خداوند تبارک و تعالی برای برادرم، علی بن ابی طالب آن قدر فضیلت قرار داده که شمارش آن را فقط خدا می داند. هرکس فضیلتی از فضائل او را بازگو کند و به آن اعتراف نماید ، خداوند گناهان گذشته و اینده اش را بیامرزد ، هرچند به اندازه جن و انس گناه کرده باشد.
و هرکس فضیلتی از فضائل علی علیه السلام را بنویسد، تا آن نوشته باقی است فرشتگان برای او طلب آمرزش می کنند. و هر که به فضیلتی از فضائل علی علیه السلام گوش دهد، خداوند گناهانی را که به وسیله ی گوش انجام داده می آمرزد.و هرکس به نوشته ای از فضائل علی علیه السلام نگاه کند، خداوند گناهانی را که با چشم انجام داده می آمرزد.
منبع: امالی صدوق، مجلس 28، حدیث 10
پوستر میلاد امام علی به خط نستعلیق
مجموعه حاضر پوسترهای طراحی شده به خط نستعلیق با موضوع و محوریت مولای متقیان امام علی میباشد. میلاد امام علی(علیه السلام) آغازگر اشاعه عدالت و مردانگی و معرف والاترین الگوی شهامت و دیانت بر عاشقان ایشان، در سراسر جهان پیشاپیش مبارک باد.
پوستر شماره: 1
موضوعات: حدیث معروف انا مدینه علم و علی بابها حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در فضیلت امیرالمومنین علی(علیه السلام) با ذکر منبع
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1395
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: نَسْتَعْلیق یکی از شیوههای خوشنویسیِ فارسی است. این واژه چنانکه در تَذکِرهها و مُرَقَّعات و اشعار آوردهاند، از دو واژهٔ نَسْخ و تَعلیق پدید آمده است. خطِّ نستعلیق دومین خطِّ ویژهٔ ایرانیان است. خط نستعلیق یکی از پرکاربردترین و انعطاف پذیرترین خطوط، در میان انواع خوشنویسی، جهت طراحی گرافیک ایرانی و اسلامی است که همچنان نیز تا کنون مورد استفاده و توجه ویژه هنرمندان بنام و اساتید و هنرجویان قرار گرفته است. این خط تاثیرات زیادی بر طراحی گرافیکی و تایپوگرافی ایرانی و اسلامی به ویژه فارسی داشته است.
پوستر شماره: 2
موضوعات: حدیث معروف حضرت زهرا(سلام الله علیها) در فضیلت امیرالمومنین علی(علیه السلام) با ذکر منبع
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1397
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: بهگفتهٔ استاد فضائلی، خط نستعلیق از نظرِ جایگاهِ آفرینش، پس از تعلیق و در جایگاهِ هشتم قرار دارد. از نظرِ رسایی و بیان مطلب و آسانیِ خوانش، در جایگاهِ دوم و سوم از نسخ، از نگاهِ آساننویسی و سرعت در جایگاهِ سوم و چهارم از شکسته و از نظرِ زیبایی در جایگاهِ نخست و زیباترین خطوط است.
پوستر شماره: 3
موضوعات: اشعاری در وصف و منزلت و فضیلت امیرالمومنین علی(علیه السلام) با ذکر منبع
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1397
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: نستعلیق خطّی است قاعدهمند و با اندازههای مشخص؛ در قاعدهمندی، وضوح و تعادل مانند نسخ است و در سرعتِ نوشتن به تعلیق شباهت دارد؛ اما در زیبایی و لطافت از هر دو برتر است. این خط کندنویسیِ نسخ و کاستیهای تعلیق را ندارد. نظم و اعتدال، استحکام و متانت، و تزئینات ظریف و دلپذیر، آن را مُصَفّا، دلگشا و شادیآفرین مینمایاند. بیشترین کاربردِ نستعلیق در نگارشِ کتابهای عادی، ادبی و متنهای ایرانی و اسلامی است.
پوستر شماره: 4
موضوعات: نام مقدس و مبارک علی(علیه السلام) به سبک قرینه و گردشی
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1394
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: بهگفتهٔ علی حصوری، تاریخنگاران بر این اتفاقند که زیباترین خط جهان، نستعلیق است. شماری از متخصصانِ برجستهٔ تاریخ هنر نیز نستعلیق را ستودهاند و آن را شگفت خواندهاند. لذا این خط جایگاه ویژه نزد هنرمندان ایرانی و اسلامی داشته است.
