نقد ديدگاه ابن خلدون دربارة احاديث مهدويت

موعود باورى يكى از برجسته‏ترين اعتقادات اسلامي شناخته شده است. اهميت موضوع، محقّقان را بر آن داشته تا از زواياى گوناگون دربارة اين اصل مهم اظهار نظر كنند. و هر چند در اصل و اساس مهدويت ميان نويسندگان و عالمان اسلامى به نوعى اتّفاق نظر ديده مى‏شود، در عين حال تعداد اندكى درصدد خرده‏گيرى يا انكار اين باور بر آمده‏اند كه
پنجشنبه، 16 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقد ديدگاه ابن خلدون دربارة احاديث مهدويت

نقد ديدگاه ابن خلدون دربارة احاديث مهدويت
نقد ديدگاه ابن خلدون دربارة احاديث مهدويت


 

نويسنده: مهدي اكبرنژاد




 
چكيده
موعود باورى يكى از برجسته‏ترين اعتقادات اسلامي شناخته شده است. اهميت موضوع، محقّقان را بر آن داشته تا از زواياى گوناگون دربارة اين اصل مهم اظهار نظر كنند. و هر چند در اصل و اساس مهدويت ميان نويسندگان و عالمان اسلامى به نوعى اتّفاق نظر ديده مى‏شود، در عين حال تعداد اندكى درصدد خرده‏گيرى يا انكار اين باور بر آمده‏اند كه شاخص‏ترين آن‌ها و به نوعى سردمدارشان ابن خلدون مغربى است كه با تضعيف احاديث مهدويت، اساس اين اعتقاد را انكار كرده است.
اين نوشتار در ابتدا ديدگاه و مبانى وى در تضعيف احاديث مهدويت را دنبال مى‏كند؛ آن گاه آن‌ها را نقّادى خواهد كرد.
واژگان كليدى:احاديث مهدويت، ابن خلدون، مهدى موعود، نقد ابن خلدون و تضعيف احاديث مهدى.

ابن خلدون و احاديث مهدويت‏

اعتقاد به مهدى موعود هيچ‌گونه اختصاصى به فرقه يا مذهب خاصّ اسلامى ندارد و مورد اتّفاق دانشمندان و صاحب نظران اسلامى بوده و هست تا بدان‌جا كه خود ابن خلدون كه اين نوشتار در صدد نقد آراي او در بارة احاديث مهدويت است، در جايى از مقدّمه‏اش اين اتّفاق نظر را چنين ابراز داشته:
بدان كه در گذر روزگاران، ميان تمام پيروان اسلام، مشهور شد كه ناگزير در پايان دوران، مردى از خاندان نبوى سر برافرازدكه به دين استوارى بخشد و دادگرى پديدار سازد و مسلمانان وى را پيروى كنند و بر سرزمين‏هاى اسلامى فرمانروا، و «مهدى» ناميده شود (ابن خلدون، 1421 ق: ص 245).
با اين حال شايد بتوان گفت: شاخص‏ترين فردى كه به انكار و دست‌كم ترديد در احاديث مهدويت پرداخته، خود ابن خلدون است كه آوازة علمى او به واسطة نوشتن مقدّمه و تاريخش، جوامع اسلامى و غير اسلامى را در بر گرفته است. وى به رغم اعترافش به اين‌كه مسألة اعتقاد به مهدى بين تمام مسلمانان در قرون متمادى مورد اتّفاق بوده كه عين عبارت او نيز نقل شد، بعد از ذكر تعدادى از روايات مربوط مهدويت پرداخته و به مهدى آخرالزمان و نقد سندى آن‌ها، به ترديد و تشكيك در مسألة مهدويت پرداخته است.
شايد بتوان گفت كه ابن خلدون در صدد انكار صريح مسألة مهدويت نبوده؛ بلكه ـ همان گونه كه عبارت وى نقل خواهد شد ـ بيشتر به شكل ترديدآميز با روايات و احاديث مهدويت برخورد كرده و بعيد مى‏نمايد وى كه خود به اتّفاق مسلمانان در اين موضوع معترف بوده، در صدد انكار آن برآيد.
