ایده هایی که خانه های تاریک را روشن تر نشان می دهند

نور یکی از عوامل اصلی جذابیت و چشمگیر تر شدن هر دکوراسیونی می باشد. قطعا شما هم تمایل به زندگی در یک خانه تاریک و کم نور را ندارید، نور باعث ایجاد سرزندگی و نشاط در محیط زندگی شما می شود، بنابراین اگر شما هم تمایل دارید در یک فضای سرزنده و روشن زندگی کنید با این مطلب همراه باشید تا با هم با ترفندهای روشن تر کردن خانه های تاریک بیشتر آشنا شویم.
چهارشنبه، 24 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
ایده هایی که خانه های تاریک را روشن تر نشان می دهند

خانه همانند پناهگاه برای هر فرد محسوب میگردد و محلی است و وقتی زندگی  برای هر فرد طاقت فرسا می‌ گردد، می‌ تواند به آنجا پناه ببرد تا احساس امنیت و آرامش کند. خانه و محل زندگی تاثیر بسزایی در خلق‌ و خو و وضعیت روانی انسان دارد. شاید برایتان عجیب باشد اما خانه‌ نامنظم نقش مهمی در ایجاد استرس و اضطراب دارد. اگر میخواهید به روش سده از شدت سترس و اضطراب خود کمک کنید یک فضای آرامبخش در خانه برای خود ایجاد کنید. یک خانه‌ ی آرام و بدون اضطراب سبب می‌شود که یک پناهگاه امن برای فرار از دنیای پر استرس بیرون داشته باشید. به طور حتم کودکان هم از حضور در یک محیط آرام، بیشتر لذت می‌ برند و زندگی شادتری را تجربه میکنند. خانه‌‌ ای که در آن  احساس آرامش کنید و استرس‌ های زندگی روزمره را از یاد ببرید میتوند با رعایت چند اصل به ارمغان آید.
 

راهکارهای روشن تر شدن خانه

 
1. استفاده از آینه در دکوراسیون خانه
هر چقدر در خانه سطوح درخشان بیشتری وجود داشته باشد به همان میزان نور در خانه افزایش می یابد. برای این منظور میتوانید از وسایلی مثل لوسترهای برنجی، دستگیره‌ های طلایی، قاب‌ عکس‌ های نقره‌ ای و شمعدان‌ های برنجی، آینه و مبلمان روشن استفاده کنید. استفاده از این وسیله ها سبب افزایش نور در خانه شما میگردد و به پرنور کردن خانه تاریک کمک شایانی می‌ کند. یکی از روش های قدیمی در روشن شدن خانه استفاده از آینه می باشد. آینه ها مدل ها متعددی داردند که شامل: آینه آنتیک، آینه قاب‌ دار، آینه خورشید شکل و آینه‌ های ونیزی میشود. این آینه ها می‌ توانند یک راهکار مناسب برای روشن کردن خانه با آینه باشند. هم چنین دیوارکوب‌ های آینه‌ دار هم می‌ توانند در افزایش نور در خانه چه شب و چه روز نقش زیادی داشته باشند. راهکارهایی که خانه را با استفاده از آینه میتوان روشن کرد شامل:

1. آینه‌ های هم‌ اندازه را مقابل هم بگذارید. این ست انعکاس‌ دهنده،  سبب ایجاد عمقی بی‌ پایان میگردد  و اتاق را بزرگ‌ تر و پرنورتر نشان می‌ دهد.

2. اگر در خانه راهروهای کوتاه دارید در انتهای آنها آینه‌ ای بزرگ بگذارید تا راهرو بلندتر به نظر برسد.

3. اگر در گوشه های اتاق پنجره هایی کوچک دارید میتوانید آینه هایی با همان ابعاد در کنار پنجره نصب کنید که پنجره بزرگتر دیده شد و نور بیشتری در اتاق وارد گردد.
 
۲. دقت در انتخاب پرده برای پنجره‌
اگر میخواهید خانه ای روشن و دلباز داشته باشید پرده های کلفت و تیره را سریعا از خانه خود حذف کنید. پرده های نازک و رنگ روشن میتواند سبب افزایش نور در خانه شود. اگر میخواهید هم امنیت خانه را تامین کنید و از دیده شدن داخل خانه به وسیله پرده جلوگیری کنید بهترین گزینه پرده های کرکره دار می باشد که هم میتوان میزان ورود نور در خانه را کنرل کرد و هم امنیت خانه را.
 
3. تمیز کردن شیشه ها
باور منید هم ه‌چیز در این دنیا به نظافت باز میگردد! به اححتمال زیاد شما این گزینه را برای پرنور کردن خانه جدی نمیگیرید. اما باور کنید تمیز کردن شیشه تاثیر بسزایی در عبور نور از شیشه و روشن کردن اتاق دارد. همچنین تمیز کردن شیشه راحت‌ تر و کم‌ خرج‌ تر می باشد.
 
4. شفاف باشید
یکی دیگر از راهکارهای روشن شدن خانه استفاده از شیشه برای درها به جای چوب می باشد. اینکار موجب افزایش نور و روشنایی در خانه میشود و از تایک شدن خانه جلوگیری میکند. شما برای حفظ حریم خصوصی هم میتوانید از شیشه های دودی و یا مات استفاده کنید. این انتخاب بستگی به سبک دکوراسیون، بودجه و مسائل مربوط به حریم شخصی شما دارد.
 
5. استفاده از رنگ‌ های روشن برای دیوارهای خانه
بهتر است رنگ انتخابی شما برای اتاق‌های تاریک، رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، سفید، سبز روشن، آبی روشن و صورتی روشن باشند که در پرنور کردن خانه تاریک بهتر عمل  می‌کنند. رنگ‌های روشن‌تر اتاق را پرنورتر می‌کنند و موجب دلباز شدن خانه می‌شوند. البته باز با این وجود هم رنگ‌هایی هستند که نور را حبس می‌کنند. در انتخاب رنگ دقت کنید که نور را منعکس کند و حبس نکند. با رنگ‌های خنثی مثل کرم-قهوه‌ای، خاکستری روشن، کاراملی و رنگ‌های روشن می‌توانید به اتاق گرما ببخشید. انتخاب رنگی متفاوت برای کناره‌های سقف یا چارچوب در مثل آبی یا مشکی یا رنگ‌های تند حال‌وهوایی زنده به اتاق می‌دهد. مزیت دیگر رنگ‌های خنثی علاوه بر افزایش نور در خانه قابلیت هماهنگ کردن‌شان با دکوراسیون است. می‌توان با خیال راحت از هر رنگی برای دکوراسیون استفاده کرد. علاوه بر این تضاد رنگ‌های خنثی با چوب‌های تیره کفپوش، در یا مبلمان زیبایی خاصی دارد. اگر با رنگ روشن دیوارها مشکل‌تان حل نشد، از کفپوش‌ها، فرش و کاشی‌های روشن استفاده کنید. زمین تاثیر بزرگی بر کلیت خانه دارد و این تغییر می‌تواند نوری که می‌خواهید به شما بدهد و موجب دلباز شدن خانه شود.
 
6. استفاده از نور مخفی در سقف‌ های تیره
اول آنکه بهتر است برای دلباز شدن خانه سقف رنگ روشن انتخاب کنید. استفاده از رنگ سفید عمق خانه را هم زیاد می‌کند و برای سقف‌های کوتاه بهترین راهکار است. مرحله بعد انتخاب رنگ سفید مناسب است. رنگ براق بهتر از مات است و به نور این امکان را می‌دهد که به تمام سطوح اتاق منعکس شود. سقف‌هایی که از تخته‌های چوب ساخته شده‌اند یا رنگ‌شان تیره است بخش زیادی از نور را در خود حبس می‌کنند. البته نقش این مدل سقف در استایل و حالت خانه انکارناپذیر است اما برای مشکل پر نور کردن خانه تاریک نیز باید چاره‌ای اندیشیده شود. اگر سقف خانه‌تان تیره است دیوارها و کف نباید تیره باشندو باید یکی از این سه تیره باشند. یک راهکار استفاده از نورهای مخفی در سقف است. این نورهای مخفی شخصیت تخته‌های چوبی سقف را خدشه‌دار نمی‌کنند و مشکل کم‌نوری را نیز حل می‌کنند.
 
