5 عامل ضعف سيستم ايمني بدن

خيلي‌وقت‌ها عادات اشتباه سبک زندگي غلط باعث پايين آمدن قدرت سيستم دفاعي بدن در برابر بيماري‌ها مي‌شود و اين ضعف سيستم ايمني، بيماري‌هايي مثل سرماخوردگي را به دنبال دارد. اگر مي‌خواهيد عادات غلطي که باعث ضعف سيستم ايمني بدن‌تان مي‌شوند را بهتر بشناسيد و راه‌حل مبارزه با آنها را هم بدانيد، خواندن اين متن مي‌تواند برايتان مفيد باشد.
دوشنبه، 18 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
5 عامل ضعف سيستم ايمني بدن

5 عامل ضعف سيستم ايمني بدن
5 عامل ضعف سيستم ايمني بدن


 

ترجمه: ندا احمدلو




 
خيلي‌وقت‌ها عادات اشتباه سبک زندگي غلط باعث پايين آمدن قدرت سيستم دفاعي بدن در برابر بيماري‌ها مي‌شود و اين ضعف سيستم ايمني، بيماري‌هايي مثل سرماخوردگي را به دنبال دارد. اگر مي‌خواهيد عادات غلطي که باعث ضعف سيستم ايمني بدن‌تان مي‌شوند را بهتر بشناسيد و راه‌حل مبارزه با آنها را هم بدانيد، خواندن اين متن مي‌تواند برايتان مفيد باشد.

1 زياد شيريني مي‌خوريد؟
 

ميل به خوردن شيريني‌ها نه تنها باعث چاق شدن افراد مي‌شود بلکه به ضعيف شدن قدرت دفاعي بدن‌شان هم کمک مي‌کند. بر اساس آخرين تحقيقات محققان آمريکايي، خوردن 100 گرم شکر باعث تضعيف قدرت گلبول‌هاي سفيد خون به مدت 5 ساعت در مبارزه با باکتري‌هاي مهاجم خارجي مي‌شود. بنابراين هر بار که شما 100 گرم از يک خوراکي شيرين را مي‌خوريد تا 5 ساعت احتمال ابتلاي‌تان به بيماري‌هاي ويروسي و باکتريايي افزايش مي‌يابد.

چاره چيست؟
 

مصرف شيريني‌ها را به قندهاي طبيعي محدود کنيد. ميوه‌هاي خشک و تازه مي‌توانند بهترين و سالم‌ترين منابع تامين قند خون‌تان باشند.

2 بدن‌تان کم‌آب شده؟
 

يکي از دلايلي که مادرتان يا پزشک‌تان شما را مجبور به نوشيدن مايعات طي دوران سرماخوردگي مي‌کنند، کمبود آب بدن‌تان است. بدن شما براي دفع سموم و بازيابي سلامت‌اش به آب کافي نياز دارد و اگر شما در طول روز به اندازه لازم آب يا ساير نوشيدني‌ها مثل چاي رقيق يا آب‌ميوه‌هاي طبيعي را ننوشيد، امکان ابتلاي‌تان به انواع بيماري‌ها از جمله سرماخوردگي چند برابر مي‌شود. ميزان مصرف مناسب مايعات در افراد مختلف متفاوت است. اما ميانگين آن را 8 ليوان در روز اعلام کرده‌اند و پزشکان اعتقاد دارند مصرف مايعات بايد تا حدي باشد که رنگ ادرار فرد به زرد روشن برسد.

چاره چيست؟
 

چاي و قهوه غليظ ننوشيد و هر بار که براي کاري از جاي‌تان بلند شديد، يک ليوان آب بخوريد.

3 اضافه وزن داريد؟
 

همان‌طور که مي‌دانيد اضافه وزن براي قلب، مغز و ساير اعضاي بدن مضر است. اما شايد جالب باشد که بدانيد اضافه وزن براي سيستم ايمني بدن‌تان هم مشکل‌ساز است. در حقيقت افراد چاق بيشتر در معرض انواع بيماري‌ها مثل آنفلوآنزاي فصلي يا نوع A هستند. اضافه وزن، تعادل بين هورمون‌هاي بدن را به هم مي زند و باعث ضعيف شدن قدرت دفاعي بدن در برابر انواع بيماري‌ها مي‌گردد.

چاره چيست؟
 

تنها راه چاره براي آنها که چاق‌اند و مدام با بيماري‌هاي مختلف دست به گريبان هستند، کاهش هر چه سريع‌تر وزن‌شان است. فقط اين افراد بايد دقت کنند که از چاله به چاه نيفتند و با رژيم‌هاي غيراصولي، خودشان را در دردسر بزرگ‌تري نيندازند. بهتر است که کاهش وزن تحت نظر يک متخصص مجرب صورت گيرد.

4 آبي که مي‌نوشيد، سالم نيست؟
 

نوشيدن آب سالم يا ناسالم در مبتلا نشدن يا ابتلاي شما به انواع بيماري‌ها بسيار موثر است. براساس مطالعات پژوهشگران آمريکايي، آن دسته از موش‌هاي آزمايشگاهي که آب ناسالم نوشيدند و در معرض ويروس آنفلوآنزاي نوع A قرار گرفتند، بدن‌شان تاب مقاومت در برابر اين ويروس را نياورد و بعد از مدتي مردند اما آن دسته از موش‌ها که آب سالم نوشيدند و در معرض ويروس آنفلوآنزاي نوع A قرار گرفتند، هر چند که آنفلوآنزا گرفتند اما بدن‌شان خيلي خوب توانست با اين بيماري مبارزه کند و آنها بعد از مدتي سلامتي خود را بازيافتند.

چاره چيست؟
 

اگر از سلامت آب نوشيدني محل زندگي يا هر جايي که هستيد مطمئن نيستيد، از آب‌هاي معدني بسته‌بندي شده استفاده کنيد يا يک پارچ تصفيه آب بگيريد و آب را بعد از تصفيه کردن توسط آن بنوشيد. اگر هم امکان هيچ کدام از اين کارها براي‌تان نيست، آب را بعد از 5 دقيقه جوشاندن مصرف کنيد (هر چند که اين کار باعث ضد عفوني شدن کامل آب نمي‌شود).

5 هميشه استرس داريد؟
 

اصلا عجيب نيست که بعد از کارهاي سنگين و پراسترس يک سرماخوردگي حسابي را تجربه کنيد. براساس مطالعات روان‌پزشکان آمريکايي، ضعف سيستم ايمني بدن، بعد از کارهاي پراسترس، امر رايجي در بين خيلي از افراد است. اين ضعف مي‌تواند در اثر کارهاي طولاني و استراحت کم افراد هم رخ دهد. آنها مي‌گويند که اگر فردي به آنفلوآنزا مبتلا شده باشد و دست از کارهاي سخت و پراسترس هم برندارد، سلامت‌اش قطعا به خطر مي‌افتد.

چاره چيست؟
 

شايد کار کردن و پول درآوردن براي رسيدن به آرامش و سلامت ضروري باشد ولي هيچ‌وقت نبايد خودتان را ناديده بگيريد. هميشه بايد بين کار و زندگي‌تان تعادل برقرار کنيد و هر وقت هم علايم بيماري به سراغ‌تان آمد، به جاي سر کار رفتن، چند روز در منزل استراحت کنيد تا هم همکاران‌تان را بيمار نکنيد و هم خودتان زودتر سلامت‌تان را به دست آوريد.
منبع: http://salamat.com
ae



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.