افزايش وزن، تناسب اندام و زيبايي در بارداري

قرمز شدن خطوط شكمي يا استريا در حاملگي طبيعي است و اين تغييرات معمولا با خارش همراه است. اين وضعيت ممكن است در رانها، سينه ها و بازوها هم ديده شود و به دليل كشيده شدن پوست است و در دوره هايي كه رشد جنين سريع است رخ مي دهد. بيشترين ميزان اين خارش در هفته اولي است كه به وجود مي آيد و بعد از اين
يکشنبه، 8 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
افزايش وزن، تناسب اندام و زيبايي در بارداري

افزايش وزن، تناسب اندام و زيبايي در بارداري
افزايش وزن، تناسب اندام و زيبايي در بارداري


 






 
چرا در حاملگی ام خطوط شكمي من خارش پيدا كرده است؟
قرمز شدن خطوط شكمي يا استريا در حاملگي طبيعي است و اين تغييرات معمولا با خارش همراه است. اين وضعيت ممكن است در رانها، سينه ها و بازوها هم ديده شود و به دليل كشيده شدن پوست است و در دوره هايي كه رشد جنين سريع است رخ مي دهد. بيشترين ميزان اين خارش در هفته اولي است كه به وجود مي آيد و بعد از اين زمان هر چند از شدت آن كاسته مي شود اما تا هنگام زايمان باقي مي ماند. در صورتيكه خارش خيلي شديد باشد پزشك مي تواند كرم يا پماد حاوي استروئيد يا آنتي هيستامين تجويز كند. در اين صورت بهتر است آنها را فقط با دستورالعمل پزشك معالج و ترجيحا شبها استفاده كنيد چون گاهي موجب سرگيجه مي شوند. مصرف مقدار تجويز شده هيچ يك از اين داروها اثر مضري بر جنين نخواهد داشت.

*******
 

براي كاهش خارش شكم و استريا در بارداري چه مي توانم بكنم؟
در بيش از نيمي از خانمها استرياي حاملگي در دوران بارداري پديد مي آيد. علت به وجود آمدن آن مي تواند تغييرات شديد هورموني و چاقي ناگهاني در دوران بارداري باشد. در خانمهايي كه بارداري دو يا چند قلويي دارند يا به دلايلي دچار افزايش وزن ناگهاني شده اند و معمولا در اواخر بارداري بيشتر اين خطوط ديده مي شود. اگر چه بزرگ شدن شكم و كشيدگي پوست آن موجب خارش در اين ناحيه مي شود اما اين تنها علت بوجود آمدن خطوط حاملگي نيست. گاهي اين خطوط در قسمتهاي ديگر بدن هم ظاهر مي شوند.
متاسفانه تاثير مثبت هيچ كرم يا پماد خاصي براي ايجاد نشدن اين خطوط اثبات نشده است. با اين حال نرم و چرب نگه داشتن پوست شكم با استفاده از روغنهاي گياهي (مانند روغن زيتون)،روغن بچه، دكسپانتنول يا كرمهايي كه برخي شركتهاي دارويي به اين منظور ارائه مي كنند، مي تواند خارش را كاهش داده و حداقل براي شما اين اطمينان خاطر را ايجاد كنند كه هر كاري از دستتان بر مي آمده براي خودتان انجام داده ايد.

*******
 

آيا ريزش مو در بارداري طبيعي است؟
در اكثر خانمها تغييرات هورموني در حاملگي موجب سلامتي بيشتر موها مي شود.معمولا انتظار مي رود ريزش مو بعد از تولد نوزاد اتفاق بيفتد نه حين حاملگي. از دست دادن مو در اين زمان كاملا غير طبيعي است. البته در موهاي خشك افزايش هورمون پروژسترون خون بعد از حاملگي كه موجب مي شود موها خشك تر شوند، مي تواند عامل شكنندگي موها و افتادن آنها باشد و چون اين شكنندگي نزديك به ريشه مو اتفاق مي افتد به نظر مي رسد ريزش مو است در حاليكه اين طور نيست. اگر بيماري خاصي داريد يا تحت درمانهاي داروئي هستيد با پزشكتان در مورد ريزش مو مشورت كنيد. اقدامات ديگري هم هست كه مي توانيد انجام دهيد:
* بيش از حد موهايتان را نشوئيد.
* از شامپوهاي ملايم استفاده كنيد.
* با موهايتان با ملايمت رفتار كنيد.
* در مورد استفاده از مواد شيمياي و رنگ مو محتاط باشيد چون عكس العملي كه مو به اين مواد نشان مي دهد، در بارداري متفاوت است.

