چگونه از تنظیمات گوشی متوجه هک گوشی شویم؟

هک شدن گوشی نشانه‌های مختلفی دارد. ممکن است یک برنامه جدید به گوشی شما اضافه شود یا ممکن است گوشی دچار هنگ شدن و کندی سرعت شود. در این صورت گوشی موبایل شما به احتمال زیاد هک شده است. در صورتی که به این نکات گفته شده در این مقاله توجه کافی نداشته باشید، بعد از مدت زمان کوتاهی دچار فیشینگ اطلاعاتی خواهید شد.
پنجشنبه، 9 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چگونه از تنظیمات گوشی متوجه هک گوشی شویم؟

چگونه از تنظیمات گوشی بفهمیم که هک شدیم؟

نشانه های هک شدن در تنظیمات باتری

تنظیمات باتری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که به شما شدن هک گوشی کمک زیادی می‌کند. نشانه های موجود در تنظیمات باتری به مدل گوشی سیستم عامل گوشی اندروید یا اپل مربوط نمی‌شود، بنابراین تنها کافی است در بخش تنظیمات گوشی کلمه Battery را جستجو کنید.

سپس بررسی کنید برنامه‌هایی که بیشترین استفاده از باتری را در گوشی شما دارند، کدامند. به عنوان مثال اگر شما اهل استفاده از اینستاگرام باشید، کاملا طبیعی است که بیشترین شارژ باتری را به خود اختصاص دهد؛ اما زمانی که از برنامه ساخت ایموجی استفاده کمی دارید و در رتبه اول استفاده از باتری قرار دارد، نشانه وجود هک و استفاده شخص دیگری از گوشی است.

پس اگر اولین نشانه‌های هک گوشی مانند کندی سرعت، خالی شدن زود به زود باتری و برنامه‌های اضافه شدید، به بخش تنظیمات باتری رفته و بررسی کنید چه برنامه‌هایی در گوشی شما و چند بار در روز استفاده می‌شوند. همجنین بهتر است برای شلوغ نشدن گوشی و ایجاد حواس پرتی، برنامه‌هایی که  فضای زیادی نیز اشغال کرده و مصرف باتری بالایی دارند را پاک کنید تا بهتر بتوانید علت اصلی را پیدا کنید.
 

2- مصرف بالای اینترنت؛ مهم‌ترین علائم گوشی هک شده

بیشتر روش‌های هک موبایل برای دسترسی پیدا کردن به اطلاعات آن، به صورت آنلاین عمل می‌کنند. به این معنی که نیاز به اتصال اینترنتی برای برقراری ارتباط از راه دور با گوشی دارند. بنابراین، افزایش بی دلیل مصرف اینترنت گوشی، را می‌توان نشانه‌ای برای تشخیص هک شدن گوشی دانست. اگر احساس می‌کنید که نسبت به گذشته الگوی مصرف شما تغییری پیدا نکرده و با وجود به‌کارگیری روش‌های صرفه جویی در مصرف اینترنت؛ میزان مصرف اینترنت‌تان افزایش قابل توجهی داشته است، باید به هک شدن گوشی شک کنید.

برای این که الگوی مصرف اینترنت گوشی خود را دقیق‌تر بررسی کنید، وارد بخش Settings  گوشی خود شوید. در این بخش گزینۀ Connections & WiFi را انتخاب کرده و سپس Data Usage را لمس کنید. در این پنجره می‌توانید نمودار میزان مصرف داده خود را مشاهده و بررسی کنید. همچنین لیست برنامه‌هایی که بیشترین میزان مصرف را داشته‌اند، ببینید. در نظر داشته باشید که اگر یک برنامه معمولی در این میان بیش از 5 گیگابایت در ماه اینترنت شما را مصرف می‌کند، حتما باید آن را حذف کنید.
 

3- افزایش دمای گوشی؛ از علائم هک شدن گوشی شیائومی و غیره

اگر در مواقعی که از گوشی استفاده نمی‌کنید، این احساس را دارید که دمای آن بیش از اندازه است، باید دلایل داغ شدن باتری گوشی خود را کاملاً مورد بررسی قرار دهید. چرا که در پس زمینه موبایل‌هایی که تحت کنترل هکرها قرار می‌گیرند، هم‌زمان برنامه‌های متعددی در حال اجرا هستند. همین امر باعث می‌شود که حتی در زمان‌هایی که از گوشی خود استفاده نمی‌کنید، دمای آن بیش از حد افزایش پیدا کند. به علاوه اتصال به اینترنت هم برای دسترسی پیدا کردن هکرها به اطلاعات، این افزایش دمای را تشدید می‌کند.
 

4- کند شدن سرعت گوشی؛ نحوه تشخیص هک شدن گوشی

آیا می‌دانید که سرعت گوشی به چه چیزی بستگی دارد؟ فاکتورهای مختلفی مثل: CPU، رم، باتری موبایل، حافظه داخلی و غیره سرعت اولیه گوشی شما را مشخص می‌کنند. طبیعی است اگر به دلایل متعددی این سرعت به مرور زمان کاهش پیدا کند. از جمله این دلایل می‌توان به مواردی چون: پر بودن حافظه داخلی، قدیمی شدن گوشی، نصب بیش از اندازه برنامه‌های جانبی و غیره اشاره کرد.

با این وجود، اگر تا همین چند روز پیش هیچ مشکلی با سرعت موبایل خود نداشته‌اید  و به طور ناگهانی گوشی شما کند شده است، باید بیشتر مراقب اوضاع باشید. به ویژه، اگر این کاهش سرعت هم‌زمان با نصب یک برنامه جدید اتفاق افتاده باشد. در این صورت حتما برنامه جدید را بررسی کنید.

چگونه از تنظیمات گوشی متوجه هک گوشی شویم؟
 

5- دریافت یا ارسال پیامک‌های ناشناس به صورت خودکار؛ علائم هک شدن گوشی آیفون و اندروید

یکی دیگر از نشانه‌های جدی هک شدن گوشی دریافت و ارسال smsهای عجیب و غریب است. اگر پیامک‌هایی از شماره‌های ناشناس دریافت می‌کنید که متن‌های مبهم و نامفهومی دارند، باید هک شدن سیم کارت خود چک کنید. اگر هم پیامک‌هایی در صندوق پیام‌های ارسالی خود مشاهده می‌کنید که مطمئن هستید خودتان آن‌ها را ارسال نکرده‌اید، باز هم باید این نشانه را جدی بگیرید. چرا که می‌توان گفت به احتمال خیلی زیاد گوشی شما هک شده و باید هرچه زودتر موضوع را پیگیری کنید تا بیش از این مورد سواستفاده قرار نگرفته‌اید.
 

6- نصب خودکار نرم افزارها؛ از علائم هک گوشی سامسونگ و دیگر برندها

اگر در بین اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی خود نام نرم افزار جدیدی را مشاهده می‌کنید که خودتان آن را نصب نکرده‌اید، حتما آن را جدی بگیرید. چرا که یکی از روش‌های تشخیص هک شدن گوشی است. در این صورت توصیه می‌کنیم که ابتدا نام اپلیکیشن مورد نظر را در اینترنت جستجو کرده و اطلاعاتی در مورد عملکرد آن به دست آورید. اگر متوجه شدید که این برنامه امنیتی است، حتما آن را از گوشی خود پاک کنید. 

اگر هم به نرم افزاری ناشناخته‌ای شک دارید که ظاهرا امنیتی نیست، به Settings  گوشی خود مراجعه کرده و در آن‌جا گزینۀ Security  را انتخاب کنید. اگر گزینۀ Unknown sources  در گوشی شما فعال باشد، احتمال نصب نرم افزار از منابع غیررسمی وجود دارد. بهتر است به دلیل این که برنامه مورد نظر به صورت خودکار و بدون اجازه شما نصب شده، آن را حذف کنید. هم‌چنین، توصیه می‌کنیم، بهترین آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ را انتخاب کرده و روی گوشی خود نصب کنید.
 

7- تمام شدن اعتبار سیم کارت یا بالا رفتن مبلغ قبض؛ علایم هک شدن گوشی اپل و اندروید

برخی از روش‌های هک گوشی از طریق سیم کارت عمل می‌کنند. در این صورت برای رد و بدل کردن اطلاعات از قابلیت‌هایی استفاده می‌کنند که میزان مصرف سیم کارت شما را افزایش می‌دهند. در این صورت اگر سیم کارت اعتباری داشته باشید، متوجه خواهید شد که زودتر از همیشه شارژ آن تمام می‌شود یا این که قبض‌هایی از سیم کارت دائمی‌تان به دست شما می‌‌رسد که مبالغ بی‌سابقه‌ای دارند. 

اگر این نشانه‌ها را در گوشی خود مشاهده می‌کنید، ابتدا برنامه‌هایی را که روی گوشی خود نصب کرده‌اید، بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ کدام نیاز به مصرف اعتبار ندارند. برای مثال برنامه‌هایی مثل iMessage و FaceTime در گوشی آیفون به صورت خودکار از سیم کارت استفاده می‌کنند؛ اما اگر چنین برنامه‌ای روی گوشی شما نصب نیست، سایر پیگیری‌های لازم را برای خارج کردن گوشی خود از این شرایط به کار گیرید. بد نیست بدانید که علت نخواندن سیم کارت در گوشی، ربطی به هک شدن آن ندارد.
 

8- اختلال در عملکرد گوشی؛ نشانه‌های تشخیص هک گوشی

آیا خود به خود تماس‌های شما قطع می‌شود؟ آیا پیامکی دریافت نمی‌کنید یا پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، به دست مخاطب‌تان نمی‌رسد؟ گوشی شما مرتب هنگ می‌کند یا به طور غیرمنتظره‌ای ریست می‌شود؟ همۀ این عوامل نشان می‌دهند که بدافزاری در پس زمینه گوشی شما مشغول به فعالیت است و روی عملکرد آن تاثیر منفی می‌گذارد.

هم‌چنین، اگر هر از گاهی به صورت خودکار و مرتب گوشی شما کاملا روشن و خاموش می‌شود یا این که تنها صفحه نمایش آن روشن می‌شود، قضیه مشکوک است. اگر تابه‌حال این مشکل برای گوشی شما اتفاق نیفتاده است و از خراب نبودن قطعات سخت افزاری یا مشکلات نرم افزاری گوشی خود اطمینان دارید، حتما موضوع را پیگیری کنید.
 

9- باز شدن خودکار مرورگر گوشی؛ از علایم هک شدن گوشی آیفون و اندروید

چگونه بفهمیم گوشی هک شده است؟ یکی از علایم این مشکل، باز شدن خودکار مرورگر موبایل و سایت‌های نامربوطی است که تابه حال هرگز آن‌ها را در دستگاه خود مشاهده نکرده بودید. در بیشتر مواقع نصب بدافزارها موجب بروز این مشکل می‌شود که امنیت پایینی دارند و هک شدن گوشی شما را آسان‌تر می‌کنند. توصیه می‌کنیم در اولین فرصت اپلیکیشن‌های مشکوک گوشی خود را پاک کنید.
 

10- به گوش رسیدن نویز در هنگام تماس؛ نشانه های شنود گوشی

یکی از راه‌های تشخیص هک شدن گوشی، دقت به صداهای ضعیف اضافی در هنگام مکالمه است. اگر هکرها برای کنترل تماس‌های شما اقدام به هک گوشی کرده باشند، به مکالمات‌تان گوش می‌دهند. در این صورت هنگام صحبت با دیگران احتمالا یک نویز خفیف می‌شنوید یا این که صدای شما در همه تماس‌ها و در همه حال دچار انعکاس می‌شود. 
 

11- تغییر تنظیمات Google Play Protect؛ تشخیص هک شدن گوشی اندروید

اگر روی گوشی شما اندروید نسخۀ 8 و بالاتر نصب شده است، می‌توانید از غیرفعال بودن Google Play Protect به هک شدن آن شک کنید. این بخش به صورت پیش فرض در گوشی اندروید فعال است و وظیفۀ اسکن نرم‌افزارهایی را دارد که روی گوشی یا تبلت خود نصب می‌کنید. معمولا هکرها برای این که روی گوشی شما اجازۀ فعالیت و نصب نرم افزارهای مخرب را داشته باشند، گزینه‌های این قسمت را غیرفعال می‌کنند.

پس اگر خود شما تابه‌حال تنظیمات مربوط به آن را تغییر نداده‌اید، همین حالا وارد Google Play Store شوید. سپس در بخش منوی آن گزینۀ  Play Protect را انتخاب کنید. حالا روی آیکون چرخ دندۀ تنظیمات ضربه بزنید و گزینۀ Scan device  را روشن کنید.

چگونه از تنظیمات گوشی متوجه هک گوشی شویم؟
 

اقدامات پس از هک شدن گوشی

۱. قطع اتصال اینترنت

نخستین اقدام برای از بین بردن و رفع هک گوشی شیائومی، سامسونگ و … قطع کردن اتصال اینترنت است. این بدان خاطر است در صورت نفوذ هکر به گوشی شما، بستر اینترنت را می‌توان تنها راه ارتباطی برای انتقال داده‌ها یا انجام هر کار دیگری دانست. به بیان دیگر، زمانی که شما ارتباط موبایل خود با اینترنت (اعم از وای فای و دیتا) را قطع می‌کنید، سوء استفاده از اطلاعات شما عملا غیر ممکن خواهد شد.
 

۲. حذف برنامه های ناشناخته

دومین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال برنامه‌هایی باشید که دانلود آنها را به خاطر ندارید. اگر از آیفون استفاده می‌کنید، به تنظیمات بروید و به پایین اسکرول کنید تا همه برنامه‌های موجود در دستگاهتان را ببینید. این کار را تا زمانی انجام دهید که به انتهای آن برسید، مراقب باشید که برنامه‌ای در پوشه دیگری پنهان نشده باشد.

اگر گوشی شما اندروید است، به تنظیمات و سپس قسمت App بروید و روی گزینه App manager کلیک کنید. لیست برنامه‌های موجود در دستگاه خود را با دقت بررسی کنید. اگر برنامه مشکوکی پیدا کردید، روی آن ضربه بزنید و Uninstall را انتخاب کنید.
 

۳. ریست فکتوری

مرحله سوم که مهم‌ترین بخش برای رفع هک گوشی به حساب می‌آید، بازگرداندن تنظیمات تلفن هوشمند به حالت کارخانه یا همان Reset Factory است.
 

ودر پایان

مهم نیست که از اندروید یا آیفون استفاده می‌کنید، همیشه باید قبل از دانلود برنامه‌های خارج از فروشگاه‌های مجاز برنامه به مشخصات آن اپ دقت کنید؛ زیرا ممکن است حاوی بدافزار خطرناکی باشند و منجر به هک شدن گوشی شما شوند.

برای اینکه چگونه بفهمم گوشیم هک شده، باید به دنبال نشانه‌های موجود باشید. در بسیاری از موارد، خبری از هک در کار نیست و صرفا یک بدافزار روی موبایل شما نصب شده است؛ ولی بعضی کاربران با انجام اشتباهات همیشگی مانند باز کردن لینک‌های ناشناس یا نصب نرم‌افزارهای شخص ثالث و غیر رسمی، راه را برای هک شدن خود باز می‌کنند.

با این حال، این مورد تنها راه برای هک شدن گوشی نیست، هر اقدام نسنجیده مثل ورود به وبسایت های ناامن یا استفاده از وای فای عمومی، استفاده از برنامه‌های دانلود از اینستاگرام و روبیکا، اپلیکیشن‌های فالوئریاب و … می‌تواند شما را در معرض هک شدن گوشی موبایل قرار دهد.
 

منابع

https://avandmobile.com
https://janebi.com
https://aloomag.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.