نماز روز جمعه ماه رجب چگونه خوانده می شود؟

یکی از پر فضیلت ترین ماه های قمری ماه رجب می باشد که به آن ماه خدا نیز گفته می شود.در این مطلب به نحوه خواندن نماز جمعه ماه رجب می پردازیم.
4 ساعت و 13 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نماز روز جمعه ماه رجب چگونه خوانده می شود؟

فضیلت ماه رجب

یکی از پر فضیلت ترین ماه های قمری ماه رجب می باشد که به آن ماه خدا نیز گفته می شود. ماه رجب یکی از ماه های حرام می باشد که در آن جنگ و خونریزی حرام است و به دعا و مناجات در این ماه سفارش  شده است.
از حضرت رسول اکرم (صلى الله علیه و آله) روایت شده است: کسى که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودى خدای بزرگ می‌ گردد و غضب الهى از او دور می‌ شود و درى از درهاى جهنم بر روى او بسته خواهد شد.
روایت دیگری در فضیلت ماه رجب از پیامبر اکرم روایت شده است به این مضمون که در آسمان هفتم فرشته‌ ای با نام داعی وجود دارد که در هر شب این ماه تا صبح می‌گوید: خوشا بحال تسبیح‌ کنندگان خدا، خوشا بحال فرمان برداران خدا.
همچنین خدای متعال می‌ فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمان بردار کسی هستم که فرمان بردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم. ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌ کنم و هر کس از من بخواهد به او می‌ دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌ کنم. این ماه را رشته‌ ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‌ رسد.
 

نماز جمعه مستحبی ماه رجب

هفتمین ماه قمری ماه رجب نام دارد که نخستن ماه از ماه‌ های حرام می‌ باشد. برای این ماه مبارک اعمال مستجب بسیاری معرفی شده است. ‌نمازهای ذکر شده در ماه رجب، نمازهایی هستند که در زمان های خاصی از روز و شب در ماه رجب خوانده می‌ شوند یکی از این نماز ها که در روایات و کتب دینی بسیار سفارش شده است نماز مستحبی روز جمعه می باشد که در باب فضیلت این نماز از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است: هر کسی در روز جمعه ماه رجب، چهار رکعت ما بین نماز ظهر و عصر نماز بگذارد پروردگار عالم از روزی که نماز را گزارده تا زمانی که بمیرد؛ هر روز هزاران حسنه نوشته و به ازای هر آیه ای که تلاوت شده شهری از یاقوت در بهشت و به ازای هر حرفی که خوانده است قصری از گوهر در بهشت عطا فرماید. خدای حق تعالی برای وی حورالعین به همسری گزیده و از وی بسیار خشنود گردد بطوریکه خشم و غضبی بر وی روا ندارد و همچنین در زمره عابدان قرار گرفته و تا پایان عمر سعادتمند و مورد مغفرت قرار خواهد گرفت.
و اما کیفیت به جا آوردن این نماز به این صورت است که این نماز چهار رکعتی یعنی دو نماز دو رکعتی ما بین نماز ظهر و عصر به این صورت خوانده می شود که در هر رکعت بعد از قرائت یک مرتبه سوره حمد هفت مرتبه آیة الکرسی و پنج مرتبه سوره توحید خوانده می شود و در پایان بعد از سلام نماز ده بار ذکر استغفرالله الذی لا اله الّا هو و اساله التّوبة.یعنی آمرزش می‌ خواهم از خدایی که معبودی جز او نیست و از او درخواست توبه دارم گفته شود.
 

دعای مخصوص ماه رجب

بسم الله الرحمن الرحیم
"یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ"‌
ای که برای هر خیری به او امید دارم
وَآمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ
و از خشمش در هر شری ایمنی جویم
یا مَنْ یُعْطِی الْکَثیرَ بِالْقَلیلِ‌
ای که می‌دهد عطای بسیار در برابر طاعت اندک
یا مَنْ یُعْطی مَنْ سَئَلَهُ‌
ای که عطا کنی به هرکه از تو خواهد
یا مَنْ یُعْطی مَنْ لَمْ یَسْئَلْهُ‌
ای که عطا کنی به کسی که از تو نخواهد
و مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ
و نه تو را بشناسد
تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَهً
از روی نعمت بخشی و مهرورزی
اَعْطِنی بِمَسْئَلَتی اِیّاکَ
عطا کن به من به خاطر درخواستی که از تو کردم
جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَجَمیعَ خَیْرِ الاْخِرَهِ
همه خوبی دنیا و همه خوبی و خیر آخرت را
وَاصْرِفْ عَنّی بِمَسْئَلَتی
و بگردان از من به خاطر همان درخواستی که از تو کردم
اِیّاکَ جَمیعَ شَرِّ الدُّنْیا وَشَرِّ الاْخِرَهِ
همه شر دنیا و شر آخرت را
فَاِنَّهُ غَیْرُ مَنْقُوصٍ ما اَعْطَیْتَ.
زیرا آنچه تو دهی چیزی کم ندارد یا کم نیاید
وَزِدْنی مِنْ فَضْلِکَ یا کَریمُ
و بیفزا بر من از فضلت‌ای بزرگوار
یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ‌
ای صاحب جلالت و بزرگواری
یا ذَاالنَّعْماَّءِ وَالْجُودِ‌
ای صاحب نعمت و جود
یا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَیْبَتی عَلَی النّارِ‌
ای صاحب بخشش و عطا حرام کن محاسنم را بر آتش دوزخ
برحمتک یا ارحم الرّاحمین.

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.