مواد لازم براي تهيه پوست روشن

اکنون که فصل زمستان است و از شدت تابش آفتاب کم شده است، بسياري از افراد براي روشن کردن پوست صورت‌شان و رفع لک صورت اقدام مي‌کنند و البته استفاده خودسرانه از فرآورده‌هاي بهداشتي و آرايشي هم زياد است که در برخي موارد به نتيجه نگرفتن يا بروز عوارض منجر مي‌شود. به همين منظور در اين مقاله به موضوع روشن کردن
چهارشنبه، 5 آبان 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مواد لازم براي تهيه پوست روشن

مواد لازم براي تهيه پوست روشن
مواد لازم براي تهيه پوست روشن


 





 

آنچه بايد درباره فرآورده‌هاي ضدلک و روشن‌کننده‌هاي پوست بدانيد
 

اکنون که فصل زمستان است و از شدت تابش آفتاب کم شده است، بسياري از افراد براي روشن کردن پوست صورت‌شان و رفع لک صورت اقدام مي‌کنند و البته استفاده خودسرانه از فرآورده‌هاي بهداشتي و آرايشي هم زياد است که در برخي موارد به نتيجه نگرفتن يا بروز عوارض منجر مي‌شود. به همين منظور در اين مقاله به موضوع روشن کردن صورت مي‌پردازيم.
بخش مهمي از مشکلات زيبايي و مراجعه به پزشکان، به علت بروز لکه و ضايعات تيره روي صورت است. علت اين موضوع، گوناگون است و عامل اصلي آن، انتشار غيريکنواخت و غيرطبيعي رنگدانه پوست (ملانين) در سطح پوست است. گاهي يک لک در حقيقت، سرطان پوست است. واضح است که در اين هنگام، رفع ضايعه فقط کم‌رنگ کردن ضايعه نيست. چنين ضايعه‌اي را پزشک بايد معاينه کند و تشخيص دهد و آن را با روش جراحي بردارد و به آسيب‌شناسي فرستد. نکته مهم ديگر اين است که فرآورده‌هاي زيادي براي رفع لک وجود دارد. مهم اين است که در بازار فرآورده‌هاي بهداشتي و زيبايي با فرد مجرب مشورت شود تا بر اساس سابقه پزشکي و مشخصات پوست بيمار، از نوع خاص از فرآورده بهداشتي و زيبايي استفاده شود.

عوامل موثر در رنگ پوست
 

چند عامل در بروز و تشديد و نيز در تغيير رنگ پوست موثرند که بايد روشن کردن رنگ پوست با توجه به اين موارد انجام گيرد تا تاثير بيشتري داشته باشد. عواملي نظير ضخامت پوست، عروق خوني پوست که هرچه تراکم و ميزان انبساط آنها بيشتر باشد پوست سرخ‌تر است، ميزان اکسيژن خون که هر چه بيشتر باشد، پوست قرمزتر و درخشان‌تر و هر چه کمتر باشد، پوست آبي‌تر به نظر مي‌رسد، وجود رنگدانه‌هاي پوست که مهم‌ترين آنها ملانين است (مهم‌ترين عامل رنگ پوست هم محسوب مي‌شود) مانند بتاکاروتن که موجب زرد شدن رنگ پوست مي‌شود. مقدار ملانين پوست به چند عامل بستگي دارد: وراثت، هورمون و ميزان قرار گرفتن در برابر نور خورشيد.

