چگونه خانه را از شپش پاکسازی کنیم؟

یکی از ضروری ترین اقدامات لازم برای ریشه کن کردن کامل شپش ها و همچنین جلوگیری از ابتلای سایر افراد خانه به شپش، پاکسازی کامل خانه، پس از هر بار تهاجم شپش است. به این منظور باید کلیه وسایل خانه، چه آن هایی که در ارتباط با فرد آلوده به شپش بوده اند و چه سایر وسایل مانند مبلمان و فرش ها، به دقت تمیز و ضدعفونی شود. زیرا شپش های که از روی سر و مو ها به پایین افتاده اند نیز، می توانند مدتی را بدون وجود میزبان انسانی، زنده بمانند و در فرصتی مناسب خود را به فرد دیگری منتقل کنند.
دوشنبه، 29 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چگونه خانه را از شپش پاکسازی کنیم؟
شپش های سر می توانند در لباس هایی مثل کلاه متصل به کاپشن، روسری، کلاه، شال و یا در وسایلی از قبیل؛ رختخواب، تشک، فرش، بالش و عروسک های پرزدار و مخملی، پنهان شوند و مدت کوتاهی را تا پیدا کردن میزبان جدید، در این مکان ها سپری کنند. شپش ها می توانند در هرجایی که فرد مبتلا به شپش در آن جا رفت و آمد داشته، موجود باشند و به همین دلیل لازم است که خانه و به ویژه محل خواب کودکان را به خوبی تمیز و از وجود شپش ها پاک کنید. 
 

پاکسازی منزل از شپش

اتاق خواب:

 تمیز کردن منزل را از اتاق خواب شروع کنید.

۱. پاکسازی رختخواب

– لحاف، بالش، پتو و غیره را جمع آوری کرده و داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید.
این وسایل را به دقت جابجا کنید؛ تا در صورتی که شپشی زنده، در میان آن ها وجود دارد، راهی برای گریز نداشته باشد. سپس همه رختخواب ها را در داخل ماشین لباسشویی با دمای بالا بشویید و با استفاده از خشک کن، در دمای بالا به مدت ۴۵ دقیقه خشکشان کنید. زیرا بسیاری از حشرات مانند ساس و شپش، نسبت به شستشو در دماهای پایین مقاوم هستند.

توجه داشته باشیددر صورتی که تعداد ملحفه ها و پتوها بیشتر از ظرفیت خشک کن بود و قادر به خشک کردن آن ها در یک نوبت نبودید، تا زمانی که خشک کن خالی شود و جا برای قرار دادن این وسایل باز شود باقی آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی کاملاً بسته و محفوظ قرار دهید.
 

۲. پاکسازی تشک

تشک را به ویژه در قسمت های چین دار و درزها به خوبی با جارو برقی تمیز نمایید.مخصوصاً بخش هایی از تشک که سر به روی آن قرار می گیرد، با دقت بیشتری جارو بکشید.
 

۳. پاکسازی تخت خواب

اسپری مخصوص کشتن شپش یا سم ضد شپش را روی تشک ها و چهارچوب تخت بپاشید تا اگر شپشی در این مکان ها زنده باقی مانده، از بین برود.
 

۴. پاکسازی لباس ها

انواع لباس ها به ویژه آن هایی که در تماس بیشتر با سر و گردن هستند؛ از جمله کت، شال و مخصوصاً لباس های کلاه دار را با استفاده از حرارت بالای ماشین خشک کن، خشک کنید. دمای بالای خشک کن، کلیه شپش های باقی مانده بر روی لباس ها را، از بین می برد.
 

پاکسازی شپش از اتاق نشیمن خانه ها:

در مرحله دوم پاکسازی خانه از شپش به سراغ اتاق نشیمن بروید. 

۱. پاکسازی فرش و موکت

کف خانه و فرش های تمامی اتاق ها به ویژه اتاق نشیمن را با استفاده از جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید، تا اگر شپشی از سر جدا شده و به زمین افتاده، از بین برود.
 

۲. پاکسازی سنگ و سرامیک

پس از این که کل کف خانه را جارو کشیدید، تمام سطوح کف خانه را از فرش و موکت تا سنگ و سرامیک، با دستمال خیس شده با آب گرم، دستمال بکشید. همچنین می توانید از انواع پاک کننده های طبیعی دلخواه خود، مانند محلول سرکه  و جوش شیرین برای پاکسازی کف خانه، استفاده نمایید.
 

۳. پاکسازی مبلمان

سطح مبل ها را به کمک جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید. پشتی مبل ها را جدا کنید و قسمت های پشت آن ها و دسته مبل ها در دو طرف مبل را با جارو برقی کاملاً تمیز نمایید و از اسپری مخصوص کشتن شپش در این قسمت ها استفاده کنید. اسپری موثری که هر نوع شپش و یا تخم شپش موجود را در صورت تماس با آن، نابود خواهد کرد.
 

اتاق کودکان:

۱. پاکسازی لباس ها

همه لباس ها از جمله کت، شال، سویتشرت و غیره را که در کنار لباس های آلوده به شپش قرار داشته یا آویزان بوده اند، جمع آوری نمایید. برای مثال، اگر لباس کودک شما در کنار لباس های دیگر آویزان شده است، باید تا زمانی که از خشک کن برای  پاکسازی آن ها استفاده نشده، درون کیسه های پلاستیکی بدون درز و کاملاً بسته نگهداری شوند.

