کدام شبهات فلسطینی بعد از عملیات طوفان الاقصی منتشر می شوند؟

کدام شبهات فلسطینی بعد از عملیات طوفان االاقصی بروز رسانی می شوند؟ در این مطلب به بعضی از شبهات وارد شده به فلسطین پاسخ می دهیم.
چهارشنبه، 1 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: قربان منتظمی
موارد بیشتر برای شما
کدام شبهات فلسطینی بعد از عملیات طوفان الاقصی منتشر می شوند؟
مقدمه:
مدت زمان طولانی است که در جامعه اسلامی ایران توسط ابزارهای رسانه ای و دستگاه های تبلیغاتی غرب و نظام سلطه جهانی تبلیغ می شود که:
 
با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی مردم ایران و تورم فزاینده ای که در آن وجود دارد چرا جمهوری اسلامی ایران به مردم فلسطین کمک مالی و حتی از نهضت آن حمایت تسلیحاتی می کند؟
 
یا ایرانی شیعی را چه به فلسطینی ناصبی؟  یا فلسطین  ها خون ارسالی و هدایای ارسالی از طرف ایران را تحویل نگرفتند ؟ یا فوتبال فلسطین حاضر به مسابقه با ایران نشد؟
 
 القاء این نوع شبهات به مردم ایران هدفی جز تأمین امنیت پایدار برای رژیم جعلی صهیونیستی و تداوم سیاست های توسعه طلبانه تروریستی و تجاوزکارانه آن در منطقه  نداشته است و ازاین به بعد هم نخواهد داشت
 
از سو ی دیگر نظام سلطه جهانی با جلوگیری از پیام جهانی انقلاب اسلامی ایران در بیداری ملل مسلمان نقش اساسی را به عهده دارد، و هیچ روایت وخبر واقعی از ایران به غرب مصادره نمی شود.
 
از طرفی بخشی از مردم ناآگاه به مسائل منطقه  و یا جریان های سیاسی غرب گرا در ایران تأثیراتی به عمد و سهو این شبهات را ترویج می دهند.
 
به همین لحاظ بعد از عملیات طوفان الاقصی همه ی شبهاتی که وجود داشته است دوباره به روز رسانی شده است که :
ضروری است برای آگاهی بخشی به ملت مسلمان ایران و تبیین حقیقت و ماهیت دفاع از قضیه فلسطین پاسخ بعضی از این شبهات را در این مطلب بدهیم.
 

کدام شبهات فلسطینی بعد از عملیات طوفان االاقصی  بروز رسانی می شوند؟ 

شبهه اول:

حماس هیچ رشد و ظهوری نداشته است.زیرا عملیات طوفان الاقصی با این وسعت نمی تواند محصول حتمی یک گروه جنگی کوچک باشد.
 
پس اسرائیل  خودش خالق حماس است و قاعدتا طوفان الاقصی عملیاتی بوده از طرف حماس به توطئه اسرائیل  تا حماس را به طور کلی خلع سلاح کنند..
 
از طرقی سرگردانی سران محور مقاومت و فریاد آنها برای آتش بس وبی اطلاعی آنها از این عملیات دلیلی است بر صحت این موضوع  که حماس پرورش یافته خود اسرائیل است.
 
البته چیزی که به نظر می رسد این است که اسرائیل با اطلاع و به طور ضمنی حماس کمک کرد ند تا  با توطته غزه را تصرف کنند .لذا دنبال بهانه بود پس طرخ عملیات طوفان الاقصی را پیاده کردند.
 
اما ظاهرا بعد از حمله فلسطینی ها (عملیات طوفان الاقصی) چون حماس نامردی کرد در شدت حمله به اسرائیل  حالا کار به اینجا کشیده شده است که می خواهند کل حماس و کل غزه را نابود کنند.
 
پس حماس هیچ رشدی نداشته و تمام این تجهیزات و ترفندها دروغ بوده که از طرف موساد برنامه ریزی شده است.
 

پاسخ:

1- حماس محصول و مخلوق زمانه خود بود. رشد جریانهای اسلامی در سرزمینهای اشغالی فلسطین بخشی از یک پدیده گسترده تر بود، نه یک اتفاق مجزا و در انزوا. این پدیده در چارچوب یک تحول بزرگ که کل منطقه را فرا گرفت، رشد کرد.
 
2- بین نیمه دوم دهه ۱۹۷۰تا اواسط دهه ۱۹۹۰میلادی شاهد رشد چشمگیر بیداری اسلامی هستیم و ظهور جریان اسلامی در مناطق اشغالی تحت تأثیر رشد جنبشهای اسلامی در منطقه است. تحولات مصر، ایران، لبنان، اردن، سودان، الجزایر، افغانستان و...همگی تاثیرات مهمی بر رویش جریانهای اسلامی فلسطینی در سرزمینهای اشغالی داشتند.
 
3: حماس ریشه در اخوان المسلمین دارد. اخوان المسلمین فلسطین در اوایل دهه 40 میلادی و قبل از تاسیس اسرائیل تشکیل شد.
 
 طبق ماده ۲میثاق حماس، این سازمان خود را شاخه مسلح اخوان در فلسطین معرفی کرد. هدف از این اقدام آن بود که جناح مسلح را از جنبش مادر جدا و به کاهش انتقامجویی و سرکوب فعالیت‌های اجتماعی کمک کند.
 حماس برنامه های اجتماعی و سیاسی را با مبارزه مسلحانه و اسلام ترکیب و استراتژی ترکیبی دعوت و جهاد علیه اشغال را دنبال کرد.
 
4- ذهنیت سیاسی اسرائیل مبتنی بر «عقده خودبرتربینی» نسبت به فلسطینیان و این تصوراست که فلسطینی ها قادر به انجام هیچ کاری بدون حمایت یا اراده اسرائیل نیستند.
 
