مراقبت‌هاي قبل و بعد از كاشت مو

اگر شما در چند روز آينده تصميم داريد که به کلينيک برويد و مو بکاريد تا براي هميشه از دست طاسي خلاص شويد حتما دل‌نگراني‌هايي بابت اينکه چه پيش مي‌آيد خواهيد داشت. اينکه در اين روزهاي باقيمانده چه شامپويي استفاده کنيد، چه بخوريد و پس از عمل کاشت هم چه نکاتي را رعايت کنيد؟ اين مطلب نگاهي مي‌اندازد به مهم‌ترين مراقبت‌هايي که لازم است قبل و بعد از کاشت مو رعايت کنيد.
پنجشنبه، 23 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مراقبت‌هاي قبل و بعد از كاشت مو

مراقبت‌هاي قبل و بعد از كاشت مو
مراقبت‌هاي قبل و بعد از كاشت مو


 

نويسنده:دکتر علي وفايي*




 
اگر شما در چند روز آينده تصميم داريد که به کلينيک برويد و مو بکاريد تا براي هميشه از دست طاسي خلاص شويد حتما دل‌نگراني‌هايي بابت اينکه چه پيش مي‌آيد خواهيد داشت. اينکه در اين روزهاي باقيمانده چه شامپويي استفاده کنيد، چه بخوريد و پس از عمل کاشت هم چه نکاتي را رعايت کنيد؟ اين مطلب نگاهي مي‌اندازد به مهم‌ترين مراقبت‌هايي که لازم است قبل و بعد از کاشت مو رعايت کنيد.
مراقبت‌هاي قبل از كاشت مو
1.براي 10 روز قبل (و بعد از) پيوند از مصرف عوامل زير خودداري شود. مشروبات الكلي، داروهاي مسكن و ضددرد مثل قرص آسپيرين، بروفن، ايندومتاسين (استامينوفن اشكالي ندارد)، قرص ويتامين E، داروهاي ضدانعقاد خون مثل وارفارين و هپارين، سير خوراکي و سيگار.
2.در صورتي که داروي خاصي را به طور مرتب مصرف مي‌کنيد يا بيماري مهمي داريد حتما در جلسه مشورت ابتدايي، اين موضوع را به پزشک اطلاع دهيد زيرا در اين موارد لازم است يک برگه مبني بر بلامانع بودن انجام عمل جراحي کاشت موي طبيعي با توجه به نوع بيماري و دارويي که براي آن مصرف مي‌شود از سوي پزشک معالج‌تان به کلينيک کاشت مو ارايه دهيد. توجه داشته باشيد که مصرف برخي داروها با انجام کاشت مو تداخل داشته و لازم است قبل از پيوند مو استفاده از آن دارو را قطع کنيد. بنابراين اگر طبق صلاحديد دکتر معالجتان نتوان استفاده از آن دارو را قطع کرد به اين معني است که کاشت موي طبيعي براي شما امکان‌پذير نيست تا زماني که بيماري‌تان خوب شده و نيازي به مصرف دارو نداشته باشيد. تمامي سوالات و مشکلات احتمالي خود را که فکر مي‌کنيد با کاشت موي فعلي شما ارتباط دارند قبل از انجام کار با دکتر مطرح کنيد تا با اطمينان خاطروآرامش کار را شروع کرده و بعدا مشکلي براي شما پيش نيايد.
3.قبل از مراجعه سر خود را با شامپو به طور کامل چند بار بشوييد. بهتر است وعده غذاي قبل از پيوند مو مختصر ولي مقوي بوده و از نوشيدن مايعات زياد و چاي، قبل از کاشت مو خودداري کنيد. قبل از انجام كار تمامي زيورآلات (انگشتر، گردنبند، النگو، گوشواره و...) و ساعت خود را دربياوريد. به‌دليل اثر داروهاي بي‌حسي و استرس عمل، رانندگي بلافاصله پس از کاشت مو به صلاح بيمار نيست.

