معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان

تنوع غذاهای محلی کرمان به اندازه‌ای است که افراد با هر سلیقه‌ای می‌توانند حداقل یکی از غذاهای این شهر را به لیست خوراکی‌های محبوب خود اضافه کنند. این تنوع چه در نوع غذاها (آش، خورش، خوراک و…) و چه در مواد اولیه‌ای که برای طبخ آن‌ها به کار می‌رود، دیده می‌شود.
سه‌شنبه، 29 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
زمانی که صحبت از کرمان می‌شود؛ اولین چیزی که به آن فکر می‌کنم شیرینی‌های خوش طعم این شهر است و بعد از آن‌ هم به یاد غذاهای محلی کرمان می‌افتم. اگر فصل بهار یا پاییز که هوا کمی خنک‌تر است را برای مسافرت به کرمان انتخاب کنید، یک مسافرت تمام و کمال را تجربه خواهید کرد. در این شهر هم بناهای تاریخی و گردشگری زیادی وجود دارد و هم تنوع غذاها و شیرینی‌های محلی آن به اندازه‌ای است که می‌توانید در تمام روزهای مسافرتتان وعده منحصربه‌فردی نوش جان کنید.
 

غذاهای معروف و خوشمزه کرمان

غذاهای متنوع و معروف کرمانی می‌تواند طعم بازدید از این شهر کویری را برایتان تبدیل به یک طعم ناب و بی‌نظیر کند. از خورش‌های خوشمزه تا آش و آبگوشت اشاره کرد. اگر کرمانی باشید یا با کرمانی‌ها آشنا باشید، احتمالا بدانید که زیره جایگاه خاصی در غذاهای کرمانی دارد. جالب است بدانید مرغوب‌ترین و بهترین زیره را در استان کرمان پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از مواد غذایی پرمصرف و پرطرفدار در غذاهای سنتی کرمان کشک است که آن را در بسیاری از آش‌های کرمانی خواهید یافت. احتمالا تا الان گرسنه‌تان شده باشد. پس آماده خوردن غذاهای خوشمزه کرمان شوید.
 

انواع آبگوشت کرمانی

از همین ابتدا برویم یک دلی از عزای آبگوشت‌های بزباش کرمانی در بیاوریم. در این شهر نیز می‌توانید انواع مختلفی از آبگوشت را تجربه کنید و یادتان باشد آبگوشت‌های کرمان خیلی معروف هستند. در کنار بازدید از جاهای دیدنی کرمان نمی توان بی تفاوت از کنار غذاهای لذیذش گذشت.
 

آبگوشت زیره

اگر بنا باشد یکی از سوغاتی‌های خوراکی کرمان را همراه خود به شهر مبدا ببرید، احتمالا زیره گزینه اول باشد. به خصوص که می‌تواند یک طعم دهنده معجزه بخش به آبگوشت‌های محلی باشد. برای تهیه آبگوشت زیره از گوشت، پیاز زیره و سیر استفاده می‌کنند.
 

آبگوشت بادمجان و کشک

اگر تصورتان از آبگوشت تنها گوشت و نخود و لوبیا است، آبگوشت بادمجان و کشک آماده است تا قواعد بازی را تغییر دهد. این آبگوشت خوشمزه از گوشت قرمز، نخود، لوبیا، سیب زمینی، پیاز، بادمجان و چغندر و کشک درست شده است.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
 

آبگوشت بز قرمه

بز قورمه یکی از آبگوشت‌های معروف کرمان است که به خوبی در دل ایرانیان جا باز کرده است. همان‌طور که از اسم آبگوشت پیداست، در طبخ آن از گوشت بزغاله استفاده می‌کنند. نخود، پیاز، سیر، کشک، زعفران و نعنا به همراه ادویه مخصوص از مواد به کار رفته در این آبگوشت است. جالب اینجاست که این غذا را نه تنها با نان بلکه با برنج هم می‌توانید میل کنید.
 

کله جوش

کمتر کسی است که اسم کله جوش را نشنیده باشد. به خصوص اگر با دستپخت و غذاهای سنتی آشنا باشید، کله جوش یکی از خوشمزه ترین غذاها است. این غذا به واسطه کشک سابیده شده و سبزی خشکی که دارد، بسیار مقوی بوده و می‌توانید همراه با نعنا و سیر و پیاز آن را میل کنید.
 

نحوه تهیه انواع آش کرمانی

آش یکی دیگر از غذاهای سنتی ایرانی است. این غذا از جمله غذاهای کرمان هم محسوب می شود که در ادامه به معرفی انواع آش های کرمانی می پردازیم.

آش رشته کرمان

آش رشته را تقریبا همه می شناسند. در شهر کرمان این آش به همراه کوفته ریزه طبخ می شود و برای مزه دار کردن آن از سرکه استفاده می کنند. مواد تشکیل دهنده این آش شامل نمک، فلفل، حبوبات، زردچوبه و رشته آش است که می توان آن را با سیرداغ، کشک، خلال بادام و … تزئین کرد.
 