5- اذعان به اینکه یک جنبش فلسطینی می تواند به طور مستقل در سرزمینهای اشغالی یعنی درست در حیاط خلوت اسرائیل شکل بگیرد و رشد کند، ضربه بزرگی به «غرور» و «رویاهای» اسرائیل تلقی می شود.
 
5- این موضوع که اسرائیل خالق و در پس پرده پیدایش حماس بود، ناشی از این ذهنیت اسرائیلی است؛ ذهنیتی که قائل به "قابلیتهای خارق العاده سرویسهای امنیتی موساد و شین بت"، اسطوره "ارتش شکست ناپذیر"، "تنها دمکراسی منطقه" یا "اخلاقی ترین ارتش جهان" برای خود بود.
 
6- همین تصور در رابطه با عملیات طوفان الاقصی نیز مطرح و این شبهه توسط بسیاری بیان شد که امکان ندارد شبه نظامیان فلسطینی به تنهایی و بدون اطلاع اسرائیل از یک سو یا کمک ایران از سوی دیگر توان چنین عملیاتی داشته باشند.
 
7- شکی نیست که طی دهه های گذشته سیاست اسرائیل این بوده که با تفرقه افکنی بین گرایشهای ملی و اسلامی فلسطینی فرصتی به تحکیم پایه‌ها و گسترش نفوذ آنها در میان توده‌ها ندهد.
 
با این حال منطقی نیست که اسرائیل برای تضعیف یک طرف که اتفاقا به ضعف آن اذعان دارد و در همان مقطع نیز رو به سازش آورده، اقدام به خلق، تشویق یا حمایت از طرفی کند که از نظر ایدئولوژیکی و در عمل سرسخت ترین مخالف موجودیتش است.
 
8- ضمن اینکه شواهدی خلاف آن وجود دارد. مثلا بنیامین نتانیاهو در گفتگو با سفیر آمریکا در اسرائیل در ۲۶سپتامبر ۲۰۰۶بر سرنگونی دولت حماس تاکید دارد.
 
 در سال ۲۰۱۹، نتانیاهو با دفاع از اجازه انتقال پول قطر به غزه با نظارت اسرائیل می گوید این بخشی از یک استراتژی گسترده تر برای جدا نگه داشتن حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین است .
 
و هرکسی که مخالف تشکیل کشور فلسطینی است، باید طرفدار انتقال وجوه به غزه باشد، زیرا حفظ جدایی بین تشکیلات خودگردان در کرانه باختری و حماس در غزه به جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین کمک می کند. این دو نمونه نشانه آن است که اسرائیل از هر طریق درصدد تفرقه بین فلسطینیان بوده است.
 
9 اسرائیل نسبت به اینکه در آن زمان به عنوان دشمن اسلام تلقی شود، محتاط بود. با این حال اسرائیل در آن مقطع، ضمن اینکه دشمن اصلی خود را فتح می دانست، به این نتیجه رسیده بود که اگر اسلامگرایان و ملی گرایان به جنگ با یکدیگر مشغول باشند، تمرکز آنها بر مبارزه با اسرائیل از بین می‌رود.
 
پس آنچه  نتیجه می گیریم این است: که اسرائیل نه تنها حماس را ایجاد، مسلح یا حمایت مالی نکرده؛ بلکه اسرائیل همانگونه که ۷اکتبر غافلگیر شد، در رابطه با حماس هم همانقدر غافل بود.
 
ژنرال شالوم هراری، افسر سابق اطلاعات نظامی در غزه ، با اشاره به نادیده گرفته شدن هشدارها در رابطه با حماس می گوید: دلیل این امر غفلت بود، نه تمایل به تقویت اسلامگرایان. به گفته او«اسرائیل هرگز حماس را تامین مالی نکرد. اسرائیل هرگز حماس را مسلح نکرد.»(1)
 

شبهه دوم:

اگر فلسطین با اسرائیل سازش کرد،یا شکست خورد. آنوقت ایران چه تکلیفی دارد؟
 

پاسخ:

کمک به مظلوم فلسطینی و حمایت از آزادی بیت المقدس - مسجد الاقصی دو مقوله جدا از هم است.
 
1- آیا عربستان این حق را دارد که تصمیم بگیرد مکه و مدینه را به آمریکا بفروشد؟ آیا عراق حق دارد نجف و کربلا را به کشور دیگر بدهد؟
 
2- مکانهای مقدس فقط برای افرادی نیست که در آنجا زندگی می کنند؛ بلکه متعلق به تمامی معتقدان است و همه در آن حقی دارند. لذا هیچ کس حق گذشت از قبله اول مسلمین و زیارتگاه بسیاری از انبیای الهی را ندارد.
 
3- بر مبنای این ملاک حضرت امام فرمودند: روز قدس روز اسلام است (نه روز فلسطینیان)
 

شبهه سوم:

چرا فلسطینی‌ها هدایای ایرانیان  را سوزاندند؟
 

پاسخ:

چند سال پیش نیز عده ای با انتشار تصویری که در اینترنت پخش گردید ادعا کردند فلسطینی‌ها در جواب ارسال هدایا از سوی ایرانیان آن‌ها را سوزاندند.
 
اما این تصویرها مربوط به فلسطین نبود و هدایا هم متعلق به ایرانی‌ها نیست. بلکه این تصویرها که در اینترنت و شیکه های اجتماهی دست به دست می شد.
 
 مربوط به سال ۲۰۱۳ و اردوگاه "عین الحلوه" لبنان است که به تسخیر گروه های تکفیری در آمده بود و آن زمان برای تخریب حزب الله و کاهش محبوبیت آنان در یک شوی تبلیغاتی بسته‌های اهدایی به پناهجویان را به آتش کشیدند.
 
واقعا عقل سلیم چه پاسخی می دهد که آوارگان و گرسنگانی که مخارج آنها را در زمان صلح به دست اسرائیلی ها تامین می شد .با آن شرایط به مظلومان فلسطیمی چیزی برسد و بخواهند آن را آتش بزنند.
 

