تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن

امروزه، متاورس در گردشگری و صنایع دیگر تأثیر شگرفی گذاشته است که در این مطلب با این تکنولوژی شگفتانگیز و مزایای آن در صنعت گردشگری آشنا میشویم.
دوشنبه، 29 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن

تأثیر و کاربرد متاورس در حوزه گردشگری؛ کشورهای پیشتاز در این عرصه

متاورس دنیای پیچیدهای است که هنوز هم بهطور کامل امکانات آن راه اندازی نشده است؛ اما با پیشرفت علم و تکنولوژی، روی بسیاری از صنعتها تأثیر زیادی گذاشته است و نقش مهمی در این صنایع را ایفا میکند.

یکی از این صنعتها، صنعت گردشگری است که امروزه متاورس بهعنوان راهکاری برای بهبود این صنعت یا امتحان کردن مقصد و محل اقامت پیش از تجربه واقعی سفر بهشمار میآید. اما مفهوم متاورس چیست و چگونه متاورس روی گردشگری تأثیر میگذارد؟ در ادامه با تأثیر متاورس در گردشگری و اهمیت و مزایای آن آشنا میشویم.
 

متاورس چیست؟

از زمانی که صاحبان فیسبوک تغییر نام تجاری خود را به متا و تمرکز خود بر متاورس را اعلام کردند، بحث بی‌پایانی در مورد متاورس و تأثیر آن روی صنایع مختلف شکل گرفت که هنوز هم ادامه دارد. در مورد مفهوم متاورس باید ابتدا ریشه و معنی این کلمه را تعریف کنیم؛ کلمه متاورس (metavers) مخفف کلمات meta و universe و به معنی فراجهانی بوده و در کل منظور از این کلمه، واقعیت مجازی است.

این کلمه در سال 1992 در رمان تصادف در برف، نوشته استفنسون، استفاده شد که در این رمان مردم بهصورت مجازی با یکدیگر در ارتباط هستند و کارهایی مثل مبارزه، خرید و فروش و حتی معاشرت را انجام میدهند.

امروزه این داستان به واقعیت تبدیل شده است و با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کارها مانند سفر، امتحان کردن محل اقامت یا خطوط هوایی، کنسرت و برگزاری نمایشگاههای متعدد در کشورهای مختلف، میتواند بهصورت مجازی انجام گیرد. به عبارت دیگر، متاورس دنیایی شبیه‌سازی شده و سه بعدی برای برگزاری و انجام بسیاری از فعالیتها در این فضا است که مانند دنیای فیزیکی میتوان در آن کاوش کرد و تعامل داشت.

متاورس از اینترنت بهعنوان شبکه زیربنایی خود استفاده میکند. واقعیت مجازی برای اهداف مختلفی از جمله شبکههای اجتماعی، بازیهای آنلاین، آموزش، رفتن به سفر یا فعالیتهایی مانند کنسرتها و نمایشگاهها استفاده میشود.

میتوان از این فضا برای ایجاد دنیای مجازی که مشابه دنیای واقعی است یا جهانهای کاملاً جدید و خیالی استفادهکرد. واقعیت مجازی تجربهای منحصربه‌فرد و همهجانبه را به کاربران خود ارائه میدهد. دنیای متاورس دائماً در حال تکامل و گسترش است و امکانات بی‌پایانی برای اکتشاف و تعامل را فراهم میکند.

امروزه متاورس به مفهومی شناخته شده‌تر نسبت به سابق تبدیل شده است و گردشگری یکی از صنایعی است که متاورس میتواند در رونق آن بسیار تأثیرگذار باشد. در این مطلب به کاربردهای امروزی متاورس روی گردشگری خواهیم پرداخت.


 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
متاورس در گردشگری


صنعت گردشگری و تأثیر متاورس روی آن

قبل از پرداختن به تأثیر متاورس روی صنعت گردشگری، بهتر است بهطور شفاف این صنعت را تعریف کنیم. صنعت گردشگری عبارت است از فعالیتهای مربوط به جابه‌جایی و سفرهای کوتاه مدت که شامل حمل و نقل، محل اقامت و سرگرمی و خوراک در طول سفر است. اما متاورس چگونه روی صنعت گردشگری تأثیر میگذارد و کاربرد آن در این صنعت چیست؟

پس از همه‌گیری ویروس covid-19، همه متوجه آسیب‌پذیری صنعت گردشگری شدند؛ اما راههای اساسی دیگری مانند متاورس برجستهتر شد. ایده متاورس و دنیای مجازی تعاملی می‌تواند به تغییر نحوه تعامل مشتریان با مکان‌های دیگر تأثیرگذار باشد و همچنین ممکن است که جایگزین برخی از نمونه‌های سفر فیزیکی شود که به صنعت گردشگری آسیبی نمیرسانند.

