کالری دوغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

دوغ سرشار از کلسیم است و برای سلامت استخوان‌ها و تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن اهمیت زیادی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌های مفیدی که در این نوشیدنی لذیذ وجود دارد می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک کند. اما فواید دوغ تنها به همین موارد ختم نمی‌شود. در این بخش می‌توانید با فواید و خواص دوغ برای سلامتی بدن و ارزش غذایی و کالری دوغ آشنا شوید.
پنجشنبه، 24 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
کالری دوغ چقدر است؟ + ارزش غذایی

ارزش غذایی دوغ در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری ۹۴ کیلوکالری
کربوهیدرات ۴/۶ گرم
پروتئین ۲/۱ گرم
چربی ۲/۵ گرم
آب 85.23 گرم
فیبر ۰/۷ گرم
قند ۴ گرم
کلسترول ۲ میلی گرم
 

ویتامین های موجود در دوغ در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 2.00 میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی گرم
ویتامین K 0.20 میکروگرم
ویتامین C 0.90 میلی گرم
تیامین (B1) 0.05 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.23 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.12 میلی گرم
کولین (B4) 15.20میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.64 میلی گرم
ویتامین B6 0.05 میلی گرم
فولات (B9) 12.00میکروگرم
ویتامین B12 0.61 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در دوغ در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم ۶۲ میلی‌گرم
آهن 0.09 میلی گرم
منیزیم 19.00 میلی گرم
فسفر 157.00 میلی گرم
پتاسیم ۲۰۸ میلی گرم
سدیم ۳۱۲ میلی‌گرم
روی ۰/۸۴ میلی‌گرم
مس ۰/۰۴ میلی‌گرم
منگنز 0.01 میلی گرم
سلنیم 3.60 میکروگرم
 

دوغ برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
مفید برای استخوان
دوغ سرشار از کلسیم و فسفر است و به همین منظور برای جلوگیری از پوکی استخوان‌ و همچنین استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است. مصرف دوغ می‌تواند به تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کمک کند و جلوی آسیب به استخوان‌ها را بگیرد. مصرف ۱ لیوان دوغ می‌تواند حدود ۵۰ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را تامین کند و از همین رو این نوشیدنی برای کودکان در حال رشد نیز بسیار مفید است.
 
درمان گرمازدگی
یکی از مهم‌ترین خواص دوغ در طب سنتی جلوگیری و درمان گرمازدگی است. دوغ یک نوشیدنی با طبع سرد است و از همین رو می‌تواند به خنک کردن بدن و رفع علائم گرمازدگی کمک کند. مصرف دوغ موجب رفع عطش و کاهش التهاب و تنش در بدن می‌شود.
 
مفید برای معده و روده
در دوغ باکتری‌ های مفیدی به نام «پروبیوتیک» وجود دارد که به هضم غذا در معده کمک می‌ کنند. پروبیوتیک‌ ها مانع رشد باکتری‌ های مضر در معده و روده می‌ شوند و در بهبود عملکرد سیستم گوارش نقش موثری دارند. مصرف دوغ می‌ تواند به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کند و از بروز التهاب در روده، عارضه اسهال و عفونت‌های معده جلوگیری کند.
 
مفید برای بهبود کیفیت خواب
یکی دیگر از خواص دوغ برای سلامتی بهبود کیفیت خواب است. دوغ از تخمیر شیر ایجاد می‌شود و از همین رو سرشار از نوعی پروتئین به نام «کازئین» است. این پروتئین نقش موثری بر بهبود خواب دارد. به‌علاوه دوغ سرشار از هورمون ملاتونین است و ملاتونین به‌عنوان مهم‌ترین هورمون بدن برای تنظیم خواب شبانه شناخته می‌ شود.
 
تقویت سیستم ایمنی بدن
دوغ به دلیل داشتن مواد معدنی و باکتری‌های مفید به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف دوغ خطر ابتلا به بیماری‌ های عفونی را در بدن کاهش می‌ دهد و به رفع التهاب کمک می‌ کند. برخی مطالعات نشان می‌ دهد افرادی که در رژیم غذایی خود به‌ طور مرتب از دوغ استفاده می‌ کنند، کمتر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌ شوند. از طرف دیگر دوغ سرشار از منیزیم، سلنیوم و زینک است که همه این‌ها نقش موثری بر تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
 
کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
مصرف دوغ می‌ تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. از آن جایی که هضم محصولات لبنی مثل دوغ نیاز به زمان بیشتری دارد، قند خون شما به صورت یک باره افزایش پیدا نمی‌ کند و از همین رو با کمک دوغ می‌ توانید به تنظیم قند خون و کاهش عوارض بیماری دیابت نوع ۲ کمک کنید.
 
