انقلاب مهدی موعود (علیه السلام) ؛ سرخ یا سبز ؟

هدف اصلی از نوشتن این تحقیق جمع آوری تاثیرات مهم و کارگشایی است که با ظهور منجی عالم بشریت پدیدار می گردد. در این تحقیق قیام حضرت مهدی علیه السلام از ابعاد مختلفی بررسی شده است.این انقلاب از جنبه ظلم ستیزی و توانایی در تحقق عدالت واقعی ، همچنین از وجهه امنیت انتظامی و برقراری امنیت بررسی شده است.
يکشنبه، 26 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب مهدی موعود (علیه السلام) ؛ سرخ یا سبز ؟

انقلاب مهدی موعود )علیه السلام( ؛ سرخ یا سبز ؟
انقلاب مهدی موعود (علیه السلام) ؛ سرخ یا سبز ؟


 

نویسنده : سید احمد طباطبایی
منبع : اختصاصی راسخون




 

چکیده
 

هدف اصلی از نوشتن این تحقیق جمع آوری تاثیرات مهم و کارگشایی است که با ظهور منجی عالم بشریت پدیدار می گردد. در این تحقیق قیام حضرت مهدی علیه السلام از ابعاد مختلفی بررسی شده است.این انقلاب از جنبه ظلم ستیزی و توانایی در تحقق عدالت واقعی ، همچنین از وجهه امنیت انتظامی و برقراری امنیت بررسی شده است.
در ادامه نیز به پیامدهایی مثل تاثیرات اقتصادی و تغییرات زندگی مردم از نظر رفاه فردی و عمومی جامعه ، همچنین پیشرفتهای علمی و عقلی جامعه پرداخته است . این تحقیق به جنبه اعجاز این قیام نیز اشاره مختصری کرده است تا بر همگان آشکار گردد که اراده ومشیت پروردگار متعال بوده که با فرج و ظهور مهدی موعود زندگی ما انسانها روح تازه ای به خود بگیرد.
واژگان کلیدی
مهدی موعود، منجی، مصلح جهانی، عدل وعدالت،ظلم و جور، قحطی و گرسنگی، وفور نعمت، فساد و گناه، ویرانی وخرابی، بلاها و مصائب، سرسبزی زمین، عصر ظهورو کشتار و جنگ.

پیشگفتار
 

این روز ها اگر بتوانید مکان خاصی را پیدا کنید که چهره ها دیده نشده واسم ورسم ها شناخته نشوند ، مطمئناً با نظرات جالبی را جع به مباحث دینی روبروخواهید شد . به عنوان مثال اگر سری به اتاق های گفتگو(1) در اینترنت بزنید خواهید دید که چه تفکّرات خاص و غیرقابل باوری در این باره مطرح می گردد. در راس این مباحث بحث داغ و به روزِ مهدویت است . خاصیت این فضا این است که افراد شناخته نمی شوند ، پس به راحتی می توانند اعتقادات خود را بدون هیچ ترس و واهمه ای بروز داده و آنجاست که انسان میخ کوب صندلی رایانه شده و نمی تواند نگاه خویش را از صفحه مانیتور باز دارد . متاسفانه تبلیغات سوء دشمنان و منافقان چنان در تفکّرات و اعتقادات مردم رسوخ کرده که گویا در بین بسیاری از مردم این مملکت بویی از اسلام و آموزه های آن نبوده و نیست .
تبلیغات مسموم دشمنان ، چهـره بسـیـار خشـن و بی رحمی از شخص منجی علیه السلام و وجهه مخرب و سلطنت جویانه ای از قیام ایشان ، در ذهن ها حک کرده است که تغییر این اعتقادات و تفکرات در نوع خود مشکل به نظر می رسد. لذا در این تحقیق سعی شده است تا چهره واقعی انقلاب حضرت حجت علیه السلام نمایان گردد ومشخص شود که در پایان این انتظار بسیار طولانی چه تاثیرات و پیامدهایی بر زندگی انسانها پدیدار خواهد شد.

مقدمه
 

قـیـام مـصـلح جهانی در آخر الزمـان وعـده ای راسـتیـن و حـقـیـقی اسـت که نـه تنـها دین مبیـن اسـلام بلـکـه تمام ادیان الهی از آن خبر داده و پیروان خویش را نسبت به وقوع چنین انقلاب جهانی بشارت داده اند. دشمنان اسلام که در ظاهر داعیه داران ایجاد صلح و صفا ، اما در باطن مجریان واقعی ظلم و بی عدالتی می باشند ، مطمئناً با شنیدن خبر نزدیکی قیام منجی عالم که وظیفه اصلی خود را برقراری عدالت و برچیدن اساس ظلم و ریشه های استکبار تشریح کرده است ، به خود لرزیده و سعی بر این دارند که با حرکت عظیم فکری – اعتقادی ، مردم را نسبت به این قیام صلح جویانه سرد و بی تفاوت کنند.
صفحاتی که در پیش رو دارید تا حدی بیان می کند که با این قیام جهانی چه برنامه هایی در این گستره وسیع حکومتی به اجرا در خواهد آمد و به وضوح تصویر حقیقی ظهور و حکومت عدل حضرت را نمایش می دهد .

انقلاب یا کودتا
 

در ابتدا لازم است كه تفاوت هاي انقلاب و شورش و كودتا مشخص گردد تا در ادامه بتوانيم ساده تر به اين موضوع بپردازيم:
كودتا: عبارت است از قيام نظامي بدون دخالت مردم كه در برخی از مواقع پيروز شده و پاره اي از اوقات نيز شكست مي خورد.
شورش: قيامي است که توسط گروهي از مردم(نه همه مردم) صورت گرفته و در غالب موارد چون نه پشتيبان نظامي محكمي داشته و نه از نيروي کامل مردمي بهره گرفته است ، شكست مي خورد.
انقلاب: به قيام هايي گويند كه عامه مردم در آن دخيل هستند و از پشتوانه نظامي قابل قبولي نيز برخوردار مي باشند. اكثر اين قيام ها به پيروزي مي انجامد.
حال تا حدي مشخص گرديد كه چرا به قيام حضرت مهدی علیه السلام ،انقلاب گويند. زيرا داراي 3 ركن مهم مي باشد:
1- اين قيام توسط عموم مردم انجام مي گيرد.
2- برخورداری از پشتوانه نظامي قوي است كه اين قیام جهانی از آن بهره مي جويد. البته اين پشتوانه نظامي از طرف خدا و توسط مردم تأمين مي گردد .
3- رهبري آن را شخصيت بزرگي مثل مهدي موعود علیه السلام عهده دار می شود.

اثبات قیام جهانی حضرت مهدی علیه السلام
 

مسلماً توصیف چنین جنبش مردمي با این برد وسيع نظامي را تنها خداوند متعال خواهد توانست به بهترین شکل توصيف نمايد . خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد:
« و نُريدُ اَن نَمُنَ عَلي الذَين استُضعِفُوا فِي الارضِ و نَجعَلُهُم ائِمه و نَجعلُهُم الوارِثين »(2)
ترجمه :خواستيم بر كساني كه در زمين ، فرو دست بودند منت نهيم و آنان را پيشوايان گردانيم و ايشان را وارث «زمين» كنيم .
امام علی علیه السلام :« هم آلُ مُحَمَد یَبعثُ الله مَهديَهُم بَعدَ جُهدِهِم فَيعزَّهُم و یُذِّل عَدُوَّهُم»(3)
ترجمه: آنان خاندان محمد هستند كه خداوند مهدي آن ها را پس از تلاش و كوشش بسيار مبعوث مي كند و آن ها را عزيز مي گرداند و دشمنانشان را ذليل مي نمايد.
همچنين پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه و آله نيزدر بر اين مسأله اذعان كرده و در روز تاريخي غدير خم اين موضوع مهم را پيشگويي نموده و به صورت مختصر ماهيت اين قيام را نيز تشريح کرده اند.
«...الا و اِن خاتَم الائِمه مِنَا القائم المَهدي صلواتُ الله عليه، الا اِنَه الظاهر عَلي الدين، اَلا اِنه المُنتَقِم مِن الظالِمين، اَلا اِنه فاتِحُ الحُصونِ و هادِمُها ... اَلا اِنّه ناصِرُ دينِ الله عزَّ و جلَّ ... »(4)
آگاه باشيد آخرين امام از خانواده من [امام] قائم مهدي علیه السلام است، آگاه باشيد اوست كه بر همه اديان غالب خواهد شد. آگاه باشيد اوست انتقام گيرنده از ستمكاران، آگاه باشيد اوست فتح كنده همه دژهاي نظامي دشمن و نابود كننده آن ها ... آگاه باشيد اوست ياري كننده دين خدا.
با توجه به نص قرآن كريم و تفسير آن و همچنین حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که ذکر شد و با استمداد از دلایل نقلی متعدد دیگری می توان گفت بحث قيام حضرت مهدي علیه السلام و پيروزي سپاه ايشان (ضعيف شمرده شدگان در زمين) حتمي است.