مراقبت‌هاي قبل و بعد از كاشت مو

مراقبت‌هاي پس از کاشت مو
1.کمپرس يخ روي پانسمان موجود در منطقه کاشت در قسمت جلوي سر، ساعتي يکبار، هر نوبت 20 دقيقه، بلافاصله پس از اتمام کاشت مو تا وقت خوابيدن در روز اول مفيد بوده و توصيه مي‌شود.
2.براي دو هفته محل برداشت مو در پشت‌سر را به‌طور مرتب در طول روز و شب گرم و مرطوب نگه داريد. کمپرس با حوله گرم و خيس يا اسفنج مرطوب و گرم براي اين منظور مفيد است. گرم و مرطوب نگه داشتن موضع برداشت مو کمک شاياني به بهبود سريع‌تر زخم‌ها کرده و اسکار(جوشگاه) محل برداشت نيز کمتر مشخص خواهد شد.
3.در دو هفته اول پس از کاشت مو بهتر است که فرد از خم کردن سر خود در جهت رو به جلو خودداري کند زيرا با اين کار به پوست پشت‌سر کشش بيشتري وارد شده و بنابراين امکان برجاي گذاري جوشگاه (اسکار) محل برداشت مو در پشت سر افزايش مي‌يابد.
4بهتر است که پس از کاشت مو مابقي روز را در منزل استراحت کرده و در چند شب اول هنگام استراحت دو بالش نرم طوري زير سرقرار داده شود كه فرد به حالت نيمه نشسته بخوابد. براي يك هفته از انجام اعمالي که ممکن است باعث خو‌ن‌ريزي در محل کاشت مو شوند اکيدا خودداري شود، مثل کارهاي سنگين كه نياز به زور زدن و فشارآوردن زياد دارد، حركات سريع و سرفه‌هاي شديد و خم شدن زياد در حالت ايستاده مانند بستن بندکفش يا برداشتن اجسام از روي زمين.
5.روز بعد از پيوند بايد جهت برداشت پانسمان سرمراجعه شود. پس از شست‌وشوي اوليه در کلينيک لازم است كه محل کاشت مو روزانه با شامپوي بچه به صورت ملايم و با فشارکم شسته شود. شستن مرتب سر به خصوص در منطقه کاشت از اهميت زيادي برخوردار است و برخلاف تصور بيماران اگر به درستي انجام شود نه تنها موجب بيرون آمدن موهاي کاشته شده نخواهد شد بلکه باعث زدوده شدن لکه‌هاي خون، بتادين، دَلَمه و ساير آثار به جا مانده از جراحي نيز شده و خارش احتمالي پس از کاشت مو را نيز تخفيف مي‌دهد.
6.اگر بيمار سرش را خوب بشويد 3 تا 4 روز بعد از عمل منطقه کاشت مو کاملا تميز بوده فقط کمي قرمز و ملتهب است ولي درصورت عدم شست‌وشوي کافي منطقه کاشت‌ مو پراز پوسته، شوره و چربي است و بنابراين احتمال دارد که بعدا دچارجوش‌هاي چرکي و کيست مويي شود که درمان آنها بسيارسخت است و احتمال آسيب رسيدن به موهاي کاشته شده نيز مي‌رود.
7.معمولا 1 تا 2 هفته طول مي‌کشد تا قرمزي و التهاب سربرطرف شود. براي پوشانيدن محل کاشت مي‌توان از کلاه معمولي استفاده کرد. کلاه بايد لبه‌دار، ازجنس پارچه‌اي قابل شست‌وشو، نرم و تا حدامکان گشاد بوده به طوري که با موهاي کاشته شده تماس نداشته باشد. کلاه را بايد هرروز شست.
8.كَبَره (کِراست)‌هايي كه در محل كاشت مو وجود دارند با شست‌وشوي ملايم روزانه و در عرض چند روز خودبه‌خود افتاده و بنابراين از كندن و دستکاري آنها اكيدا خودداري کنيد. کلاه گيس در هفته اول ممنوع است و در صورتي که بيمار بخواهد در هفته دوم از آن استفاده کند بهتر است که از 12 ساعت در روز بيشتر نباشد. از هفته سوم استفاده از کلاه گيس آزاد است.
9.فعاليت بدني شديد و ورزش تا يک هفته ممنوع و سپس ورزش سبک (به جز شنا) با احتياط از نظرضربه به سرآزاد است. پس از دو هفته همه نوع ورزشي مجاز است. قراردادن منطقه کاشت مو در معرض هواي آزاد و نور خورشيد بسيار مفيد است. بعد از کاشت موي طبيعي مرخصي از محل كار لازم نيست، معمولا مشکل خاصي پيش نمي‌آيد و فرد مي‌تواند يک تا دو روز بعد به سرکارش باز گردد.
10.به‌طور کلي دو هفته پس از انجام کاشت مو به هر روشي که باشد، همه چيز به حالت طبيعي برمي‌گردد. به اين معني که شست‌وشوي سر به صورت عادي و با فشار معمولي آب انجام شده و فعاليت‌هاي روزمره و ورزشي فرد نيز عادي مي‌شود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:پایگاه سلامت



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.