متاورس لذت گردشگری را برای افرادی که بهدلایل مختلف مانند کهولت سن، معلولیت، مشغله زیاد، بودجه کم و... نمیتوانند بهطور واقعی سفر کنند را نیز فراهم میکند؛ به همین دلیل مورد استقبال این دسته از افراد قرار گرفته است.

از طرف دیگر، نارضایتی و پشیمانی افراد توسط واقعیت مجازی نیز کاهش مییابد؛ زیرا قبل از سفر میتوانند توسط متاورس مقصد و محل اقامت را امتحان کنند و تجربه سفر مجازی به این نقاط را داشته باشند.
 

متاورس چگونه روی صنعت گردشگری تأثیر میگذارد؟

متاورس، دنیایی جدید و پیشرفته است که تجربیات زیادی را در اختیار کاربران میگذارد؛ یکی از این تجربیات، رقم زدن سفری دلنشین است. رقم زدن یک سفر عالی و خاطرهانگیز، به دو عامل بستگی دارد؛ فرآیند سفر و داشتن اطلاعات کافی در مورد مقصد که متاورس کمک شایانی به این دو مورد میکند. اگرچه که متاورس جای سفر فیزیکی را نمیگیرد، اما میتواند گردشگران را به سفر ترغیب کند.

در واقعیت افزوده متاورس، دستگاه‌هایی وجود دارند که حس‌های بینایی، شنوایی، لامسه و حتی بویایی را به کاربر منتقل می‌کنند که باعث درک بهتر این دنیا توسط کاربران میشود. کاربران متاورس میتوانند با سایر آواتارها و تعامل کنند و در مورد تجربه و احساسات آنها اطلاعات لازم را به دست بیاورند.

بنابراین، گردشگران بهجای جابجایی و دور شدن از محل زندگی خود، میتوانند در خانه بمانند و توسط واقعیت مجازی (متاورس)، سفر را تجربه کنند. به همین منظور، افراد از هدستهای متاورس استفاده میکنند و توسط واقعیت مجازی، فضای مورد نظر برای آنها بهصورت سه بعدی اجرا میشود. بنابراین، میتوانید سفر بهتمامی محلهایی که آرزوی رفتن به آنجا را داشتهاید، توسط این هدست‌ها تجربه کنید.

 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
تجربه سفر در واقعیت مجازی

مزایای سفر با استفاده از متاورس

با سفر بهکمک متاورس، میتوانید هرچند بار که مایل هستید، به محل دلخواه خود سفر کنید؛ در حالی که اغلب در سفر واقعی و فیزیکی تنها یکبار به محل مورد نظر سفر خواهید کرد.
از دیگر مزایای متاورس در گردشگری میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
 

بهبود فرآیند رزرو

از تأثیرات متاورس در گردشگری بهغیر از شبیه‌سازی و تجربه سفر با هدست، میتوان به بهبود فرآیند رزرو نیز اشاره کرد. اطلاعات دقیق و ارزشمند تنها از طریق متاورس  ارائه می‌شوند؛ بنابراین، متاورس یکی از راه‌حلهای اساسی در زمینه رزرو است.

بهعنوانمثال، گردشگران از طریق متاورس و شبیه‌سازی توسط واقعیت مجازی میتوانند در اتاق هتل قدم بزنند، چشم انداز اتاقهای هتل را مشاهده کنند و سپس برای سفر هتل مورد نظر خود را انتخاب کنند. همچنین، آژانسهای مسافرتی نیز این امکان را دارند که از تورهای VR استفاده کنند تا تجربیاتی در زمینه محل مورد نظر برای سفر در اختیار مشتریان قرار دهند.
 

افزایش میزان رزرو توسط مشتریان

مسافران پس از تجربه واقعیت مجازی در محل اقامت یا جاذبههای محل مورد نظر، بهتر میتوانند در مورد سفر و هتل مد نظرشان تصمیم‌گیری کنند؛ به همین دلیل، متاورس میتواند در افزایش تعداد مشتریان نقش بسیار مهمی را ایفا کند. شبیه‌سازی محیط هتلها یا هواپیما باعث اعتماد بیشتر مشتریان و در نتیجه، رزرو بدون ریسک و حتمی آنها میشود.