شبهه چهارم:

برخی رسانه‌ها همچنین برای ایجاد تفرقه بین شیعیان با فسلطینیان مدعی شده بودند که میدانی به نام ابن ملجم در فلسطین وجود دارد؟
 

پاسخ:

اما با یک جستجوی ساده در اینترنت و وارد کردن نام این میدان،چه با زبان عربی(ساحه ابن ملجم) و چه انگلیسی (Ibn Moljam SQ) و یا هر زبان دیگری می توان دریافت که هیچ نشانه ای از  این میدان نه در غزه و نه هیچ جای دیگر وجود ندارد.
 
خلاف این واقعه این است که مساجدی به نام اهلبیت در فلسطین و عزه وجود دارد. ودر حملات رژیم صهیونستی بعد از طوفان الاقصی به ویرانه ای تبدیل شده اند.
 

شبهه پنجم:

مگر اسرائیلی ها زمین ها را نخریده اند؟ فلسیطینی ها دبه کرده اند.حق را به اسرائیل بدهید.مسلمان که نباید دروغ بگوید. ایران از دروغگویان دفاع می کند.مگر دبه حرام نیست؟
 

پاسخ:

یکی از این شبهاتی که درباره فلسطین مطرح می‌کنند، فروش زمین فلسطینی‌ها به صهیونیست‌ها است.
 
اول اینکه : واقعیت این است که براساس آمار موجود که همگی در اسناد ملی فلسطین موجود بوده و این آمار از دفاتر رسمی ثبت به دست آمده، فلسطینیان با درک موقعیتی که برای آنها ایجاد شده بود.
 
 هرگز زمین های خود را به یهودیان نفروختند. تنها ۱.۸% زمین ها مستقیما توسط فلسطینی ها به صهیونیست ها فروخته شد.
 
بقیه زمین هایی که از طریق فئودال ها، جریان ماسونی و یهودیان قدیمی ساکن فلسطین در اختیار صهیونیست ها قرار گرفت نیز شامل کمتر از ۷% کل فلسطین می شود(2)
 
دوم: هر عاقلی میداند اکر فلسطینی ها کل سرزمین های فلسطین را فروخته باشند به یهودیان، آنوقت کدام کشور این همه مهاجر را می پذیرد.
 
سوم: چگونه یک کشوری همه با هم تصمیم می گیرند که سرزمین های اجدادی و آبا یی خود را بفروشد و خودش را آوراه کند. مگرهمه ی سرزمین مادری را می توان فروخت آنهم فلسطین با آن همه منابع طبیعی و آب و هوای مدیترانه ای.
 
چهارم: بر فرض که اصل مسئله خرید بعضی از زمین‌های فلسطین از سوی یهودیان هم صحّت داشته باشد اما مالکیت چند ملک یا خانه، دلیل موجهی برای تجزیه طلبی و یا تصاحب کل یک کشور نخواهد بود
 
چراکه اگر اینگونه بود، با توجه به خرید بخش وسیعی از املاک در برخی محلات مسلمان نشین کشورهای غربی و اروپایی، مسلمانان هم باید به خود اجازه می‌دادند که منطقه موجود را یه کشور جداگانه تلقی کنند.
 
پنجم: رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت کشورهای غربی به ویژه انگلیس توانست بر بخش محدودی از این سرزمین سهیم شود .
 
اما اکنون مشخص است این ادعاها پوچ و تنها جهت سرپوش گذاشتن بر اهداف دولت اشغالگر اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین است تا با ایجاد شبهه در فروش زمین های فلسطینی‌ها به اسرائیل، افکار عمومی جهان را گمراه سازند و واقعیت تاریخی سرزمین فلسطین را وارونه جلوه دهند.
 

شبهه ششم:

شبکه ماهواره‌ ای «من و تو» در  سال ۱۳۹۷ برخی رسانه‌ها با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی شایعه کردند که پول افطار مردم فلسطین از محل صندوق صدقات سطح خیابان‌های ایران تامین می‌شود؟
 

 پاسخ:

اما همان زمان پرویز فتاح، رئیس وقت کمیته امداد امام خمینی(ره) به صراحت اعلام کرد: اینکه ما از صدقات و انفاقات مردم ایران، ریالی به دیگر کشورها منتقل می‌کنیم کذب است.
 
ما شرعا و قانونا حتی اجازه انتقال صدقات را از یک شهر به شهر دیگر و از یک استان خودمان به استان دیگر نداریم، آن وقت چگونه می‌توانیم این کمک‌ها و وجوهات مردمی را از ایران به کشور دیگری منتقل کنیم.
 
تنها راه کمک به کشورهای دیگر صندوق هایی است که روی آن نوشته شده باشد که قرار است مصارف آن در کدام کشور باشد.(3)
 
 
بعد از عملیات طوفان الاقصی شبکه ی من و تو  افشا کرد که هزینه چند هزار دولاری آن توسط رؤیم صهیونیستی تامین می شود. و این شبهات کار گردانندگان و جیره خواران اسرائیل می باشد.
 

شبهه: هفتم

تشکیلات خودگردان فلسطین و چند کشور بزرگ عربی با ما مخالف هستند؟ چرا باید ما به عربها کمک کنیم؟
 

پاسخ:

1-  اگر جامعه ای که در برابر یک ظلم قرار گرفته است، دارای دو گروه باشد. گروه اول راه مقاومت در برابر ظلم را در پیش گرفته و گروه دوم به خاطر هزینه های زیاد و ترس، راه سازش را انتخاب کردند، یک مسلمان بر مبنای کمک به مظلوم ملزم است که به گروه مقاوم کمک کند.
 
