دانلود مجموعه کامل تلاوت مجلسی عبدالباسط

تلاوت مجلسی عبدالباسط یکی از گنجینه‌هایی است که هر قاری و فرد علاقمند به این کتاب آسمانی باید آن را داشته باشد. «صدا تو صدا» این فایل‌ها را در اختیار می‌گذارد.
يکشنبه، 22 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
دانلود مجموعه کامل تلاوت مجلسی عبدالباسط

به جرات می‌توان گفت هیچ قرائتی در دنیای اسلام به اندازه تلاوت مجلسی عبدالباسط زیبا و سوزناک نیست. تلاوت آیات قرآن توسط عبدالباسط آن‌قدر سوزناک و زیبا است، که بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که در آینده نزدیک شاهد ظهور قاری که تلاوت او در حد عبدالباسط باشد نخواهیم بود.

این قاری مصری، با نام کامل «عبدالباسط محمد عبدالصمد سلیم داود» بزرگ‌ترین سفیر قرآن و مسلمانان بود و در سن 61 سالگی (در سال 1367) درگذشت.
 

در میان تلاوت‌های این استاد بزرگ، برخی از آنها بیش از سایرین مورد توجه هستند و بسیار معروف‌اند. این قرائت‌ها به شکل رایجی در اینترنت یافت می‌شوند. اما اگر به تلاوت‌های عبدالباسط علاقه دارید، تنها سایت‌های خاصی هستند که امکان دانلود مجموعه کامل قرائت مجلسی عبدالباسط را فراهم می‌کنند.
 
دانلود مجموعه کامل تلاوت مجلسی عبدالباسط
تلاوت مجلسی عبدالباسط
 

تلاوت مجلسی چیست و چه فرقی با سایر تلاوت‌ها دارد؟

قرآن به شیوه‌های مختلفی خوانده می‌شود. یکی از آنها «تلاوت مجلسی» است که از انواع «تلاوت تحقیق» محسوب می‌گردد. «تحقیق» در لغت به معنای «رسیدن به حقیقت شیء» است و تلاوت قرآن به روش تحقیق به معنای خواندن آن با حداکثر آرامش است تا تمام نغمات و الحان به خوبی ادا شده و فرصت کافی برای  و تدبر در قرآن فراهم گردد.

در تلاوت قرآن به روش تحقیق، معمولا خواندن یک جزء 90 دقیقه تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.


تلاوت تحقیق انواع مختلفی دارد که یکی از آنها تلاوت مجلسی است. به طور کلی، انواع تلاوت تحقیق شامل موارد زیر هستند:

  • تحقیق مجلسی:
  • این تلاوت در حضور مردم است و با رعایت قواعد تجویدی و مد‌های یکسان و بدون تکرار آیات انجام می‌شود.
  • تحقیق استودیویی:
  • این نوع قرائت در استودیو انجام می‌شود.
  • تحقیق ترتیبی مجلسی:
  • قاری بخش خاصی از قرآن را در حضور مردم و بدون کم و کاست اجرا می‌کند.
 
علاوه بر قرائت تحقیقی، خواندن قرآن به شیوه‌های دیگری نیز انجام می‌شود که ما به شکل مختصر به آنها اشاره می‌کنیم.
  • تلاوت تدویر:

  • از «مدور کردن» است و نوعی قرائت است که سرعت آن بین تحقیق و تحدیر است.

  • تلاوت تحدیر (حَدر): به معنای سرعت گرفتن و پایین‌آمدن از سرازیری است. در این روش قرآن سریع و با رعایت قواعد خوانده می‌شود. این همان روشی است که برخی آن را به غلط ترتیل می‌خوانند.
  • تلاوت تطریب: (وجدآور و شعف‌انگیز): در این روش قاری می‌تواند چند آیه را به روش‌های مختلف و با نغمه بخواند.
 