تجربه واقعیت مجازی بسیار لذت‌بخشتر از دیدن عکس یا شنیدن تجربه دیگر مسافران است؛ بنابراین، به کمک متاورس می‌توانیم به راحتی و با اطمینان خاطر هتل ها و مقاصد مورد نظر برای گردشگری را انتخاب کنیم.
 

سفر مجازی همهجانبه

گردشگری توسط واقعیت مجازی تجربه جدیدی است که میتوان فعالیتهای زیادی را توسط این تکنولوژی تجربه کرد. متاورس در گردشگری برای افزودن یا ارائه اطلاعاتی به گردشگران استفاده میشود که میتواند به رقم زدن سفری دلنشین برای شما کمک کند؛ اما تورهای سفر مجازی نیز برای تجربه سفر در خانه و انجام فعالیتهای گردشگری نیز ارائه میشود.

توسط این تورها میتوانید تجربههایی مانند کنسرت مجازی، رفتن به جاذبههای گردشگری شهرهای مورد نظر و رویدادهای سرگرمی دیگر را کسب کنید.


 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
تصمیم گیری بهتر در مورد مقصد سفر با متاورس


برگزاری نمایشگاههای تجاری آنلاین

نمایشگاههای تجاری در شهرهای توریستی مختلف نیز پس از همه‌گیری کووید-19 نیز تحت تأثیر منفی این بیماری قرار گرفتند و در نتیجه، برگزارکنندههای این نمایشگاهها تصمیم گرفتند که نمایشگاهها را بهصورت آنلاین برگزار کنند.

این نمایشگاهها پیش از همه‌گیری این ویروس نیز تحت تأثیر رویدادهایی مانند تغییرات آب و هوا نیز قرار میگرفتند؛ بنابراین برای رهایی از این مشکلات، برخی از این نمایشگاهها بهصورت آنلاین برگزار میشوند.

متاورس میتواند یکی از راه حلهای مشکلات این چنینی باشد؛ نمایشگاههای تجاری میتوانند از طریق متاورس بهصورت واقعیت مجازی برگزار شوند؛ مشتریان علاوه بر تجربه حضور در این نمایشگاهها میتوانند انواع تعاملات اجتماعی را از این طریق انجام دهند.
 

باغوحش و پارکهای مجازی

یکی از جاذبههای صنعت گردشگری، پارکها و شهربازیها و همچنین باغ وحشهای شهرهای توریستی است که سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آنها به این مکان‌ها سفر میکنند.

یکی از مهمترین تأثیرات متاورس در گردشگری، ایجاد پارک و باغوحش مجازی است که مزایای زیادی برای برگزارکننده و صاحبان این محیطها دارد. از مزایای متاورس برای صاحبان این مشاغل میتوان به نبودن قوانین سخت‌گیرانه اشاره کرد.

از دیگر مزایای متاورس برای پارکها و باغ وحشهای مجازی این است که این محیطها نیازی به نگهداری و مراقبت از حیوانات ندارند و تمامی حیوانات موجود در باغوحشها از حیوانات امروزی گرفته تا حیوانات منقرضشده، خیالی هستند.


معایب گردشگری در واقعیت مجازی

متاورس در گردشگری تأثیر زیادی گذاشته است و مزایای بسیاری دارد که در این مطلب به آن پرداختیم؛ اما این تکنولوژی نمیتواند راه حل قطعی و جایگزین برای سفر واقعی باشد و همچنین، لذت سفر و بازدید واقعی از این نقاط را حداقل تا آیندهای نزدیک به افراد نمیدهد.

این تکنولوژی میتواند تا حد بسیار زیادی ریسک سفر را کاهش داده و اطلاعات زیادی از مقصد و خطوط هوایی و حتی محل اقامت را به کاربر بدهد؛ اما هنوز قابلیتهای آن بهطور کامل راه اندازی نشده است و بهزودی نیز امکان استفاده از این قابلیتها فراهم نیست.


