راه های شناسایی شکستگی ال سی دی گوشی

تاچ و ال سی دی گوشی مهم ترین قسمت هر تلفن هوشمندی هستند. با اینکه در اغلب اوقات، خرید و قاب و گلس ساده می تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می کند، اما تعداد زیادی از کاربران تلفن های همراه هوشمند این نکات ایمنی ساده را رعایت نمی کنند. به همین دلیل افتادن گوشی از دست یا  وارد شدن ضربات به صفحه گوشی می تواند به راحتی باعث آسیب دیدن اسکرین شود.
يکشنبه، 5 فروردين 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
راه های شناسایی شکستگی ال سی دی گوشی

صفحه نمایش گوشی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

زمانی که به دلیل افتادن گوشی یا وارد شدن ضربه، ترک هایی روی صفحه نمایش دیده می شود، با مشکل بسیار جدی رو به رو شده اید. زیرا در اکثر موارد صفحه نمایش گوشی نیز مانند باتری گوشی قابل تعمیر نیست و باید تعویض شود. از طرفی، تعویض صفحه نمایش گوشی نیز هزینه های زیادی روی دست شما می گذارد. با این حال، میزان هزینه ای که برای تعمیر ال سی دی شکسته می پردازید به میزان خسارت وارد شده به اجزای مختلف آن بستگی دارد. بنابراین قبل از هرچیزی باید با اجزای مختلف اسکرین تلفن های هوشمند آشنا شوید.

به طور کلی صفحه نمایش اکثر گوشی ها از سه بخش زیر ساخته شده اند.
• گلس یا روکش صفحه نمایش
• ال سی دی
• تاچ
 

گلس یا پنل شیشه ای؛ اولین لایه صفحه نمایش گوشی

روی صفحه نمایش گوشی از یک لایه شیشه ای (اصطلاحا به آن گلس گفته می شود) قرار گرفته است. این لایه اولین لایه ای است که در مسیر ضربه یا برخورد قرار می گیرد و ضخامت بسیار کمی دارد. وظیفه این لایه در واقع جلوگیری وارد شدن ضربه به ال سی دی و تاچ گوشی است که در لایه های پایین تر قرار دارند. دقت کنید این لایه با گلس محافظ که جزو لوازم جانبی گوشی است متفاوت است. استفاده از گارد گوشی می تواند از این لایه در مقابل آسیب دیدن محافظت کند.
 

تاچ ال سی دی گوشی؛ لایه لمسی و حساس صفحه نمایش

دومین لایه که در زیر پنل گلس گوشی قرار می گیرد، تاچ یا لمس گوشی نام دارد. این لایه حساسیت بالایی دارد و می تواند لمس انگشتان دست را تشخیص دهد. معمولا تاچ با گلس ادغام شده اند ولی آسیب به گلس به معنای وارد شدن آسیب به تاچ نیست.
 

ال سی دی گوشی؛ صفحه نمایش اصلی گوشی

ال سی دی یا صفحه نمایش اصلی گوشی در پایین ترین لایه قرار گرفته است. ال سی دی مهم ترین قسمت صفحه هر گوشی است به همین دلیل لایه های محافظ زیادی روی آن قرار گرفته تا از آسیب به LCD موبایل جلوگیری کند. در گوشی های قدیمی تر این لایه از سایر لایه ها جدا بود اما در گوشی های جدید تاچ و ال سی دی گوشی نیز در هم ادغام شده اند.
 

علائم شکستن گلس گوشی

اگر صفحه نمایش گوشی شما آسیب دیده باشد اما در زمان استفاده از آن مشکلی در تصویر ال سی دی و همچنین تاچ آن احساس نکنید، به معنی آسیب دیدگی گلس آن است. در زمان‌هایی که تصویر و رنگ‌های آن بدون مشکل و به درستی دیده می‌شوند و با لمس کردن صفحه، دستورات شما به خوبی اجرا می‌شوند، یعنی تاچ و ال سی دی سالم هستند و فقط گلس گوشی شکسته و دچار مشکل شده است.

شکستگی گلس گوشی حتی در حد یک خط روی صفحه نمایش باشد و یا به شکل یه سری خطوط مشابه تار عنکبوت و ریشه‌ای مانند دیده شود.همچنین شما می‌توانید برای اطمینان پیدا کردن از شکستگی قطعات مختلف صفحه نمایش با نصب برخی از برنامه‌ها بر روی گوشی خود، از آسیب دیدگی و سلامت تمام قسمت‌های آن مطلع شوید.
برای تعیین اینکه آیا صفحه لمسی همراه یا شکستگی ال سی دی گوشی به وجود آمده باشد، مراحل زیر را دنبال کنید.

۱. تلفن هوشمند خود را راه اندازی مجدد کنید:
گاهی اوقات، راه اندازی مجدد دستگاه می تواند مشکلات صفحه لمسی ناشی از اشکالات نرم افزاری را حل کند.

2. پاسخگویی لمسی را مشاهده کنید:
به نحوه واکنش صفحه نمایش لمسی خود به اقدامات شما بسیار توجه کنید. اگر متوجه نواحی بی پاسخ یا ناهماهنگی در دقت لمس شدید، ممکن است نشان دهنده آسیب دیدن صفحه لمسی باشد.

3. انجام تست صفحه لمسی:
از برنامه ها یا ابزارهایی که به طور خاص برای آزمایش عملکرد صفحه لمسی طراحی شده اند، استفاده کنید. این تست ها دقت و پاسخ دهی صفحه لمسی را ارزیابی می کنند و به شناسایی مناطقی که ممکن است خراب باشند کمک می کنند.
 

علائم شکستن ال سی دی گوشی

زمان شکستگی ال سی دی موبایل یکسری علائمی وجود دارد که بتوان با دانستن آن ها تشخیص داد که شکستگی ال سی دی گوشی رخ داده است. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر رنگ

اگر متوجه الگوهای رنگی غیرعادی در صفحه نمایش گوشی هوشمند خود شدید، مانند رنگ زرد یا تکه هایی از تغییر رنگ، می تواند نشانه شکستگی صفحه LCD باشد. این معمولاً به دلیل آسیب فیزیکی یا نقص تولید ایجاد می شود.
 

سوسو زدن یا ایجاد خطوط

یکی دیگر از نشانه های شکستگی ال سی دی گوشی، سوسو زدن یا وجود خطوط افقی یا عمودی در سراسر نمایشگر است. این خطوط می توانند تجربه مشاهده را مختل کنند و استفاده موثر از گوشی هوشمند شما را دشوار کنند.
 

نقاط سیاه

اگر متوجه لکه های سیاه یا پیکسل های مرده بر روی صفحه نمایش خود شدید، این نشانه واضحی از شکستگی LCD موبایل است. این لکه ها زمانی ظاهر می شوند که کریستال های مایع سازنده نمایشگر آسیب ببینند یا تغییر شکل دهند.
 

چه زمانی LCD شکسته نیاز به تعویض دارد؟

اگر فقط به پنل شیشه‌ای روی تلفن همراه آسیب رسیده است و بعد از ضربه مشکلی در تاچ و LCD تلفن همراه وجود ندارد، نیاز فوری به تعویض شکسته LCD خواهید داشت. حداقل برای مدت زمان کوتاهی می‌توانید با همین شرایط نیز سر کنید. در بعضی از تلفن‌های هوشمند نیز می‌توانید تنها لایه شیشه‌ای روی نمایشگر را تعویض کنید که هزینه‌ی بسیار کمتری نسبت به تعویض اسکرین دارد. با این حال اگر تاچ یا LCD شکسته باشد، راهی جز تعویض کامل نمایشگر تلفن همراه نخواهید داشت. در گذشته تاچ و LCD بعضی از تلفن‌ها از هم جدا بودند اما در تلفن‌های نو هر دو باید با هم تعویض شوند.
 

آیا ال سی دی قابل تعمیر است؟

شکستگی ال سی دی گوشی در صورتی قابل تعمیر است که خود ال سی دی آسیب ندیده باشد. در صورتی ال سی دی قابل تعمیر است که فلت گوشی ایراد پیدا کند. فلت گوشی کابل رابطی بین ال سی دی و مادربرد است که در طی تاچ و کار کردن شما با گوشی آن فلت فرسایش و قطعی پیدا می کند. در این صورت اگر دستگاه شما بدون ضربه خوردگی ایرادی پیدا می کند شما می توانید با تعویض فلت، ال سی دی را احیا کنید. زمانی که گلس گوشی شکسته باشد و خود ماهیت ال سی دی در گوشی های مدل بالا آسیب دیده باشند به هیچ وجه قابل تعمیر نیستند.

راه های شناسایی شکستگی ال سی دی گوشی
 

با چه مشکلاتی بعد از تعویض ال سی دی مواجه می شویم؟

مشکل ۱ :
در تعویض ال سی دی شکسته شده اگر تعمیر کار در انجام درستی کار نابلد باشد. به این صورت که بلد نباشد ال سی را چفت کند یا چسب آن را درست بزند یا به کل نمی تواند دستگاه را کامل جمع کند. این عامل می تواند در استفاده طولانی مدت برای شما مشکل ایجاد کند.

مشکل ۲ :
اگر در تعویض شکستگی ال سی دی از ال سی دی کپی استفاده کنید دچار مشکل می شوید. در دورانی که ما زندگی می کنیم جنس اصلی و کپی وجود دارد. برای مثال A50 سامسونگ، دو مدل ال سی دارد. یک مدل ال سی دی که اورجینال شرکتی و یک مدل فیک که این دو مدل تفاوت قیمتی بسیار زیادی با یکدیگر دارند. ممکن است برای تعویض ال سی دی از LCD کپی استفاده کنید و برای کم هزینه کردن از آن راضی باشید. ولی در طولانی مدت، تاچ دستگاه شما ضعیف می شود، تصویر گوشی، خود به خود پر پر می کند و خیلی مشکلات زیادی برای شما پیش می آورد. بنابراین شما باید سعی کنید که ال سی دی اورجینال استفاده کنید که ایرادی برای گوشی پیش نیاید.
 

روش‌های محافظت از تاچ و ال سی دی

روش‌های ساده و کم هزینه‌ای وجود دارند که می‌توانند به راحتی شما را از هزینه‌های زیاد تعویض تاچ و ال سی دی در امان نگه دارند:
– از یک گلس با درجه محافظت بالا استفاده کنید تا در صورت افتادن و یا ضربه وارد شدن به گوشی شما، حدأقل صدمه و آسیب به صفحه گوشی وارد شود.
– یک قاب مناسب و با قدرت ضربه گیری بالا انتخاب نمایید تا تمام اطراف گوشی و لبه‌های صفحه نمایش را به خوبی بپوشانند تا تاچ و ال سی دی از وارد شدن ضربه به آن‌ها حفاظت شوند.
– گوشی خود را در مکان‌هایی که احتمال افتادن از دست شما را دارند، به همراه خود نبرید؛ به عنوان مثال بردن گوشی به استخر، حمام و سرویس بهداشتی کاری اشتباه است که بسیاری از افراد به آن بی توجهی می‌کنند.
– از قرار دادن گوشی در جیب لباس و مخصوصاً شلوارخودداری کنید.
– گوشی خود را به دست کودکان نسپارید چون ممکن است به دلیل وزن زیاد گوشی و قدرت کم کودک در نگه داشتن آن، با زمین یا یک جسم سخت مثل میز برخورد کند و تاچ یا ال سی دی صدمه شدیدی ببینند.
 

سخن پایانی!

یکی از پر هزینه ترین آسیب ها به گوشی، شکستگی ال سی دی است. برای اینکه بهترین راه حل برای تعمیر آن را انتخاب کنید، بهتر است با قسمت های مختلف صفحه نمایش مانند تاچ و گلس نیز آشنا شوید. پس از اینکه از شکستن LCD موبایل خود مطمئن شدید، ۴ راه پیش رو دارید. این ۴ راه شامل تعمیر و تعویض ال سی دی در تعمیرگاه ها یا توسط خودتان، فروش گوشی با ال سی دی شکسته و یا استفاده از بیمه می باشد.
 

منابع

https://janebi.com
https://amoozeshgahfanni.com
https://sorenstore.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.