*******
 

افزايش وزن مناسب در بارداري چگونه است؟
ميزان طبيعي افزايش وزن حاملگي به طور متوسط بين 10 تا 13 كيلوگرم مي باشد كه علت اين افزايش وزن مربوط به وزن جنين، جفت، مايع آمينوتيك و تغييرات در بدن مانند بزرگ شدن رحم و پستان، ذخيره چربي، احتباس آب در بدن و افزايش حجم خون مي باشد.
وزن قبل از حاملگي مي تواند اثر مهمي بر نتيجه حاملگي داشته باشد مثلا اگر خانمي لاغرتر از حد طبيعي باشد ممكن است وزن نوزاد او موقع تولد كم باشد و در يك خانم چاق خطر افزايش خطرات بارداري به خصوص فشار خون بالا و ديابت بارداري وجود دارد كه علاوه بر خطرات براي سلامتي مادر، رشد جنين را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. به همين علت بهتر است هر زني كه تصميم به باردار شدن دارد ابتدا با تغذيه صحيح وزن خود را به ميزان مطلوب برساند.

*******
 

ورزش مناسب در بارداري چيست؟
بهترين ورزش و تحرك در خانمهاي باردار پياده روي در سطح صاف است به شرطي كه باعث خستگي نشود. بايد براي جلوگيري از خستگي، افتادن و لغزيدن از پوشيدن كفش پاشنه بلند و نامناسب خودداري كنيد و همچنين در فصل تابستان زير نور مستقيم آفتاب پياده روي نكنيد. پياده روي حدود 2 تا 3 كيلومتر در روز مناسب است.
شنا كردن هم براي زنان باردار مانعي ندارد به شرط اين كه شنا را بلد باشند و به هر حال در حين شنا فردي مراقب آنها باشد تا در صورت گرفتگي عضلات بتواند به زن باردار كمك كند و از شنا در رودخانه، دريا و استخرهاي غير بهداشتي در ماه هاي آخر حاملگي خودداري شود.
انجام ورزشهاي سنگين مانند اسب سواري، اسكي روي يخ، دوچرخه سواري به علت احتمال زمين خوردگي و صدمه در حاملگي به هيچ وجه توصيه نمي شود. البته قهرمانان حرفه اي در رشته هاي مختلف ورزشي مي توانند تا آنجايي كه خستگي مفرط و ناراحتي در آنها ظاهر نشود، اين نوع ورزشها را در دوران بارداري نيز ادامه دهند.

*******
 

علت به وجود آمدن خطوط حاملگي يا استريا روي پوست چيست؟
هيچ كس دقيقا نمي داند چرا اين خطوط در بعضي خانمها به وجود مي آيد و در بعضي نه. احتمالا تغييرات شديد هورموني و رشد ناگهاني شكم مي تواند مهمترين علل اين عارضه در بارداري باشد. در برخي خانمها در دوران بارداري و به خصوص در اواخر آن خطوطي روي پوست شكم و گاهي در ناحيه رانها و بازوها ايجاد مي شود كه رنگ آن در افراد مختلف متفاوت است. اما معمولا در ابتداي بروز به رنگ صورتي يا قرمز روشن است و پس از زايمان و با گذشت زمان تدريجا به رنگ پوست نزديك مي شود اما هميشه حالت ترك خوردگي را خواهد داشت. ترك خوردگي پوست به اين دليل است كه نه تنها لايه سطحي پوست، بلكه لايه هاي زيرين هم تحت تاثير هورمونها و كشش قرار گرفته و شكاف هايي در لايه كلاژن به وجود مي آيد.