از دیگر معایب این تکنولوژی، نبود آن در تمامی کشورها است؛ متاورس در برخی کشورها هنوز مفهومی ناشناخته است که اعتماد بسیاری از افراد در جهان را نیز جلب نکرده است. اعتماد و راه اندازی واقعیت مجازی در تمام کشورهای دنیا نیاز به زمانی طولانی دارد؛ بنابراین نمیتوان از این تکنولوژی بهعنوان راه حلی برای تمامی افراد نام برد.

اگرچه که شنیدهها حاکی از راه اندازی و شناختهتر شدن متاورس در جهان است؛ اما نمیتوان انتظار داشت که در آیندهای نه چندان دور، سرمایهگذاری و اعتماد تمامی کشورها در این عرصه محقق شود.


 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
ایجاد فضاهای مختلف گردشگری در متاورس


متاورس و واقعیت مجازی در گردشگری

متاورس و واقعیت مجازی دو تکنولوژی کاملاً یکسان نیستند، اما میتوان گفت که متاورس با ایده واقعیت مجازی مقایسه میشود و انتظار می‌رود فرصت‌های گردشگری متاورس تا حد زیادی بر تجربیات مجازی تمرکز داشته باشند.

امروزه متاورس در گردشگری تأثیر مهمی گذاشته و فرآیند و فعالیتهای این صنعت را تا حد زیادی تسهیل کرده است؛ به همین دلیل، بسیاری از کشورها از این تکنولوژی برای تجربه گردشگری بهصورت مجازی و یا انجام فرآیندهای گردشگری مانند رزرواسیون و مشاهده جاذبههای توریستی شهر مقصد پیش از سفر استفاده میکنند.
 

متاورس؛ راه حلی برای دور زدن محدودیتهای محیطی و اجتماعی

سفر و تعطیلات، دیدار آشنایان و تعاملات اجتماعی از اقداماتی هستند که در زندگی روزمره و واقعی انجام میشوند؛ اما گاهی اوقات سفر یا دیدن عزیزان و یا برخی فعالیتها برای بعضی افراد دشوار است.

تکنولوژی متاورس امکان بازدید از حیوانات در باغوحش، کشف مکان‌های باستان‌شناسی یا تمرین یک زبان خارجی، حضور در کنسرت یا هرگونه فعالیت این چنینی را برای افراد فراهم میکند.

احساساتی که توسط دستگاههای متاورس ایجاد میشود، متفاوت با احساسات واقعی است؛ اما تا حدودی میتواند نیازهای فرد به برطرف کردن این نیازها در زندگی روزمره کمک کند و هزینه کمتری نیز برای فرد بههمراه داشته باشد.

متاورس که به خودی خود توسعه فناوری اینترنت است، هنوز کامل نشده است. کامل شدن قابلیتهای متاورس نیاز به سرمایهگذاری مالی دارد و همچنین، ساختن یک چارچوب نظارتی برای کنترل رفتار کاربرانی که از این تکنولوژی استفاده میکنند، لازم است.


مارک زاکربرگ تمایل خود را برای ایجاد یک دنیای مجازی و جایگزین که کاربران می‌توانند در آن سفر کنند، ابراز کرده است؛ اما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که داده‌های کاربران مورد استفاده قرار خواهند گرفت. همچنین، برخی از مردم متاورس را راه حلی برای اجتناب از پرواز و حرکت بهسمت گردشگری پایدار میدانند؛ اما همچنان باید بررسی‌های بیشتری روی این موضوع صورت گیرد.

اگرچه متاورس نمی‌تواند جایگزینی برای تجربیات واقعی باشد، اما برخی از متخصصان گردشگری می‌توانند از آن برای تبلیغ مکان‌هایی استفاده کنند که بهراحتی قابل دسترسی نیستند یا توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شوند و گردشگران می‌توانند آنها را بهصورت مجازی کشف کنند.

 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
کشف نقاط گردشگری ناشناخته با متاورس


کشورهای پیشتاز در عرصه متاورس

کشورهای زیادی از این تکنولوژی برای پیشرفت و رونق صنعت گردشگری خود استفاده میکنند. از این کشورهای پیشتاز در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

چین

Zhangjiajie، شهری در جنوب استان هونان در کشور چین است که اولین مرکز تحقیق و توسعه متاورس و یکی از محلهای زیبا و دیدنی در جهان بهشمار میآید. این منطقه دیدنی، با فیلم "آواتار" معروف شد؛ مقامات محلی میگویند که این مرکز تحقیق متاورس، سفری هیجان‌انگیزتر و محیطی راحتتر را برای گردشگران عزیز فراهم میکند.

