کالری قلیه ماهی چقدر است؟ + ارزش غذایی

خورشت قلیه ماهی یکی از غذا‌های محلی استان‌های جنوبی کشور است که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶ ، اسید چرب امگا ۳، سدیم، پتاسیم، کربوهیدرات، پروتئین، فیبر، ید، فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و اسید فولیک است. برای بررسی خواص خورشت قلیه ماهی و اینکه مصرف این خورشت برای چه افرادی مفید است در مطلب زیر با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 23 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری قلیه ماهی چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی قلیه ماهی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 101 کیلوکالری
کربوهیدرات 3.24 گرم
پروتئین 10.57 گرم
چربی 4.82 گرم
آب 51.04 گرم
فیبر 0.95 گرم
قند 0.39 گرم
کلسترول 29.85 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در قلیه ماهی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 37.41 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.92 میلی گرم
ویتامین K 20.59 میکروگرم
ویتامین C 9.22 میلی گرم
تیامین (B1) 0.09 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.12 میلی گرم
نیاسین (B3) 2.24 میلی گرم
کولین (B4) 4.01میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.43 میلی گرم
ویتامین B6 0.24 میلی گرم
فولات (B9) 13.66میکروگرم
ویتامین B12 2.86 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در قلیه ماهی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 27.87 میلی گرم
آهن 1.07 میلی گرم
منیزیم 22.17 میلی گرم
فسفر 127.90 میلی گرم
پتاسیم 321.82 میلی گرم
سدیم 382.27 میلی گرم
روی 0.40 میلی گرم
مس 0.07 میلی گرم
منگنز 0.11 میلی گرم
سلنیم 16.86 میکروگرم
 

قلیه ماهی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
کمک به عملکرد قلب و عروق
به دلیل امگا 3 سرشاری که در گوشت ماهی موجود است به همراه ویتامین E عملکرد بهینه قلب و انعطاف پذیری مناسب عروق را با کمترین ریسک لخته شدن خون در رگ ها و نارسایی قلبی در افرادی که به طور منظم ماهی را در برنامه غذایی خود جای می دهند، شاهد هستیم.  همچنین مصرف ماهی با کاهش درصد کلسترول بد خون و چربی های دور قلب موسوم به تری گلیسیرید، به بهبود فعالیت قلب و پیشگیری از نارسایی قلبی در افراد کمک می نماید. همچنین ریسک حملات و سکته های قلبی را در تمامی سنین به طور موثری کاهش می دهد. 
 
کنترل و کاهش فشارخون بالا
افرادی که به پرفشاری خون مبتلا هستند با مصرف منظم ماهی در برنامه غذایی خود می توانند آن را کنترل نمایند. بر اساس مطالعات دانشمندان، مصرف ماهی به دلیل دارا بودن غلظت های بالا از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد. 
 
پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل
با استفاده از خواص جادویی مصرف ماهی می توان به بهبود عملکرد مغز و دستگاه عصبی سرعت بخشید. مصرف ماهی با دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب امگا 3، ریسک سکته های مغزی را به شدت کاهش می دهد. همچنین با تقویت قشر خاکستری مغز، از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل در سالمندان جلوگیری می نماید. 
 
کاهش ریسک ابتلا به سرطان
بر اساس مطالعات متخصصان و دانشمندان آمریکایی، یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به سرطان، رادیکال های آزاد موجود در منابع غذایی، آلودگی هوا و … می باشد. مصرف ماهی به دلیل غنی بودن از انواع آنتی اکسیدان ها می تواند به پیشگیری از سرطان های حلق و دهان، پانکراس، کلون (روده بزرگ) و… کمک نموده به روند درمان سایر انواع سرطان ها کمک نماید.
 
کمک به درمان کبد چرب 
بهبود بیماری های کبدی که به واسطه مصرف امگا 3 میسر می باشد یکی از مهمترین دلایل مصرف ماهی در بزرگسالان می باشد. زیرا به کمک روغن ماهی، درصد چربی های مضر در خون همانند کلسترول بد و تری گلیسیرید کاهش پیدا می کنند که این امر در بهبود بیماری کبد چرب و تنظیم آنزیم های کبدی بسیار مفید و موثر است. 
 
کاهش ریسک ابتلا به بیماری های خود ایمنی
بسیاری از بیماری های خود ایمنی بر اساس ضعف سیستم ایمنی بدن رخ می دهند که انواع متنوعی نیز دارند. بطور مثال دیابت نوع 1، بیماری ام اس، شوگرن، پسوریازیس، سلیاک، روماتیسم مفصلی، التهاب عروق، لوپوس و کم خونی برخی از انواع بیماری های خود ایمنی می باشند.  مصرف ماهی به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان های طبیعی و کمک به بهبود سیستم ایمنی بدن با دارا بودن مقادیر متنابهی ویتامین D می تواند به کنترل بیماری های خود ایمنی و کاهش علائم مربوط به آن کمک نماید. 
 
پیشگیری از بیماری های استخوان و مفاصل
یکی از شایع ترین بیماری های مفاصل آرتریت روماتوئید است که با مصرف منظم ماهی می توانید به بهبود علایم آن کمک نمائید. مصرف ماهی به طور چشمگیری بر کاهش تورم و درد ناشی از این بیماری موثر است و به بهبود التهاب مفاصل کمک می نماید. ضمن آنکه به دلیل وجود مقادیر زیادی از ویتامین D روغن ماهی از بیماری های استخوانی نظیر راشیتیسم و نرمی مفاصل و استخوان ها، همچنین پوکی استخوان پیشگیری خواهد شد. 
 
پیشگیری از آسم در کودکان 
عامل اصلی بیماری آسم، بروز التهاب های شدید در مجاری تنفسی است که اخیرا به طرز بی سابقه ای این بیماری شایع شده است. از دلایل آن نیز می توان به آلودگی هوا، سبک زندگی نامناسب، استرس و … اشاره نمود. با مصرف ماهی به دلیل خواص ضد التهابی اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن، می توان از ابتلا به آسم در کودکان بخوبی پیشگیری نمود. 
 
کاهش و کنترل علائم PMS
سندروم PMS یا علائم پیش از قاعدگی که به آن اختلال ملال پیش از قاعدگی نیز گفته می شود، شامل بروز اضطراب و افسردگی، عصبانیت، وحشت زدگی، افکار خودکشی، عدم علاقه به انجام فعالیت های روزانه، بی خوابی، پرخوری، نفخ و … می باشد.  با بالابردن میزان مصرف اسیدهای چرب امگا 3 با استفاده از غذاهای دریایی و ماهی ها می توان به طور قابل توجهی از تداخل علائم قبل از قاعدگی بانوان در زندگی روزمره آنها پیشگیری نمود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.