مهدی موعود علیه السلام در سایر مذاهب
 

مساله قيام منجي عالم بشريت منحصراً مربوط به اسلام نيست بلكه اديان ديگر نيز به اين حقيقت روشن تصريح نموده و اين قيام را همگي تأييد مي كنند. در کتب عهدین(انجیل و تورات ) ،کتابهای زرتشتیان و همچنین ادیان هندویی ، اشارات فراوانی به ظهور منجی ومصلح جهانی شده که به دلیل گستردگی این اشارات تنها به یک نمونه از آن اشاره می کنیم .
در کتاب «باسک» که از کتب مقدّسه آسماني هندوهاست، بشارت ظهور منجی چنين آمده است :
دور دنيا تمام شود به پادشاه عادلي در آخر الزمان، که پيشواي ملائکه و پريان و آدميان باشد، و حق و راستي با او باشد، و آنچه در دريا و زمين ها و کوه ها پنهان باشد همه را بدست آورد، و از آسمان ها و زمين و آنچه باشد خبر دهد، و از او بزرگتر کسي به دنيا نيايد.(5)
در حال حاضر چون دشمنان اسلام مي دانند كه نمي توانند در دل عامه مسلمانان اين حقيقت روشن را محو كنند ، برنامه ریزی های خود را به این سو سوق داده اند كه تفكر و تصور مردم را نسبت به اين قيام خراب كنند. آن ها چون مي دانند كه غير از دين اسلام اديان دیگر نيز ، اين مبحث مهم را بشارت داده اند و مسلما نخواهند توانست در جاي جاي اين كره خاكي اعتقادات مردمي را نسبت به این موضوع ريشه كن كنند ، تبليغات وسيع خود را بر وارونه نشان دادن تأثيرات اين انقلاب معطوف کرده اند. البته بايد توجه داشت كه دشمنان تا حدي هم در اين موضوع موفق بوده و توانسته اند حتي در تفكر شيعيان نيز رسوخ كنند و اين قيام را قيام خون ريز و سلطه طلب معرفي كنند. تبليغات دشمن در اين زمينه بسيار وسيع است. ساخت سايت هاي اينترنتي، تبليغات سوء در شبکه های مختلف ماهواره اي، ساخت و پخش فيلم هاي سينمايي، كتاب ها و مقاله ها همگی حكايت از تبليغات وسيع دشمن قسم خورده ما داشته كه كمر همت بسته تا همه تأثيرات مفيد اين قيام مردمي را واژگون جلوه دهد. اينجاست كه مشخص مي شود كه وظیفه تك تك شيعيان بسيار مهم و خطير بوده و هركس به هر روشی بايد بكوشد تا ماهيت صحيح اين انقلاب را روشن سازد.
از اینجای تحقیق به ذکر اهداف و برنامه های مهم و تاثیر گذار این قیام خواهیم پرداخت . شایان ذکر است که برنامه هایی که توسط قیام مصلح جهانی در تمام نقاط زمین پیاده می گردد ، آرزوی دیرینه بشری است که تمام آدمیان یک لحظه هم آنرا تجربه نکرده اند. با شناخت این اهداف وبرنامه ها ، ماهیت واقعی این قیام نیز مشخص شده و به همگان اعلام می دارد که ظهور منجی عالم بشریت ، فقط به خاطر آزادی ورفاه مردم ، به ویژه مومنانی است که در زمین حقیر و ناچیز شمرده شده اند. چنانچه حضرت حجت علیه السلام در توقیع مبارک اینگونه فرموده اند :«... و أَکثِروُا الدُّعاء بِتَعجيلِ الفَرَج فَإِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُم ... » (6)
يعني براي تعجيل فرج بسيار دعا کنيد، پس بدرستيکه اين فرج موجب فرج (خود ) شما است.
گوشه ای از اهداف وبرنامه های عملی دولت ظهور :

