شهر طالقان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

شهرستان طالقان به مرکزیت طالقان، یکی از شهرستان‌های استان البرز در کشور ایران است. شهرستان طالقان از شمال با استان مازندران، از شمال‌غربی با منطقه الموت از جنوب با ساوجبلاغ، و از غرب و جنوب غرب با زیاران همجوار است. زیاران نزدیک‌ترین شهر به طالقان است. منطقه کوهستانی طالقان در ۹۰ کیلومتری شهر کرج قرار گرفته‌است. این ناحیه زیستگاه حیات وحش و گونه‌های متنوع گیاهی است که واجد ارزش‌های تفرجگاهی هستند. منطقه طالقان به غیر از آثار ارزشمند طبیعی که در خود جای داده‌است، اماکن زیارتی و تاریخی ارزشمندی نیز دارد که بر جاذبه‌های آن می‌افزایند. این ناحیه قبل از تشکیل استان البرز جزئی از استان تهران بوده‌است و فاصله آن با شهر تهران ۱۳۳ کیلومتر می‌باشد.
جمعه، 25 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شهر طالقان کجاست؟ از پیش شماره این شهر تا مناطق گردشگری و مشاهیر آن

مشخصات

کشور ایران
استان البرز
شهرستان طالقان
بخش مرکزی
جمعیت  27 هزار نفر
مساحت 13 هزار کیلومتر مربع
زبان گفتار فارسی با لهجه تاتی
مذهب شیعه
ارتفاع از سطح دریا ۱۸۸۰ متر
شرایط آب و هوا کوهستانی و ییلاقی
پیش شماره تلفن ۰۲۶۴۴
شناسه ملی خودرو ایران۳۸_ایران ۶۸_ایران ۲۱
ره آورد قالی دست‌ باف، گلیم بافی، خراطی چوب و بافته‌ های نمدی

طالقان یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان البرز است که در دامنه کوه البرز واقع شده است. آب‌وهوای این شهرستان کوهستانی و ییلاقی است و به سبب موقعیت جغرافیایی که در آن واقع شده است، دارای تابستان‌های گرم و ییلاقی و زمستان‌های سرد و کوهستانی است. این شهرستان که مرکز آن شهر طالقان است، از شمال به استان مازندران، از شمال غرب به منطقه الموت، از جنوب غرب به شهرستان آبیک و فشگلدره و از جنوب به شهرستان ساوجبلاغ منتهی می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه تاتی است و توسعه اقتصادی آنان نیز عمدتاً مبتنی بر کشاورزی و دامداری است. مساحت این شهرستان به 13 هزار کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در حدود 27 هزار نفر تخمین زده شده است. طالقان یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای ایران است که جمعیت آن در فصل بهار و تابستان به بیش از چهارصد هزار نفر می‌رسد. این شهرستان به‌واسطه داشتن باغات سرسبز، مناظر دیدنی، جاذبه‌های طبیعی و کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده به یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری در ایران تبدیل شده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی وجود آثار تاریخی و باستانی به جا مانده از دوران گذشته و همچنین وجود اماکن زیارتی و مقدسی از دیگر دلایل محبوبیت این شهرستان در بین گردشگران به شمار می‌رود.
 

این شهرستان شامل بخش‌ های زیر می‌ باشد:

 
بخش ها:
بخش مرکزی و بخش بالاطالقان
 
دهستان:
دهستان جوستان، دهستان کنارود، دهستان پایین طالقان و دهستان میان طالقان
 
روستاها:
آردکان، آرموت، بزج، تکیه ناوه، جوستان، خوران، خیکان، درا پی، دنبلید، سگران، سگرانچال، سنگبن، عالی‌ سر، فشندک، ناریان، نسا سفلی، نویزک و ...
 