7. تضاد کابینت‌ های تیره با سطوح روشن
اگر عاشق آشپزخانه‌ای تیره با کفپوش چوبی هستید یا به اجبار ناچار به تحمل آشپزخانه تیره هستید و فضای‌تان هم کوچک است جلاکاری روشن سطوح پیشخوان می‌تواند این تیرگی را بشکند و آشپزخانه‌تان را روشن‌تر و بزرگ‌تر جلوه دهد. استفاده از برنج، نقره یا استیل برای سطوح و سینک انتخابی مناسب است. دیوارهای ضدلک صیقلی، لوستر و فلز براق همگی انعکاس نور را زیاد می‌کنند که به کابینت تیره شما تعادل می‌دهد. همچنین برای افزایش نور در خانه اضافه کردن کاشی بالای کابینت‌های آشپزخانه راهکار مناسبی است.
 
8. استفاده از لوسترهای بلند در آشپزخانه
حتی اگر نور آشپزخانه‌تان کافی است یادتان باشد که ساعات طولانی از شب را در آشپزخانه سپری می‌کنید و باید نور مناسب و کافی برای افزایش نور در خانه هنگام شب را هم درنظر بگیرید. لوسترهای دراز مسی نور را منعکس می‌کنند و حتی گوشه‌کنارهای تاریک را روشن می‌کنند. این لوسترها علاوه برا نور زیبایی هم دارند و بالای بار و جزیره آشپزخانه که معمولا نور درآن‌ها کم است جلوه زیبایی دارند. این مدل لوسترها اخیرا پرطرفدار شده‌اند و می‌توانید بسته به سبک آشپزخانه انواع برنجی، مسی و شیشه‌ای را پیدا کنید. برای پرده آشپزخانه هم بهترین انتخاب پارچه حریر است یا اینکه کلا پرده نداشته باشید.
 
9. استفاده از منابع روشنایی بزرگ
اگر اتاق‌تان کوچک نیست و جای کافی برای وسایل بزرگ دارد برای پرنور کردن خانه تاریک سراغ وسایل روشنایی بزرگ بروید. خریدن لوستری بزرگ با با شاخه‌های متعدد علاوه بر اینکه منبع نور است اتاق شما را باشکوه جلوه می‌دهدو به دلباز شدن خانه کمک می‌کند.
 
10. استفاده از آباژور
اگر دلتان نمی خواهد برای کمی روشنایی بیشتر دیوارها را سوراخ سوراخ کنید  می‌توانید برای پرنور کردن خانه تاریک از آباژور یا لامپ‌ های تزئینی ایستاده بهره بگیرید. جای قرارگیری این لامپ‌ ها اهمیت زیادی دارد بنابراین چیدمان را با دقت انجام دهید. ضمنا می‌توانید با گذاشتن مبلی راحت کنار این آباژورها جایی دنج برای مطالعه درست کنید. اضافه کردن محتاطانه نور در نقاط استراتژیک حس‌وحال را عوض می‌کند و تاریکی محض را از بین می‌برد. استفاده از نورهای کار شده در تزئینات مثل طاقچه، کتابخانه، میز پاتختی یا هرجای مناسب دیگر هم کمک‌کننده است.
 
11. استفاده از سبک‌های شلوغ و رنگارنگ
یکی از راه‌ های پرنور کردن خانه تاریک استفاده از مبلمان رنگارنگ در دکوراسیون است. دکوراسیون رنگارنگ علاوه بر عوض کردن حس‌وحال و شادی بخشیدن به اتاق کمبود نور را هم تاحدودی جبران می‌کند. استفاده از حروف برنجی هم راهکار خوبی برای پرنور کردن اتاق و زیبایی بخشیدن به آن است.


منبع: راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.