مسائل شرعی در اینترنت

امروزه پیشرفت علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، بسیاری از فاصله ها را از میان برداشته و دیگر دوری مسافت و یا موانع دیگر از دست یابی به فرهنگ ها جلوگیری نمی كنند، به خصوص با ورود اینترنت و پایگاههای جهانی اطلاع رسانی و امكانات جانبی آن همچون پست الكترونیك، زمینه تعامل فرهنگ ها و دسترسی به اطلاعات دلخواه بیش از گذشته
چهارشنبه، 29 دی 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مسائل شرعی در اینترنت

مسائل شرعی در اینترنت
مسائل شرعی در اینترنت


 






 
امروزه پیشرفت علوم و فناوری ارتباطات و اطلاعات، بسیاری از فاصله ها را از میان برداشته و دیگر دوری مسافت و یا موانع دیگر از دست یابی به فرهنگ ها جلوگیری نمی كنند، به خصوص با ورود اینترنت و پایگاههای جهانی اطلاع رسانی و امكانات جانبی آن همچون پست الكترونیك، زمینه تعامل فرهنگ ها و دسترسی به اطلاعات دلخواه بیش از گذشته فراهم آمده است. یكی از آثار ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، دسترسی بسیار آسان به مسائل و سئوالات شرعی است.
به طور معمول، مكلفان برای دریافت پاسخ سئوالات شرعی خویش می توانند به رساله های عملیه، استفتاء مستقیم شفاهی یا كتبی از دفاتر مراجع تقلید و یا پرسش از اهل علم مورد دسترس خویش مراجعه كنند كه هر كدام از موارد فوق كاستی ها و یا مشكلات خاص به خود را دارند به عنوان مثال ممكن است مسئله مورد ابتلای مكلف در رساله مرجع تقلیدش نبوده و یا رساله مذكور در اختیار وی نباشد یا اینكه استفتاء از دفاتر مراجع نیاز به صرف زمان زیاد و یا محدودیت‎های دیگر دارد اما امروز به بركت پیشرفت‎های فوق دست‎یابی به مسائل شرعی مورد نیاز به طور چشمگیری آسان‎تر و سریع‎تر شده است.
مكلف می تواند با مراجعه به سایت‎های مختلفی كه در این زمینه پاسخگو هستند با ارائه ریزترین پرسش‎های خود در زمانی بسیار كوتاه به پاسخ دست یابد. بدون اینكه حتی لازم باشد خود را به طور كامل و رسمی معرفی كند.
یكی از امتیازات استفاده از پایگاههای اینترنتی رسمی و مطمئن در این زمینه‎ها بالا رفتن سرعت عمل مراكز پاسخگوئی به استفتائات شرعی است. بسیاری از سئوالات شرعی به گونه‎ای است كه مكلف در اسرع وقت به پاسخ آن نیازمند است به عبارتی تاریخ مصرف خاص و كوتاهی برای آن وجود دارد و عمل شرعی فرد منوط به آن است. پایگاه‎های پاسخگو به مسائل شرعی به طور معمول در كمترین زمان ممكن فرایند پاسخگوئی به مسائل شرعی را طی می كنند و مراحل آماده سازی، ترجمه، تایپ و ارسال آن را در زمانی بسیار كمتر از گذشته به انجام می‎رسانند. و در نتیجه آسیب‎های احتمالی به حداقل می‎رسند.
امتیاز دیگر این روش این است كه كاربران (مكلف) با پایگاه اختصاصی دفتر مرجع تقلیدشان و یا پایگاه‎هائی كه نظرات همه مراجع را در اختیار دارند مرتبط می شود و می توانند دقیقاً به نظر مرجع تقلید خویش دست یابند. كه این مهم با توجه به اختلاف فتاوای مراجع محترم در پرسش مستقیم از اهل علم ممكن است به خوبی حاصل نشود.
با تحلیل آثار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و .... احكام شرعی گاهی ممكن است از علت آن احكام و به اصطلاح فلسفه احكام پرسش هایی مطرح شود كه باز مسیر استفاده از اینترنت راهی سهل الوصول و سریع خواهد بود.
پایگاه های متعددی در اینترنت وجود دارند كه این خدمات را ارائه می دهند كه در برخی با مشخص كردن مرجع تقلید می توان سؤال شرعی را طبق نظر هر كدام از مراجع گرفت[1] و برخی دیگر اختصاص به یك مرجع تقلید خاص دارند و سئوالات شرعی را فقط طبق نظر وی پاسخ می دهند مانند پایگاههای اختصاصی هر یك از مراجع تقلید.

پي نوشت ها :
 

[1] <http://www.andisheqom.com/Files/gunagun.php?idVeiw=30384&&level=4&subid=30384#_ftnref1> . مانند پایگاه راسخون (rasekhoon.net) ،اندیشه قم،(www.andisheqom.com) حوزه نت (www.hawzah.net) آل البیت (www.al-shia.com) و
 

منبع:andisheqom.com
ارسال مقاله توسط کاربر محترم سایت : omidayandh
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.