2- حتی بر فرض اگر همه مظلومان فلسطین به خاطر ترس و هزینه زیاد رضایت به ظلم بدهند، اگر مسلمانان بتوانند ظالم را کاملا شکست دهند، این وظیفه واجب است.
 

شبهه هشتم:

چراغی که به خانه رواست به مسجد روا نیست. تازمانی که ما در داخل ایران فقیر داریم، چرا باید به فلسطین و لبنان کمک مالی کنیم؟
 

پاسخ:

مسئله کمک به فلسطین و لبنان موضوع کمک به فقیر نیست؛ بلکه کمک به مظلوم در برابر ظالم است.
 

شبهه نهم:

مبنای کمک به فقران دیگران نیاز است یا ملیت؟
 

پاسخ:

از نظر دینی و انسانی کمک به مظلوم فلسطینی همان قدر اهمیت دارد که کمک به فقیر ایرانی اهمیت دارد.
 
اگر شما نذر برای امام حسین پخش می کنید. فقط به فقیران ایرانی نذر می دهید یا به فقیران افعانی و پاکستانی هم که می بینید کمک می کنید.
 
وقتی آنها زیر چنگال دژخیمان خبیث صهیونیست قرار داشته و هر روزه تعدادی از آنها کشته و زخمی می شوند.
 
حمام خونی که با آن برادران و خواهران دینی ما را به خاک و خون می کشد، امری است که هیچ انسانی نمی تواند در برابرش ساکت باشد و کمک نکند.
 
اگر برادر ما در خانه گرسنه باشد، اما زورگویی در حال دزدی و قتل همسایه ماست، آیا با این استدلال که باید به برادر کمک کنیم، نباید به همسایه کمک کرد؟
 

شبهه دهم:

این همه دم از فلسطین می زنید ببینید نیم ملی فلسطین چه توهینی به ایران کردند. تیم ملی  فلسطین اصلا ایران را قبول نداره؟
 

پاسخ:

همچنین در سال ۱۳۹۳ که بازی دوستانه فلسطین با ایران لغو شد، بسیاری از مغرضان دلایل لغو این دیدار را مسائل سیاسی نامیدند و ایران را بار دیگر به دلیل حمایت‌هایش از مردم فلسطین سرزنش کردند.
  
اما برخلاف این ادعاها، مسئولان فدراسیون فلسطین دلایل لغو این بازی را فنی خواندند و عنوان کردند: پس از بازگشت از اردوی چین و آماده سازی تیم برای حضور در جام ملتهای آسیا استرالیا قادر به برگزاری این دیدار نیست.
 
آن‌ها همچنین ضمن عذرخواهی و تشکر بابت برنامه‌ریزی های انجام شدند، گفتند:
 
ما واقعا از اهمیت برگزاری این دیدار جهت افزایش قدرت و بر پایه برادری تاریخی بین دو کشور ایران و فلسطین واقف هستیم،.
 
به همین دلیل امیدواریم تا در آینده شانس برگزاری دیدار دوستانه را داشته باشیم و روابط و همکاری دو فدراسیون در همه زمینه ها ادامه داشته باشد.
 

شبهه یازدهم:

در زمان جام جهانی 2018 برخی با انتشار توییتی مدعی شدند که فدراسیون فوتبال فلسطین از مراکش و دیگر رقبای ایران حمایت کرده و به همین دلیل بار دیگر لب به انتقاد از سیاست‌های ایران از فلسطین گشودند.
 

پاسخ:

همان زمان مشخص شد که صفحه مذکور، صفحه رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین نبوده بلکه صفحه یک دونده فلسطینی بوده است.
 
البته همین دونده هم به جنجال‌های رخ داده در ایران واکنش نشان داد و نوشت: همانگونه که بسیاری از تماشاگران فوتبال در فلسطین از مغرب حمایت می‌کنند.در فلسطین هم  تعداد حامیان ایران کم میستند.
 
همچنین همین دوند در همان زمان با انتشار تصویر زیر ضمن ابراز تشکر از ایرانیان به دلیل حمایت از فلسطین اعلام کرده که دوستی ما بیشتر از این ها است. (4)
 

شبهه دوازدهم:

چرا به دشمن شیعیه کمک می کنید؟ مگر فلسطینی ها ناصبی نیستند؟ ناصبی دشمن اهل بیت است؟
 

پاسخ: شهید مطهری :

 بیشتر مردم فلسطین، پیرو مذهب شافعى هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمدابن ادریس شافعى، رهبر این فرقه، متولد غزه بوده است. (5)
 
جالب اینجاست که در میان فرقه هاى چهارگانه اهل سنت، نزدیک ترین فرقه به تشیع از نظر علاقه و احترام به اهل بیت و احکام فقهى، همین فرقه شافعى است
 
.در مورد شبهه ناصبى بودن مردم فلسطین، شهید مطهرى در سال 1349 سخنانى داشته اند که در ادامه آن را مى خوانیم:
« یک وقتى شایع بود و شاید هنوز هم در میان بعضیها شایع است، یک وقتى دیدم یک کسى مى‌گفت: این فلسطینی ها ناصبى هستند.
 
ناصبى یعنى دشمن على علیه السلام. ناصبى غیر از سنى است. سنى یعنى کسى که خلیفه بلا فصل را ابوبکر مى‌داند و على علیه السلام را خلیفه چهارم مى‌داند و معتقد نیست که پیغمبر شخصى را بعد از خود به عنوان خلیفه نصب کرده است.
 
 مى‌گوید پیغمبر کسى را به خلافت نصب نکرد و مردم هم ابوبکر را انتخاب کردند. سنى براى امیرالمؤمنین احترام قائل است چون او را خلیفه چهارم و پیشواى چهارم مى‌داند و على را دوست دارد.
 
ناصبى یعنى کسى که على را دشمن مى‌دارد. سنى مسلمان است ولى ناصبى کافر است، نجس است. ما با ناصبى نمى‌توانیم معامله مسلمان بکنیم.
 