1- برقراري عدالت در كل جهان
 

اولين مانور تبليغاتي دشمن قسم خورده اسلام ، بحث كشتار زمان قيام حضرت مهدي علیه السلام است. آن ها از اين موضوع سوء استفاده كرده و قصد دارند این قیام را اينگونه معرفی کنند كه زماني كه منجي عالم ظهور می كند همه را از دم تیغ گذرانده و چنان خونريزي به پا مي كند كه تا زانوي مردم در خون فرو مي رود.
متأسفانه اين تخیل مضحک تا حد زيادي در باور مردم رسوخ کرده است . بعضي ديگر نيز از اين طرف پشت بام سقوط كرده و معتقدند كه حضرت حجت علیه السلام بدون اينكه با کسی بجنگد موفق به برقراري عدالت در كل جامعه مي شود.
هر دو تفكر باطل و اشتباه است . بايد دانست كه تا ظالمي وجود داشته باشد مظلومي هم وجود دارد. تا انساني هايي وجود داشته باشند كه بقيه را خدمت گزاران خويش و خود را مالك اين دنيا بدانند ، بايد عدالت را در خواب هاي شیرین شب هاي تار زندگي جستجو کرد. مطمئناً عدالت زمانی محقق مي شود كه ديگر هيچ ظالمي و تكرار مي كنم هيچ ظالمي در جهان وجود نداشته باشد چرا که مانع اجرای قوانین مضبوطه خواهد شد .
عملكرد اصلي حضرت مهدي علیه السلام نيز چنين است. آن حضرت كسی را نمي كشد مگر به این دلیل که آن شخص نخواهد گذاشت که ریشه ظلم و فساد از جامعه برچیده شود و به تعبیر دیگر از اهداف دولت ظهور حذف مفسدان فی الارض از روی این کره خاکی است . حضرت مهدي علیه السلام در دوران ظهور به هيچ عنوان فرد بي گناهي را هلاك نمي كنند كه مسلماً كشتار بدون دليل موجه با بحث عصمت ائمه منافات داشته و موجب زائل شدن عصمت ايشان می گردد. ضمن اينكه ديگر عدالتي نيز برپا نخواهد شد. زيرا اگر اينـگونه بود ، حتماً در روايـات كثـيري كـه از حـضرات معصومین علیهم السلام به ما رسيـده است ، مي ديديم كه خون مردم به جوش آمده و از سپاه حضرت جدا شده وبراي انتقام در برابر اين سپاه جبهه گيري مي كردند. امام صادق علیه السلام در روایتی به ما اینگونه فرموده اند: كساني كه از مهدي موعود علیه السلام روي بر مي گردانند: راحت طلبان، جمود انديشان ، کافران و منافقان هستند.(7) در قرآن كريم آمده است: « اُذِن لِلذَين يُقاتِلونَ بِاَنَّهم ظُلِموا و اِنَّ اللهَ عَلي نَصرِهِم لَقدير اَلذين اُخرِجوا مِن دِيارِهم بِغَيرِ حَق ...»(8) به كساني كه به آن ها ظلم شده و مورد ستم واقع شده اند رخصت داده شده خدا بر پيروز شدن آن ها تواناست؛ آن هايي كه به ناحق از ديارشان رانده شده اند.
امام صادق علیه السلام در تفسير اين آيه فرموده اند: « هی في القائِمِ و اَصحابِه »(9) ترجمه: اين آيه درباره قائم علیه السلام و پيروان اوست .
ایشان بعد از هدايت و اتمام حجت و نپذيرفتن سخن حق با آن ها جنگيده و آن ها را به قتل مي رساند كه صد البته سيره ائمه معصومين علیهم السلام و شخص پيامبر اسلام صلی الله علیه و آله نيز همين گونه بوده است . او كه مايه رحمت براي كل جهانيان بود ، همیشه لبخند به لب داشت و اسوه اخلاق براي همگان بود ، اما زماني كه مي ديد گروهي مانع اجراي عدالت و تشكيل حكومت اسلامي شده و قابل هدايت نيز نيستند ، با آن ها از در جنگ وارد مي شد كه تاريخ نویسان وجود حضرت محمد صلی الله علیه و آله را در 18 جنگ از جنگ هاي دوران خود تأييد كرده اند. در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله چنین آمده است : مهدی از اهل بیت من است که بر اساس سنتم می جنگد همانگونه که من بر اساس وحی جنگیدم.(10).
در حديث ديگري نیز حضرت رسول صلی الله علیه و آله مي فرمايند: بعد از من ظلم و ستم شروع شده و هرچه از زمان من مي گذرد به همان مقدار هم عدالت از بين مي رود تا آن جا كه فرزنداني از شما به دنيا مي آيند كه چيزي جز ظلم و ستم نمي شناسند و به غير آن عمل نمي كنند ...(11)
همچنين در استغاثه به امام زمان علیه السلام اينگونه بر حضرت سلام مي دهيم: اَلسَلامُ عَليكَ يا مُذِلَ الكافِرين المُتَكِّبرين الظّالِمين، اَلسَلامُ عَليكَ يا مَولايَ يا صاحِبَ الزَّمان.(12)
روايات فوق و روايات بسيار ديگري كه به خاطر اختصار از ذكر آن ها خودداري شد دلالت بر اين دارد که قبل از زمان ظهور ميزان ظلم به مردم بسيار بسيار افزايش پيدا كرده و مؤمنين و مسلمين مورد ظـلم قـرار گرفـته در حالی که قـدرت و تـوانـايـي بر پايي عدالت و ريشه كن كردن ظلم را ندارند ، قلوبشان متوجه حضرت شده و از هر سو صدای یا صاحب الزمان مردم بلند شده و او را مي خوانند. چنانچه در دعاي ندبه منتظران مهدي علیه السلام او را اينگونه صدا میزنند :
« اَينَ المُعَدُّ لِِقَطعِ دابِرِ الظَلَمَه ... اَينَ المُرتَجي لِاِزالَه الجُورِ وَ العُدوان »(13) یعنی : كجاست قطع كننده ريشه هاي ظلم ... كجاست كسي كه به از بين بردن جور و ستم به او امید بسته شده است .
او مي آيد تا با ريشه كن كردن ظلم ، عدالت را كه خواستۀ تمام آدميان است برقرار كند. عدالتي که هيچ یک از رهبران انقلاب ها، پيشوايان اديان و مذاهب نتوانسته اند در كل اين دنيا برقرار كنند، او برقرار خواهد كرد.
انقلاب حضرت مهدي علیه السلام ضامن اجراي عدالت حقيقي است. چنانچه معصومین:برقراري عدالت در آن عصر را اينگونه توصيف مي كند ... پس خداوند تبارك و تعالي بر خلقش منّت مي گذارد و امر مي فرمايد كه عصر عدالت طلوع كند و هرچه اززمان طلوع خورشيد عدالت مي گذرد به همان مقدار هم ظلم وستم از بين مي رود ، تا آن جا كه فرزنداني از شما به دنيا مي آيند كه چيزي جز عدالت نمي شناسند و به غير آن هم عمل نمي كنند.(14)
اميرالمؤمنين علي علیه السلام عصر عدالت را اينگونه توصيف مي نمايند: او (قائم) خورشيدي است كه از مغرب طلوع مي كند و بين ركن و مقام ظاهر مي گردد و عدالت را در همه جا برقرار مي كند كه ديگر به هيچ احدي ظلم نمي شود.(15)
اجرای عدالت فقط منتهی به امور قضایی و انتظامی نیست . زمانی که قائم آل نبی علیهما السلام به حکومت می رسد حتی در تقسیم اموال بین مردم (امور اقتصادی) نیز کمال عدالت را به خرج می دهد . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله این ویژگی حضرت را اینگونه بیان نموده اند : او اموال (داراييها و امکانات اقتصادي) را به طور مساوي بين همه تقسيم مي‏کند، (و اين چنين است که) اهلِ آسمان و ساکنان زمين از او خشنود مي‏شوند.(16)
تحقق عدالت واقعي، از بين رفتن ظلم و ستم ها ، خواسته اصلي همه ماست كه هركس با هر كيش و آييني خواستار اجراي آن است اما همه مي دانند كه فقط منجي است كه توانايي تحقق اين آرزوی دیرینه را دارد.
2) برقراري امنيت در نقاط مختلف جهان
امنيت يكي از خواسته هاي مهمي است كه عموم مردم جهان آن را طلب مي كنند. وجود جنگ هاي منظم و نامنظم، شورش هاي پي در پي و ... همگي باعث بروز اضطراب و پریشانی های فوق العاده اي در دل عامه مردم است. همچنین وجود جنگ در نقاط مختلف جهان مانع پيشرفت علم، اقتصاد و ... مي گردد. دوران قبل از ظهور نيز همين گونه است. آن دوران، دوران قتل و خونريزي و كشتار است. جنگ و ناامني جهان را فرا گرفته و بيشتر ملت ها و اقوام با يكديگر مشغول جنگ و نزاع مي شوند. آتش جنگ بيشتر انسان ها را به كام خويش كشيده، ملت ها را مشغول خود كرده و مانع اين مي شود كه علم، صنعت، اقتصاد و ... پيشرفت كند. چنانچه اميرالمؤمنين علیه السلام دوران قبل از ظهور حضرت مهدي علیه السلام را از نظر جنگ و خونريزي اينگونه توصيف مي نمايند: خونريزي بسيار مي شود و از هر نه نفر، هفت نفر و يا از هر هفت نفر، پنج نفر كشته مي شوند و جاهل مي گويد پس خاندان محمد به چه درد ما مي خورد.(17)
قبل از دوران ظهور مؤمنين نه تنها از سوی دشمنان و كفّار بلكه از سوي همديگر نيز امنيت ندارند. اين دوران دوره خفقان و كشمكشی است كه هيچ كس احساس آرامش و امنيت نخواهد كرد. امام حسين علیه السلام در اين باره مي فرمايند: فرج محقق نخواهد شد تا آنكه برخي از شما برخي ديگر را بيزاري جوييد و آب دهان پرت كنند بعضي از شما بعضي ديگر را و به كفر يكديگر شهادت دهيد و همديگر را لعن كنيد ... در آن زمان است كه قائم ما خروج مي كند و همه را دفع مي كند.(18)
متأسفانه جنگ و ناامني در آن زمان بيداد مي كند و به نوعي همه را درگير كرده وچنان وسعت می یابد كه بسياري از مردم را به كام مرگ مي كشاند. مسلماً زماني كه كشتار و قتل زياد مي شود ، كليه فعاليّت هاي مردمي رو به تعطيلي نهاده، ويراني ها و خرابي ها نيز زياد مي شود. چنانچه نقل شده است كه دو سوم مردم روي زمين كشته مي شوند و يا مي ميرند و يك سوم باقي مانده در آتش داخل مي شوند(آتش جنگ) كه حرارت آتش آن، آن ها را چون طلا و نقره از ناخالصي ها پاك مي كنند.(19)
همچنين امام صادق علیه السلام دوران قبل از ظهور و جنگ ها و فتنه ها را اينگونه وصف مي كنند: ... اين زمان فتنه سخت و سنگيني است كه دوستي و خويشي را از هم مي گسلد. همسايه به همسايه حمله مي كند و گردن او را مي زند.(20)
در ماه رمضان ندايي بلند مي شود. در شوّال جنگ (فاجعه اي) رخ دهد. در ذي الحجه قبيله ها با يكديگر به جنگ مي پردازند و نشانه آن اين است كه حجاج غارت مي شوند و فاجعه اي از منا رخ مي دهد كه عدّه بسياري در آن جا كشته مي شوند و خون ها جاري مي شود به گونه اي كه بر حجرات نيزه مي ريزد.(21)
حديثي از پيامبر اكرم نيز ويراني هاي آن زمان را (بر اثر جنگ و كشتار) اينگونه شرح مي دهد :
شما را از فتنه اي كه بعد از من رخ ميد هد بر حذر مي دارم: فتنه مدينه، فتنه مكه، فتنه يمن، فتنه شام، فتنه اي كه در شرق رخ مي دهد، فتنه اي كه در غرب رخ مي دهد، فتنه اي كه در داخل شام رخ مي دهد كه همان فتنه سفياني است.(22)
متأسفانه در دوران قبل از ظهور هيچ يك از مردم جهان در امنيت و آرامش به سر نمي برند و همه به نوعي در آتش جنگ مي سوزند. در اين ميان گروهي از مردم اين كره خاكي تحت فشار بيشتري هستند. آتش فتنه و جنگ هاي آخر الزمان اگرچه دامن همه جهانيان را گرفته ولی اين شیعیان و محبان اهل بيت علیهم السلام هستند كه فتنه و جنگ ، آن ها را به كام خويش می کشد تا يك به يك را ببلعد و ديگر اثري از محبين و دوست داران حضرت ختمي مرتبت علیه السلام و خاندانشان علیهم السلام بر روي اين كره خاكي باقي نماند. امام صادق علیه السلام حديثي را كه در لوح مادرشان (حضرت) فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و در آن خداوند اوصاف مؤمنان در زمان غيبت را بيان كرده ، چنین می فرمایند:
دوستان من در زمان غيبتش خوار و ذليل مي شوند و سرهاي آن ها همچون سرهاي ترك و ديلم هديه داده مي شوند آن ها را مي كشند و مي سوزانند و آن ها در حال ترس و وحشت هستند . زمين از خون آن ها رنگين مي شود و فرياد و ناله زنانشان بلند مي شود . آن ها دوستان حقيقي من هستند.(23)
اين روايات گوشه اي از مظلومیت شیعیان و دوستداران معصومين علیهم السلام را نشان مي دهد كه در آن زمان درچه تنگناي سخت و شديدي قرار مي گيرند. كاري از دست آن ها ساخته نخواهد بود جز اينكه منجي موعود فرياد رس آن ها باشد.
روايات فوق و بسياري از روايات ديگر مبني بر جنگ ها و خونريزي هاي قبل از زمان ظهور است كه جاي جاي اين عالم خراب ويران شده، امور زندگي مردم مختل شده، اكثر مردم به صورت مستقيم و غير مستقيم درگير جنگ و كشتار هستند. آن ها هم كه در جبهه هاي جنگ بر عليه يكديگر نيستند ، عزادار و داغ دار فرزندان، آشنايان و دوستان خويشند.
در آن زمان شيعه و غيرشیعه ، مسلمان و غير مسلمان و،همه و همه، صميمانه و از اعماق جان خود منجي عالم بشريت را طلب مي كنند. آن ها از اين اوضاع رقت بار عالم خسته شده و خود نيز توانايي مقابله و دفاع از خويش را ندارند .آن ها همديگر را همچون گرگ هاي وحشی تلقي كرده كه به ديگران رحمي نمي كنند. طبيعت او كشتن است و كشتن .جالب اينجاست كه چه لذّت فوق العاده عجيبي از اين عمل خود مي برد. زماني كه مردم از صمیم قلب او را ميخوانند و قلبوب عالميان متوجه اوست ، مهدي آل محمد صلی الله علیه و آله ظهور مي كند تا به اين فتنه ها و جنگها پايان دهد.
اما سوال مهمي که مطرح مي گردد این است که حضرت مهدي علیه السلام با وجود اين همه دشمن در جاي جاي دنيا چگونه مي تواند امنيت كامل جهاني را برقرار سازد؟ مگر نه اين است كه تا ظالمين و دشمنان وجود داشته باشند تحقق امنيت اجتماعي محال است؟
در جواب اين سوال بايد به 2 روش مهم و خطير حضرت مهدي علیه السلام اشاره نمود :
1- ايشان درابتدا تمام مردم را به راه راست و فرامين الهي ودين حقيقي اسلام دعوت خواهند كرد.(دعوت لسانی ومنطقی)
امام باقر علیه السلام در روایتی دعوت حضرت حجت علیه السلام را اینگونه بیان می کنند:
قائم براي مكّه كار گزاري مشخص مي كند و سپس به سوي مدينه راه مي افتد به او خبر مي دهند كه كارگزار او را كشته اند. به سوي مكه باز مي گردد و فقط قاتل او را مي كشد و به ديگران كاري ندارد. سپس به راه مي افتد و بين دو مسجد (مسجد الحرام و مسجد النبي) مردم را به كتاب خدا و سنت فرستاده اش و ولايت علي بن ابي طالب و بيزاري از دشمنان آن را دعوت مي كند آن گاه به سوي بیدا میرود ...(24)
مهدي موعود علیه السلام ابتدا با مباحثه و مناظره با سپاهيان ظالم سعي در هدايت آن ها به صراط مستقيم مي نمايد ولی زماني كه مي بيند آن ها نه تنها خود به راست هدايت نشده بلكه باعث ايجاد موانع زيادي بر سر راه تشكيل حكومت الهي نيز مي گردند و دست از ظلم و ستم خويش نسبت به مظلومان و ضعيفان بر نمي دارند، شروع به ريشه كن كردن عوامل ظلم و فساد مي كند.

