چگونه وبسایت های نامناسب فرزندمان را بلاک و مسدود کنیم؟

اینترنت مکان بزرگی است، گاهی اوقات ناامن، و محتوای خطرناک و مضر زیادی برای ذهن کودک وجود دارد، کودکی که شاید هنوز آماده نیست که بداند چگونه محتوایی را که می تواند برای مصرف و دیدنش مفید باشد متمایز کند. چه چیزی نیست. به همین دلیل دانستن آن مهم است چگونه یک صفحه وب را مسدود کنیم ، تا حد امکان شما را از چنین محتوای ناخواسته ای در امان نگه دارد.
شنبه، 25 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
چگونه وبسایت های نامناسب فرزندمان را بلاک و مسدود کنیم؟
در نگاه کلی میلیون ها وب سایت بصورت همزمان در حال فعالیت هستند که بنابر نیازهای مختلف، خدماتی را ارائه میدهند. با این وجود در میان این عدد بزرگ از وب سایت ها، برخی از وب سایت ها هستند که گرچه بدون مشکل بخصوصی باشند، اما مناسب رینج سنی کودکان نیستند. برای مثال می توان به سایت های سوشیال مدیا و یا همان صفحات اجتماعی اشاره کرد که بدون شک بر روی فرزندان ما می توانند تاثیر گذار باشند و در آینده برای آنها مشکل ساز شوند.

روش های مختلفی را جهت بلاک کردن وب سایت

افزونه بلاک کردن سایت

مرورگرهایی که این روزها در کامپیوترها استفاده می شوند، نسبت به گذشته تغییرات زیادی کرده اند و مجهزتر شده اند. با این وجود یکی از قابلیت هایی که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد، افزونه ها هستند که شما با استفاده از افزونه ها در مرورگرهایی مانند کروم و موزیلا فایرفاکس، می توانید مرورگر را به بهترین شیوه ممکن شخصی سازی کنید و آنرا تبدیل به یک ابزار قدرتمند برای انجام کارهای روزمره خود کنید. از این رو خوشبختانه افزونه هایی برای بلاک کردن سایت ها وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید.
 

1. افزونه بلاک کردن سایت مرورگر کروم

با جستجوی ساده در میان افزونه های مرورگر کروم با افزونه های متعددی در این زمینه روبرو خواهید شد که برخی از آنها صرفا وقت شما را خواهند گرفت و کارکرد بخصوصی ندارند. اما ما قصد داریم یکی از کاربردی ترین افزونه ها را به شما معرفی کنیم که می تواند در این زمینه به شما کمک کند. برای استفاده از این افزونه طبق مراحل ذیل پیش بروید؛

1. افزونه Block Site را از فروشگاه افزونه های مرورگر کروم دانلود و نصب کنید.
2. وارد وب سایتی که می خواهید آنرا بلاک کنید، شوید.

3. از بالا سمت راست در مرورگر، بر روی آیکون افزونه Block Site کلیک کنید.
4. پیغامی از طرف افزونه معرفی شده دریافت خواهید کرد که از شما می پرسد که آیا مطمئن هستید این وب سایت بلاک شود؟ اگر مطمئن هستید، گزینه Block this site را انتخاب کنید.
5. هم اکنون وب سایتی که شما مدنظر داشتید، بلاک شده است.
 

2. افزونه بلاک کردن سایت مرورگر فایرفاکس

خوشبختانه افزونه بالا برای مرورگر موزیلا فایرفاکس نیز موجود می باشد که اگر شما از کاربران مرورگر موزیلا هستید، می توانید از این افزونه جهت بلاک کردن وب سایت های مختلف استفاده کنید. از این رو اگر تصمیم به استفاده از این افزونه دارید، در ادامه بصورت مرحله به مرجله به شما آموزش داده شده است؛

1. بتدا افزونه Block site را در مرورگر موزیلا فایرفاکس، دانلود و نصب کنید.
2. بعد از نصب کامل افزونه مذکور، وارد وب سایتی شوید که می خواهید آنرا بلاک کنید.

3. سپس از قسمت بالا سمت راست بر روی آیکون افزونه Block Site کلیک کنید. اینک باید برای بلاک کردن سایت، گزینه Block this Site را انتخاب کنید.
4. هم اکنون سایت مدنظر برای شما بلاک شده است.

اگر فرزند شما به جای کامپیوتر از گوشی اندرویدی برای اتصال به اینترنت استفاده می کند کارتان کمی سخت می شود. اما جای نگرانی نیست! ما در این مطلب روش هایی برای بستن سایت های غیر اخلاقی و نامناسب در اندروید به شما معرفی می کنیم.

چگونه وبسایت های نامناسب فرزندمان را بلاک و مسدود کنیم؟
 

مسدود کردن  سایت غیر اخلاقی  و نامناسب در اندروید (5 روش ساده)

1- فعال کردن جستجوی ایمن گوگل

ساده ترین راه برای مسدود کردن وب سایت های نامناسب در اندروید، در خود مرورگر نهفته است. فرقی نمی کند که از مرورگر Opera ، Firefox ، DuckGoGo یا Chrome استفاده کنید؛ به هر حال معمولا همه آنها گزینه ای در تنظیمات خودشان دارند که از طریق آن می توانید جستجوی ایمن را فعال کنید.

به این ترتیب می توانید مطمئن شوید دفعه بعد که به اینترنت دسترسی پیدا کردید، در نتایج جستجویتان هیچ نوع سایت نامناسب یا لینک غیر اخلاقی نمایش داده نمی شود. ولی اگر فرزندتان از این شگرد با خبر باشد و خودش هم قصد دسترسی به سایت های غیر اخلاقی را داشته باشد این روش جوابگو نیست و باید سراغ روش های دیگری بروید.
 