حال یک کسى مى‌آید مى‌گوید این فلسطینی ها ناصبى هستند. آن یکى مى‌گوید. این به آن مى‌گوید، او هم یک جاى دیگر تکرار مى‌کند و همین طور.
 
 اگر ناصبى باشند کافرند و در درجه یهودیها قرار مى‌گیرند. هیچ فکر نمى‌کنند که این، حرفى است که یهودیها جعل کرده‌اند.
 
 در هر جایى یک حرف جعل مى‌کنند براى اینکه احساس همدردى نسبت به فلسطینی ها را از بین ببرند.
مى‌دانند مردم ایران شیعه‌اند و شیعه دوستدار على و معتقد است هر کس دشمن على باشد کافر است، براى اینکه احساس همدردى را از بین ببرند، این مطلب را جعل مى‌کنند.
 
 در صورتى که ما یکى از سالهایى که مکه رفته بودیم، فلسطینی ها را زیاد مى‌دیدیم، یکى از آنها آمد به من گفت:
 
 فلان مسأله از مسائل حج حکمش چیست؟ بعد گفت من شیعه هستم، این رفقایم سنى‌اند. معلوم شد داخل اینها شیعه هم وجود دارد.
 
بعد خودشان مى‌گفتند بین ما شیعه و سنى هست. شیعه هم زیاد داریم.
 
چریک فلسطینى لیلا خالد
همین لیلا خالد ( چریک فلسطینى که در چند عملیات هواپیما ربایى شرکت داشت ) معروف، شیعه است.
 
 در چندین نطق و سخنرانى خودش در مصر گفته من شیعه‌ام.ولى دشمن یهودى یک عده مزدورى را که دارد، مأمور مى‌کند و مى‌گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبى‌اند.
 
قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایى نسبت به افرادى که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین مى‌گویند، شنیدید وظیفه‌تان چیست. » (6)
  
شایعه ناصبی نقشه یهود است.
ولى دشمن یهودى یک عده مزدورى را که دارد، مأمور مى‌کند و مى‌گوید: شما پخش کنید که اینها ناصبى‌اند.
 
 قرآن دستور داده در این موارد اگر چنین نسبتهایى نسبت به افرادى که جزو شما هستند و مثل شما شهادتین مى‌گویند، شنیدید وظیفه‌تان چیست.»(7)
 
در میان خبرهاى منتشر شده از تهاجم رژیم صهیونیستى، خبرى بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه مندى مردم فلسطین به اهل بیت پیامبر(ص) است:
 
ناصبی مسجد به نام اهل بیت ندارد.
بمباران مسجد على ابن ابى طالب واقع در محله الزیتون شهر غزه توسط جنگنده هاى اسرائیلى در روز 10 دى 87. حال مدعیان ناصبى بودن مردم فلسطین،
 
به این سؤال جواب دهند که چگونه مردمى مى توانند هم نسبت به اهل بیت جسارت داشته باشند و هم آنقدر براى آنها احترام و تقدس قائل باشند که نامشان را بر مساجد خود بگذارند؟!
 
همچنین در کنار مسجد امام على ابن ابى طالب شهر غزه، مساجد دیگرى نیز به نام اهل بیت وجود دارد مسجد « الامام على ابن ابى طالب» واقع در نابلس این مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باخترى رود اردن واقع شده است.
 
مسجد فاطمه الزهراء(س) حداقل 2 مسجد با این نام در فلسطین وجود دارد. یکى در قریه ارتاح، واقع در جنوب طولکرم و دیگرى درشهر نابلس.
 
مسجد «الحسین بن على» واقع در نوار غزه و الخلیل ! حداقل 2 مسجد به این نام در فلسطین وجود دارد:
 
1 – یکى در حى الصبره‌ واقع در نوار غزه .
2 – مسجد «حسین بن على» دیگر، در خیابان «عین ساره» شهر الخلیل واقع شده است.
 
شافعیان به اهل بیت  علیهم السلام ارادت دارند.
نگاه شافعى درباره اهل بیت(ع): در میان رهبران مذاهب اسلامى امام شافعى بیش از دیگران ارادت قلبى خود را نسبت به خاندان اهل بیت علیه‌السلام به ویژه على علیه‌السلام و حسین علیه‌السلام ابراز داشته است.
 
شافعیان به تبعیت از امام شافعى نسبت به اهل بیت به ویژه امام حسین علیه‌السلام ارادت ویژه دارند.
 
علاقه امام شافعى به خاندان رسالت باعث نزدیکى هر چه بیشتر پیروان این مذهب با شیعیان على ابن ابى‌طالب علیه‌السلام شده است.
 
شافعى همچنان که درباره على علیه‌السلام اشعار نغز و پرمغزى سروده درباره واقعه عاشورا نیز اشعارى زیبا و جانسوز دارد.
 
امام شافعى که در دوستى اهل بیت زبانزد مى‌باشد، اشعار بسیارى در فضائل اهل بیت(ع) سروده است. او همچون سایر ائمه اهل سنت در ابراز ارادت خود نسبت به خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله از هیچ کوششى دریغ نکرد.
 
شافعی ابایی از رافضی بودن ندارد.
 و حتى از اینکه او را به خاطر این ارادتمندى رافضى خوانند ابا نکرد. او معتقد است که محبت خاندان رسالت حکم واجبى است که خداوند در قرآن دستور داده و براى نشان بزرگى و فضیلت ایشان همین کافى است که اگر کسى بر آنها در نماز و سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد.
 
ارادت و علاقه امام شافعى به اهل بیت پیامبر چنان بود که برخى از اهل سنت او را شیعه پنداشتند و حتى جهت محاکمه به بغداد برده شد.
 