*******
 

آيا راهي وجود دارد كه بتوان از به وجود آمدن خطوط شكمي (استريا) در حاملگي پيشگيري كرد؟
تركهاي پوستي در دوران بارداري (مانند آنچه در دوران بلوغ هم ايجاد مي شود) بصورت شكافهايي در عمق پوست است. روغن ها و كرم هايي كه در بازار وجود دارد چون نمي تواند به اين لايه هاي عمقي نفوذ كند قادر به پيشگيري از اين پديده نيست. با اين حال راهكارهايي براي كاهش شدت (نه پيشگيري) اين استرياها وجود دارد:
* در رژيم غذايي تان مقادير كافي از سبزيجات، ميوه هاي تازه، غلات و خشكبار قرار دهيد.
* زياد آب بنوشيد.
* سعي كنيد اضافه وزنتان كم و به تدريج باشد.
* ورزشهاي ملايم بارداري را انجام دهيد تا بتوانيد روند اضافه شدن وزنتان را كنترل كنيد.
ماليدن كرم مرطوب كننده بر روي پوست مي تواند كمك كننده باشد اما لزوما پيشگيري نمي كند. ماساژ روزانه پوست با هر نوع روغن گياهي مانند روغن زيتون يا بادام هم مفيد است. بعضي پزشكان مصرف ويتامينE يا خوردن كپسول آن را نيز توصيه مي كنند.
با همه اين اوصاف اينكه پوست شما چه قدر ترك مي خورد و اثر آن به چه شكلي باقي مي ماند به نوع بدن شما بستگي زياد دارد. اگر در دوران بلوغ برايتان موارد مشابهي ايجاد شده و يا اگر مادر يا خواهر شما در دوران بارداري دچار اين عوارض شده باشند، به احتمال زياد شما هم آنرا تجربه خواهيد كرد.

*******
 

آيا چربي موضعي نابجا (سلوليت) در بارداري بدتر مي شود؟
سلوليت مشكلي است كه در خانم ها شيوع بيشتر دارد و دليل آن هم هورمونهاي زنانگي است. از آن جا كه در حاملگي اضافه وزن در ديگر قسمتهاي بدن نيز وجود دارد. بنابراين ممكن است سلوليت شما ظاهر ناموزون خود را در مقايسه با ساير قسمت هاي بدن از دست بدهد (اگر چه اين احتمال هم وجود دارد كه در حاملگي بيشتر شود). ضمنا بعد از زايمان، وقتي كاهش وزن پيدا كرديد ممكن است متوجه شويد چربي هاي اضافي بدنتان به جا ي متمركز بودن در يك محل، تا حدودي پخش شده است. بسياري از خانمها هم با به دنيا آمدن نوزاد نگراني خود را در مورد سلوليت شان فراموش مي كنند. با اين حال اگر بعد از زايمان هنوز اين مساله موجب نگراني تان مي شود مي توانيد با ورزش و رژيم غذائي برنامه ريزي شده آن را به تدريج كاهش دهيد.

*******
 

در صورتي كه در باردار ي سيگار كشيدن را ترك كنم چه قدر اضافه وزن خواهم داشت؟
مطالعات نشان مي دهد كه اين ميزان حدود دو تا سه كيلو گرم خواهد بود و دليل آن هم اين است كه مادر به عنوان جايگزين سيگار، غذاي بيشتري مي خورد و ضمنا با حذف نيكوتين سرعت متابوليسم هم كم مي شود. تجربه نشان داده است كه در خانم هایي كه سيگار كشيدن را در حاملگي ترك مي كنند نهايتا ميزان اضافه وزن در محدوده نرمال خواهد بود. به هر حال هيچ گاه نمي توان دقيقا تعيين كرد كه چه ميزان از كل اضافه وزن زمان بارداري مربوط به خود حاملگي و چه مفدار ان مربوط به ترك سيگار بوده است.
نگران مقدار وزني كه اضافه خواهيد كرد نباشيد و از فرصت طلائي باردار بودن استفاده كنيد و سيگار را ترك كنيد. براي اطمينان بيشتر مي توانيد روزي ده دقيقه بيشتر پياده روي كنيد و تنقلات پر كالري را از رژيم غذائي خود حذف كنيد. هميشه به خاطر داشته باشيد خطر اضافه وزن بعد از ترك سيگار، از خطرات ناشي از كشيدن سيگار براي شما و جنين تان كمتر است.
منبع:www.ninisite.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.