هفت اشتباه در هنگام سخنراني

بيشتر مواقع، شنوندگان از طريق چشمهايشان به سخنان شما گوش ميسپارند. ايما و اشارههاي شما بيانگر چيست؟ آيا به هنگام سخنراني يا يک جلسه مهم و معتبر، مطمئن و موثق ظاهر ميشويد و يا اينکه فاقد اعتماد به نفس و عصبي و دستپاچه هستيد؟ مشکل از طرز ايستادن، حرکات صورت و ژستهايي که به خود ميگيريد، آغاز ميشود.
شنبه، 30 بهمن 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هفت اشتباه در هنگام سخنراني

هفت اشتباه در هنگام سخنراني
هفت اشتباه در هنگام سخنراني


 





 
بيشتر مواقع، شنوندگان از طريق چشمهايشان به سخنان شما گوش ميسپارند. ايما و اشارههاي شما بيانگر چيست؟ آيا به هنگام سخنراني يا يک جلسه مهم و معتبر، مطمئن و موثق ظاهر ميشويد و يا اينکه فاقد اعتماد به نفس و عصبي و دستپاچه هستيد؟ مشکل از طرز ايستادن، حرکات صورت و ژستهايي که به خود ميگيريد، آغاز ميشود. اما چگونه ميتوانيد مهارتهاي غيرکلاميخود را افزايش دهيد؟
از انجام حرکات نامناسب پرهيز کنيد و در عوض حرکات جايگزيني را که مناسب شرايط موجود هستند انجام دهيد. شما با اين کار متوجه تفاوت شگرفي که در زندگي شما به وجود ميآيد، خواهيد شد. سعي کنيد از انجام آنها اجتناب کنيد، آن گاه با چنين کار کوچکي، تغييرات چشمگيري در زندگي شما به وجود خواهد آمد.
اشتباه1:

اجتناب از برقراري ارتباط چشمي
 

اين اشتباه يعني آنکه شما دچار کمبود اعتماد به نفس هستيد، براي سخنراني آماده نيستيد و به همين دليل عصبي و دستپاچه شدهايد.
• حرکت جايگزين: در طول سخنراني در حدود 90 درصد از کل زمان را به چشمهاي حضار نگاه کنيد. بسياري از افراد بيشتر وقت خود را به نگاه کردن به زمين، پرده اسلايد و يا ميزي که پيش روي آنها قرار دارد صرف ميکنند. رهبران و مديران موفق در حين صحبت کردن به طور مستقيم به چشمهاي شنوندگان خود نگاه ميکنند.
اشتباه2:

خميدگي
 

خميدگي در هنگام سخنراني به معني آن است که شما فاقد قدرت هستيد و اعتماد به نفس خود را از دست دادهايد.
• حرکت جايگزين: اگر قرار است در طول مدت سخنراني در جايي ثابت بايستيد، بهتر است پاهاي خود را به عرض شانه باز کنيد و اندکي به سمت جلو گرايش داشته باشيد. در اين حالت شانهها نيز بايد اندکي به سمت جلو متمايل شوند. در اين وضعيت شما اندکي مردانهتر جلوه ميکنيد. توجه داشته باشيد که سر و ستون فقرات بايد راست باشد. سعي کنيد از تريبون و يا سکويي که در جلوي شما قرار دارد به عنوان دستاويزي براي تکيه دادن استفاده نکنيد.
اشتباه3:

تکان خوردن، جنبيدن وپيچ و تاب خوردن
 

شما عصبي، دستپاچه و ناآرام بوده و از آمادگي لازم برخوردار نيستيد.
• حرکت جايگزين: از تکان خوردن دست بکشيد. تکانهاي بيجا و جنبشهاي بيمورد هيچ هدفي را به دنبال ندارند.
اشتباه4:

بيحرکت ايستادن
 

بيحرکت ايستادن به هنگام سخنراني گوياي اين مطلب است که شما انعطافپذير نبوده و فرد کسلکننده، بيانرژي و خستهکنندهاي هستيد.
• حرکات جايگزين: راه برويد، حرکت کنيد و ... بسياري از تجار بزرگ به ميان مردم ميروند و مدام در حال حرکت هستند... البته حرکت هدفمند! شايد يک سخنران پويا و پرانرژي براي هدف خاصي از يک سمت اتاق به طرف ديگر آن حرکت کند اما اگر هيچ کسي در آن قسمت از اتاق حضور نداشته باشد، طبيعي است که اين حرکت او بيمورد است و جزو موارد هدفمند به شمار نميآيد. به سخنرانان پيشنهاد ميکنيم که قسمت کوتاهي از سخنرانيهايشان را ضبط کنند تا بعد از ديدن آن بدانند که آيا حرکات خارج از محدوده انجام ميدهند و يا خير.

هفت اشتباه در هنگام سخنراني

اشتباه 5 :

قرار دادن دستها در داخل جيب
 

اين کار به معني آن است که شما علاقه خاصي به مطلب مورد بحث نداريد و غير متعهد و ناآرام هستيد.
• حرکات جايگزين: در اين قسمت راه حل سادهاي براي شما داريم. دستهاي خود را از جيبتان درآوريد. قرار دادن يکي از دستها در داخل جيب، در زماني که با دست ديگر حرکت نمايشي را انجام ميدهيد، قابل قبول است.
اشتباه6:

استفاده از ژستهاي ساختگي
 

• حرکت جايگزين: خيلي خوب است که بتوانيد ژستهاي متفاوتي به خود بگيريد، فقط بايد توجه داشته باشيد که اين کار را به حد افراطي انجام ندهيد. پژوهشها ثابت کردهاند که ژستهايي که افراد به خود ميگيرند، منعکس کننده افکار بسيار پيچيدهاي است و همين ژستها هستند که به شنوندگان صلاحيت و شايستگي شما را نشان ميدهند اما زماني که از ايما و اشارههاي ساختگي استفاده ميکنيد، درست مانند انسانهاي رياکار جلوه خواهيد کرد.
اشتباه 7 :

جرنگ جرنگ سکه، ضربه زدن به زمين و ساير حرکات آزاردهنده
 

گوياي اين است که شما بينزاکت و عصبي بوده و بر جزئيات مطلب احاطه کامل نداريد.
• حرکات جايگزين: دوربيني برداريد و در هنگام سخنراني از خود فيلمبرداري کنيد، سپس سعي کنيد آن را با ديدي منتقدانه بررسي کنيد. آيا ژستهايي پيدا ميکنيد که خودتان هم متوجه انجام دادن آنها نبوديد.
انرژي منفي و عصبانيت شما در ضربههاي پا، دست زدن به صورت و تکان دادن پاها به سمت بالا و پايين نمودار شود. هنگامي که متوجه شديد در حال انجام دادن يک چنين کاري هستيد، بهتر است خيلي سريع آن را متوقف کنيد!
از حرکات بدن خود به عنوان نوعي وسيله ارتباطي استفاده کنيد. حرکات بدني که پويا، قدرتمند و پرانرژي است، به شما کمک ميکند؛ حال چه در جلسه مصاحبه شغلي، چه در زمان بالا رفتن از پلههاي نردبان شغلي يا در راه رسيدن به پست مديريت. نسبت به اين حرکات نابود کننده توجه ويژه مبذول نماييد و سعي کنيد آنها را با جايگزينهاي مناسب از بين ببريد. راه برويد، صحبت کنيد و خود را مانند يک رهبر قدرتمند جلوه دهيد. در چنين شرايطي، شنوندهها به طور حتم در پي شما خواهند آمد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.