 او معتقد بود که ارادت به خاندان على علیه‌السلام را باید علنى و آشکار ساخت و این پندار باطل را از اذهان دور کرد که رفض را در دوستى على و فاطمه و فرزندان آن دو مى‌داند و یا ناصبى‌گرى را در دوستى ابوبکر و عمر علیه‌السلام.
 
 به اعتقاد او جریان رافضى‌گرى و ناصبى‌گرى که دوستى و دشمنى افراطى را در حق على علیه‌السلام دنبال مى‌کردند نادرست است.
 
 یعنى انسان مومن به خدا و رسولش کسى است که محبت اهل بیت را آشکار کند. تقسیم بندى مسلمانان به رافضى و ناصبى تقسیم بندى مطرودى است.
 
 و افرادى که مسلمانان را به این دو دسته تقسیم مى‌کنند قطعاً مجرم و گناهکارند زیرا محبت على و خاندانش از اصول دین اسلام است و اگر کسى چنین امرى را آشکار کند به اصل اسلام عمل کرده و به ایمان خویش استحکام بخشیده است.(8)
  
گسترش تشیع در فلسطین
از سوى دیگر بسیارى از مردم مسلمان فلسطین شیعه مى باشند که همواره ارتباط خود با لبنان به عنوان یکى از مراکز مهم شیعى را حفظ کردند و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى نیز این ارتباط تنگ تر شد.
 
جهاد اسلامى به عنوان شیعى ترین جنبش فلسطینى پیوند مستحکمى را با حزب الله و ایران برقرار کرد و به همین واسطه نقش مهمى را در گسترش شیعه در این کشور داشت.
 
 شهید فتحى شقاقى دبیر کل پیشین این جنبش و حامى جدى انقلاب اسلامى بارها اعلام کرد که از دهه هفتاد بود که با اسلام انقلابى از طریق آثار امام خمینى و آیت الله سید محمد باقر صدر آشنا شدیم.
  
علاوه بر جهاد اسلامى، جنبش هاى ملى و دینى دیگرى با صبغه شیعى در فلسطین شکل گرفت که بیشتر کارکرد فرهنگى و اجتماعى دارند. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، تشکلى تحت عنوان اتحاد الشباب الاسلامى (اتحادیه جوانان اسلام) در بیت الحم پا گرفت که جمعیتى خیریه با رویکردى تبلیغى بود.
 
 این گروه اقدام به تاسیس درمانگاه خیریه الاحسان، درمانگاه السبیل، مرکز جراجى نقاءالدوحه، مدرسه النقاء و مرکز زنان کردند و مضاف بر آن دوره هاى آموزشى قرآن را در مساجد و موسسات براه انداختند که نقش مهمى در گسترش تشیع داشت.
 
 گروه فعال دیگر در این زمنیه الحرکه الاسلامیه الوطنى (جنبش اسلامى ملى) است که مدتى پیش با شیعه شدن محمد ابوسمره رئیس و دیگر اعضا خود به حرکت جهاد اسلامى پیوستند.
 
جنبش مذکور موسسه اى را تحت عنوان مرکز مطالعات و تحقیقات قدس براى فعالیت تبلیغى خود راه اندازى کرده است. مرکز شیعى دیگر در بیت الحم توسط محمد الشحاده یک از یاران جنبش جهاد اسلامى اداره مى شود که به سهم خود در گسترش شیعه نقش داشته است.
 
 یکى دیگر از موسسات پرکار در این زمینه جمعیت الجعفریه است که در حوالى دبوریق تاسیس شده و زیر نظر استاد اشرف امونه اداره مى شود.
 
هیات هاى متعددى زیر نظر این موسسه مشغول فعالیت هستند که حسینیه الرسول الاعظم، مکتب الزهرا و مجله السبیل از آن جمله هستند.
 
مجله الثقافى، گفتگو با صلاح نورى عبود پژوهشگر دانشگاه کربلا، به تازگى موسسه اى با عنوان شورا یا مجلس عالى شیعیان فلسطین تاسیس شده که سرپرستى آن را محمد غوانمه به عهده دارد. وى از اعضاى سابق جنبش جهاد اسلامى بود.(9)
 
موضع علما در مورد مذهب فلسطین ها.
فقها و عالمان شیعه معاصر مانند آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله طالقانی، علامه طباطبایی، آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله نجفی مرعشی، آیت‌الله بهبهانی، آیت‌الله سیدعبدالله شیرازی و..
 
 همچنین مراجع بزرگوار در قید حیات، همگی به نوبه خود در این موضوع مواضع روشنگری داشته‌اند و تاکید همه این بزرگواران بر ضرورت حمایت از اسلام و «مسلمانان فلسطین»، هر گونه شبهه‌ای را درباره ناصبی بودن فلسطینیان می‌زداید.
 
 آیا اگر واقعا فلسطینی‌ها ناصبی بودند، علما اینقدر در این باره حساسیت می‌داشتند؟ علمایی که غیرت دینی بیشتری داشتند، به قرآن و حدیث تسلط بیشتری داشتند و در عشق به امیر المومنین علیه السلام شهره بودند.
 
نظر مقام معظم رهبری در مورد مذهب فلسطینی ها
در بحبوحه‌ی این حرفها، یک وقت دیدیم که ویروسی دارد تکثیر مثل میکند؛ دائم میروند پیش بعضی از بزرگان، بعضی از علماء، بعضی از محترمین، که آقا!
 
 شما دارید به کی‌ کمک میکنید؛ اهل غزه ناصبی‌اند! ناصبی یعنی دشمن اهل‌بیت. یک عده هم باور کردند! دیدیم پیغام و پسغام که آقا، میگویند اینها ناصبی‌اند.
 
