افراد مسن به رسانه‌های خبری علاقه دارند

احتمال استفاده مردان از روزنامه و اینترنت در مقایسه با زنان، بیشتر بود. در حالی که شکاف جنسیتی در استفاده از تلویزیون یا رادیو وجود نداشت.
سه‌شنبه، 3 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افراد مسن به رسانه‌های خبری علاقه دارند
از میان ویژگی جمعیت شناختی، تأثیر سن، در میان کلیه اقتصادها، معنادار و منفی بود؛ این یافته حاکی از این واقعیت است که نسل‌های جوانتر، با احتمال بیشتری نسبت به افراد کهنسال، از رسانه‌های خبری استفاده می کنند. شکاف جنسیتی به وسیله نوع اقتصادی معکوس می شود؛ در کشوهای مرفه، زنان تعداد بیشتری از مخاطبان رسانه‌های خبری را تشکیل می دهند، در حالی که در کشوهای فقیر، مردان بیشتر هستند. اما، طبقه اجتماعی، الگو پیچیده تری را به نمایش گذاشته است؛ این متغیر، نقش عمده ای در پیش بینی استفاده از اخبار» در جوامع متوسط و کم درآمد ایفا می کند، اما در جوامع مرفه تأثیر نقش چندانی ندارد. این الگو، بیانگر آن است که بیشترین میزان نابرابری های طبقاتی در استفاده از رسانه‌های خبری در کشورهایی وجود دارد که دسترسی نسبتا محدودی به این رسانه‌ها دارند، اما زمانی که این دسترسی برای تمام جمعیت فراهم می شود، نابرابری‌ها از بین می روند.
 
بنابراین، هم علاقه سیاسی و اعتماد به رسانه‌های خبری، در تمام جوامع رابطه معنادار و مثبت با استفاده از رسانه‌ها داشت. به عبارت دیگر، میزان بالای علاقه و اعتماد با میزان بالای استفاده از رسانه‌ها همراه بود. در این زمینه تنها یک استثنا وجود داشت؛ در جوامع کم در آمد، رابطه بین اعتماد و مصرف رسانه‌ای معکوس بود. برازش کلی مدل ها که با R2 تعدیل یافته نشان داده شد، حاکی از آن است که ویژگی های اجتماعی و جمعیت شناختی (خصوصا تحصیلات، درآمد و طبقه شغلی) قویترین پیش بین های «استفاده از اخبار» در جوامع کم در آمد هستند. در حالی که این عوامل، در جوامع پر در آمد، نقش کم اهمیت تری ایفاء می کنند.
 
این الگو در مورد رسانه‌های مختلف چگونه است؟ به منظور کنترل بیشتر، سطح توسعه اقتصادی (بر حسب سرانه تولید ناخالص داخلی در برابری قدرت خرید)، نیز اضافه شده است و به سبب وجود متغیرهای وابسته دو شقی از رگرسیون لجستیک استفاده شده است. اهمیت تحصیلات و مهارت‌های شناختی همراه با آن است: تحصیلات، تأثیر قوی و معناداری بر مصرف تمام رسانه‌ها به ویژه روزنامه و اینترنت، داشت. در تمام موارد، تحصیلات بالاتر، با میزان استفاده بیشتر از رسانه‌های خبری همراه بود اما نابرابری بین گروههای پردرآمد و کم درآمد، به ویژه در جوامع فقیر، قوی است. در مقابل، در جوامع نسبتأ مرفه، میزان استفاده از روزنامه و اخبار رادیو و تلویزیون در بین سطوح مختلف تحصیلی پایین، متوسط، بالا) یکنواخت تر است. این الگو است که در جوامع مرفه، اخبار روزنامه، رادیو یا تلویزیون توسط کهنسالان مطالعه می شود، استفاده از اینترنت در نسل جوان رواج بیشتری دارد. اما در جوامع فقیر، نسل جوان با احتمال بیشتری در مقایسه با گروه های سنی سالخورده، به تمام اشکال اطلاعات رسانه‌های خبری شامل روزنامه و اخبار رادیو یا تلویزیون و نیز اینترنت دسترسی دارند. این امر حکایت از آن دارد که سطوح به سرعت در حال افزایش تحصیلات ابتدایی و متوسطه، سواد و دسترسی به آموزش عالی که با فرایند توسعه انسانی را در جوامع فقیر همراه است، احتمالا مهارت های شناختی را تقویت کرده است و بدین طریق سبب افزایش مصرف رسانه‌ای» نسل جوان در مقایسه با والدین و پدربزرگ مادربزرگ هایشان شده است. آشنایی با زبان انگلیسی نیز، با استفاده از اینترنت و روزنامه رابطه داشت، اما با رسانه‌های صوتی - تصویری که به احتمال بیشتر، در قالب زبان های محلی برنامه پخش می کردند، رابطه نداشت. منابع مادی و درآمد و پس انداز خانوار نیز، با «استفاده از تمامی انواع رسانه‌ها» رابطه داشتند. در حالی که رابطه طبقه اجتماعی با استفاده از رسانه نیز بدین صورت بود که طبقه بالا به ویژه با استفاده بیشتر از روزنامه‌ها و اینترنت رابطه داشت.
 
احتمال استفاده مردان از روزنامه و اینترنت در مقایسه با زنان، بیشتر بود. در حالی که شکاف جنسیتی در استفاده از تلویزیون یا رادیو وجود نداشت. سرانجام، علایق سیاسی معنادار بود و اعتماد به روزنامه‌ها و تلویزیون با استفاده از این رسانه‌ها رابطه داشت. برازش کلی این مدل حاکی از آن است که این ویژگی های اجتماعی در پیش بینی کاربران اینترنت و خوانندگان روزنامه بهتر از مخاطبان رادیو و تلویزیون هستند، زیرا رادیو و تلویزیون مخاطبان وسیع تر و به لحاظ اجتماعی متنوع تری را به خود جذب کردند. الگوی کلی نیز حاکی از آن است که ویژگی های اجتماعی خوانندگان روزنامه و کاربران اینترنت، بر حسب منابع، انگیزش و مهارت های نسبتا مشابه است، ولی مورد «سن» تفاوت‌های عمده ای در کشورهای مرفه وجود دارد. شباهت زیاد در استفاده از این دو رسانه نشان می دهد که عوامل مشابهی سبب استفاده از این دو مورد می شوند و اینکه نیاز به تمرکز بر عواملی نیست که مخصوص اینترنت هستند (مانند هزینه یا دسترس پذیری پروایدرهای خدمات اینترنتی محلی، مهارت های کار با صفحه کلید با دسترسی پذیری کامپیوتر)
 
بیشترین میزان استفاده از اینترنت و روزنامه در میان افرادی است که دارای بالاترین میزان مهارت‌های شناختی و سواد هستند؛ مخاطبان اخبار رادیو یا تلویزیون نیز با وجود سوگیری اجتماعی نسبت به بخش‌های تحصیلکرده‌تر و مرفه‌تر اندکی گسترده‌تر هستند. متغیر سن انتظارات پژوهش حاضر را تایید نکرد؛ گرچه نسل جوان در همه انواع اقتصادها به طور معناداری، استفاده بیشتری از رسانه‌های خبری دارند. تحلیل‌های بیشتر بر حسب نوع رسانه نشان می دهد که به احتمال زیاد وارد کردن اینترنت و ایمیل و نیز رسانه‌های خبری سنتی به این الگو کمک کرده است. بعلاوه، در کشورهای در حال توسعه نیز نسل جوان نسبت به نسل‌های مسن‌تر عمومأ تحصیلکرده‌تر و باسوادتر است. شکاف جنسیتی سنتی که مورد انتظار بود بر اساس نوع اقتصاد معکوس شد؛ بدین صورت که قسمت عمده مخاطبان رسانه‌های خبری در کشورهای ثروتمند زنان و در جوامع کم در آمد. مردان بودند. افرادی که با زبان انگلیسی آشنایی داشتند  و همچنین افرادی که دارای علاقه سیاسی و اعتماد به رسانه‌های خبری بودند، استفاده بیشتری از رسانه‌های خبری می کردند. بنابراین پیش از بررسی تاثیر قرار گیری در معرض اخبار بر نگرش‌ها و ارزش‌ها نیاز است تا ویژگی‌های جمعیت شناختی و اجتماعی مخاطبان کنترل شود.
 
منبع: جهانی شدن و تنوع فرهنگی، پیپا نوریس و رونالد اینگلهارت، ترجمه: عبدالله فاضلی و ساجده علامه،صص153-147 و336، چاپ و نشر سپیدان، تهران، چاپ اول، ۱۳۹۵


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.