بررسی وضعیت ایمنی یک خودروی فرانسوی الاصل ساکن ایران

پژو 405 زیر ذره‌بین

شرکت ‎های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی ‎داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن ‎ مانند پژو 405 انجام بدهند
يکشنبه، 10 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
پژو 405 زیر ذره‌بین

پژو 405 زیر ذره‌بین
 


 

نویسنده:ندا احمدلو




 
پژو 405 برای اولین‌بار در سال 1984 میلادی توسط کمپانی پژو در فرانسه تولید شد و 4 سال بعد، در سال 1998 میلادی، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد.
شرکت های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایه‌گذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن مانند پژو 405 انجام بدهند. به همین دلیل، خط جدید تولید پژو 405 در سال 1369 به‌وسیله رییس‌جمهور وقت کشورمان کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدل‏های دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. از سال 1373 شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات 405 را شروع کرد و موفق شد تا سال 1377 بیش از نیمی از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد. 
پژو 405 که علاوه بر فرانسه، در انگلستان هم تولید می شود، یکی از بهترین خودروهای مونتاژشده در ایران است و شرکت ایران‌‌خودرو تمام تلاشش را کرده تا این خودرو را به عنوان بهترین اتومبیل تولیدی در خاورمیانه معرفی کند. 405، زمانی جزو زیباترین خودروهای موجود در بازار ایران، از نظر طراحی بدنه، محسوب می شد و طرفداران بسیاری هم داشت و البته دارد. اتاق جادار و بزرگ این خودرو، یکی از دلایل محبوبیت آن است. 405، در برابر جریان هوا مقاومت ناچیزی (با ضریب 31 درصد) دارد که این هم یکی دیگر از مزایای آن به شمار می رود. 2 محور عقب و جلو 2669 میلی متر از هم فاصله دارند و اکسل آن 405، مجهز به بازوهای عرضی و فنرهای مارپیچ است که این فنرهای مارپیچ، خودشان به فنر لول و فنر ضدچرخش به کمک فنرهای دو جهته مجهز است. بد نیست بدانید که سیستم تعلیق در هر یک از 4 چرخ 405، به صورت جداگانه عمل می کنند که این ویژگی باعث چسبندگی بهتر ماشین در جاده و مخصوصا پیچ ها می شود و در نتیجه، سرنشینان آرامش بیشتری را هنگام سفر تجربه می کنند. 

پژو 405 زیر ذره‌بین


سیستم فرمان پژو 405، دنده شانه‌ای است؛ یعنی راننده می تواند برحسب قد خودش آن را بالا و پایین ببرد و تنظیم کند. پژو 405 ایرانی، 2 گاردان و دیفرانسیل جلو است و این یعنی آنکه وزن 1020 کیلوگرمی آن به صورت نامتوازن در جلو و عقبش تقسیم می شود؛ 605 کیلوگرم (3/59 درصد) در جلو و 415 کیلوگرم (7/40 درصد) در عقب! ناگفته نماند که این مدل ایرانی از پژو می تواند 177 کیلومتر در ساعت، سرعت داشته باشد و شتاب صفر تا 100 کیلومتر را در زمان 12 ثانیه طی کند. تولیدکنندگان می گویند باید هنگام تحویل 405، 2 عدد سوییچ با ریموت و دربازکن صندوق عقب را هم تحویل گرفت. 
کمربند ایمنی این خودرو هم قابل‌تنظیم است و اگر قد کوتاهی داشته باشید، با کمربند آن مشکلی نخواهید داشت. سیستم ترمز 405، به صورت دیسکی پره دار در ترمز جلو و کاسه‏ای در ترمز عقب است که البته به تازگی روی برخی از آنها ترمز ABS نصب شده است و قرار است که به زودی هم نصب این نوع ترمز روی تمامی 405های تولیدی آغاز شود. نصب ترمز ABS روی خودرو، هم هزینه بیشتری دارد که البته خریداران برای حفظ بیشتر جانشان باید این هزینه را بپردازند. 

تجهیزات ایمنی
 

برای بالا بردن سطح ایمنی 405، تجهیزات و تمهیدات مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است. بادشکن های جلو، برف پاک کن شیشه های جلو و عقب برای افزایش قدرت دید راننده در روزهای برفی و بارانی، سپر لبه دار، درهایی با واشرهای لاستیکی خمیده که کاملا به کاپوت متصل و کیپ شده‏اند، کناره های خمیده تحتانی و آینه های دید عقب با 2 زاویه پهن جهت داشتن دید کافی از جمله این تجهیزات هستند. همچنین سیستم ترمزها با نوع موتور هماهنگی دارند که همین امر ایمنی 405 را بالاتر می برد. یکی دیگر از مزایای ایمن 405، ضرب‌گیرهایی است که در کنار تمام درها نصب شده است و باعث افزایش استحکام درها می شوند. به همین خاطر معمولا در تصادف های عادی، فرورفتگی در خودرو و آسیب‏دیدگی سرنشینان پیش نمی آید. این خودرو بین فرانسوی ها، ایرانیان و کشورهای آفریقایی محبوبیت زیادی دارد. از جمله امکانات و مزایای پژو 405 می توان به این موارد اشاره کرد:
• برف پاک کن زمان‏دار
• چراغ مه شکن عقب
• چراغ اخطار تمام شدن لنت ترمز
• آینه داخلی قابل‌تنظیم دید در شب
• آینه های بیرونی بدون نقطه کور
• زبانه قفل کودک در درهای عقب
• سیستم قفل مرکزی
• کمربند ایمنی در جلو و عقب
• مثلث اخطار با شب‌رنگ
• چراغ اخطار پایین بودن سطح روغن ترمز
• نوارهای محافظ اطراف بدنه
• چراغ اخطار درگیر بودن ترمز دستی
• سیستم تهویه مجهز به فن
• آینه بیرونی برقی
• ساعت دیجیتالی
• مصرف 7 تا 8 لیتر سوخت در 90 کیلومتر
• 70 لیتر، ظرفیت مخزن سوخت
• سیستم خودکار قطع سوخت در مواقع ضروری
• فرمان هیدرولیک
• شیشه های برقی.

ماجرای آتش‌سوزی‌های 405
 

اگرچه پژوی 405 فرانسوی، جزو ایمن ترین خودروها در این کشور و سایر کشورهای اروپای‌غربی محسوب می شود اما 405 ایرانی وحشت زیادی را در سال های 1383 و 84 در دل مردم انداخت. در آن سال‌ها، هر از گاهی خبر آتش گرفتن یک دستگاه پژوی 405 به گوش می‌رسید و کم‌کم کار به جایی رسید که ظرف دوسه سال، نزدیک به 60 پژوی 405 در آتش سوختند و حدود 120 نفر از هموطنان‌مان جان خود را در این آتش‌سوزی ها از دست دادند. مدتی بعد، مسوولان ایران‌ خودرو اعلام کردند که این حوادث ناشی از استفاده غلط از یک بست فلزی غیراستاندارد و غیر قابل‌تنظیم در 405های تولیدشده در نیمه‌دوم سال 83 بوده است. این بست، شلنگ فلزی خروجی از باک بنزین به سمت انژکتور را نگه می داشت که در صورت گرم و سرد شدن پی در پی محفظه موتور قابلیت ارتجاعی اش را از دست می داد و بعد از مدتی هم دیگر نمی توانست در برابر انبساط و انقباض عکس‌العمل نشان بدهد و به این ترتیب توان نگه داشتن شلنگ بنزین را نداشت. بنابراین، نشت بنزین از محل اتصال شلنگ و انژکتور سیلندر شماره 4 شروع می شد. نشت بنزین، حتی اگر به صورت قطره‏ای هم بود، کم‌کم محفظه شمع 4 را پر می کرد و باعث رسیدن بنزین به محل اتصال کلاهک وایر 4 با شمع می شد و در صورت به وجود آمدن کوچک‏ترین جرقه‏ای در محل، آتشی رخ می داد که با توجه به نشت بنزین، به سرعت به سمت باک حرکت می کرد و ماشین را به آتش می کشید. سپس مسوولان ایران‌‌خودرو این نقص را پذیرفتند و فراخوانی دادند که تمام دارندگان خودروی پژو 405 تولیدی نیمه دوم 83 و نیمه اول 84 به نمایندگی های ایران‌ خودرو مراجعه و ایراد خودرو‌شان را رفع کنند تا از وقوع چنین حوادث دلخراشی پیشگیری شود.

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.