علاوه بر تأثیر متاورس در گردشگری این کشور، این تکنولوژی روی صنایع دیگر چین نیز تأثیرگذار بوده است؛ متاورس در چین فرصتهای شغلی و تجاری جدیدی را برای مردم ایجاد کرده است و بسیاری از شرکتها از این تکنولوژی در راستای پیشبرد اهدافشان استفاده میکنند.
 

هند

هند یکی دیگر از مقاصد توریستی به حساب می‌آید که در سالهای اخیر، متاورس در صنعت توریستی این کشور تأثیر بسیاری گذاشته است. شرکتهای بسیاری در این کشور، از تکنولوژی متاورس استفاده میکنند؛ توسط این تکنولوژی، جاذبههای دیدنی این کشور بهصورت سه بعدی طراحی شده و توسط هدستهای واقعیت مجازی، میتوان پیش از سفر، تجربه بازدید از این جاذبهها را داشته باشید. اگرچه که واقعیت مجازی جایگزینی برای تعاملهای انسانی نیست، اما میتواند به شما کمک کند که انتخاب بهتری در مقاصد توریستی و محل اقامت خود در سفر داشته باشید.

بهغیر از صنعت گردشگری، بسیاری از صنایع کشور هند برای بازاریابی بهتر از متاورس استفاده میکنند؛ استفاده از این تکنولوژی میتواند رونق بیشتری به این صنایع ببخشد و باعث بهبود تعاملات شود.
 

کره‌ جنوبی

پایتخت کره‌ جنوبی، سئول، یکی از پیشتازان سرمایهگذاری در عرصه متاورس بوده که حدود 2.8 میلیارد یورو را در این عرصه سرمایهگذاری کرده است. سئول در حال راه اندازی اکوسیستمهای متاورس است که ترکیبی از دوقلوهای دیجیتال و واقعیت مجازی (VR) هستند. همکاری برای بهبود خدمات شهری و همچنین برنامهریزی، مدیریت و پشتیبانی از گردشگری مجازی نیز در حال انجام است.

یکی از پروژههای این سرمایهگذاری که در حال ساخت است، یک بازی برای ارائه تجربه سفر در کره در فضای متاورس است که به کاربران این امکان را میدهد که لذت بازدید از جاذبههای کره‌ جنوبی را تجربه کنند.


یک شرکت توسعه‌دهنده بازی در کشور کره‌ جنوبی، با سازمان گردشگری این کشور شروع به همکاری کرده است تا راهی برای کاربران به منظور سفر به تمامی نقاط کره‌ جنوبی در دنیای بازی DokeV فراهم کند. مردم توسط شبیه‌سازی واقعیت مجازی، به کره‌ جنوبی سفر کرده و به بازدید از نقاط دیدنی این کشور تشویق میشوند. به اینترتیب، به صنعت گردشگری این کشور رونق میبخشند.


انگلستان

در اروپا متاورس در حال شناخته‌شدن و جذب سرمایه است؛ اما طبق آخرین تحقیقات، مردم انگلستان نسبت به سایر کشورهای اروپایی در مورد واقعیت مجازی کنجکاوتر هستند. به همین دلیل پلتفرمHorizon  در این عرصه راه اندازی شد.

این پلتفرم تعاملات اجتماعی در واقعیت مجازی را تسهیل میکند و تمامی افراد بالای 18 سال به این پلتفرم دسترسی دارند و میتوانند با کاربران دیگر در این فضا گفتگو داشته باشند یا به هر مکان که بخواهند سفر کنند.

این پلتفرم امید دارد که مورد استقبال کاربران قرار گیرد تا امکان شکوفایی و رشد بیشتر را داشته باشد؛ اما در حال حاضر، باید منتظر واکنش کاربران خود بماند.


ژاپن

وقتی بحث تکنولوژی به میان میآید، حتماً کشور ژاپن نیز بهعنوان یکی از کشورهای پیشرفته در این عرصه نام برده میشود. بنابراین، ژاپن یکی از کشورهای پیشتاز در زمینه متاورس در گردشگری و سایر صنایع است که در سال 2022 در لیست بهترین کشورها در زمینه کار با متاورس قرار گرفت.