مفید برای لاغری
دوغ یک نوشیدنی فوق‌ العاده برای جلوگیری از افزایش وزن است. این نوشیدنی سرشار از پروتئین است و به دلیل چربی‌ های مفیدی که در آن وجود دارد، موجب می‌شود تا احساس سیری کنید و کمتر به سراغ تنقلات ناسالم بروید. برخی مطالعات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ های موجود در دوغ به کاهش چربی‌های دور شکم کمک می‌ کنند و نقش موثری بر کاهش وزن دارند.
 
مفید برای کبد
یکی دیگر از خواص دوغ برای سلامتی، بهبود عملکرد کبد و جلوگیری از بیماری‌ های مرتبط با کبد مثل کبد چرب است. دوغ پروبیوتیک و دوغ کفیر از بروز آسیب‌ های کبدی جلوگیری می‌ کنند و در سلامت و پاکسازی کبد بسیار موثر هستند.
 
مفید برای سلامت قلب
یکی از خواص دوغ برای بزرگسالان سلامت قلب است. باکتری‌ های مفید موجود در دوغ موجب بهبود عملکرد جریان خون و سیستم عروقی می‌ شوند و از بروز بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌ کنند. مصرف این نوشیدنی لذیذ موجب افزایش میزان HDL یا کلسترول خوب می‌شود و نقش موثری برای بهبود فعالیت سیستم قلبی-عروقی دارد.
 
جلوگیری از سرطان
دوغ سرشار از آنتی‌ اکسیدان است و مصرف آن می‌تواند از آسیب رادیکال‌ های آزاد به سلول‌ های بدن جلوگیری کند. مطالعات انجام شده روی خواص دوغ نعناع برای سلامتی نشان می‌ دهد که مصرف دوغ می‌تواند از بروز انواع سرطان مثل سرطان سینه، سرطان روده بزرگ و سرطان معده جلوگیری کند.
 
بهبود خلق و خو
یکی از جالب‌ ترین خواص دوغ برای سلامتی بهبود خلق‌ و‌ خو است. مصرف دوغ می‌ تواند علائم افسردگی را کاهش دهید و میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن را زیاد کند. سروتونین یا همان هورمون شادی موجب می‌ شود تا فرد احساس بهتری را تجربه کند و خلق‌ و‌ خوی بهتری داشته باشد.
 
مفید برای فشار‌خون
شاید فکر کنید که دوغ فشار خون را افزایش می‌دهد، اما این اتفاق زمانی می‌افتد که دوغ شما شور باشد. مصرف دوغ بدون نمک و یا کم نمک می‌تواند تا ۲۰ درصد به کاهش خطر ابتلا به فشار‌خون بالا کمک کند.
 
مفید برای پوست
استفاده از دوغ به‌صورت موضعی می‌ تواند به پاکسازی پوست کمک کند. برای تمیز کردن پوست می‌ توانید یک پنبه را به دوغ آغشته کنید و پوست خود را با آن تمیز کنید. اسید لاکتیک موجود در دوغ به از بین بردن لکه‌های پوستی و روشن شدن پوست شما کمک می‌کند.
 
مفید برای بارداری
دوغ سرشار از پروتئین، ویتامین D، ویتامین B12 و کلسیم است و از همین رو فواید زیادی برای سلامت خانم‌ های باردار دارد. مصرف دوغ در بارداری بدن را هیدراته می‌ کند و انرژی بیشتری به بدن می‌ بخشد. توجه داشته باشید که خانم‌ های باردار بهتر است از دوغ‌ های طبیعی و کم‌ نمک استفاده کنند.
 
مضرات خوردن دوغ
سرد شدن طبع بدن

خواب آلودگی

وجود واکنش‌ های آلرژیک به لاکتوز

افزایش فشار خون به دلیل وجود نمک


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.