2- جنگ و نزاع با حکومت های مستکبر جهانی
 

مسلماً اين روش كاملاً عقلاني و منطقي است كه وقتی كسي يا گروهي به هيچ صراطي مستقيم نمي گردند و همچنين با روشن كردن آتش و نزاع و فتنه سعي در از بين بردن آرامش و امنيت عموم جامعه كنند، با آن ها مقابله به مثل شود زيرا كه ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكاري بود بر گوسفندان.
به عنوان مثال اگر نيروي انتظامي گروهي از انسان هاي شياد را كه نقشي جز قتل و فساد و جنايت را در اين صحنه نمايش عالمي بازی نمي كنند دستگير كرده و زنداني كند ، مسلماً هيچ شخص عاقل و خردمندي نمي گويد عجب پليس بي رحم و جنايت كاري زيرا كه اگر قرار است امنيت در جامعه اي برقرار گردد بايد مخلّان امنيت در اين جامعه نباشند.
روایات وارده عملکرد حضرت مهدی علیه السلام را در از بین بردن حکومت های مستکبر اینگونه بیان نموده اند :
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله خطاب به امام حسين علیه السلام اينگونه فرموده اند: او نهمين نواده ي توست اي حسين بين دو ركن ظهور خواهد كرد و بر جن و انسان مسلط خواهد شد و زمين را از انسان هاي پست پاك خواهد كرد.(25)
اميرالمؤمنين علیه السلام طبق عادت خويش با قاطعيت از فتوحات امام زمان علیه السلام سخن مي گويد: يهوديان را از تمام سرزمين هاي عرب بيرون مي كنم ... این کارها را مردی از فرزندانم انجام می دهد.(26)
امام باقر علیه السلام مي فرمايند: پيامبر خدا در بين امتش به نرمي و ملاطفت رفتار مي كرد تا ميان آن ها انس و الفتی ايجاد کند ولی قائم با دشمنانش با زبان كشتار صحبت مي كند ... در كتابی كه همراه اوست چنين دستورهايي داده شده است.(27)
همچنين ايشان در تفسير آيه« اِنَهُم يَكيدُونَ كَيداً و اَكيدُ كَيدا فَمَهِّلِ الكافِرينَ اَمهِلهُم رُوَيدا »(28)
فرمودند: كافران را مهلت بده اي محمد، مهلتي كه هرگاه قائم ظهور كرد از جباران و طاغوت هايي از قريش ، بني اميه و ساير مردم انتقام گيرد.
پيامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز فرموده اند: قبل از ظهور مهدي فتنه اي به وجود مي آيد كه مردم را در سختي و تنگنا قرار مي دهد و ... خداوند به وسيله اي از اسباب الهي جماعت آن ها را متفرق مي سازد....(29)
آن زمان است که با ظهور يگانه منجي عالم بشريت و جنگ با ظالمان و دشمنان امنيت و آرامش به روي مردم جهان لبخند رضايت زده و نداي صلح و دوستي در نقاط مختلف جهان طنين انداز مي شود. كليه مردم جهان با هر نژاد و ملیتی كه باشند در كنار يكديگر برادرانه زندگي كرده، جنگ و نزاع ها رو به پاياني نهاده و عطر دل انگيز آزادي در همه نقاط جهان منتشر شده ونسیم محبت و همدلي صورت تمام مردم جهان به ويژه شيعيان را نوازش خواهد كرد. روايت وارد شده چه زيبا امنيت و آرامش دوران ظهور را تبیین و تشریح نموده اند.
حضرت علی علیه السلام مي فرمايند: خداوند گروهي را خواهد آورد كه آن ها خداوند را دوست مي دارند و خداوند نيز آن ها را دوست مي دارد و انسان غریبی بين آن ها حكومت خواهد كرد. تمام سرزمين هاي مسلمانان در امنيت خواهند بود و زمين به وسيله مهدی آن آباد و سر سبز مي شود و فتنه ها را نابود مي نمايد.(30)
همچنين در تفسير آيه « وَعَدَ اللهُ الَذينَ آمَنوا و عَمِلوا اَلصالِحات لَيَستَخلِفَنَّهُم فِي الارض كَما استَخلَف الَذين مِن قَبلِهِم و لَيُمَكِنَنَّ لهم دينَهم الَذي ارتَضي لَهم وَ لَيُبَدلَنَّهم مِن بَعدِ خَوفِهِم اَمنا يَعبُدونَني لا يُشرِكون بي شَيئاً »(31)
ترجمه: خداوند به كساني از شما که ايمان آورده اند و عمل صالح انجام داده اند و عده مي دهد كه آن ها را قطعاً خليفه روي زمين خواهد كرد همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد و دين و آييني را كه براي آن ها پسنديده ، پابرجا و ريشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آن ها را به امنيت و آرامش مبدل خواهد ساخت آنچنان كه تنها مرا مي پرستند و چیزي را برای من شريك قرار ندهند.
اميرالمؤمنين علی علیه السلام فرموده اند: در امنيت مرا] خدا را[ بپرستند و در عبادتشان از كسي نترسند و تقيه نكنند. اين آيه درباره قائم است (والذين آمنوا) منظور ائمه هستند (32)
امام سجاد علیه السلام درباره كساني كه خداوند را در سايۀ دولت اسلامي در كمال آرامش و امنيت مي پرستند مي فرمايد: به خدا سوگند آن ها دوستداران اهل بيت ما هستند كه خداوند به وسيلۀ مردي از ما چنين امري (امنيت كامل و عبادت آزادانه) را محقق مي سازد.(33)
در سايه سار دولت و حكومت جهاني حضرت مهدي علیه السلام چنان امنيت و آرامشي حكم فرما مي شود كه ديگر هيچ كس ترس و واهمه اي از كس ديگر نخواهد داشت. افراد از يكديگر احساس ناامني نكرده مسیرها و راهها چنان امن و امان مي شوند كه هيچ كس حتي يك زن تنها نیز مزاحمي نخواهد داشت.
«... اِذا قَامَ القَائِمُ حَكَمَ بِالعَدل وَ ارتَفَعَ فِي اَيَامِهِ الجُور آمَنَت بِهِ السُبُل ... »(34) در آن زمان (حکومت حضرت مهدی علیه السلام )قضاوت عادلانه خواهد بود، جور و ستم برچيده مي شود و راه ها به بركت او امن و امان مي گردند.
« ... حَتَّي يَخرُجُ العَجُوزُ الضَعيفَه مِنَ المَشرِق تُريدُ المَغرِب وَ لا يَنهاها اَحَد»(35)
به قدري امنيت حاكم است كه پيرزن ضعيف و ناتوان از شرق عالم خارج می شود و مي خواهد به غرب عالم سفر كند و هيچ كس ما نع او نمي شود.
از زمان آدم ابوالبشر علیه السلام تا به حال دولت ها و حكومت هاي مختلفي در جهان به وجود آمده اند كه هركدام (موفق يا ناموفق) نمي توانند ادعا كنند كه ما توانستيم امنيت كامل را حداقل در سرزمين هاي خودمان(نه در كل جهان) برقرار كنيم. اين امنيت و آرامش فقط و فقط در زمان مصلح كل جهان حضرت مهدي علیه السلام مي گردد. اما پیامد مهم و قابل توجهي كه اين انقلاب به دنبال دارد كه از آن مي توان به عنوان معجزه اي بزرگ ياد نمود ، موضوع در امان بودن از حيوانات وحشي است .در عصر ظهور نه تنها انسان ها از گزند ظالمان و ستمكاران انسي و جني در امانند بلكه حتي از گزند و آسيب حيوانات نيز مصونند. نه تنها انسان ها بلكه حيوانات نيز از گزند همديگر محفوظند. این خود دليل بر اعجاز اين انقلاب است كه حيوانات وحشي و درنده اين طبيعت و غریزه خود را ترك كنند اما نظام اين عالم بر هم نخورد.
خداوند متعال در حديث قدسي مي فرمايد: در آن زمان امنيت را بر روي زمين مي افكنم و هيچ چيز به چیز ديگر ضرر نمي رساند و هيچ چيز از چيز ديگر نمي ترسد تا آن جا كه حشرات و چهارپايان در ميان مردم حركت مي كنند و هيچ كدام به ديگري آسيب نمي رساند و ستم گزنده ها را مي برم و حالت تعصب و هجمه و درندگي را از درندگان سلب مي كنم.(36)
... در آن زمان گرگ و گوسفند يكجا مشغول چرا مي شوند و كودكان و مارها و عقرب ها كنار هم بازي مي كنند و به يكديگر آسيبي نمي رسانند.(37)

3) دين داري و پرهيزگاري مردم
 

يكي از بزرگترين بلاهاي مردم آخر الزمان كه باعث هلاكت و شقاوت بيشتر آن ها مي گردد موضوع عدم دينداري و رعايت نکردن بايدها و نبايدهاي ديني است. متأسفانه در آخر الزمان اكثر مردم رو به سوي دين گريزي نهاده و ديگر ايمان به خدا و دينداري نقشي در زندگي فردی و اجتماعي آن ها نخواهد داشت. مردمان نابخرد آن روزگار ، چنان در بي ديني و عمل به فرامين شيطاني گوي سبقت را از يكديگر ربوده و با سرعت وصف ناشدني رو به سوي پرتگاه ضلالت و گمراهي در حركتند كه گويي هیچ فرمان و دستوري از طرف شرع صادر نشده است. فساد و گناه چنان در برّ و بحر این كره خاكي افزايش پيدا كرده كه همگان را به كام خويش فرو برده و هيچ كس نيست كه بتواند ريشه فساد و گناه را برچيند . محدث كبير مرحوم شيخ عباس قمي رحمه الله در كتاب شريف منتهي آلامال مي فرمايد: بعضي از دزدان دینی در قلوب عوام بلكه خواص شبهه مي افكنند تا آن كه پيوسته و دسته دسته از دين خدا خارج مي شوند و علما از اظهار علم خود عاجز مي شوند و اين وعده صادق مي شود كه حفظ دين مشكل تر از نگاه داشتن جمره( گوي ) آتشين در كف دست خواهد بود.(38)
در روايتي اینگونه آمده که شخصی به حضرت جواد علیه السلام عرضه داشت : چرا به او( حضرت مهدي علیه السلام ) قائم مي گويند: ايشان فرمودند: به خاطر اينكه او زماني قيام مي كند كه در ميان مردم ، يادش از بين رفته و بيشتر افرادي كه قائل به امامت او هستند، مرتدّ مي شوند.(39)
زماني كه حضرت امام عسگري علیه السلام ، امام زمان علیه السلام را به احمد بن اسحاق رحمه الله كه از صحابه جليل القدر بود نشان داد و از غيبتش آگاه كرد گفت: اي پسر پيامبر خدا صلی الله علیه و آله ، آيا غيبت او طولاني خواهد بود؟ ايشان فرمودند: به خدا سوگند آري تا اينكه بيشتر افرادي كه به امامت او معتقدند از نظر خود بر مي گردند مگر كساني كه خداوند براي ولايت ما از آنان پيمان گرفته ...(40)
جوانان شرب خمر و موسيقي را حلال مي دانند.(41)
مي بيني كه به وسيله شراب مداوا مي كنند و به بيماران توصيه مي شود و به وسيله آن قصد مداوا مي شود.(42)
هم و غم مردم شكم و شهوتشان است و براي آن ها مهم نيست كه چه مي خورند و با چه كسي دفع شهوت مي كنند.(43)
اما در اين دوره رقّت بار ، كار بدين جا ختم نگردیده ، بلكه وضعيت مردان و زنان به نهايت پستي مي رسد. پرده هاي حياي مردان و زنان دريده مي شود، حرمت ها شكسته شده، دين ، مسافر بيابان هاي غربت گردیده و اثري از آن در زندگي افراد ديده نمي شود . روايات وارده از معصومین علیهم السلام، مردم آن زمان را اينگونه وصف مي كند :
پيامبر صلی الله علیه و آله مي فرمايند: زماني كه مردان با مردان و زنان با زنان آميزش مي كنند.(44)
(مردان) با زنان محرم آميزش مي كنند و آن ها برايشان كافي اند.(45)
(مردان) با چهارپايان آميزش مي كنند !!!(46)
گناه مايه فخر فروشي آن هاست.(47)
و اين روايت از اميرالمؤمنين علیه السلام نيز پستي مردان آخر الزمان را روشن تر مي كند:
مردي را مي بيني كه از درآمد خود فروشي همسرش مي خورد و با اينكه جريان را مي داند ممانعتي به عمل نمي آورد بلكه زن، کنیز و دخترش را كرايه مي دهد و به زندگي پست دنيا از غذا، نوشيدني و لذات آن راضي مي شود.(48)
البته بايد توجه داشت كه وضعيت زنان آخر الزمان نيز مانند مردان بلكه به مراتب بالاتري پست تر مي گردد و زنان جامعه نيز مانند مردانشان بي دين و لا ابالي گشته و چنان گناه و فساد بين آنها رواج پيدا مي كند كه گويي هرگز دربين آن ها اثري از حيا نبوده است.
در گفتگوي پيامبر خد صلی الله علیه و آله با يكي از يارانشان آمده است: چگونه خواهيد بود هنگامي كه زنانتان فاسد شوند و جوانانتان فاسق گردند و امر به معرف نكنيد بلكه امر به منكر و نهي از معروف نماييد و هنگامي كه خوبي بد ، و بدي خوب شود.(49)
همچنين مي فرمايند: زن را به خاطر زناكاري مورد تمجيد قرار مي دهند و ديگر منتظر شب نمي ماند كه آن ها را بپوشاند زيرا تا اين اندازه بر خدا جرأت پيدا كرده اند.( 50)
زماني كه زنان بر عده اي بگذرند و آن ها دامن او را بالا بزنند ...(51)
آري اتفاقاتي اين چنين در راه است که صد البته باید منتظربدتر از موارد مذکور نیز باشیم. در حديثي آمده است كه زن و مردي در وسط راه با هم زنا مي كنند و ديگران به آن ها مي گويند اي كاش كمي كنارتر مي رفتيد تا ما عبور كنيم !!!(52)
در آخر الزمان فساد دامن همه مردم را آلوده مي كند حتي خواص آن ها ( علما و دانشمندان) در آخر الزمان نيز آلوده به اين چنين گناهاني مي شوند .آن ها نيز از اين قاعده مستثني نيستند . حال بايد تصور كرد كه جامعه اي كه هم عوام آن (مردم) و هم خواص آن (علماء و دانشمندان ديني) رو به فساد و شهوت و شکم آورده اند، تا چه ميزان در باتلاق ضلالت و گمراهي فرو می رود به طوری که مردم هرچه بيشتر دست و پا بزنند بيشتر در اين منجلاب بي انتها فرو خواهند رفت.
پيامبر گرامي صلی الله علیه و آله مي فرمايند: عالمان آن ها خائن و فاسق اند. آن ها و پيروانشان ،كساني كه به سمت آن ها مي آيند ، كساني كه از آن ها ياد مي گيرند ، كساني كه آن ها را دوست دارند ، همنشينانشان و مشاورانشان همگي از بدترين مردم اند. فقيهان آن ها خائن اند كه ادعا مي كنند بر سنت و راه و دين من هستند ولي آن ها از من بيزارند و من نيز از آن ها بيزارم.(53)
همچنين فرمودند: حاكمان آن ها ظالم و عالمانشان طمعكار ، عابد نشان رياكار، عالمان را فقط با لباس زيبا و قرآن را با صوت نيكو مي شناسند و خدا را فقط در ماه رمضان مي پرستند.(54)
و اینقدر وضعيت دينی مردم بد و بدتر مي شود كه پيامبراکرم صلی الله علیه و آله اين چنين پيشگويي كرده اند:
زماني بر امتم مي ايد كه از قرآن جز نقش و نگارش و از اسلام جز اسمش باقي نمي ماند. به اسم ، مسلمان اند ولی دورترين مردم نسبت به اسلامند. مساجد شان آباد ولی خراب از هدايت است . فقيهان آن زمان بدترين فقيهان زير آسمان هستند كه فتنه ها از آن ها بر مي خيزد و به سمت آن ها باز مي گردد.(55)
حال بايد ديد كه انقلاب حضرت مهدي علیه السلام چگونه مي تواند بر روح و جان مردمي كه شب و روز خود را با گناه و فساد و تباهي پر مي كنند ، تأثير بگذارد.
برنامه های عملی حضرت در این باره به دو بخش تقسیم می گردد‌ :
1- تاثیرات فکری – اعتقادی بر طرفداران سایر مذاهب (زیرا که مشیت الهی این است که با ظهور منجی، اسلام جهانی گردد)
2- جهت دهی صحیح به اعتقادات مسلمانان و بدعت زدایی فراگیر
يكي از مهم ترين برنامه هاي فرهنگي اعتقادي حضرت حجت علیه السلام اين است كه بتوانند اهل كتاب (مسيحيان و يهوديان و ...) را به دين اسلام دعوت نمایند . هرچند که در نقاط مختلف جهان حکومتهای اسلامی مختلفی (کوتاه مدت و بلند مدت) تشکیل شده اند ولی باز نتوانسته اند وظیفه اصلی خود را در گسترش دین اسلام به معرض ثمر بنشانند .
پيامبر گرامي اسلام صلی الله علیه و آله در این دباره مي فرمايند: تابوت سكينه(56) به وسيله او از درياچه طبريه بيرون آورده مي شود و به بيت المقدس آورده مي شود، در مقابل ايشان گذاشته مي شود زماني كه يهود آن را مي بيند جز تعداد كمي همگي اسلام مي آورند.(57)
اميرالمؤمنين علیه السلام مي فرمايد: او (قائم علیه السلام ) به نقاط مختلف جهان مي رود و هر شهري كه ذوالقرنين در آن رفته باشد، مي رود و آن جا را اصلاح مي كند و كافري باقي نمي ماند مگر اين كه به دست او هلاك مي شود و خداوند به وسيله او دلهاي اهل اسلام را شفا مي دهد.(58)
البته شايان ذكر است كه آن دسته از كافراني كه به دست حضرت هلاك مي شود كساني هستند كه با فرامين صحيح آن حضرت و با معجزات و نشانه هاي آشكار او ، نرمشي در دلشان پيدا نمي شود.
امام باقر علیه السلام : اولين چيزي كه قائم علیه السلام مي گويد اين آيه است : « بَقِيَهُ اللهِ خَيرٌ لَكُم اِن كُنتُم مُؤمِنِين»(59) سپس مي گويد من باقي مانده خدا، رحمت او و جانشين او براي شما هستم پس هيچ مسلماني باقي نمی ماند مگر اين كه مي گويد سلام بر تو اي باقي مانده خدا بر روي زمين ... و بر روي زمين هر معبـودي كه جز خداوند همچون بت و غير از آن بـاشد آتش آنرا در بر مي گـيرد و مـي سوزاند.(60)
هنگامي كه سپاه او سرزمين هاي روم را فتح مي كنند روميان به دست او مسلمان مي شوند و او براي آن ها مسجد مي سازد و مردي از يارانش را جانشين خود بر آن ها خواهد گذاشت.(61)
اين روايت مسلماً هدف اصلي انقلاب ايشان را واضح مي كند. ايشان اگر فتحي انجام مي دهند نه براي سلطنت و به بردگی كشيدن مردم است ، بلكه به خاطر اين است كه اسلام واقعي به آن ها عرضه شده و پرستش واقعي خداوند انجام گيرد و اساس و ريشه شرك و كفر كه اصلي ترين پرده حجاب بر قلب هاي مردم است ، از بين رود.
امام صادق علیه السلام در اين باره مي فرمايند:در زمان او (قائم) زنا، شرابخواري و ربا از بين مي رود و مردم به عبادت واداي امانات روي مي آروند ، اشرار هلاك مي شوند و نيكوكاران باقي مي مانند.(62)
پيامبر صلی الله علیه و آله فرموده اند: مردم با او بين ركن و مقام بيعت مي كنند خداوند دين را براي او آسان مي گرداند و فتوحات بسياري را به دست مي آورد تا اينكه هيچ جايي روي زمين باقي نمي ماند مگر اينكه مي گويد لااله الا الله(63)
تا اينجا رواياتي كه بيان شد مربوط به كساني بود كه مسلمان نبوده وبعد از ظهور اسلام می آورند. اين روايات به ما نشان می دهد كه اسلام جهانی شده و همه مردم جهان موحد مي گردند. اما كار گسترش دين توسط حضورت مهدی علیه السلام بدين جا ختم نمي گردد بلكه ایشان برنامه خطير ديگري نيز به عهده داشته و آن براندازي بدعت هاست.
دوران قبل از ظهور دوراني است كه سراسر دين اسلام را بدعت هاي آشكار و نهان فرا گرفته و اسلام ، ديگر آن اسلام ناب محمدي صلی الله علیه و آله نيست، اسلامي كه ديگر همه فرامينش فرامين پروردگار متعال نيست بلكه نظرات شخصي، تفسير به رایها و هزاران بدعت ديگر نيز مخلوط به آن شده است.و تنها با امر ظهور حضرت مهدي علیه السلام است که اين بدعت ها برچيده خواهد شد.
چنانچه عاشقان اين حضرت در دعاي ندبه هر صبح جمعه چنين او را صدا مي زنند:
« اَينَ المُدَّخّرُ لِتَجديدِ الفَرائِضِ وَ السُنَن، اَينَ المُتَخَيِر لِاِعادَه المِلَه و الشَريعَه، اَينَ مُوَمَّلُ لِاِحياء الكِتابِ و حُدُوده ... »(64)
ترجمه : کجاست آن کسی که برای تجدید واجبات و سنتها ذخیره شده است، کجاست آن کسی که برای باز گرداندن شریعت و دین اختیار شده است ، کجاست آن کسی که برای زنده کردن قرآن و حدود آن آرزو شده است .
امام صادق علیه السلام نيز در اين باره مي فرمايند: پايه هاي اوليه كعبه در مكه و در زمان آدم علیه السلام براي مردم ساخته شده .ابراهيم و اسماعيل علیهما السلام ديوارهاي آنرا بالا بردند و آنچه الان هست بدست پيامبر علیه السلام يا وصيي ساخته نشده و او (قائم علیه السلام ) هر طور كه بخواهد آنرا بنا خواهد كرد. او قصر عتيق را نيز خراب خواهد كرد…(65)
اميرالمؤمنين علیه السلام :… مسجد كوفه را خراب مي كند و بر اساس پايه هاي اوليه آن بنا مي كند.(66)
باقر العلوم علیه السلام : هنگامي كه (قائم علیه السلام ) خارج مي شود، با امري جديد، كتابي جديد و سنتي جديد ظهور مي كند و دستورهايش بر عرب سخت است.(67)
امام باقر علیه السلام در تفسير آيه :« اَلذينَ اِن مَكَنّاهُم فِي الاَرضِ اَقامُوا الصَلاه وَ آتُوا الزَكاه وَ اَمَرُوا بِالمَعرُوف وَ نَهَوا عَنِ المُنكَر وِ لِلهِ عاقِبَه الاُمُور»(68) فرموده اند :
اين آيه درباره خاندان محمد تا آخر ائمه و مهدي و ياران است كه خداوند شرق و غرب عالم را تحت سلطه آن ها درخواهد آورد و دين را آشكار خواهد كرد. خداوند به وسيله او و يارانش بدعت و باطل را از بين مي برد همانطور كه كم خردان ، حق را از بين برده اند تا اينكه خداوند اثري از ظالم و بدعت باقي نمي گذارد.(69)
حضرت علي علیه السلام نيز فرموده اند: هرگاه كه هواهاي نفس بر هدايت پيشي بگيرد او هدايت را بر هواهاي نفس مقدم مي دارد و هرگاه كه كسي قرآن را بر اساس نظر خود تفسير كند ، او انديشه ها را به سوي قرآن باز مي گرداند و نشان مي دهد كه چگونه مي شود عدالت را اجرا كرد و احكام قرآن و سنت كه فراموش شده اند را زنده كرد.(70)
همچنين خداوند به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله بلكه به جميع پيامبران علیهم السلامچنين روزي را بشارت داده كه جز خداي متعال پرستش نشود و چيزي از احكام و مسائل دين در حجاب جهل انسانها باقی نماند.(71)

4) افزايش ميزان علم و آگاهی مردم
 

يكي از مهم ترين خواسته هاي جوامع بشري از حكومت ها و سران خود بحث توجه به علم و دانش است .به سبب علم و دانش است كه پيشرفت هاي اقتصادي و مادي عموم جامعه افزايش مي يابد. با توجه به سابقه پيشین رنسانس اروپا و جدا شدن علم و دانش از كليساها و منزوي شدن كشيش ها و روي آوردن مردم اروپا به سمت دانشگاه ها و جدايي آن ها از مباحث اخلاقي - ديني بسياري از مردم و به ویژه خواص(اندیشمندان و متفکران) دوست دارند بدانند كه انقلاب منجي عالم بشريت كه در همه اديان به آن اشاره شده است آيا تأثير خاصي بر علم و آگاهی مردم خواهد گذاشت يا خير؟آيا وضعيت علم و دانش عموم جامعه در هنگام ظهور در مقايسه با قبل تفاوت خاصي پيدا مي كند يا خير؟ آيا اين انقلاب باعث پسرفت مردم در زمينه های علمی گشته يا اینكه با پيشرفت های عجيبی تعجّب همگان را بر مي انگيزد ، به گونه اي كه همگان آرزو مي كنند اي كاش اين انقلاب هرچه زود تر اتفاق مي افتاد.
دوران قبل از ظهور از نظر علم و دانش اينگونه است:
حضرت امام محمد باقر علیه السلام اين دوران را چنين توصيف كرده اند:
طومار علم به دور خويش در هم پيچيده مي شود كه ديگر كسي پيدا نخواهد شد كه احاديثي كه اهل بيت آن را روايت كرده اند ، روايت كند و مسئوليتي در قبال حفظ آن احساس كند.(72)
همچنين در روايت ديگري ايشان مي فرمايند:
قائم زماني ظهور مي كند كه علم برداشته مي شود و جهالت ظاهر مي گردد و قاريان بسيار و علما كم شوند.(73)
همچنين پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مي فرمايند:‌ خداوند متعال علمي را كه به شما داده از شما نمي گيرد بلكه با در گذشت عالمان اين علم از ميان شما مي رود و عده اي نادان باقي مي مانند كه فتوا به رأي خود مي دهند .آن ها گمراهند و شما را نيز گمراه مي كنند.(74)
البته تا حدودي پسرفت مردم در زمان قبل از ظهور ، مربوط به رواج گناهان و اهمیت دادن مردم آخر الزمان به نافرمانی های الهی است. بيشتر مردم به خاطر پرداختن به مشروبات الكلي و زنا ، راه فراگيري علوم مختلف به ويژه علوم ديني را بر خود مي بندند. به هر حال ثابت گرديد كه قبل از دوران ظهور عموم جامعه از لحاظ علمي عقب گرد عجيبي کرده و با ظهور حضرت مهدي علیه السلام برگ جديدي در دفتر علمي جامعه رقم مي خورد و عامه مردم به سمت علم و دانش معطوف شده و مباحث علمي در جهان جان تازه اي به خود مي گيرد . در همين راستاست كه حضرت امام محمد باقر علیه السلام مي فرمايند:
« اِذا قامَ قائمُنا وَضَعَ يَدَه عَلي رُئوسِ العِباد فَجَمَعَ بِها عُقولُهُم و کَمَلَت بِه اَحلامُهُم»(75)
ترجمه : زمانی که قائم ما ظهور کند دست خود را بر سر بندگان می گذارد پس عقل مردم جمع شده و حلم و بردباری آنها تکمیل می شود.
همچنين اميرالمؤمنين علیه السلام در نهج البلاغه موضوع گسترش علم را در عصر مهدي علیه السلام موعود اينگونه بیان مي كنند:
زره دانش را برتن پوشانده و آن را با تمام آداب و شرايطي كه مي بايد چون توجّه به شناسايي و فراغت بال از سرگرمي به غير آن فراگرفته پس حكمت گمشده اوست كه پيوسته در جستجوي آن است و خواسته اوست كه پيوسته در تعقيبش جست و جو مي كند.(76)
دو حديث فوق به ما نشان مي دهد كه يكي از برنامه هاي مورد توجه حضرت مهدي علیه السلام توجه به علم و گسترش دانش است كه به بركت اين قيام جهاني پيشرفت چشمگيري در اين زمينه بدست مي آيد . چنانچه احاديث شريف اوضاع علمي جهان را (بعد از زمان ظهور) اينگونه معرفي مي كنند:
امام صادق علیه السلام :« دانش بيست و هفت حرف (شعبه و شاخه) است و مجموع آنچه پيامبران آورده اند دو حرف است و مردم تا آن روز بيش از آن دو حرف را نمي دانند و چون قائم قيام کند بيست و پنج حرف بقيه را برون آورده و در ميان مردم منتشر مي سازد و بدين سان مجموع بيست و هفت جزء دانش را نشر مي دهد»(77)
امام باقر علیه السلام : « در زمان آن حضرت، حکمت و دانش، بديشان ارزاني مي‏شود تا جايي که زنان در خانه خود، به کتاب خدا و سنت پيامبر حکم کنند (فتوا دهند)»(78)

5) وفور نعمت در ميان مردم
 

زماني مي توانيم به انقلابي نام انقلاب موفق را بدهیم كه بتواند امنيت جامعه را از هر نظر تأمين كند. اين انقلاب زماني انقلاب موفقي است كه علاوه بر تأمين امنيت اجتماعي ، سياسي، نظامي، امنيت اقتصادي جامعه را نیز تأمين و تضمين كند .
اگر انقلابي برپا مي شود بايد بتواند وضع مادي مردم خود را تغيير داده و در آن دگرگوني خاصي ایجاد کند. آرامش اقتصادي و مادي مردم ، تأثيرات ويژه اي در كليه جوانب زندگي به خصوص حوزه دينداري و پذيرش دستورات اسلام خواهد گذاشت . چنانچه بين همگان معروف است كه زماني فقر از دری وارد خانه مي گردد ايمان از در دیگر خارج مي گردد. لذا هنگامي كه قيامي برپا مي شود بايد اولاً گسترش وضع اقتصادي مردم را جزء برنامه هاي اصلي خود قرار دهد و ثانياً در اجرای اين برنامه سخت و طاقت فرسا كمال تلاش و كوشش خود را انجام دهد تا بتواند اين مسئوليت خطير را كه جزء اصلي ترین نيازهاي مردمي است به مرحله ثمردهی برساند.
احاديث و روايات چهره دوران قبل از ظهور را ( از حیث وضعيت معيشتي مردم ) اينگونه ترسيم كرده اند:
امام صادق علیه السلام مي فرمايند: ستوني از آتش در طرف مشرق پديدار مي شود كه تمام مردم روي زمين آن را مي بينند پس كسي كه اين زمان را درك كرد براي خانواده اش، غذاي يكسال را تهيه كند.(79)
امام صادق علیه السلام نشانه حوادث در ماه رمضان علامتي است كه بعد از آن بين مردم اختلاف مي افتد پس چون اين زمان را درك كرديد مواد غذايي بسياري تهيه كنيد.(80)
همچنين مي فرمايند: سال قبل از قيام قائم سالي است كه مردم در آن گرسنه می مانند و ترس شدید از قتل و كشتار به جان آن ها مي افتد و جان و اموال و محصولاتشان آسيب مي بينند و اين همان چيزي است كه قرآن آن را بيان فرموده:
« وَ لَنَبلُوَنَكُم بِشَي مِن الخَوفِ وَ الجُوعِ وَ نَقصٍ مِنَ اَلاَموال وَ اَلا نفُسِ وَ الثَّمَرات ... »(81 و82)
امام صادق علیه السلام آيه فوق را اينگونه تفسير كرده اند، ما شما مؤمنان را قبل از ظهور به چيزهايي مانند ترس از حاكم ظالم از بنی فلان در آخر سلطنتش و گراني كالاها و كسادي تجارت و كم بودن سود و مرگ هاي ناگهاني و كم بركت بودن در زراعت مي آزماييم.(83)
روايات فوق به وضوح نشانگر اين مطلب است كه روزهاي قبل از ظهور ايامي است كه مردم به شدّت در مضيقه مالی ومادی هستند. مواد غذايي به سختي يافت شده، قحطي همه جا را فرا گرفته و مردم با گرسنگي شديدي دست و پنجه نرم مي كنند. اين گرسنگي همگانی و قحطي عمومي زماني گسترش پيدا مي كند كه حاكمان ظالم همان مواد غذايي باقي مانده را به خاطر منافع شخصي خود احتكار كرده ونمی گذارند كه مردم به ويژه مؤمنان از اين نعمتهای الهي بهره مند شوند .
امام صادق علیه السلام دراین باره فرموده اند:حاكمان مواد خوراكي را احتكار مي كنند و كم فروشی ، تقلب و تزوير فراگير مي شود ...(84)
اما با انقلاب و ظهور منجي عالم و آن اميد قلب ها گويا كه آب سردي بر آتش خشم اين بلاها ريخته مي شود و ديگر هيچ كس به ويژه مؤمنان دغدغه غذا و امور مالي نداشته و وفور نعمت به جايي مي رسد كه ديگر هيچ فقيري پيدا نمي شود و مردم از يكديگر در امور مالي و مادي بي نياز مي گردند.
امام صادق علیه السلام در اين رابطه مي فرمايند: قائم دستور مي دهد كه فردي ندا دهد: هركسي كه به پول احتياج دارد برخيزد . پس جز يك نفر هيچ كس ديگري بلند نمي شود و او مي گويد من نياز دارم. قائم مي گويد: برو به خزانه دار بگو كه مهدي دستور مي دهد كه مالی به من دهي. خزانه دار مي گويد لباست را بياور و لباسش را پر از مال مي كند. پس زماني كه مي خواهد آن مال را بردارد پشيمان مي شود و مي گويد من از همه امت محمد حريص ترم چرا من سينه اي گشاده نداشتم...(85)
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :زمين گنجيه هايش را براي او خارج مي سازد و وي مال و سرمايه هاي بي شمار بين مردم پخش مي كند.(86)
همچنين روايتي از امام باقر علیه السلام نقل شده است كه مي فرمايند: وقتي كه قائم اهل بيت قيام كند اموال و ثروت هاي دنيا از درون و برون زمين نزد وي جمع آوري مي شود و به مردم مي گويد بیایید به سوي چيزي كه به خاطر آن قطع رحم و خويشاوندي نمودید به هركس به اندازه اي مي دهد كه قبل از او هيچ كس آن مقدار نداده است.(87)
در همين زمينه نيز پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرموده اند در آن هنگام زمين گنج هايش را براي او آشكار مي كند و بركاتش را فرو مي ريزد به طوري كه ديگر انسان جايي را براي صدقه دادن و نيكي كردن پيدا نمي كند زيرا تمام مؤمنان بي نياز هستند.(88)
همچنين در روايات ديگري عصر ظهور مهدي صاحب الزمان علیه السلام را اينگونه توصيف كرده اند: در آن زمان امتم چه مؤمن و چه گنهكار آن قدر غرق در نعمت مي شوند كه تا به آن روز سابقه نداشته است و اموال آن قدر بسيار مي شود كه هركس نزد او مي رود به او مال فراواني عطا مي كند.(89)
و اين قدر بذل و بخشش هاي حضرت وليعـصـر علیه السلام ادامه و استمرار پيدا مي كند ، تا آنجا كه اميرالمونين علی علیه السلام مي فرمايند: قائم تمام برده هاي مسلمان را مي خرد و آزاد مي كند و قرض هاي ديگران را پرداخت مي كند و حقوق را به مظلومان باز مي گرداند و ديه كشته شده ها را پرداخت مي كند و هركس كه كشته شده بدهكاري اش را ادا مي كند و به خانواده اش به صورت مدام هدايايي مي بخشد.(90)
روايات در اين زمينه فوق العاده زياد است و همگي حكايت از اين دارد كه عصر حكومت مهدی موعود علیه السلام عصر وفور نعمت در بين عموم مردم و رفع مشكلات مادي و مالی مردم است. در آن دوران درخشان مردم نيازمند يكديگر نبوده لذا خود به خود بسياري از گناهان مثل حرص ، طمع ، حسادت، حرام خواري و ... ترك مي شود که این خود ویژگی منحصر به فرد این قیام جهانی است که وجه تمایز آنرا نسبت به بقیۀ قیامها روشن می کند .
سرسبزي و آرامش زمين
يكي از نتايج و ثمرات اين انقلاب جهاني، آرامش و زيبايي خاصي است كه زمين به خود مي گيرد. در دوراني كه ظلم و فساد و ناعدالتي همه دنيا را فرا گرفته زمين هم ناآرام خواهد بود. استرس و اضطرابي كه بر مردم آن زمان حاكم شده ، با بروز ناساماني هاي طبيعي و وقايع جوّي شدت يافته و باعث مي شود بيش از پيش بر دل نگراني هاي مردم افزوده شود.
اما حركت و نهضت مقدس مهدوي به يك باره بر كل نظام اين دنيا تأثير گذاشته و زمين و آسمان گويا رنگ ديگري به خود گرفته و نقش جديدی در اين دنياي پهناور بازی مي كنند. تأثيرات اين انقلاب برزمين و آسمان اينگونه توصيف شده است : اميرالمؤمنين علیه السلام مي فرمايند: در زمان او (قائم) آب ها فراوان مي شود و رودخانه ها پر آب مي شوند و زمين خوردنی هايش را چند برابر مي روياند ...(91)
همچنين مي فرمايند: در زمان ظهور اگر زني از عراق به شام رود پايش را جز بر روی گیاهان نمي گذارد.(92)
زمين به وسيله عدل آباد مي شود و آسمان بارانش را فرو مي ريزد و درختان ميوه هايش را به ثمر مي رسانند و گياهان زمين مي رويند و خودشان را براي زمينيان زينت مي كنند.(93)
پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله نيز مي فرمايند: ساكنان زمين و آسمان او (قائم) را دوست مي دارند و آسمان بارانش را فرو مي ريزد و زمين گياهانش را مي روياند و چيزي باقي نمي گذارد.(94)
در تفسير آيه «مُدها مَتَان»(95) از امام صادق علیه السلام منقول است كه فرمود: بين مكه و مدينه از درختان نخل متصل مي گردد.(96)
از سعيد بن جبير; نقل است كه گفت:
سالي كه قائم قيام مي كند بيست و چهار نوبت بر زمين مي بارد كه آثار و بركات آن ديده مي شود.(97)
اين در حالي است كه در دوران قبل از ظهور زمين وآسمان به سان وحشي مجروحي است كه مردم آخر الزمان را بيچاره كرده و همه را به كام مرگ مي كشاند. در آن دوران بلاياي طبيعي و اجتماعي به حد بالاي خود خواهد رسید . صاعقه ها، زلزله ها، سيل ها و بيماري هاي عمومي در هجمه اي بزرگ به سوي عموم مردم اين كره خاكي حمله ور شده و امان مردم را مي بُرند . روزهاي قبل از ظهور براي مردم آخر الزمان روزهاي بسيار سختي است كه مردم ناچاراً بايد بر اين بلاها و مصائب صبر كرده و آرزو كنند تا زنده بمانند و دوران طلايي عصر مهدي موعود علیه السلام را ببينند.
روايات رسيده از معصومين علیهم السلام بلاياي طبيعي و بيماري هاي اجتماعي را اينگونه توصيف كرده اند:
قال رسول الله صلی الله علیه و آله : « تَكثُرُ البَواسير وَ مَوتُ الفُجاَه وَ الجُذَام »
ترجمه : بيماري هاي بواسير، جذام و مرگ هاي ناگهاني زياد واقع مي شود.(98)
آنقدر مرگ ناگهاني اتفاق مي افتد كه هرگاه دو نفر به يكديگر مي رسند از يكديگر مي پرسند امروز چه كسي به مرگ ناگهاني مرده است؟(99)
متأسفانه امروزه مرگ هاي ناگهاني در اطراف ما نيز بسيار ديده مي شود كه دامنگير نسل جوان نیز شده است.
حضرت علي علیه السلام مي فرمايند:‌ در آن زمان غرش رعدها و زلزله ها بسيار ديده مي شود. (100)
همچنين پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله مي فرمايند: قبل از شورش او (سفياني) سه سال خشكي مي شود در سال اول آسمان دوسوم بارانش را مي فرستد و زمين هم دو سوم محصولش را مي دهد.در سال دوم آسمان یک سوم بارانش را می فرستد ، زمین هم یک سوم محصولش را می فرستد. در سال سوم آسمان هيچ باراني را نمي فرستد و زمين هم هيچ محصولي نمي دهد. تمام حيوانات سم دار و زوزه كننده از بين مي روند.(101)
حضرت علي علیه السلام : زوراء (بغداد) به وسيله وقايع و فتنه ها، واسط به وسيله طغيان آب ، آذربايجان به وسيله طاعون ، موصل به وسيله گرسنگي و گراني، حلب به وسيله صاعقه ها و دمشق از شدت كشتار نابود مي شوند .(102)
دشمنان مصري ها را از مصر بيرون نمي كند بلكه رودخانه نيل آن ها را بيرون مي كند.(103)
مصر به وسيله خشك شدن رود خانه نيل خراب و ويران مي شود.(104)
قبل از ظهور ، جنگ جهاني سوم در مي گيرد كه يك سوم مردم روي زمين در آن كشته مي شوند و سپس مردم به بيماري طاعون مبتلا مي شوند كه يك سوم ديگر از آنان به اين سبب مي ميرند.(105)
اين روايات از اين موضوع پرده بر مي دارد كه در آن دوران بلاها و مصائب به شديدترين حد خود رسيده و كسي هم توانايي مقابله ندارد . تنها و تنها يك نفر مي تواند به اين زندگي نكبت بار دوره آخر الزمان پايان دهد و آن هم منجي موعود است. فقط اوست كه مي تواند به اين زندگي سرد و بي روحي كه آغشته به گناهان بزرگ شده ، روح تازه اي بخشد. تنها اوست كه مي تواند در قلوب اين مردم طوفان ايمان به خدا و رغبت به دين بپا كرده و با يك انقلاب كامل و بي عيب كليه جوانب زندگي مردم را سر و سامان دهد. گویا که منجی موعود خون تازه ای در رگ های مردم آن زمان به جریان می اندازد که تا به حال نبوده است . این مصلح جهانی به منزله خورشیدی است که با ظهور خود ، کوههای یخی بی دینی وظلم و فساد را آب کرده و مردم را به دریچه های انسانیت هدایت نموده و شخصیت انسان ها را از نو می سازد.
آری زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام زمانی است که تمام آرزوهای دست نایافته بشر برآورده می شود.تمام آرزوهای دیرینه ای که انسانهای رنجدیده و ستم کشیده در دعاهای شبانه روزی خود خواستار آنها بوده اند . در یک جمله تصویر زمان ظهور و دولت کریمه در حقیقت استجابت این دعاست که به نام دعای فرج و در ماه رمضان - ماه استجابت دعا- دوستان آل الله علیهما السلام به سفارش اکید این بزرگواران پس از هر نماز آنرا زمزمه می کنند : اَللهٌمَّ اَغنِ کُلَ فَقیرٍ ، اَللهُمَّ اَشبِع کُلَ جائِعٍ ، اَللهُم اکسُ کُلَ عُریانٍ ، اللهم اقضِ دَینَ کُلِ مَدینٍ ، اللهم فَرِّج عَن کُلِ مَکرُوبٍ ، اللهم رُدَّ کُلَّ غَریبٍ ، اللهم فُکَّ کُلَ اَسیرٍ ، اللهم اَصلِح کُلَ فاسِدٍ مِن اُمُورِ المُسلِمِین ، اللهم اشفِ کُلَّ مَریضٍ ، اللهم سُدَّ فَقرَنا بِغِناکَ ، اللهم غَیِّر سُوءَ حَالِنا بِحُسنِ حالِک ، اللهم اقضِ عَنَّا اَلدَین وَ اَغنِنَا مِنَ الفَقر ، اِنَّکَ عَلی کُلِ شَیٍ قَدیرٌ.(106)
به امید تحقق تمام این آرزوها.

پي نوشت ها :
 

1- chat room
2- قصص، آيه 5
3 - تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص 110
4 - خطبه پيامبر در غدير خم، ص96
5 - نرم افزار موعود ، امام مهدی در آیینه ادیان ، فصل مهدی موعود در کتب مقدسه هندیان ، کتاب باسک
6- بحار الانوار، ج52 ، ص 92
-7 دانستني هاي مهدويت ، صفحه 27
- 8 حج، 39 و 40
9 - بحارالانوار ، ج51 ، ص 58
10 - عقد الدرر فی اخبار المنتظر ، ص 18
-11 ترجمه يوم الخلاص، جلد 2، صفحه636
-12 کلیات مفاتيح نوین ، استغاثه به امام زمان ،ص 501
13 - کلیات مفاتيح نوین ، دعاي ندبه ، ص187
14 - ترجمه يوم الخلاص، جلد 2، ص636
15 - ترجمه يوم الخلاص، جلد 1 ،ص418
16 - بحار الانوار ، ج 51 ، ص 81
17 -ترجمه یوم الخلاص ،ج2 ، ص 650
18 - منتهي الامال، ص1299
19 - ترجمه يوم الخلاص، جلد 2، ص688
20 - ترجمه يوم الخلاص، جلد 1، ص214
21 - ترجمه يوم الخلاص، جلد 2، ص595
22-ترجمه يوم الخلاص ،ج1، ص254
23 - ترجمه يوم الخلاص، ج 2، ص636
24 - ترجمه يوم الاخلاص ج 1، ص337
25- ترجمه يوم الاخلاص ج 1، ص300،
26- بحارالانوار ، ج53 ، ص60
27 - منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، ج 2 ، ص317
28- طارق ، آيه 15-17
29 - ترجمه يوم الخلاص ج 1، ص301
30 - ترجمه يوم الخلاص ج 1، ص419
31 - نور، آيه55
32 - ترجمه يوم الخلاص ج1، ص417
33 - ترجمه يوم الخلاص ج 1، ص417
34- بحارالانوار، ج52، ص338
35 - بحارالانوار، ج52، ص345
36 - بحار الانوار، ج52، ص384
37 - عقد الدرر فی اخبار المنتظر ، ص 159
38- منتهي الاآمال، ص 1299
39 - کمال الدین و تمام النعمه ، ج2 ،ص 46
40 -الزام الناصب فی اثبات حجه الغائب ،ج 1 ، ص 354
41 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص500
42-ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص507
43 - منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، ج 3 ، ص31
44 -منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، ج 2 ، ص37
45- بحارالانوار، ج 52، ص257
-46 ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص513
47- ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص513
48 - منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، ج 3 ، ص 28
49- ترجمه یوم الخلاص ، ج 1 ، ص 520
50 - ترجمه یوم الخلاص ، ج 1 ، ص 525
51- ترجمه یوم الخلاص ، ج 1 ، ص 524
52- همان
53 - ترجمه یوم الخلاص ، ج 1 ، ص 539
54 - بحار الانوار ، ج22 ، ص 454
55 - بحار الانوار، ج52، ص190
56 - صندوقی است که تورات به صورت الواحی در آن قرار داشت و توسط ملائکه حمل می شد
57 - ملاحم و الفتن ص 65
58 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص322
59 - هود، آیه 87
60- کمال الدین و تمام النعمه ، ج 2، ص 448
61 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص248
62 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص410
63 - همان
64 - کلیات مفاتيح نوین، دعاي ندبه ص 187
65 - بحارالانوار، ج53، ص11
66 - بحارالانوار، ج53، ص11،
67- الغیبه للنعمانی ، ص 234
68 - حج آيه 41
69 -ترجمه یوم الخلاص ، ج1 ، ص 431
70 - ترجمه یوم الخلاص ، ج1، ص419
71- منتهي الامال، 1301
- 72 ترجمه يوم الخلاص ، ج 1 ، ص546
- 73 ترجمه يوم الخلاص ، ج 1 ، ص547
- 74 ترجمه يوم الخلاص ج 1، ص543
75- الکافی ، ج1 ، ص 26
76 - نهج البلاغه ،ترجمه شهیدی، خطبه 182- 183 ، ص 193
77 - بحار الانوار ، ج 52 ، ص 336
78 - بحار الانوار ، ج 52 ، ص 253
79- ترجمه يوم الخلاص ،ج2 ، ص588
80 - همان
81 -بقره ، آیه 155
82 ترجمه يوم الخلاص ،ج2 ، ص646
83 -الغیبه للنعمانی ، ص 251
84 ترجمه يوم الخلاص ،ج1 ، ص508
-85ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص448
86 - عصر ظهور، ص362
87- عصر ظهور، ص363
88 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص407
89 -ملاحم و الفتن، ص 128
90 - ترجمه يوم الخلاص ، ج1، ص420
91- ترجمه يوم الخلاص، ج1، ص445،
92 - بحار الانوار ، ج52 ، ص316
93 - ترجمه يوم الخلاص، ج1، ص444
94 - ترجمه يوم الخلاص، ج1، ص411، بحار الانوار ، ج51 ، ص104 (به لفظ دیگر)
95 - الرحمن ، آیه 67
96 - عصر ظهور، ص365
97- عصر ظهور، ص363
98- ترجمه یوم الخلاص، ج2 ، ص575
99- همان
100 - ترجمه یوم الخلاص، ج2، ص757
101 - ترجمه یوم الخلاص، ج2 ، ص 848
102- ترجمه یوم الخلاص، ج2 ، ص578
103 - ترجمه یوم الخلاص، ج2 ، ص580
-104 همان
105 - ترجمه یوم الخلاص، ج1، ص294
106 - کلیات مفاتیح نوین ، ص669
 

منابع و مآخذ :
1- قران کریم
2- نعمانى محمد بن ابراهيم، الغيبة للنعماني‏ ، انتشارات نشر صدوق ، چاپ اول ، تهران ،1397 ه – ق
3- شیخ کلینی ، الکافی ، انتشارات اسلامیه ،چاپ دوم ، تهران، 1362 ه- ش
4- یزدی حائری علی ، الزام الناصب فی اثبات حجه الغائب ، مکتبه الرضی ، نرم افزار موعود
5- مجلسی محمد باقر ، بحار الانوار ، انتشارات مکتبه الاسلامیه، چاپ سوم ، 1398 ه- ق
6- ابن شعبه حرانى‏ ، تحف العقول عن آل الرسول ، ناشر :جامعه مدرسین،چاپ دوم ، قم، 1404 ه- ق
7- سلیمان کامل ،ترجمه یوم الخلاص ، ترجمه لطیف راشدی ، انتشارات ارمغان طوبی، تهران، چاپ اول، 1386ه-ش
8- عروسى حويزى عبد على بن جمعه‏، تفسیر نور الثقلین ،انتشارات اسماعیلیان ، قم ، چاپ چهارم ، 1415 ه- ق
9- حسینی بهارانچی سید محمد ، خطبه پیامبر در غدیر خم ، انتشارات عطر عترت،چاپ اول، 1387 ه- ش
10- نبوی سید مجید ، دانستنی های مهدویت به نقل از نرم افزار موبایل دانستنی های مهدویت (جاوا)
11- کورانی علی، عصر ظهور ،ترجمه عباس جلالی، انتشارات شرکت چاپ و نشربین الملل سازمان تبلیغات اسلامی، تهران ، چاپ سوم ، 1378 ه-ش
12- محمد الحلو عبدالفتاح ، عقد الدرر فی اخبار المنتظر ، مکتبه العام الفکر ، نرم افزار موعود
13- مکارم شیرازی ناصر ، کلیات مفاتیح الجنان ، مدرسه الامام علی بن ابیطالب ، قم ، 1384 ه- ش
14- شیخ صدوق ، کمال الدین و تمام النعمه ، ، انتشارات دارالحدیث، نرم افزار موعود
15- سید علی ابن موسی بن طاووس ، ملاحم و الفتن ، انتشارات طلیعه النور ، نرم افزار موعود
16- صافی گلپایگانی لطف الله ، منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر ، انتشارات مکتبه المولف ، نرم افزار موعود
17- قمی شیخ عباس ، منتهی الامال ، انتشارات زهیر ، چاپ اول ،1387
18- سید رضی ، نهج البلاغه، مترجم سید جعفر شهیدی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،تهران ، چاپ چهاردهم 1378ه-ش



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما