لوازم مورد نیاز سفر اربعین + لیست وسایل و مدارک ضروری

در این مطلب لوازم مورد نیاز سفر اربعین و هر آنچه که باید به آن توجه کنید را با هم مرور می‌کنیم.
3 ساعت و 39 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
لوازم مورد نیاز سفر اربعین + لیست وسایل و مدارک ضروری
هر سال با نزدیک‌شدن اربعین، شوروشوق مراسم پیاده‌روی در قلب شیعیان شعله می‌کشد؛ اما خاطرتان باشد برای اینکه در این سفر و زیارت ارزشمند، دغدغه چندانی نداشته و به دعا و نیایش خود مشغول باشید، باید برای چالش‌های مسیر تمهیداتی بیندیشید

لیست وسایل مورد نیاز سفر اربعین

اولین چیزی که برای آغاز سفر اربعین اهمیت دارد، بهینه کردن وسایل سفر و حذف وسایل غیر ضروری است. وسایل مورد نیاز سفر اربعین هرچه کارآمدتر و ضروری تر انتخاب شود، به شما کمک می کند تا برای حمل آن در مسیرهای طولانی رنج نکشید.

البته که در این پیاده‌روی نیازی نیست از هرجا که هستید، تمام مسیر را پیاده بروید. گروهی با پرواز خود را به نجف می رسانند و از آنجا پیاده روی خود را آغاز می کنند؛ گروهی نیز ترجیح می دهند از طریق مسیرهای ریلی، همچون خرید بلیط قطار تهران اهواز خود را به شهرهای جنوبی رسانده و عبور از مرز، سفر پیاده روی اربعین خود را آغاز کنند.

اگر با وسایل نقلیه عمومی خود را به نجف برسانید، پیاده‌روی شما چیزی بین ۳ الی ۵ روز طول خواهد کشید که اگر لوازم موردنیاز را با خود داشته باشید، اصلاً سخت نخواهد بود. در این بخش به اصلی‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اربعین اشاره خواهیم کرد.
 

کوله پشتی مناسب پیاده روی اربعین

اولین چیزی که باید برای این سفر زیارتی تهیه کنید یک کوله‌پشتی مناسب است تا بتوانید تمام وسایل موردنیاز سفر اربعین را همراه خود ببرید. برای پیاده‌روی چندروزه، بهتر است یک کوله‌پشتی سایز متوسط انتخاب کنید تا هم وسایل شما در آن جا شود، هم خیلی سنگین نشود. ارگونومیک بودن کوله‌پشتی سفر اربعین و اینکه بندهای پهن و توری عرق گیر داشته باشد نیز اهمیت زیادی دارد.
 

داروهای ضروری

در پیاده روی اربعین قرار است به مدت طولانی زیر نور آفتاب باشید و پیاده‌روی کنید؛ بنابر‌این بهتر است در کنار داروهای ضروری رایج، داروها و لوازم مراقبت پوستی و گرفتگی عضلانی را همراه خود داشته باشید. می‌توانید از فهرست پایین کمک بگیرید.

مولتی‌ویتامین و داروهای تقویتی
کمربند و زانوبند طبی

پماد و باند کشی برای پا و مفاصل
داروی B6 و دیفنوکسیلات برای اسهال و استفراغ

رانیتیدین برای درد معده
ضدآفتاب

چسب‌زخم
پماد سوختگی یا ضد‌التهاب

کالاندولا، زینک اکساید یا پودر بچه برای عرق‌سوز
اسپری بینی سدیم کلراید برای شستشوی بینی
 

مدارک مورد نیاز برای سفر اربعین

مدارک از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اربعین است که باید قبل از حرکت از خانه، آن را داخل کوله‌پشتی خود بگذارید در ‌غیر ‌این‌ صورت، موفق به عبور از مرز نخواهید شد. حتماً یک کپی نیز از این مدارک تهیه کنید. همچنین، برای امنیت بیشتر، آن‌ها را داخل یک کیف گردنی با خود حمل کنید تا گم نشوند. مدارک مورد‌نیاز شما شامل موارد زیر است.
کارت ملی
پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار
 

لوازم و تجهیزات الکترونیک

پاوربانک برای شارژ تلفن همراه، یکی دیگر از وسایل مورد نیاز سفر اربعین است. در مسیر کربلا تقریباً در هر کیلومتر ایستگاه‌هایی برای شارژ موبایل و سایر تجهیزات کنار جاده قرار دارد. البته بهتر است برای اطمینان، با خود پاوربانک هم داشته باشید. هندزفری نیز یکی از لوازم ضروری در این پیاده‌روی چندروزه است.

سیمکارت عراق در سفر اربعین

سیم‌کارت ایران آنجا درست آنتن نمی‌دهد؛ بنابراین بهتر است قبل از راهی شدن، سیم‌کارت عراق را تهیه کنید تا بتوانید در طول سفر به‌راحتی با دوستان و خانواده تماس بگیرید. در طول مسیر نیز وای‌فای رایگان برای زائرین مهیا است و می‌توانید تماس‌های تصویری برقرار کنید.

لباس خنک

لباس خنک یکی از حیاتی‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اربعین است که باید برای آسایش خود، همراهتان داشته باشید. آب‌و‌هوای گرم عراق، فصل تابستان و پیاده‌روی برای ساعت‌های طولانی همگی ضرورت پوشیدن لباس خنک را نشان می‌دهند.

 
لوازم مورد نیاز سفر اربعین + لیست وسایل و مدارک ضروری


خوراکی و وسایل مورد نیاز سفر اربعین
در طول مسیر از زائرین به‌خوبی پذیرایی می‌‌شود؛ اما بهتر است شما هم مقداری خشکبار و آجیل همراه خود داشته باشید تا در مواقع نیاز انرژی مورد‌نیاز بدنتان تأمین شود.

کفش پیاده روی
برای پیاده‌روی چندروزه، چیزی مهم‌تر از کفش راحت و استاندارد نیست. حتماً یک کفش راحت که کمی برای پای شما آزاد باشد تهیه کنید. چون در اثر پیاده‌روی طولانی احتمالاً سایز پای شما اندکی بزرگ‌تر شود.
 

لوازم بهداشتی

لوازم بهداشتی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اربعین است و توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی خود حتماً لوازمی مانند حوله دست، اسپری ضدعفونی‌کننده، صابون، مسواک و خمیردندان، شانه، ناخن‌گیر، دستمال مرطوب، ضد عرق، قاشق، چنگال و لیوان شخصی، کیسه‌فریزر، دستکش یک‌بار‌مصرف برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی عمومی، ماسک، کلاه آفتاب‌گیر و... را در وسایل خود قرار دهید.

دانستنی ها درباره سفر اربعین با بچه

کودکان دارای ویژگی‌های جسمانی و همچنین خصوصیات رفتاری مختص سن خود هستند و این موضوع باعث می‌شود سفر با کودک، با سفر‌های عادی متفاوت باشد. برای داشتن سفری خوب، به‌ویژه در یک پیاده‌روی چند‌روزه، باید تمام جوانب را بسنجید و تمام وسایل مورد نیاز سفر اربعین برای کودکان را همراه داشته باشید تا شما و کودکتان اذیت نشوید.

نکات ضروری برای یک سفر شیرین با کودک

احتمالاً وقتی یک کودک همراه شما است، بارها لازم است توقف کرده و به کودکتان رسیدگی کنید؛ بنابراین عجیب نیست کمی از سایرین عقب بیفتید. برای رسیدن به حرم عجله نداشته باشید.
با افرادی همراه شوید که مانند شما بچه‌دار هستند تا هم‌پای یکدیگر به مسیر ادامه دهید.

اگر به هر دلیلی پیاده طی‌کردن مسیر برای شما و کودکتان دشوار بود با خودروهای سواری خود را به حرم برسانید و آ‌نجا منتظر هم‌سفرانتان بمانید.
وسایل مورد نیاز سفر اربعین با بچه

کالسکه: در سفر پیاده‌روی با بچه، کالسکه ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اربعین است. بهتر است این کالسکه سبک و تاشو باشد تا مواقعی که کودک خودش قدم می‌زند، بتوانید کالسکه را حمل کنید.

پوشک: اگر فرزند شما به پوشک نیاز دارد حتماً به مقدار لازم با خود ببرید. چون ممکن است در مسیر پوشک نباشد یا گران باشد.

اسباب‌بازی: حتماً یکی از اسباب‌بازی‌های سبک و محبوب فرزندتان را همراه خود ببرید تا سرگرم شود.

لباس: لباس کودک شما بارها در این سفر کثیف و خاکی خواهد شد پس با خود چند دست لباس خنک داشته باشید.

 
لوازم مورد نیاز سفر اربعین + لیست وسایل و مدارک ضروری


وسایل مورد نیاز سفر اربعین برای خانم ها

توجه به نکاتی که در ادامه ذکر می‌کنیم، کمک می‌کند بانوان عزیز سفر راحت‌تری را تجربه کنند.

داشتن مقنعه یا روسری مناسب: مقنعه یا روسری‌ای نیاز به مرتب‌کردن مداوم داشته باشد، یکی از آزاردهنده‌ترین چیزهایی است که در یک پیاده‌روی چندروزه بخواهید تجربه کنید. حتماً قبل از سفر مقنعه را نزد خیاط ببرید تا آن را اندازه صورت شما کند و به آن کش نصب کند تا دیگر دغدغه‌ای بابت این موضوع نداشته باشید.

نوار بهداشتی: حتی اگر تاریخ عادت‌ماهانه شما نزدیک نیست، بهتر است با خود نوار بهداشتی داشته باشید.

کش مو یا گیره سر زاپاس: در هوای گرم چیزی بدتر از پاره شدن کش مو و باز شدن موها نیست. حتماً کش و کلیپس اضافی داشته باشید تا در صورت گم یا خراب‌شدن گیره فعلی، اذیت نشوید.

یک پیاده روی اربعین بدون چالش

پیاده‌روی اربعین یکی از شور‌انگیزترین مراسم سالانه شیعیان است که چالش‌ها و لذت‌‌‌های خود را دارد. البته با دوراندیشی و تهیه لوازم مورد نیاز سفر اربعین، اکثر چالش‌های این سفر بر شما هموار خواهند شد. در این مطلب ما نکاتی را که باید می‌دانستید و همچنین، وسایل مورد نیاز سفر اربعین را مرور کردیم تا خاطره‌ای خوش از این سفر برایتان به‌ یادگار بماند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.