فرق آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوكی

همین الان هم برخی افراد نمی توانند تشخیص دهند كه آیا سرما خورده اند یا دچار آنفلونزا شده اند، زیرا نشانه های هر دو بیماری یكسان است، اما نشانه های بیماری آنفلونزا كمی شدیدتر است. اما این واقعا سخت است كه بفهمید به آنفلونزای خوكی مبتلا شده اید یا آنفلونزای فصلی، زیرا علائم آنها خیلی شبیه هم است. این علائم شامل تب،
چهارشنبه، 11 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرق آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوكی

فرق آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوكی
فرق آنفلوآنزای فصلی و آنفلوآنزای خوكی


 





 
همین الان هم برخی افراد نمی توانند تشخیص دهند كه آیا سرما خورده اند یا دچار آنفلونزا شده اند، زیرا نشانه های هر دو بیماری یكسان است، اما نشانه های بیماری آنفلونزا كمی شدیدتر است. اما این واقعا سخت است كه بفهمید به آنفلونزای خوكی مبتلا شده اید یا آنفلونزای فصلی، زیرا علائم آنها خیلی شبیه هم است. این علائم شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، کوفتگی و درد بدن، سردرد، لرزیدن و خستگی است.
تنها فرق آنها این است كه بیماران مبتلا به آنفلونزای خوكی از داشتن اسهال، تهوع و استفراغ سخن می گویند، چیزی كه در آنفلونزای فصلی دیده نمی شود ضمن اینکه در مواردی ممكن است این بیماری ویروسی پیشرفت نموده و ایجاد عفونت های شدید ریوی، گوشی و سینوسی نماید. یك معاینه آزمایشگاهی تنها راه تایید ابتلا به آنفلونزای خوكی است. اما چند آزمایشی كه تاكنون برای آنفلونزای خوكی انجام شده است، در یك دوره شبیه آنفلونزای فصلی بوده است.

چگونه ویروس این نوع آنفلونزا انتقال می یابد؟
 

آخرین اطلاعات اظهار می كند که انتقال این بیماری از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان می باشد كه ویروس می تواند حداكثر تا فاصله 1.5 متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. اما راه دیگر انتقال تماس دست ها، با محیط آلوده به ویروس است. مانند دستگیره درب ها و یا وسایلی كه بطور عمومی و مشترك استفاده می شود. دست تماس یافته با محیط آلوده به ویروس موجب انتقال آن از طریق دست آلوده شده به بینی و دهان و یا چشم می شود. چه علائمی در كودكان و بزرگسالان بسیار جدی است و باید به مرکز درمانی منتقل شوند؟
بیشتر مبتلایان به غیر از 4 گروه در خطر (كودكان زیر 5 سال، سالمندان بالای 64 سال، خانم های باردار و افراد با بیماری زمینه ای) با استراحت در منزل و دوری در تماس با افراد و استفاده از داروهای ضد ویروس به راحتی درمان می شود. اما اگر علایم زیر در بیماران بروز نمود حتماً نیازمند انتقال به بیمارستان می باشند.
علایم در كودكان :
1- تنفس سریع و غیر عادی (نفس نفس زدن)
2- تغیر رنگ پوست به آبی یا خاكستری بخصوص در لب ها
3- بی اشتهایی شدید
4- تهوع و استفراغ مقاوم و مداوم
5- عدم هوشیاری، تشنج و بی توجهی به محیط
6- بی قراری و اضطراب شدید
7- تب بالا و سرفه مقاوم
8- اسهال به همراه علایم فوق
علایم در بزرگسالان :
1- تنفس كوتاه كه به سختی انجام می شود.
2- احساس درد و فشار در قفسه سینه و شكم
3- سرگیجه ناگهانی و استفراغ شدید و مداوم و اسهال
4- كاهش سطح هوشیاری
5- تب و سرفه شدید.

دوره این بیماری چه مدت یا چند روز میباشد؟
 

اطلاعات بر این باور است كه شخص یك روز پس از ابتلا به این ویروس دچار علایم می شود یعنی این ویروس پس از ابتلای شخص در روز اول هیچگونه علایمی ندارد و اصطلاحاً دوره نهفته آن یك روز است اما دوره بیماری در افراد با مكانیزم دفاعی نرمال و طبیعی 7 روز می باشد. ولی این دوره در كودكان، افراد مسن و خانم های باردار و افراد با بیماری های دیگر متفاوت و طولانی تر می باشد. بنابراین طی این مدت(7 روز) شخص بیمار منبع انتقال بیماری به افراد دیگر نیز می باشد.

بالاخره آنفلونزای خوكی خطرناك است یا نه؟
 

در آنفلونزای خوكی، خیلی از افراد بدون نیاز به درمان پزشكی یا بستری شدن در بیمارستان، بهبود می یابند و برخی شاید اصلا ندانند كه مریض هستند. طبیعت ملایم آنفلونزای خوكی سبب شده است كه این سئوال پیش آید: "چرا اصلا در مورد آنفلونزای خوكی باید نگران بود، در حالی كه آمار مرگ و میر این بیماری از آمار یك فصل آنفلونزای فصلی كمتر است؟!"
تنها در ایالات متحده آمریكا، یك فصل آنفلونزای معمولی می تواند 200 هزار مورد بستری شدن در بیمارستان و 36 هزار مورد مرگ را سبب شود. (طبق آمار مركز كنترل بیماری ها و پیشگیری cdc.gov). همچنین آنفلونزای فصلی می تواند خطر ویژه ای برای بچه های كمتر از 7 سال، سالخوردگان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف باشد.
اما از آنجا كه آنفلونزای فعلی یعنی H1N1 كاملا جدید است و مصونیت ندارد، مقامات رسمی بهداشت عمومی هشدار می دهند كه آنفلونزای خوكی ممكن است سرانجام بتواند از آنفلونزای فصلی پیچیده تر شود (طبق اظهارات مقامات جهانی بهداشت، این بیماری 2 میلیارد نفر را مبتلا خواهد كرد). نه تنها آنفلونزای خوكی می تواند پیچیده تر شود، بلكه می تواند جدی تر هم باشد. تاكنون پزشكان گزارش داده اند كه آنفلونزای خوكی نتایجی شبیه به التهاب ریه ویروسی داشته، در حالی كه آنفلونزای فصلی شبیه به التهاب ریه باكتریایی است و نوع باكتریایی برای درمان راحت تر از نوع ویروسی است.
بررسی های جدید انجام شده بر روی راسوها كه خیلی بیشتر از انسان ها به آنفلونزا مبتلا می شوند، نشان داده كه چرا مشكلات آنفلونزای خوكی می تواند خیلی بدتر باشد.
* ارسال مقاله توسط عضو محترم سایت با نام کاربری : golpayegani



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما