روان شناسي رنگ قرمز

در طول تاريخ، نمادگرايي رنگ ها در نگرش ما نسبت به جنبه هاي زندگي، موقعيت هاي هيجاني و احساسي، دنياي اطراف و هم نوعان ما اثرگذار بوده است. امروزه نفوذ رنگ ها و تأثير آن ها در بدن انسان، به روش هاي گوناگوني ثابت شده است و پژوهش هاي متعددي درباره ي علت هاي ترجيح رنگي بر رنگ ديگر و آثار رنگ ها بر ذهن
پنجشنبه، 18 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
روان شناسي رنگ قرمز

روان شناسي رنگ قرمز
روان شناسي رنگ قرمز


 

نويسنده:دکتر پگاه فرخزاد*




 
اميرمسعود رستمي (کارشناس روان شناسي و عضو باشگاه پژوهشگران)
رنگ، هم چون کلامي گوياست براي بازگو کردن خلق وخوي مردم.
در طول تاريخ، نمادگرايي رنگ ها در نگرش ما نسبت به جنبه هاي زندگي، موقعيت هاي هيجاني و احساسي، دنياي اطراف و هم نوعان ما اثرگذار بوده است.
امروزه نفوذ رنگ ها و تأثير آن ها در بدن انسان، به روش هاي گوناگوني ثابت شده است و پژوهش هاي متعددي درباره ي علت هاي ترجيح رنگي بر رنگ ديگر و آثار رنگ ها بر ذهن آدمي، حفظ تعادل فکري و جسمي، توليد شادماني يا افسردگي ، آرامش يا بي قراري و... صورت گرفته که همگي، آثار رنگ ها را در زندگي انسان نشان داده اند؛ البته در صورتي که ما ديدي آگاهانه نسبت به رنگ ها داشته باشيم و تصوير آن ها را درک کنيم.
قرمز يکي از سه رنگ اصلي ست؛ رنگي بسيار هيجاني و بااعتماد به نفس که خطر و آتش را تداعي مي کند. داغ و آتشي مزاج است و گاهي کنترل آن، سخت. حواس را تحريک مي کند و جاه طلبي ها، انرژي هاي متمرکز و شهامت را افزايش مي دهد. از نظر فيزيکي در محاصره ي قرمز بودن، موجب افزايش خون مي شود و ترشح «آدرنالين» را در بدن بالا مي برد. قرمز مي تواند موجب ايجاد خشم، تمايل جنسي و دمدمي مزاجي شود. وقتي شخصي به شدت خسته يا افسرده است و يا نيروي اراده اش تحليل رفته، قرمز مي تواند به عنوان عامل انرژي زا استفاده شود. هم چنين قرمز براي مبارزه با احساسات منفي، مفيد است و مي تواند کمکي براي خجالتي ها و افرادي که اعتماد به نفس ندارند، باشد.
پوشيدن لباس هاي قرمز يا استفاده از زيورآلات قرمز يا قرار گرفتن در محيط قرمزرنگ، به هنگام ناراحتي يا هيجان و اضطراب، مي تواند به بروز خشم منجر شود.

رنگ درماني با رنگ قرمز
 

قرمز، نشان گر نيروي آتشين و پرشوق وشوراست. ويژگي اصلي اين رنگ، عمل است. مثبت بودن ماهيت قرمز، مي تواند در از بين بردن منفي گرايي در افکار و احساسات، مفيد باشد.
اگر فردي تمايل به شروع کاري نداشته باشد يا از بزرگ بودن کاري که در پيش دارد، بترسد، پوشيدن لباس هاي قرمز يا محصور کردن خود در بين اشياء قرمزرنگ، اين مانع دروني را از بين خواهد برد و موجب به جريان افتادن انرژي ها مي شود.
از آن جا که قرمز، رنگ محرکي قوي ست، از اين رنگ در درمان، به ويژه اختلالات هيجاني و اضطراب، کم تر استفاده مي شود.
حمام نور قرمز گرفتن، براي حل مشکلات جريان خون، اختلال در فشارخون، سفت شدن رگ ها و کم خوني مفيد است. با اين حال، بايد توجه داشت که چون اين رنگ، بسيار قدرتمند است و اغلب نيروي غيرقابل کنترلي دارد، نبايد از آن در سطح بالاتر از کمر استفاده کرد زيرا اين خطر وجود دارد که ضربان قلب را بيش از حد تحريک کند.
«رونالد هانت» در کتاب خود تحت عنوان «هفت کليد رنگ درماني»، اين رنگ را بزرگ ترين انرژي ساز و پدر سرزندگي و نشاط قلمداد مي کند. به عقيده ي او، رنگ قرمز کريستال هاي نمک فريک را به آهن و نمک تجزيه مي کند، گلبول هاي قرمز خون، آهن را جذب کرده و نمک از طريق پوست يا کليه ها دفع مي شود. از اين رو، قرمز مناسب ترين رنگ براي درمان کم خوني و کمبود آهن در بدن است.

پی نوشت ها :
 

* (عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي)

منابع:نشريه شادکامي و موفقيت شماره 69
«روان شناسي رنگ» «جاناتان دي ولسلي تايلور»، مترجم «مهدي گنجي» «رنگ درماني» «پاولين ويلز»، مترجم: «مرجان فرجي»



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.