موهاي زيرپوستي ازکجا مي‌آيند؟

موي زيرپوستي، پاي خيلي‌ها را به مطب متخصصان پوست و مو باز مي‌کند. قصه از آنجايي شروع مي‌شود که مويي پيچ مي‌خورد يا بر‌مي‌گردد و به درون پوست رشد ‌مي‌کند. اين مساله معمولا در موهايي که با زاويه مايل نسبت به سطح پوست رشد مي‌کنند، شايع‌تر است و آنهايي که موهاي مجعد و زبر و فر خورده دارند (مثلا سياه‌پوست‌ها)،
يکشنبه، 15 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
موهاي زيرپوستي ازکجا مي‌آيند؟

موهاي زيرپوستي ازکجا مي‌آيند؟
موهاي زيرپوستي ازکجا مي‌آيند؟


 

نويسنده:دکتر فريده مهتي‌پور*




 
موي زيرپوستي، پاي خيلي‌ها را به مطب متخصصان پوست و مو باز مي‌کند. قصه از آنجايي شروع مي‌شود که مويي پيچ مي‌خورد يا بر‌مي‌گردد و به درون پوست رشد ‌مي‌کند. اين مساله معمولا در موهايي که با زاويه مايل نسبت به سطح پوست رشد مي‌کنند، شايع‌تر است و آنهايي که موهاي مجعد و زبر و فر خورده دارند (مثلا سياه‌پوست‌ها)، بيشتر دچار اين مشکل مي‌شوند و البته بروز اين مشکل در موهاي جلوي گردن، زير چانه و فک تحتاني شايع‌تر است.
ضايعه اوليه در اين بيماري به صورت پاپول‌هايي در محل رويش مو ديده مي‌شود که معمولا سفت بوده ودر برخي موارد مي‌تواند التهابي شده و يا حتي عفوني هم بشود. با توجه به اينکه التهاب حاصله به خارش نسبتا شديد روي ضايعه و حوالي آن منجر مي‌شود، بيمار با خارش و دستکاري ناحيه، وضع را بدتر مي‌کند. اين نوع خارش‌ها به ويژه در نواحي تناسلي شايع‌تر است.

مقايسه اين مشکل در خانم‌ها و آقايان
 

به‌طور کلي، هر چه التهاب ناحيه بيشتر باشد يا ناحيه مذکور تحت اصلاح بيشتري قرار گيرد، احتمال ايجاد لک‌هاي نقطه‌اي در محل ضايعه بيشتر خواهد بود و اين، حالتي است که به ويژه روي ساق پا و ساعد بسياري از بانوان مشاهده مي‌شود. خانم‌هايي که از دستگاه‌هاي اپيلاتوري به ويژه روي ساق پاي خود استفاده مي‌کنند، به طور شايع‌تري درگير اين موضوع مي‌شوند. علاوه بر اين، در آقاياني که موهاي مجعد دارند، در ناحيه زير چانه و فک تحتاني، وضعيت رشد موها به گونه‌اي است که مسيري مورب و حتي گاهي موازي با سطح پوست را مي‌تواند ايجاد نمايد، بنابراين در آقاياني که اصلاح روزانه به وسيله تيغ انجام مي‌دهند، نيز به طور شايعي اين ضايعات را مي‌توان در اين نواحي مشاهده کرد. در واقع موهايي که در اين نواحي اصلاح شده و يا به روش‌هاي ديگر اپيلاسيون مي‌شوند، تمايل دارند که به هنگام رشد بعدي يا ديواره فوليکول را سوراخ کرده و بيرون بيايند و يا اينکه خود مو تمايل دارد که به سمت عقب و به طرف سطح پوست برگشته و مجددا وارد اپيدرم شود. در هر دو حالت ورود مو به داخل پوست باعث ايجاد يک پاسخ التهابي شده و واکنش‌هاي بعدي را ايجاد مي‌کند. اگر پوست موقع اصلاح کردن کشيده شده و يا اصلاح در خلاف جهت رشد مو صورت گيرد، در اين حالت تعداد بيشتري از موها به حالت زير جلدي درمي‌آيد زيرا وقتي کشش از بين مي‌رود و پوست در حالت نرمال قرار مي‌گيرد، نوک اين موهاي تراشيده شده، ديواره فوليکول را سوراخ کرده و بيرون خواهد آمد.
در حالي که اصلاح به وسيله ماشين‌هاي ريش‌تراش و يا اصلاح به وسيله تيغ به نحوي که در مسير رشد مو صورت گيرد، از تعداد موهاي داخل جلدي خواهد کاست. البته در بيماراني که موي زبر داشته و به ويژه روي ساق پاهاي خود از دستگاه‌هاي اپيلاتور استفاده مي‌کنند، محل خروج موها از فوليکول، حتي بدون اينکه موي زير جلدي در ناحيه داشته باشند، مي‌تواند لک‌هاي ريزي را ايجاد کند که نماي نقطه نقطه و ناجوري به ساق پا مي‌دهد و باعث نمودار شدن هر چه بيشتر محل خروج موها مي‌شود که اين حالت نيز براي خانم‌ها از نظر زيبايي ناراحت‌کننده است.
در بعضي از افرادي که موي مجعد دارند، گاهي ممکن است موي زير جلدي حتي بدون اصلاح و بدون تحريک پوستي ايجاد شود. اين حالت وقتي مشاهده مي‌شود که منافذ فوليکول‌ها بسته بوده يا به دليل واکنش‌هاي التهابي قبلي اجازه رويش مو را به طور طبيعي به خارج از فوليکول نمي‌دهد.

موهاي زيرپوستي ازکجا مي‌آيند؟

چگونه بايد جلوي اين مشکل را گرفت؟
 

اول بايد به نحوه اصلاح دقت کرد. اصلاح بايد در مسير رشد مو و بدون کشيده شدن پوست انجام شود و چنانچه از يک روش اصلاح نتيجه نامطلوب گرفته‌ايد، روش خود را عوض کرده و روش‌هاي ديگر را امتحان کنيد. در آقايان، استفاده از ماشين‌هاي اصلاح نتايج را بهتر خواهد کرد. علاوه بر اين بلافاصله بعد از اصلاح لازم است حوله آب گرم روي ناحيه قرار داده و در حدود 5 تا 10 دقيقه به همان وضعيت نگه داريد.
چنانچه التهاب حاصله باعث ناراحتي‌ شده است، مي‌توان موهايي را که بيشترين التهاب را ايجاد کرده‌اند، به وسيله موچين و با يک آينه با بزرگ‌نمايي مناسب، بيرون کشيده و از ادامه پروسه التهابي جلوگيري کنيم. توجه داشته باشيد اين کار وقتي نتايج خوبي دارد که با آينه مناسب، نوک موي بيرون آمده را مشاهده کنيد، در غير اين صورت تحريک و کندوکاو پوست به قصد پيدا کردن نوک مو باعث افزايش التهاب خواهد شد. علاوه بر اين، اين عمل را بايد به سرعت انجام داده و چنانچه نتوانستيد موفق شويد، مي‌توانيد روز بعد و پس از کاهش التهاب دوباره اين کار را تکرار کنيد و بعد از اين کار نيز مجددا از حوله گرم استفاده نماييد. مصرف ايبوبروفن و ساير ضدالتهاب‌ها نيز مي‌تواند به رفع التهاب حاصله کمک کند. علاوه بر اين ماساژ ملايم ناحيه به وسيله اسکراب‌هاي پوستي و لايه‌برداري مختصر به وسيله اسيدهاي ميوه نيز کمک‌کننده است و به رفع التهاب و لک‌هاي حاصله از التهاب کمک مي‌کند.
اگر با اين روش‌ها موفق نشديد، لازم است داروهاي حاوي کورتون موضعي (و در برخي از موارد مصرف کورتون خوراکي) به طور محدود و نيز مصرف کرم‌هاي حاوي رتينوييد موضعي را توصيه کرده و زير نظر پزشک از اين روش‌ها استفاده کنيد. به‌رغم همه اين مسايل چنانچه واکنش التهابي شما به ويژه در ناحيه صورت و زيرچانه و فک تحتاني شديد است، اصلاح کردن را بايد به مدت 1 تا 3 ماه در ناحيه مزبور قطع کنيد و اجازه دهيد موهاي داخل جلدي به تدريج رشد کرده و از پوست بيرون بيايد.
در اين حالت طي 1 هفته تا 10 روز اول پس از قطع اصلاح صورت علايم بيماري بدتر شده و سپس شروع به کاهش مي‌کند. طي مدت 1 تا 3 ماه گفته شده نيز لازم است از داروهاي ضدالتهابي موضعي و خوراکي، لايه‌بردارها و حوله گرم به‌طور مکرر استفاده کنيد. اگر واکنش‌هاي شما به حدي شديد است که بلافاصله پس از شروع اصلاح موها دوباره همه علايم شروع شده و التهاب لک‌هاي حاصله همراه با خارش براي شما تکرار مي‌شود، لازم است از روش‌هاي اپيلاسيون دايمي استفاده کنيد.
براي اين کار در حال حاضر مي‌توان از ليزر موهاي زايد و يا الکتروليز آنها بهره گرفت. هر دوي اين روش‌ها به از بين رفتن فوليکول منجر شده و طي چند جلسه باعث از بين رفتن و يا کاهش بارز موها در ناحيه مي‌شود. علاوه بر اين کيفيت موهاي باقي‌مانده و يا موهايي که مجددا رشد مي‌کنند، تا حدود زيادي تغيير پيدا کرده و از حالت مجعد و زبر اوليه خارج مي‌شود، در نتيجه اصلاح آنها با هر يک از روش‌هاي گفته شده معمولا به آساني صورت گرفته و بدون واکنش التهابي و يا ايجاد موهاي زيرجلدي جديد خواهد بود.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست‌ومو

منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.