کالری بادمجان سرخ شده چقدر است؟ + ارزش غذایی

گیاه بادمجان یا بادنجان که میوه آن در زمان حاضر مصرف خوراکی بسیار پیدا کرده است در قدیم مصرف خوراکی چندانی نداشته است. این گیاه بومی هندوستان بوده و در تمام نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد پیدا می کند. این ماده غذایی علاوه بر طعم لذیذی که دارد به دلیل دارا بودن ویتامین ها، مواد معدنی، آب، فیبر رژیم غذایی و سایر ترکیبات، فواید فراوانی برای بدن دارند و مصرف آن خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد.
شنبه، 16 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری بادمجان سرخ شده چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی بادمجان سرخ شده در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 33 کیلوکالری
کربوهیدرات 8.14 گرم
پروتئین 0.83 گرم
چربی 0.23 گرم
آب 89.67 گرم
فیبر 2.50 گرم
قند 3.20 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم


ویتامین های موجود در بادمجان سرخ شده در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.41 میلی گرم
ویتامین K 2.90 میکروگرم
ویتامین C 1.30 میلی گرم
تیامین (B1) 0.08 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.02 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.60 میلی گرم
کولین (B4) 9.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.08 میلی گرم
ویتامین B6 0.09 میلی گرم
فولات (B9) 14.00میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در بادمجان سرخ شده در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 6.00 میلی گرم
آهن 0.25 میلی گرم
منیزیم 11.00 میلی گرم
فسفر 15.00 میلی گرم
پتاسیم 123.00 میلی گرم
سدیم 239.00 میلی گرم
روی 0.12 میلی گرم
مس 0.06 میلی گرم
منگنز 0.11 میلی گرم
سلنیم 0.10 میکروگرم
 

بادمجان سرخ شده برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
برخی از مطالعات نشان می دهد که بادمجان می تواند با کاهش کلسترول بد یا  LDL و تری گلیسیرید در خون به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند. تحقیقات فعلی محدود به مطالعات مربوط به حیوانات است و تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر بادمجان بر سلامت قلب انسان مورد نیاز است.
 
کنترل سطح قند خون
بادمجان می تواند سطح قند را در حد طبیعی حفظ کند، زیرا حاوی میزان بالایی از فیبرهای غذایی است که از دستگاه گوارش عبور می کنند و سرعت هضم، جذب قند توسط بدن و جلوگیری از مصرف زیاد قند را کاهش می دهند. همچنین، بادمجان حاوی پلی فنول هایی است که می توانند جذب قند را کاهش داده و ترشح انسولین را افزایش دهند.
 
کاهش وزن
بادمجان می تواند به عنوان یک غذای کم کالری به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، سرشار از فیبر غذایی است که به آرامی از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و می تواند احساس سیری را به معده القا کند. بنابراین، این امر باعث کاهش کالری مصرفی در طول روز شده و می تواند به عنوان جایگزینی برای مواد غذایی با کالری بالا استفاده شود.
 
پیشگیری از سرطان
بادمچان حاوی درصد بالایی از آنتوسیانین با خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند سلول ها را از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند و از بسیاری از بیماری های مزمن جلوگیری کند. همچنین، این ماده غذایی حاوی ترکیبات گیاهی دیگری است که توانایی مقابله با سلول های سرطانی را دارد. به طور کلی خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجاتی مانند بادمجان به جلوگیری از انواع سرطان ها به ویژه سرطان لوزالمعده، سرطان معده، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه، سرطان دهانه رحم و سرطان سینه کمک می کند.
 
پیشگیری از تغییرات پیری مغز
این ماده خوشمزه می تواند به بهبود حافظه و جلوگیری از اختلالات روانی مرتبط با پیری و افزایش سن کمک کند. ترکیبات آنتوسیانین موجود در قشر بیرونی بادمجان به محافظت از غشای سلول های مغزی در برابر رادیکال های آزاد، جلوگیری از عفونت های عصبی و تسهیل گردش خون به مغز کمک می کند. علاوه بر این، مصرف بادمجان سبب ایجاد آرامش، احساس سرحالی و سر زنده بودن در بدن می شود.

البته توصیه می شود بادمجان را برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها طبق دستور زیر برای خوردن آماده کرد. توجه داشته باشید، بادمجان باید تازه، کم تخم و جوان بوده و پوست براقی داشته باشد و نوع طویل آن از نوع مدورش بهتر است. قبل از پختن باید آن را پوست کنده و هر بادمجان را چهار قسمت کنند و یا ورقه ورقه نمایند و بر آن ها نمک بمالند و مدت چند ساعت در آب خنک گذارند تا آب قدری سیاه و تیز طعم گردد. این آب را عوض کرده و عمل را تکرار کنند تا مواد سیاه رنگ و مواد نفخ زا و مواد سست کننده در آب داخل شده و با آب دور ریخته شوند. سپس با آب پاک آن را شسته و با روغن گیاهی تازه آن را سرخ کرده و با مقداری گوشت گوسفندی بریان شده آن را دم بدهند تا خوب پخته شود سپس می توان آن را با مقداری انار یا رب انار یا قدری سرکه و یا ماست میل نمایند. اکنون مضرات آن از بین رفته و منافع آن باقی مانده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.