شرکتهای بسیاری در ژاپن از تکنولوژی متاورس استفاده میکنند؛ دای نیپون پرینتینگ (DNP)، فضای متاورس Kyoto pilus x را در پارک شیبویا میاشیتا با پشتیبانی از سایت PARALLEL که در جولای 2021 افتتاح شد، احداث کرد تا جاذبه‌های تاریخی و گردشگری را بهصورت مجازی به گردشگران ارائه کند. شرکت DNP از سال 2021 با همکاری دولتهای بومی برای ساخت فضاهای واقعیت مجازی فعالیت می‌کند.

فضای متاورس کیوتو پیلاس ایکس، در رویدادهای صنایعدستی، فیلمهایی را توسط این تکنولوژی ارائه میکند تا گردشگران از راه دور نیز بتوانند در این رویدادها شرکت کنند و خرید خود را در سایت EC انجام دهند.

همچنین، این فضا مناظر توکیو را بهصورت سه بعدی به تصویر کشیده است تا گردشگران بتوانند لذت گردش در این مناطق را تجربه کنند. گردشگران این امکان را دارند که به آواتار تبدیل شوند و با دیگران نیز صحبت کنند.
 


ایالات متحده آمریکا

شروع ایده متاورس در ایالات متحده آمریکا بوده است؛ بنابراین این کشور نیز از پیشتازان این عرصه بهشمار میآید. شرکتهای زیادی در آمریکا از تکنولوژی متاورس استفاده میکنند.

آمریکای شمالی سهم قابل توجهی در عرصه متاورس در گردشگری و سفر را دارد و شاهد رشد 25.34 درصدی متاورس در این صنعت بهطور سالانه است؛ در حال حاضر آمریکای شمالی 37 درصد از سهم بازار این عرصه را به خود اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری‌های روبه‌رشد در واقعیت مجازی از سوی فروشندگان این کشور، استفاده روزافزون برنامه‌های کاربردی در این تکنولوژی در میان مصرف‌کنندگان و فعالیت‌های تحقیقاتی قوی برای افزایش کاربردهای متاورس، باعث رشد بازار متاورس در آمریکای شمالی شده است.
 


فرانسه

از کشورهای پیشتاز در عرصه متاورس در اروپا، میتوان فرانسه را نام برد که شرکتهای زیادی در این کشور از تکنولوژی متاورس استفاده میکنند. اخیراً رویداد VivaTech در پاریس، روی این تکنولوژی متمرکز شد و در مورد آینده متاورس چشم اندازهایی ارائه شده است.

شرکت لوکس فرانسوی لویی ویتون نیز توسط تکنولوژی واقعیت مجازی، امکان امتحان کردن لباسهای این برند را به مشتریان ارائه میکند تا از راه دور نیز بتوانند لباسها را پرو و در مورد خرید بهتر تصمیم‌گیری کنند.

در فرانسه یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها برای بررسی نقش متاورس در گردشگری، مویا لند نام دارد؛ یک قلمرو گردشگری مجازی شامل یک دفتر گردشگری، موزه‌ها، فرودگاه و مرکز تاریخی که در آن ساکنان و گردشگران می‌توانند به‌طور مجازی از طریق آواتارهای خود به آنجا سفر کنند.

 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
کشورهای پیشتاز در عرصه متاورس


امارات متحده عربی

یکی از مهرههای اصلی متاورس در خاورمیانه، امارات متحده عربی است؛ بسیاری از صنایع از این تکنولوژی استفاده میکنند. دبی پیشتازترین شهر خاورمیانه است که در خط مقدم دنیای واقعیت مجازی قرار دارد. پارک واقعیت مجازی در دبی مال و دریم اسکیپ در مرکز خرید امارات در شهر دبی، از نمونههای تأثیر متاورس در گردشگری امارات هستند که به گردشگران یا ساکنین دبی این امکان را میدهند تا به آینده دبی سفر کنند یا از طریق بازیهای واقعیت مجازی در این پارکها با دشمنان بجنگند.

یکی دیگر از تجربیات توریستی واقعیت مجازی، MetaTerrace دبی است که یک اتاق مجهز به این تکنولوژی دارد. مشتریان می‌توانند در این اتاق با استفاده از هدست در جهان‌های مختلف غذا بخورند.

علاوه بر صنعت گردشگری، صنایع دیگری در این کشور نیز از تکنولوژی متاورس استفاده میکنند؛ با وجود کسب و کارها در واقعیت مجازی افراد میتوانند در این فضا بازاریابی کرده و مخاطبان محلی را جذب کنند.