ابن خلدون كه در چند جا گويا شيوة علمى را به فراموشى سپرده، با بيانى اهانت‏آميز و تمسخر آلود پاره‏اى از عقايد شيعه را هتّاكى و استهزا كرده* و طى فصل مستقلى در مقدمه‏اش با عنوان «فى امر الفاطمى و ما يذهب اليه الناس فى شانه» به طرح مباحث مهدويت پرداخته، مى‏نويسد:
و ما اكنون احاديثى را كه در اين باره وارد شده ذكر مى‏كنيم و ايرادهاي منكران را دربارة اين احاديث و ادلّه و مستندات آن‌ها را بيان می‏كنيم. گروهى از بزرگان، احاديث امام مهدى را نقل كرده ‏اند؛ از جمله ترمذى، ابوداوود، بزاز، ابن ماجه، حاكم، طبرانى و ابويعلى موصلى و اين‌ها را با اسناد از صحابه هم چون على ، ابن عباس، ابن عمر، طلحه، ابن مسعود، ابى هريره، انس، ابى سعيد خدرى، ام حبيبه، ام سلمه، ثوبان، قرة بن اياس، على الهلالى و عبدالله بن الحارث روايت كرده ‏اند آن هم با سندهايى كه منكران به آن‌ها نظر دارند و آن‌ها را نپذيرفته‌اند؛ آن گونه كه ذكر خواهيم كرد، جز اين‌كه معروف آن است نزد اهل حديث جرح مقدم بر تعديل است (ابن خلدون، همان: ص 245).
بعد از اين گفته، تعدادى از روايات را نقل كرده* و به بررسى رجال و اسناد اين احاديث پرداخته و در پايان چنين نگاشته است:
پس اين تعدادى از احاديث است كه بزرگان در مورد امام مهدى و خروج او در آخرالزمان ذكر كرده‏اند و اين احاديث، همان گونه كه ديدى، جز اندكى يا كم‌ترين آن‌ها از نقد در امان نماند» (ابن خلدون، همان: ص 253).
عبارت اصلى كه باعث بحث‏هاى فراوان شده، همين قسمت از نوشتة او است و همان گونه كه پيش‌تر اشارتى رفت، اين عبارت هيچ صراحتى در انكار مهدويت يا تضعيف همة احاديث ندارد؛ هر چند گوياى تضعيف و ايجاد مناقشه در مجموع روايات ذكر شده در متن هست و به نوعى، با اين عبارت موضوع مهدويت را كه مبناى اساسى آن به طور عمده در روايات ريشه دارد، مورد ترديد قرار داده است.

عالمان اهل سنّت و نظرية ابن خلدون

تحليل ابن خلدون از روايات و احاديث وارد دربارة امام مهدى با انتقادهاي فراوانى از سوى دانشمندان و صاحب نظران و به ويژه بين عالمان اهل سنّت مواجه شده است و ديدگاه و داوري وى را سخت مورد نقّادى قرار داده‏اند و در همين زمينه، برخى به تاليف مستقل در پاسخ به اين نظريه اقدام كرده‏اند. از جمله احمد الصديق الغمارى (م 1380ق) در همين زمينه كتابى را به نام ابراز الوهم المكنون من كلام ابن خلدون تاليف كرده كه اشكالات وارد شده از سوى ابن خلدون را به تفصيل پاسخ داده است.
تعداد ديگرى از آنان در لابه‌لاى تأليفاتشان فصلى را به پاسخ به اين ايرادها اختصاص داده‏اند؛ از جمله سيدمحمد صديق حسن خان در كتاب الاذاعه لما كان و ما يكون بين يدى الساعه به تفصيل نظرية ابن خلدون را نقادى كرده و نيز كتانى، كتاب النظم المتناثر من الحديث المتواتر و همچنين شيخ عبدالمحسن العباد، استاد دانشگاه مدينه در پاسخ به نوشته‏اى در رد مهدويت، كتابي با عنوان الرد على من كذب باحاديث المهدى منتشر ساخته و نيز الشيخ محمدعبدالعزيز بن مانع نيز كتابى را با نام تحديق النظر فى اخبار الامام المنتظر تاليف كرده و در آن، به نقّادى ديدگاه‏هاى ابن خلدون پرداخته است؛ البتّه بايد گفت خيلى از اين نقدها بدين سبب بوده است كه ابن خلدون، به اظهار نظر در موضوعى پرداخته كه در محدودة تخصّص و تبحّر وى نبوده است و به چيزى عطف توجّه كرده كه مقدّمات لازم را در آن رابطه نداشته است وگرنه خيلى از اين نكوهش‏ها و نقدها متوجه او نمى‏بود. يكى از نويسندگان اهل سنّت در اين زمينه نوشته است:
ابن خلدون مرد اين ميدان (حديث) نيست و حق آن است كه در هر رشته و فنّى به صاحبان آن فن و دانش مراجعه شود (كتانى، 1328 ق: ، 146).
ديگرى از نويسندگان اهل سنّت به اين مطلب توجّه كرده، مى‏نويسد:
ابن خلدون در اين وادى جايگاهى ندارد... و سهمى براى او در اين باره نيست؛ پس چگونه بر او مى‏توان اعتماد و در تحقيق اين گونه مسائل به وى مراجعه كرد (غمارى، 1347 ق: ، ص 443).
محمد صديق حسن خان هنگام تحليل نظرية ابن خلدون و بررسى روايات و نتيجه‏گيرى از آن‌ها مى‏نويسد:
هيچ معنايى ندارد كه در موضوع فاطمى كه به آن وعده داده شده، ترديدى روا داشته شود؛ بلكه انكار آن جرأت بسياري را مى‏طلبد كه در برابر روايات مشهور و فراوانى كه وجود دارد، چنين گفته شود؛ .... پس اين اشتباهى بود كه از ابن‏خلدون صادر شده است.... (محمد صديق خان، 1379 ق: ص 146).
استاد شيخ عبدالمحسن العباد، استاد دانشگاه مدينه كه در دفاع از انديشة مهدويت و پاسخ به شبهات وارد شده مقالات و سخنرانى‏هاى عالمانه و ارزشمندى داشته‏اند، طىّ مقالة مفصّلى پاسخى به رساله‏اى تحت عنوان لا مهدى ينتظر بعد الرسول خير البشر، نوشته شده به وسيلة شيخ عبدالله بن زيد المحمود، رئيس وقت دادگاه‏هاى قطر، در پاسخ به اين بخش از نوشته‏هاى ابن زيد كه استناد كرده به سخن ابن خلدون كه گفته: «ابن خلدون در مقدمه‏اش به تدقيق و تحقيق دربارة احاديث مهدى پرداخته و حكم به ضعف آن‌ها داده است» نوشته است:
ابن خلدون تاريخ نگار است و از رجال حديث شناس نيست؛ از اين رو در تصحيح و تضعيف احاديث نمى‏توان به گفتة او اعتماد كرد. در اين رشته، عالمانى چون بيهقى، عقيلى، خطابى، ذهبى، ابن تيميه، ابن القيم و ديگران كه اهل روايت و درايت هستند، مورد اعتمادند. آنان جملگى قائل به صحّت بسيارى از احاديث مهدى‏اند؛ بنابراين، كسى كه به ابن خلدون رجوع كند، مانند كسى است كه از درياهاى لبريز از آب، روى برگرداند و به آب باريكه‏اى روى آورد. كار ابن خلدون در نقد احاديث بر وفق كار طبيبان حاذق و مجرّب نيست؛ بلكه بيش‌تر به كار مدّعى دروغين طبابت شباهت دارد.
....وارد شدن ابن‏خلدون در ميدان جرح و تعديل و داورى دربارة احاديث كه كدام ضعيف است و كدام نيست، در حالى كه خود، اهل علم الحديث نيست، سبب گمراهى گروهى از كسانى شده است كه گفته‏هاى او را مستند پنداشته‏اند. .... ابن‏خلدون گرچه يكى از دانشمندان برجسته در علم تاريخ است، در علم حديث از پيروان و تابعان فتوا گيرنده است، نه از متبوعان فتوا‏ دهنده... (عبدالمحسن العباد، 1400 ق: ص 12).
اين بيان متقن جناب عبدالمحسن العباد بسيار روشن و قابل توجّه است آن‌چه وي از آن ياد كرده، يكى از مسائل مهم در زمينه اظهار نظرهاى علمى است. به راستى اگر كسى در يك رشتة علمى خاص، داراى تبحر و تخصّص بود مى‏تواند به اين بهانه به خود اجازه دهد در هر رشتة ديگرى اظهار نظر كند؟ راز مشكلات فراوانى كه در برخى نظريه‏پردازى‏ها نادرست ديده مى‏شود، در همين مطلب نهفته است. داوري‏هاى بدون داشتن پشتوانة علمى لازم و به خود اجازه دادن در اظهار نظر در آن‌چه در حوزة تخصّصى نباشد، مشكلات فراواني را هميشه به دنبال داشته است.
در نقد و ارزيابى ديدگاه ابن خلدون چند نكته قابل توجّه و اهمّيت است:
أ. از ميان رواياتى كه خود وى نقل كرده كه آن هم تعداد اندكى از روايات مهدويت هستند، دست‌كم چهار روايت بنابر تصريح خود ابن خلدون يا بنابر نقلى كه از ديگران كرده است، اسناد خوب و قابل قبولى دارند:
1. ... اما الترمذى فخرج هو و ابوداود بسنديهما الى ابن عباس من طريق عاصم عن ابى النجود احدالقراء السبعه الى زرّ بن حبيش عن عبدالله بن مسعود عن النبى‏?: لو لم يبق من الدنيا الايوم لطول الله ذلك اليوم، حتى يبعث الله فيه رجلاً منى... . ابن خلدون پس از ذكر سندهاى مختلف اين حديث مى‏گويد:
و كلاهما حديث حسن صحيح (ابن خلدون، 1421: مقدمه، ص 246).
2. ما رواه الحاكم من طريق سليمان بن عبيد، عن ابى الصديق الناجى عن رسول‏الله? قال: يخرج اخرامتى المهدى يسقيه الله الغيث، و تخرج الارض نباتها، و يعطى المال صحاحاً. ابن خلدون پس از ذكر اين حديث از قول حاكم نيشابورى نقل كرده كه او گفته:
حديث صحيح الاسناد (ابن‏خلدون، همان: مقدمه، ص 249).
3. ... و رواه الحاكم ايضاً من طريق عوف الاعرابى عن ابى الصديق الناجى عن ابى سعيد الخدرى قال: قال رسول الله?: لا تقوم الساعة حتى تملأ الارض جوراً و ظلماً و عدواناً، ثم يخرج من اهل بيتى رجلٌ يملأها قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و عدواناً كه بعد از ذكر اين حديث مى‏نويسد:
قال فيه الحاكم: هذا صحيح على شرط الشيخين و لم يخرجاه و هيچ‌گونه توضيحى نيز نداده و به همين جمله بسنده كرده است (ابن خلدون، همان: مقدمه، ص 248)
4. ... ثم رواه ابوداود من رواية ابى خليل عن ابى عبدالله بن الحارث عن ام سلمه ... و راله رجال الصحيحين لا مطعن فيهم و لا مغمز. (ابن خلدون، همان: ص 247).
از ميان تعداد اندك روايتى كه ابن خلدون نقل كرده، دست‌كم اين چهار مورد را يا خود او يا صاحب نظران ديگر كه وى از آن‌ها نقل كرده است، به سلامت و درستى اسانيد آن‌ها اذعان كرده‏اند، و اگر نبود جز همين چند روايت صحيح كه به طور طبيعي با ديگر احاديث ضعيف تأييد شده‏اند، براى اثبات موضوع مهدويت كفايت مى‏كرد؛ چون بسيارى از ديگر موضوعات اعتقادى، با همين مقدار قابل اثبات هستند؛ البتّه ذكر اين نكته اهمّيت دارد كه از ميان صدها، بلكه هزاران روايتى كه در منابع گوناگون شيعه و اهل سنّت نقل شده، بيان چند روايت و نقد و بررسى آن‌ها و داوري بر اساس همان چند حديث و به ايجاد ترديد و تشكيك پرداختن، خالى از دقّت علمى است و نزد اهل نظر كار عالمانه‏اى نيست.
ب. در جاهاى متعددى، بسيارى از دانشمندان و صاحب نظران اهل سنّت، به تواتر روايات مهدويت تصريح كرده‏اند و اگر اين تواتر اثبات شود كه شده است، ديگر جايى و ضرورتى براى بررسى اسناد روايات باقى نمى‏ماند و صرف تواتر يك خبر در يك موضوع، يقينى بودن و محرز بودن آن را اثبات مى‏كند. در همين زمينه، بزرگان حديث همچون ابى صلاح اظهار نظر كرده‏اند (ابى صلاح، 1404 ق: ص 267)، و اخيراً نيز احمدبن محمد بن الصديق به تشريح اين مسأله پرداخته است (غمارى، 1347: ص 458) و حتى ابن تيميه مى‏گويد:
خبرى كه يكى از صحابه يا دو تا از آنان آن را نقل كرد و امت آن را تلقّى به قبول كرد، نزد همة عالمان علم آور است و برخى از مردم به اين خبر مستفيض گويند (ابن تيميه، 1404 ق: ص 155).
ملاحظه مى‏شود ابن تيميه كه در علوم حديث مورد قبول اهل سنّت است، نقل حديثى به وسيلة يك يا دو نفر از صحابه را كه همراه با تلقّى قبول آن از سوي امت باشد، علم آور مى‏داند. حال جاى اين پرسش هست كه احاديث مهدويت كه دست كم سي نفر از صحابه آن را ذكر كرده‏اند (اسماعيل، 1423 ق: ص 63) و بنابر تصريح خود ابن خلدون در ابتداى اين مبحث كه امّت اسلامى در تمام قرون بدان معتقد بوده‏اند (ابن خلدون، 1421: ص245) چگونه علم آور نيست؟
در تكميل اين قسمت، از باب نمونه به گفته‏هاى چند نفر از بزرگان اهل سنّت كه به تواتر احاديث مهدويت تصريح كرده‏اند، اشاره مى‏كنيم:
الحافظ ابوالحسن محمد بن الحسين الآبرى (م 363 ق) (به نقل عسقلانى 1411 ق: ج 7، 169)، ابن حجر هيتمى (هيتمى 1417 ق: ج2،1480)، محمد رسول البرزنجى (برزنجى 1370 ق: ص 87)، محمد بن على الشوكانى (به نقل از صديق حسن خان، 1379 ق: ص 113)، صديق حسن خان القنوجى (صديق حسن خان 1379 ق: ص 113)، و شيخ محمد سفارينى (سفارينى، 1324 ق: ج 2، ص 80).
حال با توجّه به گفتة اينان و ادّعاى تواترى كه در سخنانشان شده، آيا ترديد يا انكار اين احاديث مى‏تواند قابل قبول باشد؟
ج. موضوع مهدى آخرالزمان و احاديث مربوط به او در كتاب‏هاى گوناگون و متعدّد اهل سنّت ثبت و ضبط شده و بيش‌تر كتاب‏هاى معتبر حديثى اهل سنّت از قبيل، المصنف صنعانى (م 211 ق)، المصنف ابن ابى شيبه (م235 ق)، سنن ابن ماجه (م 273 ق)، سنن ابى داود (م 275 ق)، سنن ترمذى (م 297 ق)، معجم طبرانى (م 654 ق)، البيان فى اخبار صاحب الزمان كنجى شافعى (م 658 ق)، البرهان فى علامات مهدى آخرالزمان متقى هندى (م 957 ق)، العرف الوردى فى اخبار المهدى للسبوطى (م 911 ق) و نيز ده‌ها كتاب ديگر كه به تفصيل اين احاديث را ذكر كرده‏اند.* با اين حال، جاى اين پرسش باقى است كه چگونه امكان دارد موضوعى را كه محدّثان بزرگ اهل سنّت كه مورد قبول و اعتماد همگان هستند، آن را نقل كرده‏اند و نيز تلقّى به قبول شده، نفى و رد و در صحت تمام اين احاديث ايجاد شبهه كنيم.
د. ابن خلدون براى تقويت ديدگاه خود در تضعيف احاديث امام مهدى‏?، گفته است:
والجرح مقدم على التعديل. جرح و تضعيف اسناد حديث، بر تصحيح و تأييد آن اسناد مقدّم است. (ابن خلدون، 1421: مقدمه، ص 245).
در توضيح اين مطلب به اختصار بايد گفت: در علم الحديث، بحثى مطرح است كه اگر يك رواى به وسيلة برخى نكوهيده، و از طرف برخى ديگر ستوده شود، اين‌جا بايد چكار كرد، و به عبارت علمى، اگر تعارض بين جرح و تعديل پديد آمد، چه بايد كرد؟ اين موضوع محل بحث و انظار مختلف واقع شده ولى در ظاهر بيش‌تر صاحب نظران اهل سنّت قول به تقديم جرح بر تعديل را پذيرفته‏اند (سيوطى، 1409 ق: ج 1، ص 262)؛ امّا بايد گفت: اوّلاً كنار اين قول، چند قول ديگر نيز وجود دارد؛ از جمله، برخى عكس اين را معتقد شده و گفته‏اند: قول تعديل كننده بر قول جارح مقدّم است و اين را به زركشى نسبت داده‏اند (به نقل سيوطى همان: ج 1، ص 262)، و برخى ديگر گفته‏اند: هنگام تعارض ميان اين دو، هر دو قول ساقط مى‏شوند (سيوطى همان: ج‏1، ص263 و غمارى 1347 ق: ص 266). برخى ديگر معتقد شده‏اند كه اگر تعديل كننده‏ها بيش‌تر از جارحان باشند، سخن آنان مقدّم است (سيوطى، همان: ج‏1، ص 263).