آش گندم شیر

برای تهیه این آش از نعنا داغ، گوشت قرمز، کشک، زردچوبه، رشته آش، گندم شیر، پیاز، سیرداغ، نمک، نخود، نعنا داغ، فلفل سیاه استفاده می کنند. گندم شیر را باید به صورت جدا برای این غذا آماده کرد که در آن از گندم و شیر، زردچوبه، زعفران، فلفل سیاه، زیره و … استفاده می شود.
 

اوماج آش

اوماج آش از غذاهایی است که می توانید در ایام سرد سال مخصوصا برای پیش گیری در مقابل بیماری هایی مانند سرماخوردگی آن را طبخ کنید. برای پخت اوماج باید از عدس، قره قروت، سبزیجاتی مانند جعفری، تره، اسفناج، نمک، آرد، چغندر، نعنا خشک، سیاه دانه، زیره، پیاز و تخم شوید استفاده کرد.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
 

آش روزه کرمان

این غذا مخصوص کرمان است. برای پخت این آش از موادی مانند نخود، سبزی های مختلف مانند جعفری، گشنیز، عدس و جو پوست کننده استفاده می کنند.
 

طرز تهیه انواع خورشت کرمانی

خورش به آلو

این خورش از دیگر غذاهای کرمان است که مخصوص فصل پاییز است. برای تهیه این خورش از موادی مانند پیاز داغ، آب لیمو، فلفل، گوشت ماهیچه، شکر، زعفران، زردچوبه، نمکو فلفل استفاده می کنند. میوه به خواص بسیار خوبی دارد و می توان از آن برای درمان سرماخوردگی یا کنترل فشار خون استفاده کرد. این خورشت توسط گوشت گوسفند یا گوساله تهیه می شود البته بعضی اوقات از بوقلمون هم استفاده می کنند.
 

خورش آلوچه

این خورش مزه ای ترش مانند دارد و از لوبیا، سبزی های مختلف، آلوچه، آبلیمو، گوشت گوسفند، رب، پیاز درست می شود. آلوچه شامل ویتامین هایی مانند کلیسم و ویتامین دی است که برای بدن بسیار ضروری هستند. برای پخت خورش آلوچه باید لوبیا را از قبل خیس کرده، سپس در یک قابلمه بریزید تا روی گاز پخته شود. بعد از آن گوشت گوسفند را به همراه زردچوبه و پیاز روی گاز حرارت دهید، تا گوشت تغییر رنگ دهد و رب را به آن اضافه کنید. سپس گوشت باید تا دو ساعت روی گاز پحته شود بعد از آن می توانید در سی دقیقه آخر به آن لوبیا، آلوچه، فلفل، آب لیمو، سبزی خشک را اضافه کنید.
 

طرز تهیه انواع پلوی کرمانی

زیره پلو

زیره پلو از غذاهای کرمان است که همراه با زیره سیاه یا سبز طبخ می شود. برای تهیه این غذا از دارچین، فلفل و کشمش، زیره، گوشت و … استفاده می کنند.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
 

لپه پلو

لپه پلو را با برنج، ادویه، گوشت، پیاز، زیره و … می پزند. برای تهیه این غذا باید لپه را چند ساعت خیس کنید، سپس پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل را به همراه گوشت ورز دهید و سرخ کنید. بعد از آن باید پیاز و زردچوبه و رب را هم تفت دهید، سپس به آن آب اضافه کنید و کوفته ها را به آن اضافه کنید. در مرحله بعد برنج را هم آماده کنید و لپه را داخل آن بریزید.
 

طرز تهیه سایر غذاهای کرمان

کله جوش کرمانی

کله جوش نه تنها در کرمان بلکه در شهرهای زیادی پخته می شود. برای طبخ این غذا از سیرداغ، گوجه، نعنا، پیاز و … استفاده می کنند، می توانید آن را همراه با خرما و گردو بخورید.
 

قاتق کرمانی از غذاهای کرمان

قاتق غذایی است که در آن نان ریخته می شود و به اصلاح نان را تیلیت می کنند. برای تهیه این غذا از آرد، بابونه، گوشت، ادویه و سبزی، رب، تخم شوید، رب گوجه و سیب زمینی استفاده می کنند.
 

کشک کدو

کشک کدو یکی از غذاهای خوشمزه کرمان است که برای تهیه آن از سیرداغ، پودر گردو، فلفل، سیرداغ، نمک، کدوسبز، روغن، کشک و … استفاده می کنند. اگر به دنبال غذاهای رژیمی هستید، باید بدانید که کشک کدو کالری کمی دارد.
 

چغوک بریزو

برای تهیه چغوک بریزو از پیاز، گوجه، گوشت، سیب زمینی، ادویه و رب استفاده می کنند و می توان آن را با برنج یا نان میل کرد.کدو ماده غذایی بسیار مفیدی است که حاوی ویتامین سی می باشد و برای جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.
 

مجور کدو

برای تهیه مجور کدو می توانید از نمک، تخم مرغ، روغن مایع، پنیر، فلفل و آرد گندم استفاده کنید. این غذای ساده بسیار سریع آماده می شود. از ویژگی های مجور کدو کالری پایین آن است و می توانید این غذا را در روزهای گرم سال میل کنید.
 

گیپا کرمان

گیپا علاوه بر کرمان در لرستان هم پخته می شود. برای تهیه این غذا باید از برنج، پیاز، گوشت، سیرابی، زیره، زعفران و … استفاده کنید.
 

اشکنه کرمانی

اشکنه یکی از غذاهای محلی کرمان است که همراه با رب گوجه، سیب زمینی، پیاز، نمک، زردچوبه، آب، تخم مرغ، روغن حیوانی و ترخون آماده می شود.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
 

قاووت

این غذا را به اسم قووتو هم می شناسند. برای تهیه قاووت می توانید از بادام، هل، مغز پسته، سیاه دانه، فندق، خشخاش و ادویه های مختلف استفاده کنید. در واقع قاووت سوغات مشهور کرمان است که نوعی شیرینی به شمار می رود. قاووت قهوه ای خوشمزه ترین قاووت است که برای تهیه آن از هل رسمی، کنجد، گشنیز، قهوه، خشخاش، روپاس، موردانه، جو، تخم قرفه، تخم کاعو و سیاه دانه استفاده می کنند. شیرینی قاووت طبعی گرم دارد که می توانید برای نفخ معده, درمان پادرد، رشد جنین، تقویت حافظه و افزایش توان ورزشکاران استفاده کرد.
 

پرچو، پیتو و پتری

این غذا در واقع از سه بخش تشکیل شده است، به همین دلیل است که سه نام مختلف دارد. برای تهیه پرچو از سرکه، عدس، ارزن، نخود و چغندر استفاده می کنند. پتری نان لواش است و پیتو آب پاچه گوسفندی است.
 

کباب زرگری از غذاهای کرمان

این کباب شبیه به کبابی است که در ماهیتابه پخته می شود، اما برای پخت آن ابتدا گوشت را در روغن سرخ کرده و به آن پیاز، سیب زمینی و رب گوجه اضافه می کنند.
 

عدسی چغندر

عدسی چغندر از غذاهای کرمان است که معمولا در فصل های سرد سال طبخ می شود. برای تهیه این غذا از برنج، عدس، بادمجان و چغندر استفاده می کنند.
 

قاتق بنه

قاتق بنه یکی از غذاهای محلی کرمان است و برای طبخ آن از بنه استفاده می کنند. بنه در روزهای آخر تابستان برداشت می شود و بعد از اینکه دانه های آن را جدا کردند آن را در زیر آفتاب خشک می کنند.
 

طرز تهیه انواع دسر و نان کرمانی

چنگ مال خرما

این غذا بیشتر به عنوان پیش غذا استفاده می شود و می توانید به همراه چایی آن را بخورید. خرمای به کار رفته در چنگ مال فواید زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به بهتر کار کردن خاطرات، کاهش خطر سرطان، عملکرد بهتر مغز و حفظ سلامت چشم ها اشاره کرد.

معرفی خوشمزه ترین غذاهای محلی کرمان
 

روغن جوشی کرمان

برای تهیه روغن جوشی از جوش شیرین، سبزیجاتی مانند زیره، سیاه دانه، شنبلیله، نمک، آرد و خمیر استفاده می کنند. در واقع این غذا نوعی نان محلی است.
 

آب روغنو

آب روغنو یکی از غذاهای کرمان است که شبیه به کاچی است. این غذا قدمت بسیار طولانی دارد و می تواند برای کم خونی استفاده شود. برای پخت این غذا از مغز بادام، گردو، پودر نارگیل، بابونه، نبات، پسته، هسته هلو، آرد برنج، زیره، گل گاوزبون استفاده می کنند.
 

کلام پایانی

همان‌طور که مشاهده می‌شود، غذاهای محلی متنوعی در شهرهای مختلف ایران وجود دارد که هر کدام روش طبخ و طعم خاص خود را دارند. ناگفته نماند که هر کدام از غذاهای نام‌برده شده برای شهرها، ممکن است در شهر دیگرینیز تهیه شود، اما روش طبخ متفاوتی دارد. پیشنهاد ما به شما این است که به هر نقطه از ایران که سفر می‌کنید، غذاهای محلی آن‌ها را حتما امتحان کنید. ادویه‌ها، سبزی‌های معطر و ترکیباتی که برای تهیه هر کدام از این غذاها به کار می‌رود را به سختی می‌توان در نوع غیرمحلی آن پیدا کرد. بنابراین اگر فرصت تجربه خوردن غذاهای محلی و خوشمزه را دارید، از آن استفاده کنید.
 

منابع

https://www.alibaba.ir
https://www.raheeno.com
https://yabex.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.