جای‌ های دیدنی شهرستان طالقان

 
دریاچه و سد طالقان
اگر به طبیعت و طبیعت گردی علاقه داشته باشید، حتما نام دریاچه و سد طالقان را شنیده‌اید. سد طالقان که از بزرگ‌ترین سدهای کشور محسوب می‌شود، بر روی رود شاهرود ساخته شده است؛ رودی که از کوه‌های استان مازندران سرچشمه می‌گیرد و از دره طالقان هم عبور می‌کند. سد طالقان از سال ۱۳۸۵ آماده بهره‌برداری شده است و آب آشامیدنی مورد نیاز بسیاری از شهرهای کرج را تامین می‌کند. دریاچه سد طالقان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. به واسطه شرایط محیطی، اطراف این سد می‌توان چمنزارهای متعددی را پیدا کرد که برای پیک‌نیک و گردش بسیار مناسب هستند. همچنین علاقه‌مندان به ماهی‌گیری می‌توانند ماهی‌هایی همچون کپور، زردپر و قزل‌آلای رنگین‌گمان را در این منطقه صید کنند.
 
آبشار و روستای اورازان
در گوشه‌ و کنار طالقان، روستاهای سرسبز و حیرت‌انگیزی را می‌توان پیدا کرد که تفریح در کنار آنها، هوش را از سر می‌برد. «اورازان» یکی از همین روستاهاست که در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال طالقان قرار گرفته و با چشمه‌ها و آبشارهای که همیشه پر از آب هستند، شهرت دارد. در اورازان همچنین می‌توانید باغ‌های گردو و لاله بزرگ و بسیاری را پیدا کرنید که شما را شگفت‌زده می‌کنند. برای رفتن به اورازان باید مسیر فرعی روستای گوران-اورازان را در پیش گیرید.
 
آبشار کرکبود
این آبشار بسیار زیبا که در نزدیکی روستای کرکبود در ۱۴ کیلومتری طالقان واقع شده، کوچک اما بسیار دیدنی است. در حقیقت، این آبشار فقط ۵ متر ارتفاع دارد، اما حجم و سرعت بالای جریان آب سبب شده تا «کرکبود» در میان صخره‌هایی با ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متر، بسیار باعظمت به نظر رسد. به واسطه رنگ کبودی که کوه‌های اطراف دارند، چنین نامی برای این آبشار انتخاب شده است.
 
آبشار سوهان یا چره
در ارتفاعات روستای سوهان، یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی طالقان یعنی آبشار سوهان که مجموعا از شش آبشار مختلف تشکیل شده و بلندترین آبشار آن با نام «چُره» شناخته می‌شود، جا خوش کرده است. این آبشار در ۲۵ کیلومتری شهرک طالقان و نزدیکی روستای سوهان واقع شده و برای رسیدن به بالای آن باید مسیری پرپیچ‌ و خم را طی کنید. افرادی با توانایی متوسط برای آبشار سوهان، به ۲ ساعت یا بیشتر زمان نیاز خواهند داشت. «سوهان» از آبشارهای همیشه پرآب طالقان محسوب می‌شود.
 
آبشار شله بن
با توجه به پرآب بودن آبشارهای طالقان در تمام فصول سال، همواره افراد زیادی آبشار شله بن یا «شلبن» را برای تفریح در این روستای خوش آب‌وهوا انتخاب می‌کنند و همین موضوع، آبشار شله بن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی طالقان تبدیل کرده است. طبیعت بکر، مهم‌ترین مشخصه این آبشار محسوب می‌شود. آبشار شله بن که در فاصله ۱۰ کیلومتری شمال طالقان واقع شده، از قله‌های خسبان سرچشمه می‌گیرد و در ادامه، رودخانه‌ای به همین نام را نیز شکل می‌ دهد. این آبشار زیبا مجموعا از سه طبقه تشکیل شده است که برای رسیدن به بالاترین بخش باید از گذرگاه‌های روستای و کوچه‌ باغ‌ های بسیار زیبا عبور کنید.
 