ثانياً كسانى كه ديدگاه اوّل (تقديم جرح بر تعديل) را قبول كرده‏اند اين‌را به صورت مطلق و كلّى نپذيرفته‏اند؛ بلكه همان گونه كه برخى از اهل نظر گفته‏اند: اين قاعده دست‌كم به سه شرط مشروط شده است:
1. جرح داراى شرايط لازم باشد.
2. جارح در بارة آن راوى مورد نظر تعصّب خاصّى نداشته باشد.
3. اين‌كه تعديل كننده بيان نكند كه جرح از راوى دفع شده است (مرعشى، 1415 ق: ص 209)؛
به همين سبب حتى در صورت پذيرش قول اوّل و اين‌كه سخن جارح را مقدّم بر معدّل بدانيم، نبايد گفت سخن هر جارحى بر سخن هر معدّلى مقدم است؛ بلكه اين حرف و اين قاعده ضوابط و قيودى دارد كه جلو اِعمال گسترده اين قانون را مى‏گيرد، و بايد مواظب بود به قول يكى از نويسندگان، در اين باره انسان دچار اشتباه نشود (مرعشى، همان: ص 209).
در اين جا مناسب است سخنى را از التاج السبكى در تحليل و توضيح چگونگى قبول جرح در مورد راويان احاديث ذكر كنيم كه چگونه او اين خطر را احساس مى‏كرده است:
هر كسى كه عدالتش ثابت شود و مدح كنندگان او زياد و جرح كنندگان او كم باشند و قرينه‏اى هم وجود داشته باشد كه سبب جرحش به سبب تعصّب مذهبى يا غير آن بوده، به جرح دربارة او توجّه نكرده، بنا را بر عدالت او مى‏گذاريم. اگر اين باب گشوده شود و به طور مطلق جرح را بر تعديل مقدّم بداريم، هيچ‌يك از راويان بزرگ، در امان نخواهند ماند؛ زيرا به هر حال درباره هر يك از آنان از طرف برخى افراد ايرادها و طعن‌هايى وارد شده است (تاج الدين السبكى، بي‌تا: ج 2، ص 9).
وى از ابن عبدالبر نقل مى‏كند كه در اين باره گفته است:
كسى كه عدالت او اثبات شده و پيشوايى او در علم، مورد قبول باشد... به سخن هيچ‌كس درباره‌اش توجّهى نمى‏شود، مگر جرح او با بينه‏اى عادل كه جرح يا سخن او صحيح باشد، به صورت شهادت اثبات شود.... (تاج الدين السبكى، همان: ج 2، ص 10).
با توجّه به آن‌چه ذكر شد، روشن مي‌شود كه قول به تقدّم قول جارح بر معدّل، كلّى و همه جايى نيست و اين استناد ابن خلدون به صورت عام غير قابل قبول است؛ به ويژه در مورد احاديث امام مهدى كه وى ذكر، و برخى از راويان آن احاديث را تضعيف كرده، در برخى موارد اين تضعيف بيش‌تر جنبة تعصّبى و فرقه‏اى داشته كه همان گونه كه پيش‌تر ذكر كرديم، چنين جرحى نزد اهل نظر اعتبار ندارد كه ابن خلدون حداقل در مورد 5 نفر از اين راويان بر اساس شيعى بودن داوري كرده كه عبارتند از:
1. فطر بن خليفه كه دربارة او گفته: فيه تشيع قليل، ثقه شيعى (ابن خلدون، 1421: ص 246).
2. عمار الدُهْنى: مع ما ينضم الى ذلك من تشيع عمار الذهبى (همان: ص 251).
3. هارون: هومن ولد الشيعه (همان: ص 247).
4. عبدالرزاق بن همام: و كان مشهوراً بالتشيع (همان: ص 252).
5. يزيد بن ابى زياد: من كبار ائمه الشيعه (همان: ص 250)؛
بنابراين نمى‏توان به استناد اين‌كه يك راوى را شخصى آن هم گاهى با انگيزه‏هاى فرقه‏اى و تعصّبى تضعيف كرده، حديث را تضعيف كنيم و از استناد بيندازيم بدون توجّه به اين‌كه ديگران اين شخص را توثيق كرده‏اند.
راستى اگر چنين روشي معمول شود، آيا مى‏توان يك نفر از راويان احاديث اهل سنّت را از اين قاعده مستثنا دانست؟ به قول يكى از نويسندگان معاصر، هيچ راوى نيست، مگر اين‌كه هم دربارة او جرح و هم مدح وارد شده و اگر بدون قراين، يكى را بر ديگرى مقدّم بداريم، بسيارى از احكام شريعت از دست خواهد رفت (محمد ضياءالدين، 1415 ق: ص 173).
شايد به همين سبب بوده كه يكى از نويسندگان اهل سنّت گفته است:
او (ابن خلدون) سخن محدّثان را در مورد تقدّم جرح بر تعديل را خوب متوجّه نشده و چنان‌چه بر گفته‏هاى آن‌ها آگاهى مى‏يافت و خوب مى‏فهميد، آن‌چه را گفته است نمى‏گفت (احمد شاكر، 1416 ق: تحقيق مسند احمد، ج 5، ص197).
تازه چنان‌چه جرح شخصى نيز محرز شود، در ديدگاه صاحب نظران اهل سنّت چنين نيست كه هر جرحى باعث رد و طرد احاديث و روايات آن شخص شود؛ بلكه جرح شديد و تند، سبب ردّ احاديث آن فرد است و فقط در اين صورت، احاديث منقول به وسيلة او از درجه اعتبار ساقط مى‏شود (عبدالعظيم البستوى، 1420 ق: ص 364).
در پايان اين قسمت، ذكر اين نكته خالى از فايده نيست و آن اين‌كه ابن خلدون كه در همين مقدّمه، صحيح بخارى و مسلم و ديگر كتاب‌هاي صحاح و سنن را مي‌ستايد و آن‌ها را امهات كتب حديث معرفى كرده، شروط پذيرش راوى را به ويژه در صحيحين مقبول و معتبر نزد همه عالمان اهل سنّت مى‏شمارد (ابن خلدون، 1421: ص 353)، گويا خبر ندارد كه تعدادى از اين راويان احاديث مهدى? كه در اين بخش از كتاب او جرح و تضعيف شده‏اند، از رجال يكى از صحيحين يا هر دو صحيح هستند؛ مانند:
1. عاصم بن ابى النجود، هم در بخارى و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است (سليمان البندارى و سيد كسروى حسن، 1413 ق: ج 2، ص 214).
2. عكرمة بن عمار العجلى، هم در بخارى و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است (همان: ج 3، ص 55).
3. يزيد بن ابن زياد الهاشمى، هم در بخارى و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است (همان: ج 4، ص 250).
4. ابوعبدالرحمن عبدالله بن لهيته، در صحيح مسلم و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است (همان: ج 2، ص 336).
5. عمرو بن ابى قيس، در صحيح بخارى و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است. (همان: ج 3، ص 163).
6. اسد بن موسى بن ابراهيم، در صحيح بخارى و هم در مسلم در سند حديث قرار گرفته است (همان: ج 1، ص 110).
تعدادى از روايات مهدويت كه ابن خلدون آن‌ها را ضعيف دانسته است، به سبب وجود يكى از اين چند نفر در سند آن احاديث بوده؛ در حالى كه اين‌ها در اسناد صحيحين يا يكى از صحيحين و نيز ديگر كتب معتبر اهل سنّت حضور دارند.
البتّه ابن خلدون با زيركى و هوشمندى به منظور گريز، بلكه پيشگيرى از پاسخى نظير جواب پيشين، عباراتى بدين معنا مى‏نگارد:
مگوى كه مانند اين (عيوب) چه بسا در راويان دو صحيح (بخارى و مسلم) نيز راه يافته است؛ زيرا در ميان امت، به اجماع، اخبار اين دو كتاب مقبول و معمول است و اجماع، خود، نيكوترين دفاع و بزرگ‌ترين حمايت از حقيقت به شمار مى‏آيد (ابن خلدون، 1421: ص 245).
بايد به اين قاضى شهير گفته شود كه عالمان هر دو فريق، در موضوع مهدويت نيز «اجماع» كرده‏اند؛ چنان‌كه متن عبارات آنان پيش‌تر نقل شد. چگونه است كه شما دربارة «صحيحين»، اجماع را نيكوترين و بزرگ‌ترين مدافع مى‏دانيد؛ امّا در اعتقاد به ظهور منجى، همين اجماع، بى اثر و بدون ثمر مى‏شود؟! با اين كه دربارة كتب بخارى و مسلم، فقط سنّيان اجماع كرده‏اند، نه شيعيان، برخلاف اعتقاد به مهدى كه همة فرقه‌هاي اسلامى بر آن اجماع كرده‏اند. آيا اين گونه داوري قابل توجيه است؟ منابع و مأخذ
1. ابن تيميه، احمد، علم الحديث، قاهره، دارالتوفيق، اول، 1404 ق.
2. ابن حجر عسقلانى، احمد، فتح البارى بشرح صحيح البخارى، بيروت، دارالفكر، 1411 ق، ج 7.