پوستر شماره: 5
موضوعات: حدیث معروف انا مدینه علم و علی بابها حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) در فضیلت امیرالمومنین علی(علیه السلام) با ذکر منبع
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1398
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: نستعلیق چنانکه در تذکرهها و مُرَقَّعات و اشعار آوردهاند، از دو واژهٔ نَسْخ و تَعلیق پدید آمده است و آن را تا مدتها «نَسْخْتَعلیق» یا «نَسخِ تَعلیق» میگفتهاند. سپس بسیاریِ کاربردْ آن را در نستعلیق خلاصه کرده است. نستعلیق با وجودِ پیدایش از آمیزشِ دو خطِّ نسخ و تعلیق، تعلیق را منسوخ کرد و رونقش را انداخت و به فراموشیاش سپرد.
پوستر شماره: 6
موضوعات: متن علی ولی الله، پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1398
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: علی وَلیُّ الله(به فارسی: علی سرپرست از جانب خدا ست) شعار شیعیان درباره اعتقاد به امامت و ولایت امام علی(علیه السلام) است. شیعیان خلافت علی(علیه السلام) را پس از رحلت پیامبر(صلوات الله علیه) دستوری از سوی خدا میدانند. که بارها و بارها توسط هنرمندان مختلفی به نگارش هنری در آمده است.
پوستر شماره: 7
موضوعات: متن علی وصی، علی ولی الله، با محوریت تک الله، پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1397
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: خطِّ نستعلیق، پس از تعلیق دومین خطِّ ویژهٔ ایرانیان است. در نیمهٔ دوم سدهٔ هشتم هجری قمری، این قلم در قلمرو خطّ فارسی پدید آمد و پرورده شد. هیچ نشانهای مبنی بر پیدایشِ نستعلیق پیش از نیمهٔ دوم سدهٔ هشتم هجری وجود ندارد. با آنکه بیشتر پژوهشگران واضعِ این خط را میرعلی تبریزی دانستهاند، اما هیچ اطلاعاتِ مُتقَنی در اینباره وجود ندارد و تنها گفتهٔ سُلطانعلی مشهدی است که میرعلی را واضعِ این خط دانسته است. نشانهها این نتیجه را بهدست میدهند که نستعلیق به یکباره و توسط یک تن آفریده نشده و پیدایش آن تدریجی بوده است، و احتمالاً میرعلی تبریزی برای نخستین بار آن را قاعدهمند و اصولش را مشخص کرده است و ازاینرو او را واضعِ نستعلیق نامیدهاند.
پوستر شماره: 8
موضوعات: چندین القاب از امام علی(علیه السلام) پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1398
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: میرعلی تبریزی با مطالعهٔ خطوط نَسْخ، توقیع، رِقاع، تَعلیق و شکستهتعلیق، واضعِ خطی شد که دُورِ آن بیشتر است و حرکات و حروفش پایدار. اگر سال تولدِ میرعلی تبریزی ۷۶۰ ه.ق پنداشته شود و در بیست سالگی خوشنویسی درخور بوده باشد، دستکم بیست سالِ آخرِ سدهٔ هشتم هجری را نستعلیق مینوشته است و بدین ترتیب او از مهمترین مُرَوِّجانِ نستعلیق و حتی قاعدهگذارانش است و ازاینرو وی را واضِعِ نستعلیق مینامند. میتوان چنین نتیجه گرفت که تا حدود سال ۷۷۵ ه.ق، نستعلیق بهعنوان خطی تازه و مستقل برای کتابت جایگاه خویش را یافته بود. سرانجام از سدهٔ هشتم تا دهم هجری، نستعلیق در غرب ایران از تبریز تا بغداد را فراگرفت و سپس بهدست شاگردانِ میرعلی تبریزی و بهویژه فرزندش میر علی کاتب به مکتبِ هرات رسید.
پوستر شماره: 9
موضوعات: القاب امام علی(علیه السلام)، نور الله، فرازی از زیارت نامه، پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1394
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: بهباورِ اِلین رایْت که نسخههای تاریخدار یا قابلِ تاریخگذاریِ سیرِ تکاملیِ نستعلیق از سدهٔ هشتم هجری قمری را بهدقت بررسی کرده بود، نستعلیق تنها از نسخ زاده شده است و این مطلب، باورِ رایج دربارهٔ آفرینش آن از پیوندِ نسخ و تعلیق را به چالش میکشد. او چندین ویژگیِ متمایزکنندهٔ نسخ از نستعلیق را ذکر میکند که از آن جمله عبارتند از: شیب، ارتفاع، شکلِ حروفِ گوناگون بهویژه ک و گ، و موقعیتشان در سنجش با خطِّ کُرسی. این بررسیها نشان داد که سیرِ گذارِ نسخ به نستعلیق شامل سه دوره میشده که هر سه در شیراز روی داده است. دورهٔ نخست در دهههای ۷۳۰ و ۷۴۰ ه.ق بوده که کاتبانِ شیرازی، شمارِ واژگان مُورّب و رویهم نوشته را افزایش دادند. هدف از این کار احتمالاً زیباییِ بصریِ صفحه بوده است. دورهٔ دوم در فاصلهٔ سالهای ۷۵۵–۷۶۰ ه.ق بود که زوایا به انحنا و انحناها به خطهایی مستقیم تبدیل شدند. بدین ترتیب محورهای افقی و عمودی کاهش و محورهای مورب افزایش یافتند. دورهٔ سوم در نسخهای از مجموعهٔ آثارِ عِماد فقیه بهتاریخ ۷۷۲ ه.ق رخ نمود که نخستین ظهورِ فُرمِ پیشرفتهٔ نستعلیق بود. دربارهٔ تأییدِ اثباتِ خاستگاهِ شیرازیِ نستعلیق، رایت به مدرکی مکتوب نیز دست یافته که آن را جعفر بایسُنقُری، پیرامون سال ۸۳۳ ه.ق نوشته است. این سند نزدیک به پنجاه سال پس از وقایعِ مذکور در آن، نگاشته شده و ازاینرو قدیمیترین منبعِ توصیفِ پیدایشِ نستعلیق است.
پوستر شماره: 10
موضوعات: حدیث نبوی علی مع القرآن و القرآن مع علی، پوستر امیرالمومنین علی(علیه السلام)
تکنیک اجرا: دستی و دیجیتال
شاخه هنری: خوشنویسی و گرافیک
طراح: ابوالفضل رنجبران
زمان خلق اثر: 1393
نوع خط: نستعلیق
توضیحات: در ایران دو سبکِ نگارشِ نستعلیق بهکار رفت: یکی بهنام سبکِ جعفر میرزا جعفر تبریزی بایسنقری از سدهٔ نهم یا اظهر اَظهَرِ تبریزی سدهٔ نهم، شاگرد میرزا جعفر بایسنقری در دربار تیموری در هرات، که بسیار تحسینبرانگیز بود و پس از پیرایش بهدستِ سلطانعلی مشهدی در خراسان رواج گرفت و ازهمینرو، به شیوهٔ «نستعلیق خراسانی یا شرقی» شناخته میشود. و سبکِ دوم، شیوهٔ عبدُالرَّحمن خوارَزمی و پسرانش، عبدُالرَّحیم و عبدُالْکَریم خوشنویسانِ دربارِ سلطان یعقوب آقْقویونْلو در اواخر سدهٔ نهم هجری بود که در غرب و جنوبِ ایران استفاده میشد و ازاینرو «شیوهٔ غربی» نامیده شده است.
در پایان:
جا دارد که از دلسوزی، همراهی و توجه و تلاش و کوشش اساتید معظم و متعهد و متدین و مجاهد خود در تعلیم و تربیت و انتقال معلومات و تجربیات ارزشمند فرهنگی و هنری، در کنار برقراری رابطه صمیمی و دوستانه و ایجاد فضایی به دور از تشریفات، برای کسب علم و هنر و دانش خوشنویسی، گرافیکی و روانشناسی رنگ و نقش، بر خود وظیفه میدانم در کسوت شاگردی از زحمات ارزشمند استاد مسعود نجابتی، عبدالرسول یاقوتی، قباد شیوا، سید محمد احصایی و سید حسن موسیزاده تقدیر و تشکر نمایم. از خداوند متعال برای این اساتید عزیزم، سلامتی، موفقیت و همواره شاگرد پروری را مسئلت دارم.
شاگرد شما، ابوالفضل رنجبران
© کلیه حقوق متعلق به صاحب اثر و پرتال فرهنگی راسخون است. استفاده از مطالب و آثار فقط با ذکر منبع بلامانع است.