خبرسازترين دندان هاي جهان

يک پسر بچه 9 ساله کانادايي،، رکورددار بزرگ ترين دندان انسان در دنيا شد. «مارک هنري» 9 ساله که دنداني به عرض 2/1 و طول 28/2 سانتي متر داشت، پس از مشاوره با دندانپزشک از آنجا که دندان او مانع رشد ديگر دندان هايش شده بود، مجبور به کشيدن اين دندان عظيم الجثه شد. وي به اين ترتيب موافق شد، رکورد بزرگترين دندان دنيا را به نام خود در کتاب رکورد جهاني «گينس» ثبت کند.
سه‌شنبه، 23 آذر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خبرسازترين دندان هاي جهان

خبرسازترين دندان هاي جهان
خبرسازترين دندان هاي جهان


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا



 
با عجايب شش گانه دنياي دندان پزشکان آشنا شويد
در اين کره خاکي عجايب بزرگ و کوچک بسيارند ولي در دنياي دندان ها بايد گفت که موارد عجيب و غريبي پيدا شده که هر کدامش به نوعي منحصر به فرد بوده است. اگر باورتان نمي شود، نگاهي به6 مورد زير بيندازيد و خودتان قضاوت کنيد.

1-يک دندان 28 سانتي متري در دهان پسر بچه 9 ساله کانادايي
 

يک پسر بچه 9 ساله کانادايي،، رکورددار بزرگ ترين دندان انسان در دنيا شد. «مارک هنري» 9 ساله که دنداني به عرض 2/1 و طول 28/2 سانتي متر داشت، پس از مشاوره با دندانپزشک از آنجا که دندان او مانع رشد ديگر دندان هايش شده بود، مجبور به کشيدن اين دندان عظيم الجثه شد. وي به اين ترتيب موافق شد، رکورد بزرگترين دندان دنيا را به نام خود در کتاب رکورد جهاني «گينس» ثبت کند.

2-معبد دندان در سيلان
 

بي گمان يکي از عجايب ديدني سيلان «معبد دندان» است. اين معبد درمرکز شهر «کاندي» قرار دارد. معبد دندان سبب شده است که زايران فراواني به سيلان بيايند و شهر کاندي به صورت يکي از مراکز مهم مذهبي بوداييان در آمده است. اين معبد را به خاطر دنداني برپا کرده اند که مي گويند به بودا تعلق دارد. هر سال از گوشه و کنار جهان صدها هزار بودايي به عشق زيارت اين دندان و انجام مراسم مخصوص مذهبي به شهر کاندي مي آيند. بودايي هاي امروزي معتقدند زماني که روح بودا به آسمان رفت و جسدش روي خاک باقي ماند، ميان مريدانش اختلافات بزرگي پديدار شد؛ هر کدام بر دفن جسد او نظري داشتند و نمايندگان هر کشور بودايي مي کوشيدند که افتخار به خاک سپردن جسد بودا را نصيب سرزمين خود سازند، زيرا بوداي بزرگ به يک کشور خاص تعلق نداشت و يک پيشواي مذهبي بود و اين بود که سرانجام به اين نتيجه رسيدند که هر قسمت از بدن بوداي مقدس را به يک کشور بسپارند. به اين ترتيب، يکي از دندان هاي او نصيب کشور سيلان شد. اين دندان را با تشريفات و احترامات خاصي به سيلان آوردند و براي اينکه همه مريدانش بتوانند آن را زيارت کنند معبد عظيمي برپا کردند و نام اين معبد را معبد دندان گذاردند!

3-قديمي ترين دندان در اسپانيا
 

محققان اسپانيايي در حفاري هاي خود يک دندان يک ميليون ساله را کشف کردند که تاکنون قديمي ترين دندان کشف شده روي اين کره خاکي است. اين محققان مي گويند اين دندان، قديمي ترين دندان به جا مانده از انسان است. اين دندان در شرق اروپا کشف شده است و باستان شناسان بر اين اساس اعتقاد دارند که يک ميليون سال پيش در اين منطقه انسان ها زندگي مي کرده اند.

4-ساخت لنز از دندان
 

دانشمندان به تازگي کشف کرده اند که مواد کدر و تيره دندان انسان، گلبرگ هاي گل مينا، پوست تخم مرغ و رنگ سفيد مي توانند نور را به شدت متمرکز کنند و مي توان از آنها لنزهاي ارزان قيمت ساخت. آلاردموسک که سرپرست اين گروه تحقيقاتي در دانشگاه تونت است مي گويد: «يک پوست تخم مرغ يا يک دندان مي تواند رزولوشن قابل مقايسه اي با بيشتر ميکروسکوپ هاي کامل داشته باشد.» ضخامت يک لايه از دندان انسان که مي تواند به جاي لنز ميکروسکوپ در بزرگ نمايي اشيا استفاده شود، 1/5 ميلي متر است. لنزهاي ارزان قيمتي که با اين مواد ساخته مي شوند مي توانند جايگزين لنزهاي گران قيمت ميکروسکوپ هاي امروزي باشند. دندان انسان شايد به اندازه کافي شفاف نباشد ولي برخي از امواج نوري پس از اين که درراستاهاي گوناگون و نامنظم پخش شدند، از آن عبور مي کنند ومي توانند براي بزرگ نمايي اشياي زير ميکروسکوپ استفاده شوند.

5-کشف اولين آدامس دنيا که جاي دندان روي آن است
 

اين قطعه آدامس که به جاي دندان هاي انسان هنوز روي آن باقي است، امسال در کاوش هاي چهار دانشجوي باستان شناسي در گورستان متروکه اي در خليج غربي فنلاند کشف شده است. باستان شناسان مي گويند اين تکه رزيني مربوط به عصر نوسنگي است و انساني که اين آدامس را جويده و جاي دندان هايش روي آن باقي است در عصر نوسنگي يعني پنج هزار سال پيش زندگي مي کرده است. استاد راهنماي اين گروه باستان شناسي مي گويد: «اين رزين، حاوي اسيد فنيک است که ماده اي موثر عليه عفونت هاي دهاني است و بوميان اين منطقه از اين رزين ها براي تنقلات و نيز به عنوان ضد عفوني کننده دهان استفاده مي کرده اند.»

6-شناسايي هويت مقتول با دندان ها
 

شايد قبل از اين شنيده باشيد که پزشکان قانوني با استفاده از اثر انگشت يا رنگ مو و يا آزمايش هاي ژنتيکي به هويت قاتل و مقتول پي برده اند ولي جالب است بدانيد که اين روزها از روي دندان هاي برخي از مقتولان به هويت آنها پي مي برند.دراين شيوه جديد پزشکان از خانواده مقتولان درباره سابقه دندانپزشکي مقتول سوال مي کنند و سپس با معاينه فرد مقتول از روي تعداد دندان هاي کشيده شده، ترميم شده و عصب کشي شده به هويت مقتول پي مي برند. البته دربرخي کشورها پليس براي کشف هويت مقتول و يا افرادي که در حوادث دسته جمعي کشته شده اند سري به دندانپزشک خانوادگي فرد مي زند و از روي درمان دندانپزشکي انجام شده براي بيمار ثبت شده در پرونده او و مقايسه آن با دهان بيمار پي به هويت مقتول مي برند.
منبع:روزنامه سلامت ،شماره 230



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.