3. ابن‌خلدون، عبدالرحمن، مقدمه ابن‌خلدون، بيروت، دارالكتب العلميه، اول، 1421 ق.
4. ابن صلاح، عثمان بن عبدالرحمن، علوم الحديث، دمشق، دارالفكر، سوم، 1404 ق.
5. احمد اسماعيل المقدم، محمد، المهدى و فقه اشراط الساعه، رياض، الدار العالميه، اوّل، 1423.
6. الاعظمى، محمد ضياءالرحمن، دراسات فى الجرح و التعديل، بيروت، عالم الكتب، اول، 1415ق.
7. برزنجى، محمد رسول، الاشاعة لاشراط الساعه، قاهره، مشهدالحسينى، اوّل،1370 ق.
8. البستوى، عبدالعليم عبدالعظيم، المهدى المنتظر فى ضوء الاحاديث والآثار الصحيح، بيروت، دار ابن حزم، اوّل، 1420 ق .
9. بندارى، سليمان و سيد كسروى، حسن، موسوعة رجال الكتب التسعه، بيروت، دارالكتب العلميه، اوّل، 1413 ق ج 1 ـ 4.
10. السُبْكى، تاج الدين، طبقات الشافعيه الكبرى، بيروت، دار احياء الكتب العربيه، ج 2.
11. السيوطى، جلال الدين، تدريب الراوى فى شرح تقريب النواوى، بيروت، دارالكتاب العربى، 1409 ق، ج 1.
12. العباد، عبدالمحسن، «الرد على من كذب بالاحاديث الصحيحه الوارده فى المهدى»، مجله الجامعة الاسلاميه، 1400 ق، ش 45.
13. الغمارى، احمد بن محمد بن الصديق، ابراز الوهم المكنون من كلام ابن خلدون، دمشق، مطبعة الترقى، اوّل، 1347 ق.
14. القنوچى، السيد محمد صديق خان، الاذاعة لما كان و ما يكون بين يدى الساعة، قاهره، مطبعة المذى، دوم، 1379ق.
15. الكتانى، محمد بن جعفر بن ادريس، نظم المتناثر من الحديث المتواتر، فاس، مطبعة المولوديه، اوّل، 1328 ق.
16. المرعشى، محمد عبدالرحمن، فتح المنان بمقدمة لسان الميزان، بيروت، دار احياء التراث العربى، اوّل، 1415ق.
17. محمد شاكر، احمد، تحقيق مسند احمد بن حنبل، قاهره، دارالحديث، اوّل، 1417 ق، ج 3.
18. هيثمى، ابن حجر، الصواعق المحرقه، بيروت، مؤسسة الرسالة، اوّل، 1417، ج‏2 .
19.www.whc.ir

ارسالی از طرف کاربر محترم:amirpetrucci0261



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | صبر کن تا سر پل صراط! / استاد توکلی
music_note
حکمت | صبر کن تا سر پل صراط! / استاد توکلی
روش و آداب ختم سوره طلاق + متن و صوت
روش و آداب ختم سوره طلاق + متن و صوت
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
play_arrow
برپایی محفل روضه خانگی با قدمتی بیش از 159 ساله در قم
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
play_arrow
بیهوش شدن پارتکواندوکار مراکشی بر اثر ضربه
مردی از جنس مردم
play_arrow
مردی از جنس مردم
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
play_arrow
سیلی کشتی‌گیر روسی به حریفش در بازی‌های لیگ‌برتر
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
play_arrow
ویدیویی از خلاصه مراسم افتتاحیه بازیهای پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
play_arrow
ماجرای هدیه ای که در حسینیه امام خمینی به اعضای دولت داده شد
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
play_arrow
لحظه اهدای مدال پارالمپیک زهرا رحیمی توسط جکی چان
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
play_arrow
لحظه انفجار شدید در مسیر نظامیان صهیونیست
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
play_arrow
داستان عجیب سرنوشت سلطان شرکت هرمی گولدکوئست ایران
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
play_arrow
برخورد غیر قابل انتظار رهبر معظم انقلاب با تهیه‌کننده‌ای که موهای بسیار بلند داشت
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
play_arrow
خنده‌های مجری تلویزیون از اکران فیلم «بچه زرنگ» در اسرائیل: رو دست خوردند!
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
play_arrow
شیوه طبخ غذای محبوب افغانستانی‌ها؛ قابلی پلو
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران
play_arrow
اعتراف شبکه ۱۴ اسرائیل به وحشت از حمله ایران