گفتیم پناه بر خدا، لعنت خدا بر شیطان رجیمِ خبیث. در غزه مسجد الامام امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب هست، مسجد الامام الحسین هست، چطور اینها ناصبی‌اند؟!(10)
 

شبهه سبزدهم:

کجای دین ما گفته است؟ ایران باید به فلسطین کمک کند؟ چراغی که به خانه روا است به مسجد حرام است؟
 

پاسخ:

ملت ایران ملتی است مسلمان و نظام برگرفته از اراده ملی این ملت نیز نظامی است اسلامی و مبتنی بر آموزه های دینی و قرآنی، بنابراین بر اساس قانون اساسی، جمهوری اسلامی موظف است در سیاست گذاری های داخلی و خارجی خود به آموزه های دینی، به ویژه قرآن مجید تمسک جوید. قضیه فلسطین و حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت مسلمان آن نیز بخشی از این اصول است.
 
1- حمایت از فلسطین در آموزهای دین
قرآن مجید در آیات متعددی بر حمایت از ملل مظلوم تأکید ورزیده است که به چند مورد آن اشاره می کنیم:
 
1- أُذِنَ لِلَّذینَ یقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ * الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یذْکرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کثیراً وَ لَینْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزیزٌ(11) در این آیه علت اذن در جهاد را «مظلومیت» و مورد ظلم قرار گرفتن و اخراج از خانه و کاشانه و آواره ساختن مؤمنان از وطن خود از سوی ستمگران می داند.
 
2- وَ لَمَنِ انْتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولئِک ما عَلَیهِمْ مِنْ سَبیلٍ * إِنَّمَا السَّبیلُ عَلَی الَّذینَ یظْلِمُونَ النَّاسَ وَ یبْغُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ أُولئِک لَهُمْ عَذابٌ أَلیم(12)
 
کسانی که بعد از آنکه مورد ظلم قرار گرفتند، یاری بطلبند، ایرادی بر آنان نیست، ایراد و مجازات بر کسانی است که به مردم ستم می کنند و در زمین به ناحق ظلم روا می دارند.
 
3- وَ ما لَکمْ لا تُقاتِلُونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذینَ یقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْیه الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْک وَلِیا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْک نَصیراً(13)
 
چرا در راه خدا و برای رهایی مردان و زنان و کودکانی که [به دست ستمگران تضعیف شده اند] پیکار نمی کنید؟ همان افراد [ستمدیده ای] که می گویند:
 
 پروردگارا ما را از این شهر (مکه) که اهلش ستمگرند، بیرون ببر و از طرف خود برای ما سرپرستی قرار ده و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما.
 
در سنت نبوی«ص» و ائمه معصومین«ع» نیز سفارش زیادی به این امر شده و در اسلام، مسئولیت مقابله با تهدید و ارعاب، وظیفه ای همگانی است و باید یکپارچه، در برابر عوامل تهدید و ارعاب ایستاد و از مظلوم دفاع کرد و خصم ظالم بود.
 
 دستور نورانی امیرالمؤمنین«ع» مبنی بر این که «همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید» همواره بر تارک عالم می درخشد و بیانگر تعالی اصول حقوقی اسلام و حقانیت این نظام حقوقی است. پیامبر عظیم الشأن اسلام«ص» نیز فرمودند:
 
«هر کس فریاد دادخواه و مظلومی ـ اعم از مسلمان یا غیرمسلمان ـ را بشنود که مسلمین را به یاری می طلبد، اما به کمک او نشتابد، مسلمان نیست.»
 
و در روایت دیگر فرمودند: «یاری ضعیفان، بهترین و بافضیلت ترین صدقه هاست.» براساس بعضی از روایات دیگر، مسلمانان باید به حل معضلات و گره گشایی یکدیگر اهتمام ورزند و در این راستا تلاش کنند، وگرنه از زمره مسلمان واقعی خارج هستند.
  
2- فلسطین یکی از اعضای بدن اسلام است
براساس اصول و مبانی اسلام، جامعه اسلامی پیکره واحدی است و مسلمین نمی توانند در قبال سایر مسلمانان بی تفاوت باشند. پیامبر اسلام«ص» می فرماید:
 
«من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.» و «من سمع رجلاً ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم.» و «مثل المؤمنین فی توادّهم و تراحمهم و تعاطفهم کمثل الجسد، اذا اشتکی بعضهم تداعی سائرهم بالسهر و الحمی.»
 
حکایت مؤمنان در دوستی و مهربانی، چون اعضای یک پیکر است. وقتی یکی از آنها رنجور شود، دیگران برای مراقبت و حمایت از او همداستان می شوند.(14)
 
این همبستگی عمیق اسلامی، تعاون اسلامی را به همراه دارد، بدین معنا که مسلمانان در کلیه امور و شئون مشترک اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خود، موظف به همکاری و همیاری یکدیگرند. تعالیم مذکور در چهارچوب عقیده و ایمان، بسیار کارساز است و مجموعه امت اسلامی را ـ از مشرق تا مغرب عالم ـ همچون دانه های تسبیح به یکدیگر پیوند می دهد.
 
3- بیداری و حمایت از فلسطین جزئی از اهداف حکومت ایران
اصول و قوانین نظام و انقلاب اسلامی ناشی از آموزه های دین مبین اسلام اند، لذا انقلاب اسلامی از بدو شکل گیری تا کنون، اهداف خود را منحصر به برپایی حکومت اسلامی در ایران نکرده است،
 
 بلکه خود را موظف به آزادی و بیداری سایر ملل مظلوم جهان و حمایت از حقوق آنان می داند.
 
 براساس تحقق عملی حاکمیت ملی، دولت به نمایندگی از تمام افراد مردم، موظف به ایفای «تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان» است،
 
 به همین جهت، ضمن آنکه «موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد.»، در اعمال سیاست خارجی باید «دفاع از همه مسلمانان» را وجهه همت خود سازد.(15)
 
بر این اساس جمهوری اسلامی ایران، حمایت های بی دریغ مادی و معنوی خود را در ـ حد امکانات و شرایط بین المللی ـ از ملت های مظلوم دریغ نکرده است (مانند حمایت از مردم ستمدیده آفریقای جنوبی، مسلمانان بوسنی ـ هرزگوین، افغانستان، قفقاز، لبنان و فلسطین و. ..)
 