2- تنظیمات گوگل پلی استور

درست مثل مرورگر کروم، گوگل پلی استور هم گزینه هایی در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از طریق آنها دسترسی فرزندتان به برنامه ها و بازی های نامناسب را محدود کنید. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، بازی ها و سایت های نامناسب باعث افزایش پرخاشگری در کودکان می شوند. پس اگر می خواهید جلوی این قضیه را بگیرید باید دسترسی فرزندتان به چنین برنامه ها و بازی هایی را بگیرید.

به غیر از برنامه ها و بازی های نامناسب، در گوگل پلی استور آهنگ ها، فیلم ها و کتاب هایی هم موجود است که محتوایشان مخصوص بزرگسالان است. شما می توانید دسترسی فرزندتان به این موارد را هم محدود کنید.

مرحله 1: گوگل پلی استور (Google Play Store) را باز کنید و سپس روی سه خط افقی در گوشه بالا سمت چپ ضربه بزنید.
مرحله 2: به Settings بروید.

مرحله 3: در قسمت User Controls، روی Parental Controls ضربه بزنید.
مرحله 4: این قسمت Parental controlsرا فعال کرده و پین یا همان رمز مورد نظرتان را تنظیم کنید.
مرحله 5: حالا انتخاب کنید که می خواهید کدام دسته را محدود کنید و تا چه محدوده سنی اجازه دسترسی به این موارد را می دهید.
 

3- استفاده از OpenDNS

OpenDNS بهترین سرویس DNS موجود در حال حاضر است که نه تنها به مسدود کردن وب سایت های نامناسب در اندروید کمک می کند، بلکه سرعت اینترنت شما را هم افزایش می دهد. این روش علاوه بر مسدود کردن سایتهای مستهجن و غیر اخلاقی، سایت هایی که محتوای مضر و خشونت آمیزی دارند یا تصاویر نامناسبی نمایش می دهند را هم مسدود می کند. مطمئنا شما نمی خواهید فرزندتان به چنین محتواهای ناخوشایند و نامناسبی دسترسی پیدا کند.

در چنین شرایطی دو گزینه پیش روی شماست: یا نرم افزار خاصی را از گوگل پلی استور دانلود کنید و یا اینکه آدرس IP DNS خود را به صورت دستی در تنظیمات تغییر بدهید. اپلیکیشن های زیادی مثل OpenDNS Updater ، DNS Changer ، DNS Switch و موارد زیاد دیگری وجود دارند که می توانید آنها را انتخاب نمایید.

مرحله 1: ما اینجا اپلیکیشن DNS Changer (لینک دانلود) را انتخاب می کنیم. این برنامه را از گوگل پلی استور دانلود کنید.
مرحله 2: برنامه را روی دستگاه اندرویدی تان نصب کنید.

مرحله 3: بعد از این کار، یک رابط با چندین گزینه DNS را مشاهده خواهید کرد.
مرحله 4: OpenDNS را برای استفاده انتخاب کنید.
 

4- اپلیکیشن کنترل نورتون (Norton Family)

دانلود از گوگل پلی
دانلود نسخه حرفه ای از سایت های فارسی

یکی دیگر از برنامه های خوب برای مسدود کردن وب سایت های غیر اخلاقی و نامناسب در اندروید، اپلیکیشن کنترل مخصوص والدین Norton Family است. این برنامه در گوگل پلی استور موجود است و می تواند بهترین گزینه برای حفاظت از فرزندان شما در برابر سایت های نامناسب باشد. این اپلیکیشن به والدین امکان می دهد که فعالیت فرزندانشان در اینترنت را تحت نظر بگیرند و آن را کنترل کنند.

ویژگی های این برنامه فقط به همین مورد محدود نمی شود! شما می توانید پیام ها، فعالیت های آنلاین و سابقه جستجوها را هم مشاهده کنید. علاوه بر این، هر زمان که فرزندتان بخواهد قوانین را زیر پا بگذارد، برنامه شما را مطلع می کند.
 

5- برنامه CleanBrowsing

دانلود از گوگل پلی
دانلود از سایت های فارسی

این برنامه هم یکی دیگر از گزینه های مفید برای مسدود کردن سایت های نامناسب و غیر اخلاقی در اندروید است. این اپلیکیشن هم مثل OpenDNS با مسدود کردن DNS کار می کند؛ یعنی با مسدود کردن ترافیک ناخواسته، جلوی دسترسی به سایت های نامناسب را می گیرد. این برنامه در حال حاضر به دلایلی در فروشگاه گوگل در دسترس نیست؛ ولی می توانید آن را از سایت رسمی برنامه دریافت کنید. بهترین ویژگی این اپلیکیشن این است که استفاده آسانی دارد و برای هر پلتفرمی در دسترس است.
 

و در پایان 

در پایان، باید به این نکته توجه کنیم که دنیای اینترنت بسیار گسترده و پراز اطلاعات است و برای محافظت از فرزندانمان باید به شیوه های مختلفی از جمله بلاک و مسدود کردن وبسایت های نامناسب روی دستگاه هایشان، نصب نرم افزار های کنترل پدر و مادری و یا تنظیمات امنیتی در مرورگرهای وب استفاده کنیم. 

با این کار، می‌توانیم فرزندانمان را در برابر محتوای نامناسب و خطرات اینترنتی محافظت کنیم. همچنین، باید به فرزندانمان آموزش داد که چگونه با محتوای نامناسب در اینترنت برخورد کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل، به ما اطلاع دهند.
 

منابع

https://www.soydemac.com
https://romanik.ir
https://jalebamooz.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.