اطلاعات و راهنمایی وجود دارد.

به مباحث پرشور بپیوندید، ارزش ارائه دهید، محتوای خود و محتوای دیگران را به اشتراک بگذارید و در گفتگوی بی‌پایانی شرکت کنید.
 

لینکدین

تاریخچه‌ی ایجاد: 2003
تعداد کاربران فعال ماهیانه: 830 میلیون (2022)

موسسان: رید هافمن، کنستانتین گریک، آلن بلو، ژان-لوک وایانت، اریک لای
درآمد: ۸٫۰۵ میلیارد دلار (2020)

پایه کار شبکه اجتماعی "LinkedIn" بدین گونه است که کاربران را تشویق می کند تا یک پروفایل کاملا حرفه ای بسازند و از این پروفایل ساخته شده می توانند در سایت های دنیای مجازی به عنوان یک رزومه کاری استفاده نمایند!

در شبکه‌ی پرشمار کاربران حرفه‌ای LinkedIn، شما بیش از ۶۱ میلیون کاربر در جایگاه سنیور خواهید یافت.

اگر به دنبال تصمیم‌گیران هستید که قدرت استخدام شما، موجودی کالای شما یا همکاری با شما را دارند، LinkedIn مکانی است که باید حضور داشته باشید.

آیا می‌دانید که درآمد متوسط کاربران LinkedIn بیشتر از ۲٬۰۰۰ دلار از میانه ملی کشور است؟ یا اینکه ۵۰ میلیون نفر آن را هفته‌ای برای جستجوی کارها استفاده می‌کنند؟

LinkedIn یک پلتفرم شبکه‌ی اجتماعی بسیار متمرکز است و به همین دلیل، برای برقراری ارتباط با گروهی از حرفه‌ای‌های برجسته که می‌توانند برای کسب و کار شما تفاوتی ایجاد کنند، بیش از حد پتانسیل دارد.
 

کدام پلتفرم(ها) باید استفاده کنید؟

کدام پلتفرم(ها) را باید استفاده کرد؟ شبکه‌های اجتماعی در همه جا وجود دارند. و همه از آن استفاده می‌کنند، از همسایه نوجوانی که سعی دارد با آخرین دابسمش در TikTok وایرال شود تا مادربزرگ 86 ساله که از Facebook برای پیدا کردن دوستان گمشده‌اش استفاده می‌کند.

اما همه پلتفرم‌ها برای همه کسب‌وکارها کاربردی نیستند. بنابراین، اگر امیدوار بودید که در پایان این مطلب یک پاسخ آسان به این سؤال داشته باشید که کدام پلتفرم باید برای شرکت شما استفاده کنید، خوش شانسی نداشتید.

این بدان معنا نیست که پاسخی وجود ندارد، بلکه هر ترکیب شبکه‌های اجتماعی منحصر به فرد خواهد بود.

پلتفرم‌های مختلف، عملکرد متفاوتی دارند که اغلب آنها را برای برندهای و صنایع خاص، مناسبتر می‌کند.

آیا به دنبال افزایش درگیری مشتری هستید؟ محدوده رساندن به بیشتر مخاطبان؟ تجربیات برندی بی‌فراموشی ایجاد کنید؟

باید بفهمید که چه چیزی را می‌خواهید از حضور شبکه‌های اجتماعی خود بدست آورید، سپس استراتژی مناسب را برای رسیدن به اهداف خود تعیین کنید.

انتخاب‌گر باشید، پلتفرم یا پلتفرم‌هایی را که مخاطبان شما استفاده می‌کنند، پیدا کنید و سپس برای رسیدن به آنها کمپین خود را سفارشی کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.