موارد استفاده از روشن‌کننده‌ها
 

کک و مک‌ها، خال‌هاي قهوه‌اي روشن هستند با قطر حدود 5 ميلي‌متر که در کودکي و بين 2 تا 4 سالگي و در مناطقي که در معرض آفتاب قرار دارند مانند صورت و روي بيني، شانه‌ها و پشت ظاهر مي‌شوند. در تابستان، کک و مک‌ها تيره‌تر و در زمستان، کوچک‌تر و کم‌رنگ‌تر است. به همين علت، اولين گام پرهيز از نور آفتاب است اما فرآورده‌هاي روشن کننده، تاثير متوسطي بر اين تغيير رنگ دارد. لکه‌هاي آفتابي يا خال‌هاي ناشي از آفتاب که به اشتباه به آن لکه‌هاي پيري يا لکه‌هاي کبدي مي‌گويند، از مواردي است که با روشن‌کننده‌ها کم‌رنگ‌تر مي‌شوند. اين لکه‌ها به علت برخورد طولاني مدت نور آفتاب با مناطق باز بدن به وجود مي‌آيند. در حدود 40 سالگي شروع مي‌شوند و لک‌هاي بزرگي ايجاد مي‌کنند. لک‌هاي بارداري در خانم‌هاي باردار و به علت توزيع منحصر به فردي از رنگدانه پوست در سطح پوست صورت به وجود مي‌آيد. اين لک‌ها به صورت لک‌هاي قهوه‌اي روشن يا تيره روي صورت و به طور متقارن در دو طرف بيني مشخص مي‌شود. اغلب در دوران بارداري به وجود مي‌آيد اما با خوردن قرص‌هاي ضدبارداري، برخي داروها و هورمون‌ها نيز بروز مي‌يابد. براي رفع ملاسما، پيش از استفاده از مواد روشن‌کننده بايد به دو نکته توجه کرد: پرهيز از نور آفتاب و مشورت با پزشک براي توقف مصرف داروها.

مواد لازم براي تهيه پوست روشن

لک‌هاي پوستي ناشي از التهاب، زخم و جوش پوستي
 

بعضي از التهابات پوستي مانند آکنه، درماتيت تماسي، سوختگي يا ضربه‌هاي شديد، ضايعات پررنگي روي پوست ايجاد مي‌کنند، در اين موارد، روشن‌کننده تاثير محدودي دارد چون رنگ‌دانه‌ها در لايه‌هاي عميق پوست فرو رفته‌اند. هر چه درمان پس از التهاب سريع‌تر آغاز شود، احتمال بهبود بيشتر است. گاهي به علت استفاده از عطر و فرآورده‌هاي پس از اصلاح، مناطق پررنگ لک مانندي در اطراف گردن، پشت گوش‌ها و روي گونه‌ها ظاهر مي‌شود که به آن درماتيت برلوک مي‌گويند. اين عارضه به علت تماس فرآورده‌هاي آرايشي، بهداشتي حاوي فوروکومارين با پوست به وجود مي‌آيد. اگر پوست را در برابر نور آفتاب قرار ندهيم، اين ماده و ترکيبات مشابه آن هيچ آسيبي به پوست نمي‌رسانند.

نکات مهم
 

بيشترين علت ايجاد پررنگي و لک‌ پوست، به برخورد نور آفتاب با پوست مربوط است. بنابراين در هنگام استفاده از ترکيبات روشن‌کننده، بايد تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نورآفتاب پرهيز و هميشه طي روز از ضدآفتاب استفاده کرد.
روشن‌کننده‌هاي پوست، فقط براي استفاده روي مناطق تيره پوست ساخته شده‌اند و روي مناطق روشن و سالم پوست نبايد استفاده شوند. اگر ضايعات به صورتي است که فرآورده‌هاي روشن‌کننده روي پوست سالم نيز قرار مي‌گيرند بايد با پزشک مشورت کنيد تا راه ديگري براي درمان در نظر بگيرد. به‌طور مثال، با روش کرايوتراپي و استفاده از نيتروژن مايع، ضايعه را منجمد کند. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا تاثير درمان آغاز شود. سرعت تاثير دارو به مواد موثر آن و نوع ضايعه بستگي دارد. حتي مي‌توان بيش از يک فرآورده را به کار برد. براي مثال، صبح از يک ترکيب مانند هيدروکينون و شب از ترکيبي ديگر مانند تره‌تينويين استفاده کرد. به اين ترتيب با راهکارهاي گوناگون و در زمان‌هاي متفاوت، لک پوست را درمان مي‌کنيم.
منبع: http://www.salamat.com
منبع:



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.