همچنین، قرار است در دبی یک شهر مجازی در متاورس ایجاد شود که شامل محیطهای شبیه‌سازی شده است؛ این شهر عناصر دنیای واقعیت مجازی مانند ارزهای دیجیتال، رسانههای اجتماعی و سایر فناوریها را ارائه میدهد. این شهر به مردم امکان میدهد که بدون حضور فیزیکی با یکدیگر ملاقات کنند و ایدهها را به اشتراک بگذارند.

 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
متا ترس دبی؛ اتاق واقعیت مجازی
 


عربستان سعودی

یکی دیگر از کشورهای خاورمیانه که در عرصه متاورس فعالیت میکند، عربستان سعودی است که میلیاردها دلار را در این عرصه سرمایهگذاری کرده است. شرکت فناوری و دیجیتال NEOM به معنی شهر آیندهنگر در عربستان سعودی نامگذاری شده است.

این شرکت قصد دارد دنیای دیجیتال سه بعدی که در آن کاربران میتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند را راه اندازی کند.
شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان نیز یک میلیارد دلار در صندوق سرمایهگذاری Prosperity7 Ventures سرمایهگذاری خواهد کرد.
 

قطر

از جمله کشورهای خاورمیانه که در عرصه متاورس فعالیت دارد، میتوان به قطر اشاره کرد؛ خطوط هوایی قطر نیز اخیراً Qverse را راه اندازی کرده است که توسط شبیه‌سازی مجازی امکان بررسی فرودگاه بینالمللی حمد و کابینهای مختلف خطوط هوایی را به مشتریان خود ارائه میدهد.


 
تأثیر متاورس در گردشگری و مزایای آن
تجربه سفر با خطوط هوایی خطر توسط متاورس



وضعیت عرصه متاورس در ایران چگونه است؟

اخیراً متاورس در ایران در حال شناخته شدن است؛ اگرچه که اینکار با سرعت کمی انجام میشود، اما برخی از رسانهها در ایران در دنیای متاورس در حال فعالیت هستند. متاورس دنیایی است که ایران در شناخت آن کمی کند عمل میکند و هنوز در حال حاضر برای این دنیا قوانینی تعریف و تعیین نشده است.

همچنین، بسیاری از ایرانیان هنوز به این تکنولوژی اعتماد ندارند و نظرات مختلف مثبت و منفی زیادی در این زمینه وجود دارد.


بسیاری از ایرانیان نگران فیلتر شدن متاورس هستند؛ اما بهتر است بدانید که متاورس یک پلتفرم نیست، بلکه تکنولوژی وسیعی است که در تمامی زمینهها فعالیت دارد. بنابراین، فیلتر کردن این تکنولوژی کار سادهای نیست و هزینه سنگینی را بههمراه دارد. متاورس در گردشگری ایران میتواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد که متأسفانه کشور ما از این تکنولوژی در صنعت گردشگری عقب مانده است.
 

میزان علاقه گردشگران نسبت به گردشگری توسط متاورس

طبق مطالعه‌ای که توسط Dynata در مورد تأثیر متاورس در گردشگری و علاقه مردم به این تکنولوژی با عنوان «اقتصاد تجربه جدید» و بین 11000 مصرف‌کننده در 11 کشور انجام شد، 40 درصد از افراد مورد بررسی گفتهاند که به تجربه سفر در واقعیت مجازی علاقهمند هستند.

حتی 51 درصد این افراد گفتند که با بازدید مجازی از موزه، گالری هنری یا نمایشگاه به انجام سفر واقعی و بازدید از این مناطق وسوسه شدهاند. نظرسنجی دیگری که توسط Accenture در 35 کشور با 24000 پاسخ دهنده انجام شده است، علاقه عموم مردم به تجربه سفر در واقعیت مجازی را تایید میکند.

نتیجه این تحقیقات نشانمیدهد که 50٪ از مردم به یک تجربه سفر در واقعیت مجازی مانند اقامت در هتل یا فعالیت در متاورس علاقهمند هستند. در مقابل، فقط 29 درصد از مردم اظهار کردند که خواهان این تجربیات نیستند و ترجیح میدهند که تمامی فعالیتهای مربوط به گردشگری را بهصورت واقعی انجام دهند.

