ماندگاری جاي آکنه

حتما شما هم صورت بعضي‌ها را ديده‌ايد که به علت جاي جوش‌هاي قديمي، تورفته به نظر مي‌رسد. بسياري از اين افراد از جاي اين جوش‌هاي قديمي که صورت‌شان را آبله‌رو کرده است شاکي‌اند و به دنبال چاره‌اي مي‌گردند که براي هميشه جاي اين جوش‌ها را از صورت‌شان پاک کنند. با دکتر مريم ملکي، متخصص پوست و مو درباره
چهارشنبه، 27 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماندگاری جاي آکنه

ماندگاری جاي آکنه
ماندگاری جاي آکنه


 





 

 

گفت و گو با دکتر مريم ملکي*
 

وقتي آکنه رفت، جاي آکنه مي‌ماند؟
 

حتما شما هم صورت بعضي‌ها را ديده‌ايد که به علت جاي جوش‌هاي قديمي، تورفته به نظر مي‌رسد. بسياري از اين افراد از جاي اين جوش‌هاي قديمي که صورت‌شان را آبله‌رو کرده است شاکي‌اند و به دنبال چاره‌اي مي‌گردند که براي هميشه جاي اين جوش‌ها را از صورت‌شان پاک کنند. با دکتر مريم ملکي، متخصص پوست و مو درباره روش‌هاي درمان اين مشکل به گفتگو نشسته‌ايم.

چرا جاي جوش‌هاي قديمي روي صورت بعضي‌ها به صورت چاله چاله باقي مي‌ماند؟
 

اسکار آکنه يا همان چاله‌هايي که ناشي از جوش‌هاي عميق است، در بعضي موارد سطحي و در بعضي موارد عمقي است. هر چه اسکارها سطحي‌تر باشد، پر کردن و صاف کردن آن آسان‌تر و سريع‌تر و هر چه اسکارها عميق‌تر باشد، صاف‌تر کردن آنها دشوارتر است و نياز به زمان بيشتري دارد.

اولين قدم براي خلاصي از شر اين چاله‌ها چيست؟
 

جهت درمان اسکارآکنه بايد اول جوش فعال را متوقف نماييم و مطمئن شويم که بيمار، حداقل جوش عميقي نزده و بعد اقدامات لازم جهت صاف‌تر کردن فرورفتگي‌ها را شروع نماييم که اين امر معمولا توسط داروي خوراکي و يا موضعي و يا ترکيب آنها با هم امکان‌پذير است.
پزشک متخصص پوست هم مي‌تواند با راه‌هاي درماني ويژه‌اي به بيماران کمک کند تا زودتر از شر اين جاي جوش‌ها خلاص شوند و پوستي صاف و شفاف را در صورت‌شان تجربه کنند؟
در حال حاضر روش‌هاي درماني موثر براي اسکار آکنه وجود دارد که مي‌توان يک يا ترکيبي از چند روش را به کار برد تا پوست سالم را دوباره به وجود آورد.

مثلا چه روش‌هايي؟
 

ميکرودرم ابريژن، که هر چه اسکارها عميق‌تر باشند تکرار بيشتري نياز دارد ولي جهت اسکارهاي بسيار عميق توصيه نمي‌شود. در اين روش جوش فعال، تيرگي محل جوش‌ها نيز بهبود مي‌يابد و هم زمان اسکارها سطحي‌تر مي‌شوند. اين روش يک کار فيزيکي بوده و تقريبا هيچ عارضه‌اي ندارد و فرد مي‌تواند بلافاصله به محل کار خود برگردد.

ليزر JPL چه طور؟
 

در اين روش کلاژن سازي پوست تحريک مي‌شود و اسکارها سطحي‌تر مي‌شوند و با تکرار آن پوست صاف مي‌شود. ضمن اينکه، کمک به بستن منافذ، کاهش قرمزي و کاهش جوش فعال نيز مي‌شود. اين روش نيز عارضه خاصي ايجاد نمي‌کند وفرد بلافاصله مي‌تواند به سر کار برگردد (بدون نياز به پانسمان).

CO2 ليزر چه طور؟
 

در اين روش جوش فعال بايد قبلا درمان شده باشد و فرد تقريبا هيچ جوش فعالي روي صورت نداشته باشد. در اين روش احتياج به بي‌حسي موضعي مي‌باشد. اين روش به مهارت و تجربه زياد پزشک نياز دارد. بيمار پانسمان مي‌شود که تا 10 روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف‌تر و صورتي رنگي ايجاد مي‌شود که اين قرمزي پوست مي‌تواند از 1 تا چند ماه (2 تا 3 ) ادامه يابد و پس از آن کاملا از بين مي‌رود و پوست يکدست و هم رنگ مي‌شود که حتما بايد در اين روش پس از بهبودي زخم‌ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل ليزر شده تيره نشود.
مي‌توان از ليزر پوست انتظار داشت که جاي جوش‌ها را به صورت صد در صد بهبود بخشد؟
نکته مهم در ليزر پوست اين است که بهبود اسکارها بستگي به عمق آنها دارد. اسکارهاي سطحي تقريبا کاملا صاف مي‌شوند ولي اسکارهاي عميق‌تر فقط 60 درصد بهبودي دارند ولي فرد مي‌تواند پس از 6 ماه ليزر را مجدد انجام دهد. يا اينکه از روش‌هاي ميکرودرم ابرژن وjpl جهت بهبودي بيشتر استفاده نمايد.

اين ليزرها عوارضي هم دارند؟
 

از عوارض ليزرco2 به جزقرمزي مي‌تواند pip باشد که آن تيره شدن محل ليزر است که بيشتر در افراد خيلي تيره و يا کساني که زياد در معرض آفتاب قرار مي‌گيرند، رخ مي‌دهد که درصورت بروزاين مشکل مي‌توان با ميکرودرم ابرژن و دارو آن را از بين برد.

جديدترين ليزري که امروزه در دنيا براي درمان ضايعات پوستي به وجود آمده است، چه ليزري است؟
 

جديداً دستگاه ليزر فرکشنال آمده که مي‌تواند اسکار آکنه را طي 3 تا 5 جلسه بدون هيچ گونه عوارضي از بين ببرد. در چند سال اخير تكنولوژي جديدي به نام ليزر فرکشنال به‌وجود آمده است كه به طور قابل ملاحظه‌اي زمان التيام بخشي پوست و همچنين عوارض ديگر ليزر را كاهش مي‌دهد. در اين روش نور ليزر به تعداد زيادي شعاع‌هاي كوچك‌تر تقسيم مي‌شود. وقتي اين شعاع‌هاي كوچك‌تر به پوست برخورد مي‌كنند، نقاط كوچكي از پوست كه بين اين شعاع‌هاي ليزري قرار گرفته است و با ليزر برخورد نمي‌كند، سالم مي‌ماند.

 

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.