یکی از دلایلی که شپش ها به سرعت در کلاس ها گسترش می یابند، این است که شپش سر قادر است از لباسی به لباس دیگر بخزد. به همین دلیل شال و روسری و کلاه ها را نیز با دقت جدا سازی نمایید و طوری قرار دهید که با هم در تماس نباشند.

اسباب بازی های پرزدار را که احتمالاً در تماس با فرد مبتلا به شپش بوده اند، پس از شستن با آب گرم، در خشک کن قرار داده و با حرارت بالا به مدت ۳۵ تا ۴۵ دقیقه خشک نمایید و یا به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت داخل یک کیسه پلاستیکی بدون درز و دربسته قرار دهید.

لطفاً توجه داشته باشید که شپش ها نمی توانند مدت زیادی دور از سر میزبان، زنده بمانند؛ چون شپش ها برای زنده ماندن به گرما و خون پوست سر و یک میزبان، نیاز دارند. بنابراین قرار دادن اشیاء آلوده به شپش در فضایی دور از انسان ها، یک روش پیشگیرانه ساده ای در جلوگیری از انتشار شپش ها است.
 

پاکسازی وسایل مرتبط با سر و مو

پس از درمان کامل شپش ها، تمام موارد مرتبط با موی سر را ضدعفونی کنید.
برخی از این موارد عبارتند از:
• برس
• شانه
• سنجاق سر
• گیره سر
• هدبند
• کش مو
• روسری
• هدفون
• تل
• کلاه
• حوله

برای پاکسازی می توانید این موارد را در مخلوطی از شامپوی مخصوص ضد شپش و آب داغ، به مدت یک ساعت بخیسانید. سپس موهای باقی مانده در آن را جدا کرده و آبکشی نمایید، تا این وسایل به طور کامل از وجود شپش ها پاک شوند.
 

پاکسازی موارد دیگر از شپش ها

شپش یکی از بیماری های کهنه نوظهور است که در بین افراد بخصوص کودکان شیوع پیدا کرده و سرعت پخش آن به حدی زیاد است که از سری به سر دیگر به راحتی منتقل می شود برای از بین بردن آن ابتدا سر فرد را بررسی و سپس با روش هایی که در این بخش ارائه می شود منزل را بطور کامل پاکسازی کنید.

نحوه تمیز کردن لوازم جانبی مو

شانه ها، برس ها و لوازم جانبی مو را داخل آب جوش قرار دهید و بگذارید به مدت 1 دقیقه خیس بخورد. برای پاکسازی می توانید لوازم جانبی مو را در مخلوطی از شامپوی مخصوص ضد شپش و آب داغ، به مدت یک ساعت بخیسانید. سپس موهای باقی مانده در آن را جدا کرده و آبکشی نمایید.
 

نحوه تمیز کردن صندلی اتومبیل

صندلی ها و تکیه گاه های اتومبیل باید 3 روز پی در پی با جارو برقی تمیز شوند. برای پاکسازی اتومبیل از وجود شپش، پس از جاروبرقی کشیدن صندلی های اتومبیل به ویژه قسمت پشتی صندلی که سر را به آن تکیه می دهیم را با یک پارچه خیس و گرم تمیز کنید.
 

نحوه تمیز کردن کلاه گیس

کلاه، کلاه گیس و لباسهای پوشیده شده باید یک شب در فریزر قرار بگیرند و سپس با یک پارچه مرطوب یا پرزگیر تمیز شوند.
 

نحوه تمیز کردن کف زمین

کف زمین را با آب و تمیز کننده خوب بشویید تا شپش از بین برود. می توانید از انواع پاک کننده های طبیعی دلخواه خود، مانند محلول سرکه و جوش شیرین برای پاکسازی کف خانه، استفاده نمایید.
 

نحوه تمیز کردن اسباب بازی های پولیشی

اسباب بازی های مخمل خواب دار را که ممکن است با شپش در تماس باشند را درون کیسه پلاستیکی به مدت 48-72 ساعت قرار دهید زیرا شپش نمی تواند خیلی دور از سر زنده بماند، زیرا به گرمای پوست سر و میزبان احتیاج دارند.
 

نحوه تمیز کردن شپش روی بدن

استحمام روزانه امکان لانه گزینی شپش روی بدن شما را از بین می برد و رعایت بهداشت و حمام کردن روزانه یکی از بهترین اقدامات برای پیشگیری است.هرگز از اسپری های تدخینی یعنی ضدعفونی با آفت کش گازی استفاده نکنید زیرا در صورت استنشاق یا جذب از طریق پوست می توانند سمی باشند.
 

نکته مهم :

• نیازی نیست که هرچه را که دارید داخل کیسه های زباله بریزید ؛ اگر نمی توانید آن را در خشک کن قرار دهید یا آن را جارو برقی کنید به مدت 3 روز آن را درفضای باز قرار دهید و از آن استفاده نکنید.
• شپش سر حیوانات را آلوده نمی کند و شما نمی توانید از حیوانات شپش بگیرید پس در مورد تمیز کردن حیوانات خانگی خود هم نگران نباشید.
 

منابع

https://licekiller.ir
https://namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.