دلایل علاقه اغلب مردم به تجربه سفر در واقعیت مجازی میتواند دلایلی از جمله پرداخت هزینه کمتر، تجربه سفر در خانه و علاقه نداشتن به جابجایی فیزیکی یا راه حلی برای سفر با وجود معلولیت، خستگی راه و... باشد.
 

آینده متاورس در صنعت گردشگری چیست؟

اگرچه که بسیاری از کشورها شروع به سرمایهگذاری در متاورس و از پتانسیلهای این تکنولوژی استقبال کردهاند، اما بهطور کلی مدتی طول می‌کشد تا تمامی قابلیتهای متاورس شروع به کار کنند. همچنین، حتی اگر تمامی قابلیتهای این تکنولوژی و مفهوم کلی آن مطرح شود، معلوم نیست که مردم چه واکنشی نشان خواهند داد؛ بهخصوص گردشگران که بهدنبال تجربیاتی مطمئن و معتبر هستند.

پیشبینیها حاکی از آن است که متاورس میتواند تجربیات مثبتی به گردشگران ارائه داده و سفر و گردشگری را بهطور کلی تغییر دهد. توجه داشته باشید که Metaverse قرار نیست بهطور کامل جایگزین سفر و گردشگری شود؛ اما اگر از این فناوری بهخوبی استفاده شود، می‌تواند با ارائه تجربیات فراگیر به تجربه بهتر مردم کمک کرده و ارتباطات عمیق‌تری برقرار کند.

سوفی لاکور، مسئول آزمایشگاه گردشگری نوآوری در دانشگاه استوا (دانشگاه انجرز) می‌گوید: «بیایید واضح بگوییم، متاورس هرگز جایگزین گردشگری نخواهد شد؛ اما می‌تواند مکمل بسیار جالبی باشد. متاورس تحولی در بازار گردشگری است؛ اما حداقل در آیندهای نزدیک نمیتواند جایگزین تجربه سفر بهصورت واقعی شود.»
 

نتیجهگیری

متاورس تکنولوژی پیچیده و جدیدی است که دنیای دیگری را به کاربران نشان میدهد؛ کاربران در این دنیای واقعیت مجازی میتوانند اقداماتی مانند کسب و کار و رفتن به سفر، عروسی یا حتی کنسرت خوانندگان محبوب خود را انجام دهند.

متاورس مورد استقبال کشورهای زیادی قرار گرفته است که سرمایهگذاری هنگفتی در این عرصه انجام دادهاند؛ زیرا متاورس در گردشگری و سایر صنایع این کشورها تأثیر زیادی دارد.

اگرچه متاورس جایگزین کاملی برای تجربه در دنیای واقعی نیست اما میتواند به کاربران در تصمیم‌گیری بهتر و کم ریسک تر کمک کند؛ در هر صورت مزایای زیادی بههمراه دارد. متاورس دریچه‌ای رو به آینده‌ای روشن‌تر باز می‌کند. آینده‌ای که از دغدغه‌های انسان می‌کاهد و به راحتی و تجربه بهتر او از زندگی کمک به‌سزایی می‌کند.

بنابراین بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور، متاورس به جزئی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شود. کلیه ارتباطات و فعالیت‌های روزمره ما به مرور به این پلتفرم منتقل می‌شود که گردشگری بخشی مهم از آن است و به طور ویژه در مورد آن صحبت کردیم. بعید نیست که آیندگان بتوانند در هر لحظه و هر مکان، از مناطق گردشگری در هر جای دنیا بازدید کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل ربوتیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سنبل: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از ختمی چینی گلسرخی (خیری): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نیلوفر: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل سرخس بوستون: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل مریم: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل استاپیلیا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گیاه کاکتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
play_arrow
کلیپ شهادت امام صادق علیه السلام / ای فقیه بی بدیل روزگار
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
play_arrow
استوری شهادت امام جعفر صادق علیه السلام / حسین سیب سرخی
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
play_arrow
نظر جالب تاجری که قبل از حضورش در ایران، فکر می‌کرد تهران موشک‌باران می‌شود!
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
play_arrow
وقتی شهید نادر مهدی با قایق به جنگ با ناوهای آمریکایی رفت!
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
play_arrow
عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هیچگاه مشکل غرب آسیا را حل نخواهد کرد
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
play_arrow
رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکاست
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان
روش جلوگیری از خراب شدن باتری ماشین در تابستان