4- دشمن امروز فلسطین ، دشمن جهان اسلام
از آنجا که مشکل اسرائیل مربوط به همه جهان اسلام است و تمام مسلمانان مورد تهدید هستند، نجات ملت فلسطین و تشکیل دولت مستقل و طرد و نابودی اسرائیل، پیوسته مورد اهتمام مسئولان، مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در این جهت، تدابیر قانونی و انواع حمایت های مالی، معنوی، تبلیغاتی و.. صورت گرفته است.
 
5- قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین
قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین (مصوب 19/2/69 مجلس شورای اسلامی) خطوط اصلی سیاست حمایت از مردم فلسطین را چنین مقرر داشته است:
 
1- اعتقاد بر تعلق فلسطین به ملت فلسطین و غاصب بودن اسرائیل و حمایت از مردم ستمدیده، آواره و مبارز فلسطین تا رسیدن به حقوق حقّه خویش به هر نحو ممکن (ماده 1)
 
2- تشکیل صندوق کمک های انسانی جهت حمایت از مردم فلسطین، آوارگان و مبارزان فلسطینی
 
3- حمایت معنوی و مادی از خانواده شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودان سرزمین های اشغالی به وسیله بنیاد شهید
 
4- اعطای بورس تحصیلی دانشگاهی به داوطلبان فلسطینی
 
5- تشکیل کمیته دائم نظارت بر اجرا، پیگیری و هماهنگی های لازم نسبت به امور فلسطین و ارائه گزارش به مجلس شورای اسلامی
 
6- حمایت های تبلیغاتی مؤثر برون مرزی از سوی سازمان های مربوط (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی
 
7- تعیین و پیشنهاد رسمیت «بیت المقدس» به عنوان موطن و مرکز دولت اسلامی در تبعید فلسطین به کشورهای اسلامی
 
8- تحریم رابطه اقتصادی با تمام مؤسسات و شرکت های وابسته به صهیونیست ها در سطح جهان
 
این مواضع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، حداکثر حمایتی است که در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از فلسطینیان آواره و اخراج شده از کشورشان به عمل می آورد.(16)
 

نتیجه:

و یپایان و نتیجه این بحث اکتفا می کنیم به موضع گیری شهید مطهری در مورد فلسطین: ایشان می فرمایند:
 
اگر می‌خواهیم به خودمان ارزش بدهیم، اگر می‌خواهیم قیمت پیدا کنیم، اگر می‌خواهیم در نزد خدا و پیغمبر خدا محترم باشیم،.
 
 در نزد ملل جهان محترم باشیم، باید این اصل را زنده کنیم. اگر پیغمبر اسلام زنده می‌بود، امروز چه می‌کرد؟ درباره چه مسأله‌ای می‌اندیشید؟
 
 واللهِ و باللهِ قسم می‌خورم که پیغمبر اکرم در قبر مقدسش امروز از یهود می‏‌لرزد. این یک مسأله‌ دودوتا چهارتاست. اگر کسی نگوید، گناه کرده است.
 
 من اگر نگویم واللهِ مرتکب گناه شده‌ام، و هر خطیب و واعظی اگر نگوید مرتکب گناه شده است. واللهِ و باللهِ ما در برابر این قضیه مسؤولیم. به خدا قسم مسؤولیت داریم.
 
به خدا قسم ما غافل هستیم. واللهِ قضیه‌‏ای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است.
 

 پی نوشت:

1.جمیله کدیور:عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا بود و دکترای علوم سیاسی.
2- برا اطلاع بیشتر و مشروح پاسخ سوال فوق به سایت تسنیم  (با عنوان: ازتسنیم بپرسید: آیا فلسطینی‌ها زمین‌های خود را فروختند؟) مراجعه بقرمائید
3.جهت اطلاع بیشتربه سایت فارس با این عنوان( افطاری مردم فلسطین با صدقات ایرانی‌ها صحت ندارد) مراجعه فرمائید.
4.جهت اطلاع بیشتر به سایت فارس با این عنوان(سیر تا پیاز شایعه عدم حمایت فلسطین از فوتبال کشورمان )مراچعه بفرمائید.
5. «الموسوعه المیسره فى الادیان و المذاهب المعاصره، مانع بن حماد الجهنى، ج 2، ص 124»
6. شهید مطهرى، آشنایى با قرآن، جلد 4 ، پاورقى صفحه 32.
7.همان
 8. ر.ک: سیماى على از منظر اهل سنت، 176.
9. منبع: تشیع در فلسطین، پایگاه اطلاع رسانى جهان تشیع.
10.بیانات در دیدار روحانیون و طلاب تشیع و تسنن کردستان ۱۳۸۸/۰۲/۲۳
11. حج، آیه 40 و 39.
12. شوری، آیه 42 و 41.
13.نساء، آیه 75.
14. نهج الفصاحه، ش 2712.
15. قانون اساسی، اصول6،11،56،153
16. برای آگاهی بیشتر ر. ک. جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی، مؤسسه نشر آثار امام خمینی، فلسطین از دیدگاه امام خمینی، مؤسسه نشر آثار امام خمینی.
  

منابع:

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/03/07/2020460
https://hawzah.net/fa/Magazine/View/89/8039/105746
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=6772
https://www.farsnews.ir/news/13970327000040/
https://mafaz.irلسطینی ها ناصبی و مخالف شیعه هستند؟
https://www.farsnews.ir/news/1397031500009
https://www.khabaronline.ir/news/1832693
https://www.asriran.com/fa/news/913767
https://eitaa.com/tahzib_yazd/?q=%2523
https://defapress.ir/fa/news/1599
http://qodsna.com/fa/328563


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.