جوان و اهل بيت (ع)
محبت به اهل بيت (عليه السلام) در قرآن
[اي پيامبر به مردم] بگو براي انجام رسالت، از شما پاداش نمي خواهم؛ جز داشتن مودت به ذوي القربي.
پيام:
2. مگر تنها، مسلمانان صدر اسلام مأمور بودند كه مزد رسالت را بپردازند و به قُربي مودت بورزند، و مسلمانان امروز اين وظيفه را ندارند؟ بايد گفت آگاه باشيم كه امروز به پيشگاه حضرت مهدي (عج) بايد وظيفه مودت و اطاعت به مولا را ادا كنيم.
3. مودت اهل بيت پيامبر، مصداق روشن ايمان و عمل صالح است.
4. مودت اهل بيت (عليه السلام)، راهي براي درك و عمل به خوبي هاست و دريافت پاداش حقيقي را سبب مي شود.
5. دوستي اهل بيت رسول خدا (ص)، مغفرت الهي را نصيب آدمي مي سازد.
6. خداوند قدردان كساني است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت (عليه السلام) عمل مي كنند.(1)
لزوم الگوگيري از معصومان (عليه السلام)
الگوپذيري از بزرگان و كمال يافتگان، فطري انسان هاست و بشر همواره در پي يافتن قهرماناني است تا رفتار خود را با رفتار آنان هماهنگ كرده، در نتيجه همانند آنها شود. بي گمان وجود الگو، وسيله مؤثري براي تربيت انسان است. خداوند در آيات قرآن كريم رهبران الهي را به عنوان بهترين الگوهاي رفتاري به انسان معرفي مي كند و در پاره اي از آيات خويش در اين باره مي فرمايد:
اسوه حسنه
به تحقيق، براي شما در زندگي رسول خدا (ص) الگوي نيكويي است .
قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ (ممتحنه :4)
همانا براي شما در [پيروي از ] ابراهيم و كساني كه با اويند، سرمشقي نيكوست .
لَقَدْ كانَ لَكُمْ فيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ .(ممتحنه:6)
همانا براي شما در [پيروي از] آنان سرمشقي نيكوست.
پيام
ـ الگوهاي مورد تأييد خداوند، پيامبران و اولياي الهي هستند.
ـ خداوند نسبت به نقش الگو در پرورش انسان ها اهتمام ويژه اي دارد.
وجود رهبران در هر زمان
و آنان كه كافر شده اند، مي گويند:«چرا نشانه اي آشكار از طرف پروردگارش بر او نازل نشده است؟» [اي پيامبر،] تو فقط هشدار دهنده اي و براي هر قومي رهبري هست.
پيام :
ـ مسئوليت پيامبران و امامان، راهنمايي و الگوبودن براي بشر است و هيچ گاه زمين از نعمت وجود رهبر خالي نخواهد ماند.
راهنمايان دين
ما راه را بدو نموديم، يا سپاس گزار خواهد بود يا ناسپاس گزار.
پيام:
ـ خداوند برنامه زندگي سعادت آفرين را در اختيار مردم قرار داده است و اين، نعمتي است كه بايد با به كارگيري آن، از پروردگار متعال سپاس گزار بود.
ـ پس از آمدن رسولان و ائمه، ديگر، تصميم با بنده است كه راه راست را برگزيند يا راه تاريكي و ظلمات .
لزوم پيروي از رهبران الهي
بگو:«خدا و پيامبر را اطاعت كنيد. پس اگر پشت كرديد، [ بدانيد كه] بر عهده اوست آنچه تكليف شده و بر عهده شماست آنچه موظف هستيد و اگر اطاعتش كنيد، راه خواهيد يافت و بر فرستاده [خدا] جز ابلاغ آشكار مأموريتي نيست».
پيام :
ـ رهبران الهي، تنها موظف به ارائه مسير و رساندن پيام وحي هستند. به تعبير زيباي سعدي:
من آنچه شرط بلاغ است با تو مي گويم
تو خواه از سخنم پندگير و خواه ملال(2)
ـ وظيفه انسان ها الگوگيري از راه پيامبر و ائمه (عليه السلام) است.
راه ائمه و هدايت
برخي از آنان را چون شكيبايي كردند و به آيات ما يقين داشتند، پيشواياني قرار داديم كه به فرمان ما [مردم را] هدايت مي كردند.
پيام :
ـ شرط هدايت بشر، الگو گرفتن از پيامبر و ائمه اطهار (عليه السلام) است.
پيامبر، بهترين الگو
بدون شك، براي شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقي نيكوست؛ براي آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مي كند.
پيام :
ـ اميدواري به خدا، اميدواري به روز قيامت و بسيار به ياد خدا بودن، از جمله ويژگي هاي كساني است كه داراي اسوه حسنه هستند.(3)
ضرورت اطاعت از پيامبر
و آنچه را فرستاده او به شما داد، آن را بگيريد و از آنچه شما را بازداشت، باز ايستيد.
پيام :
مسلمانان، الگوي امت ها
و بدين گونه شما را امتي ميانه قرار داديم، تا بر مردم گواه باشيد و پيامبر بر شما گواه باشد و قبله اي را كه [چندي] بر آن بودي، مقرر نكرديم جز براي آن كه كسي را كه از پيامبر پيروي مي كند، از آن كس كه از عقيده خود بر مي گردد، باز شناسيم و البته [اين كار ] جز بر كساني كه خدا هدايت [شان] كرده، سخت گران بود... .
پيام :
ـ كارها و رفتار پيامبر خدا نه تنها براي مسلمانان، ميزان است، بلكه براي پيروان ديگر اديان نيز راهنما و معيار است .
راه پيامبران، تنها راه راست
كه به يقين، تو از [جمله] پيامبراني بر راهي راست.
پيام:
ـرسول اكرم و ائمه اطهار (عليه السلام) راه حق و درستي را راه پيامبران و اهل بيت (عليه السلام) دانسته اند.
ـ مأموريت پيامبر و ائمه (عليه السلام)، هدايت همگان به آيين توحيدي خداوندگار است .
ـ راهنمايي هاي پيامبر و امامان (عليه السلام)، به گونه اي است كه هم راه را نشان مي دهند و هم انسان را به مطلوب خويش مي رساند.
پی نوشت ها :
1. نك: محسن قرائتي، تفسير نور، ج10، صص393-398.
2. كليات سعدي، تصحيح: محمد علي فروغي، ص 673.
3. تفسير نمونه، ج17، ص242.
4. تفسير نمونه، ج1، ص50.
منبع: گلبرگ 115