روستای میر
این روستای سرسبز در ۴۰ کیلومتری جنوب طالقان واقع شده و به خاطر طبیعت بکر، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری است. در حال حاضر نزدیک به ۳۰۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند. با توجه به دست‌ نخورده بودن محیط روستای میر، توصیه می‌کنیم اگر به این منطقه سفر کردید، تا حد امکان از روشن کردن آتش در محیط‌ های جنگلی و رها کردن زباله‌ های پلاستیکی خودداری کنید تا همگی بتوانیم نقش پررنگ‌ تری در حفظ این گوهر ارزشمند داشته باشیم.
 
روستای دیزان
اگر هنوز باور نکرده‌اید که طالقان، بهشت ییلاق‌ های اطراف تهران است، روستای دیزان را برای سفر انتخاب کنید! دشت‌ها و مراتع سرسبز، صدای پرخروش آب، آرامش نهفته در وزش باد و نغمه‌خوانی پرندگان، تنها بخشی از زیبایی‌هایی هستند که در روستای دیزان می‌توان تجربه کرد. ویژگی بارز این روستا، باز هم محیط ناب و آرام‌ بخش است. بی‌ شک تفریح در روستای دیزان، خاطره‌ ای تکرارنشدنی را دل طبیعت برای شما رقم خواهد زد.
 
ارژنگ قلعه
بهتر است کمی هم در مورد آثار تاریخی موجود در طالقان صحبت کنیم. ارژنگ قلعه یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین جاهای دیدنی طالقان در روستایی به نام «میناوند» است که تاریخچه آن به قرن ششم هجری می‌رسد. این قلعه زیبا در سال ۵۴۴ هجری، به دستور «امیر کیا محمد بزرگ امید» به منظور جلوگیری از حمله‌های احتمالی دشمنان در دوره اسماعیلیان احداث شد و امروزه تنها بخشی از این بنای کهن و بسیار قدیمی به جای مانده است. پیش‌تر این قلعه با نام‌های دیگری مثل «قلادوش» و «دل جنگ» هم شناخته می‌ شده است.
 
کتیبه گردنه عسلک طالقان
یکی از آثار مرموز و تاریخی موجود در طالقان، لوحی از دوره قاجار است که با نام «سنگ‌نبشه گردنه عسلک» شناخته می‌شود. متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد این لوح در دست نیست و حتی کارشناسان نتوانسته‌اند معنی متن نوشته‌شده بر روی آن را نیز به‌درستی تعبیر کنند. با این وجود، ظاهرا کتبیه به دستور شخصی به نام «ایوب میردفتر» در زمان پادشاهی ناصرالدین‌شاه و حواشی مربوط به ساخت یک نهر آب مربوط می‌شود. برای دیدن این لوح قدیمی باید به روستای «گراب» در ۳ کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک بروید.
 
امامزاده قاضی میرسعید
آستان مقدس امامزاده قاضی میرسعید که پیشینه آن به دوران پس از اسلام می‌ رسد، در شهرستان ساوجبلاغ بخش طالقان واقع شده و محبوبیت زیادی میان اهالی محلی دارد. حضرت قاضی از نوادگان امام محمدباقر (علیه السلام) بوده است که به خاطر قضاوت‌های عادلانه در زمان صفویه، مردم چنین لقبی را به او داده‌اند. برگزاری پرشور مراسم عزاداری اباعبدالله‌ در روزهای تاسوعا و عاشورا در این امامزاده، یکی از دلایل شهرت آن هستند. جالب است بدانید این مکان متبرکه در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. برای بازدید از آستان امامزاده قاضی میرسعید باید به روستای حسنجون و سید آباد در طالقان بروید.
 
خانه آیت‌ الله طالقانی
در میان جاهای دیدنی طالقان بد نیست به خانه آیت‌ الله طالقانی نیز اشاره کنیم؛ یکی از مبارزان اثرگذار در دوران پهلوی که در سال ۱۳۵۸ درگذشت. خانه آیت‌ الله طالقانی با برخورداری از معماری سنتی مربوط به دوره قاجاریه، از خشت و گل ساخته شده و در روستای گیلرد طالقان می‌ توان از آن بازدید کرد.
 
امامزاده هارون
طالقان از نظر مذهبی شهرستانی غنی است و اماکن مهمی در آن وجود دارد. «امامزاده هارون» یکی از همین مکان‌ ها در روستای «جوستان» و شمال رودخانه شاهرود است که به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) تعلق دارد. اگرچه این فرد بزرگوار برادر امام رضا (علیه السلام) و حضرت معصومه (علیه السلام) است، اما بارگاه بسیار کوچکی دارد و مردم شهر نیز آن‌گونه که باید مقام ایشان را نشناخته‌اند. مطابق با اسناد موجود، در گذشته شاه طهماسب اول و شاه عباس اول، بقعه این امامزاده را تعمیر کرده‌‌اند و سنگ مرمر سفیدی که روی دیوار ورودی نصب شده، به دوران صفویه می‌رسد.
 
غار پنجعلی
اگر هنوز نسبت به پیشینه و اهمیت طالقان شک دارید، بهتر است سری به غار پنجعلی بزنید؛ غاری بسیار بزرگ در ضلع شمالی روستای میناوند در جنوب روستای باریکان که گفته می‌شود قدمتی سه‌ هزار ساله دارد! این غار دو ورودی بزرگ دارد و عمق فضای داخلی آن به ۶ متر می‌رسد. همچنین مطابق با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، احتمالا در برخی از دوره‌های تاریخی از این غار به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است. نام غار پنجعلی در لیست آثار تاریخی کشور ثبت شده است.
 

افراد مشهور و مشاهیر شهرستان طالقان

 
عبدالمجید طالقانی
وی در حدود سال ۱۱۵۰ هجری قمری در روستای مهران طالقان استان تهران به جهان گشود. در جوانی به قزوین آمد و پس از فراگرفتن اصول اولیه خوشنویسی در این شهر، به اصفهان رفت و به کسوت فقر مشرف گردید و در آن حال به مشق خط روی آورد. در آغاز از روی خط میرعماد به تمرین و تعلم پرداخت و در این تجربه به کمال رسید. امّا چون دید نام نامی و آوازه بزرگ استاد، جهانگیر است و او که خود عشق به جاودانگی داشت، در بارقه اشتهار میرِ بزرگ، پرتوی نخواهد یافت، روی به خط شکسته آورد. و استعداد شگرف خود را در کامل کردن این خط زیبا به کار آورد و زمینه خط میراث استادان گذشته را مثل شفیعا کمال بخشید. تا به‌ جایی رسید که خط شکسته او در زیبایی و ملاحت و استواری به اوج رسید و بدون رقیب شد. درویش مردی عارف و منزوی بود و عمر را به تجرد سپری ساخت. دوران زندگی او مصادف با افول ام‍پراتوری صفوی و هرج و مرج‌های سیاسی و اجتماعی آن دوران بود. درویش در سال ۱۱۸۵ در اثر ابتلا به بیماری مالاریا چشم از دنیا فرو پوشید و پیکرش در فضای جلوخان تکیه میر در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد. این مکان بعدها به تکیه درویش عبدالمجید نیز شهرت دارد.
 
علی اکبر فرهنگی
علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۲۱ در شهر طالقان دیده به جهان گشود. وی از آغاز جوانی به مطالعه و تحصیل در رشته‌های گوناگونی وارد شد و از دانش و ادبیات گرفته تا علوم دینی و سپس زبان، مدیریت، جامعه‌شناسی، اقتصاد و ارتباطات را مطالعه و تحصیل کرد و در دو زمینه متفاوت، دو دکترا و یک فوق دکترا گرفت. وی دوران ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند از برخی معلمانش می‌توان به افراد سرشناسی چون جلال آل احمد و خسرو فرشیدورد، استاد دانشکده ادبیات اشاره کرد. فرهنگی در زمینه های بسیار مختلفی کتاب منتشر کرده است. علی اکبر فرهنگی در سال ۱۳۸۴ به عنوان چهره ماندگار کشور در رشته مدیریت معرفی شد. همچنین، کتاب تاریخ تفکر مدیریت به‌عنوان اثر شایسته‌ی تقدیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۹۹ در بخش مدیریت شناخته شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.