 
دانلود مجموعه کامل تلاوت مجلسی عبدالباسط
عبدالباسط محمد عبدالصمد سلیم داود
 

انواع تلاوت‌های عبدالباسط

استاد عبدالباسط به روش‌های گوناگونی از جمله تحدیر و قرائت مجلسی بارها قرآن را خوانده است. بنابراین، افرادی که تمایل دارند با سرعت بیشتری به قرائات ایشان گوش فرا دهند و یا با استفاده از این اصوات قرآن را حفظ کنند، می‌توانند از صوت‌های ترتیل ایشان نیز استفاده کنند. اما در میان تلاوت‌های مختلف این استاد بزرگ، تلاوت مجلسی عبدالباسط او جایگاه ویژه‌‌ای داشته و جان و دل افراد بسیاری را به خود جذب می‌کند.
 

تلاوت مجلسی عبدالباسط از چه جهاتی متمایز است؟

شاید بتوانیم بگوییم مهمترین ویژگی که سبب تمایز تلاوت مجلسی عبدالباسط از دیگر قاریان است، خواندن او برای خداست. در احوالات این استاد بزرگ چنین آمده است که برای خدا قرآن می‌خواند و به سایر قاریان نیز توصیه می‌کرد که همین روش را ادامه دهند تا تلاوت‌های آنها در دل افراد نفوذ کرده و آنها را به سمت خدا هدایت کند.

شاید به سبب همین نیت خالص عبدالباسط بوده است که خداوند متعال صدایی زیبا و رسا به او بخشیده تا جایی که این قاری به «حنجره طلایی» شهرت پیدا کرده است. به جرات می‌توان گفت که در پنجاه سال اخیر هیچ قاری در حد و یا حتی نزدیک به عبدالباسط، قرآن را نخوانده است. او بهترین قاری جهان اسلام در 50 سال اخیر محسوب می‌گردد.

او همچنین، برای هر آیه و سوره‌ای سبکی خاص از آهنگ و قرائت را در نظر می‌گرفت. مرحوم استاد مطهری در این بار می‌فرمایند: « بعضی قسمت‌ها، که مخصوصاً آهنگی انتخاب کرده با موضوعی که در آن آیه است تناسب دارد، تأثیرش عجیب است، مثل آیه یا "ایتها النفس المطمئنّه" یا سوره "إذا الشمس کوّرت".»

از ویژگی‌های صدای استاد که تلاوت مجلسی عبدالباسط را از دیگر قاریان متمایز می‌سازد، حنجره صاف، بدون خش و نفس بسیار طولانی ایشان است.

 
دانلود مجموعه کامل تلاوت مجلسی عبدالباسط
تلاوت قرآن
 

چه کسانی می‌توانند از تلاوت مجلسی عبدالباسط استفاده کنند؟

قرآن برای همه افراد است و تلاوت مجلسی عبدالباسط شنیدن آن را برای همگان زیبا و دلنشین کرده است. هر فردی که تمایل دارد با شنیدن آیات قرآن قلب و روحش به سمت خداوند متمایل گردد، می‌تواند به تلاوت‌های زیبای این استاد بزرگ گوش فرا دهد.

علاوه بر این تلاوت مجلسی عبدالباسط برای افرادی که قصد تمرین صحیح خواندن قرآن را دارند و یا می‌خواهند آیات را حفظ کنند کمک‌کننده است. بسیاری از افراد، انواع تلاوت سوزناک قرآن صوتی عبدالباسط را دانلود می‌کنند و در ابتدای مجالس حضوری و یا اینترنتی خود پخش می‌نمایند.

با توجه به تن زیر صدای عبدالباسط، قرائت مجلسی ایشان برای حفظ و یادگیری قرآن توسط کودکان مناسب است، با این حال، بزرگسالان نیز می‌توانند به خوبی از آن بهره ببرند.
قرائت مجلسی عبدالباسط یکی از گنجینه‌های ارزشمندی است که هر قاری قران و فرد علاقمند به این کتاب آسمانی باید آن را داشته باشد.

شما می‌توانید زیباترین تلاوت عبدالباسط صوتی mp3 را از سایت «صدا تو صدا» دانلود کنید. همچنین، برای دانلود مجموعه کامل قرائت مجلسی عبدالباسط به همین سایت مراجعه نمایید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.